Rómske vzdelávacie centrum Prešov

ROCEPO – rómske vzdelávacie centrum je integrálnou súcastou MPC, regionálneho pracoviska v Prešove. V súlade s cielom projektu PHARE SR-99 05-02 Program tolerancie voci menšinám na zlepšenie postavenia národnostných menšín (s osobitým zretelom a so zohladnením špecifických potrieb a podmienok rómskej národnostnej menšiny), bolo zalozené na základe listu generálneho riaditela sekcie medzinárodnej spolupráce a európskej integrácie, sektorového riaditela PHARE MŠ SR c. 4997/2001 – 82 zo dna 04.12.2001 a má celoslovenskú pôsobnost.

V oblasti vzdelávania ROCEPO realizovalo a realizuje vzdelávacie programy pre pedagogických zamestnancov pracujúcich so ziakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia. Od roku 2003 do 2010 sa v tomto vzdelávacom zariadení pripravovali v rámci špecializacného kvalifikacného štúdia asistenti ucitela, následne do roku 2015 v kvalifikacnom vzdelávaní pre pedagogických asistentov a vychovávatelov (583 absolventov). Pracuje v nom pät ucitelov profesijného rozvoja.

V rámci vzdelávacej cinnosti sa ROCEPO podiela na tvorbe metodických materiálov pre pedagogických zamestnancov pracujúcich so ziakmi z marginalizovaných rómskych komunít, so ziakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia. Mnohé z týchto materiálov boli vytvorené v rámci spolupráce v medzinárodných projektoch (PHARE - 2002, Podme spolu do školy – 2010 - spolupráca s rómskym edukacným fondom REF).

Zamestnanci ROCEPO sa aktívne podielali na príprave projektu Vzdelávanie pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít (MRK I.) a Škola otvorená všetkým (ŠOV). ROCEPO bolo jedným z garantov projektov a autorom a garantom vzdelávacích programov v rámci spomínaných projektov.

ROCEPO realizuje celoslovenský výskum O postavení dietata a ziaka zo sociálne znevýhodneného prostredia vo výchovno-vzdelávacom systéme Slovenskej republiky (2003, 2005, 2007, 2009, 2012, 2015, 2018 a  komparácia rokov 2009 a 2012, 2015). Všetky prieskumy boli zamerané na zistovanie úrovne ziakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v oblasti ich výchovno-vzdelávacích výsledkov, dochádzky, správania, prechodu na stredné školy, ich podielu v špeciálnych a špecializovaných  triedach. V neposlednom rade aj v oblasti  vplyvu pôsobenia pedagogických asistentov v súvislosti so zlepšovaním kvality výchovno-vzdelávacieho procesu a zavádzaním celodenného výchovného systému.

V súcasnom období ROCEPO realizuje výskum v oblasti zavádzania prvkov modelu inkluzívneho vzdelávania a desegregácie vo vybraných školách v rámci celého Slovenska prostredníctvom fókus rozhovorov. Výstupom pilotného výskumu je záverecná správa a odporúcania pre prax v spomínanej oblasti a další výskum s rozšíreným poctom škôl na území celého Slovenska. S výskumnou cinnostou priamo súvisí odborno-metodická cinnost priamo v školách.

Okrem spomínaného výskumu ROCEPO pravidelne organizuje odborné semináre, metodické dni a workshopy zamerané na metodicko-odbornú pomoc pedagogickým a odborným zamestnancom pracujúcim so ziakmi z marginalizovaných rómskych komunít.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady