ROK ČITATEĽSKEJ GRAMOTNOSTI - AKTIVITY METODICKO-PEDAGOGICKÉHO CENTRA V OBLASTI ROZVÍJANIA ČÍTANIA S POROZUMENÍM

Anotácia: 
Príspevok má informačný charakter. podáva čitateľovi prehľad o akreditovaných vzdelávacích programoch, učebných zdrojoch a aktivitách MPC v súvislosti s Rokom čitateľskej gramotnosti, s problematikou rozvíjania čítania s porozumením

Ako je uvedené v Pedagogicko-organizačných pokynoch, školský rok 2016/2017 vyhlasuje MŠVVaŠ SR za Rok čitateľskej gramotnosti. Metodicko-pedagogické centrum dlhodobo realizuje semináre a vzdelávacie programy zamerané na prehlbovanie profesijných kompetencií učiteľov, ktorí realizujú aktivity na rozví - janie čítania s porozumením v pedagogickej praxi. 

Návrh aktivít Metodicko-pedagogického centra zameraných na rozvoj čitateľskej gramotnosti žiakov v školskom roku 2016 / 2017

Predkladáme návrh aktivít, v realizácii ktorých bude Metodicko-pedagogické centrum (ďalej MPC) pokračovať, i nových aktivít, realizáciu ktorých môže MPC zabezpečiť na základe skúseností v predmetnej oblasti.

  1. Realizácia súboru akreditovaných vzdelávacích programov zameraných na rozvoj čítania s porozumením určených pre učiteľov bez obmedzenia vyučovacieho predmetu, teda pre školské kolektívy, ale aj pre skupiny učiteľov s určitou aprobáciou (napr. slovenský jazyk a literatúra, dejepis, etická výchova, občianska náuka, náboženstvo) v rámci jedného akreditovaného vzdelávacieho programu.
  2. Príprava nového vzdelávacieho programu pre kategóriu pedagogických zamestnancov vychovávateľ.

  3. Príprava dvoch seminárov na začiatku školského roka 2016/2017 a na konci školského roka 2016/2017 s praktickým zameraním a ukážkami konkrétnych postupov pri práci s textom zameranej na čítanie s porozumením.

  4. Príprava tematicky zameraného čísla Pedagogických rozhľadov 4/2016 na čítanie s porozumením v školskej praxi.

  5. Zabezpečenie informácií o už existujúcich metodických materiáloch pre učiteľov zameraných na predmetnú oblasť – učebné zdroje k jednotlivým akreditovaným vzdelávacím programom.

  6. Vytvorenie priečinku na stránke MPC, v ktorom budú na jednom mieste sústredené všetky doposiaľ pripravené aktuálne materiály týkajúce sa predmetnej problematiky.

  7. Príprava súťaže učiteľov v tvorbe metodických materiálov s predmetným zameraním napríklad tvorba OPS (Odborná pedagogická skúsenosť). Realizácia aktivity je overená v rámci predchádzajúceho projektu PKR realizovaného MPC v rokoch 2009 - 2015.

  8. Vytvorenie metodických materiálov pre vedúcich pedagogických zamestnancov a zabezpečenie distribúcie daných materiálov v rámci funkčného vzdelávania.

Pre vedenie školy Metodicko-pedagogické centrum vydalo zborník príspevkov pod názvom Vedenie školy ako koordinátor rozvoja čitateľskej gramotnosti, ktorý obsahuje 16 príspevkov. Zborník je dispozícii na webovej stránke MPC.

Zoznam akreditovaných vzdelávacích programov so zameraním na čitateľskú gramotnosť

  1. Učebnica ako textová pomôcka žiaka, číslo akreditácie: 0699/2012-KV
  2. Integrácia čitateľskej gramotnosti do výučby na strednej škole, číslo akreditácie: 0733/2012-KV
  3. Podpora čitateľskej gramotnosti žiakov v základnej škole, číslo akreditácie: 0976/2012-KV
  4. Rozvíjanie predčitateľskej gramotnosti v materskej škole, číslo akreditácie: 1076/2013-KV
  5. Aplikácia moderných vyučovacích metód a koncepcií vo vyučovaní predmetu slovenský jazyk a literatúra, číslo akreditácie: 1257/2013-KV
  6. Interpretácia literárnych textov ako čitateľský stimul, číslo akreditácie: 1306/2013-KV
  7. Rozvoj čitateľskej gramotnosti prácou s písomnými prameňmi na základnej a strednej škole, číslo akreditácie: 1311/2013-KV
  8. Prehlbovanie kompetencií učiteľov v oblasti čitateľskej gramotnosti výberom textov zameraných na osobnostný rozvoj a etické aspekty, číslo akreditácie: 1362/2014-KV
  9. Rozvoj čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaníhravým čítaním k porozumeniu textu, číslo akreditácie: 1441/2014-KV
  10. Tvorba testových úloh na čítanie s porozumením v primárnom vzdelávaní, číslo akreditácie: 1468/2015 – KV
  11. Metodika rozvoja čitateľskej gramotnosti na hodinách slovenského jazyka a literatúry, číslo akreditácie:1489/2015-KV
  12. Rozvoj čitateľskej gramotnosti na základných školách s vyučovacím jazykom maďarským, číslo akreditácie: 0811/2012-KV
  13. Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti žiakov v školách s vyučujúcim jazykom maďarským, číslo akreditácie: 1252/2013-KV
  14. Rozvíjanie komunikačných schopností na školách s vyučovacím jazykom maďarským, číslo akreditácie:1320/2013-KV
  15. Rozvoj špecifických jazykových kompetencií v jazyku anglickom, číslo akreditácie: 1605/2015- KV

V procese prípravy je vzdelávací program pre vychovávateľov so zameraním na rozvoj čítania s porozumením a vzdelávací program určený v pre školské kolektívy na vzdelávanie v danej oblasti. K jednotlivým vzdelávacím programom sú vytvorené učebné zdroje, ktoré môžu poskytnúť inšpiráciu pedagogickým zamestnancom škôl a školských zariadení pri plnení odporúčaní MŠVVaŠ SR v predmetnej oblasti.

Publikácie vydané MPC k čitateľskej gramotnosti:

Autori: Bačová, D.Lapitka, M.
Názov: Využitie literárnych textov na rozvoj kľúčových kompetencií žiaka
Rok vydania: 2013
Učebný zdroj bol vytvorený k akreditovanému vzdelávaciemu programu Využitie literárnych textov na rozvoj kľúčových kompetencií žiaka so zameraním na etické aspekty literárneho diela a je študijným materiálom pre účastníkov daného vzdelávacieho programu, ale aj pre tých, ktorí nachádzajú hlbšie súvislosti medzi výučbou slovenského jazyka a literatúry a etickej výchovy; analyzujú literárny text so zameraním na jeho etické aspekty a rozvoj čítania s porozumením. Obsahuje tri kapitoly. V prvej kapitole sú uvedené základné informácie o učebnom zdroji, druhá kapitola je kľúčová. Obsahuje didaktickú analýzu zadaní, ktoré sa nachádzajú v Literatúre pre 2. ročník gymnázií a stredných odborných škôl. T tretej kapitole je uvedená ukážka vyučovacej hodiny zameranej na prácu s textom.

Autori: Bačová, D.Onušková, M.
Názov: Rozvoj čitateľskej gramotnosti prácou s textami zameranými na osobnostný rozvoj a etické aspekty
Rok vydania: 2015
Učebný zdroj ponúka množstvo praktických námetov, ktoré sú určené účastníkom vzdelávania, ale aj ostatným pedagógom, ktorí si chcú aktualizovať a rozšíriť profesijné kompetencie zamerané na rozvíjanie čítania s porozumením. Obsahovo sa zameriava na ukážky metodických postup pri práci s konkrétnym textom (Keď báčik z Chochoľova umrie, Koniec lásky), analyzuje kritériá výberu textu a jeho didaktické využitie v školskej praxi.

Autori: Húsková, A.
Názov: Aktívne využívanie čítania s porozumením vo vyučovacom procese v základnej a strednej škole
Rok vydania: 2012
Učebný zdroj je vytvorený na základe obsahu vzdelávacieho programu. Najmä v druhej časti obsahuje veľa podnetov, vhodných príkladov a ukážok zameraných na čítanie s porozumením, ktoré je možné aplikovať v rôznych predmetoch na všetkých typoch škôl.

Autori: Húsková, A.Hlušíková, A.
Názov: Integrácia čitateľskej gramotnosti do výučby na strednej škole
Rok vydania: 2013
Obsahom učebného zdroja Integrácia čitateľskej gramotnosti do výučby na strednej škole je súhrn teoretických poznatkov z oblasti čitateľskej gramotnosti s dôrazom na efektívne čitateľské stratégie a možnosti ich praktického využitia v navrhovaných vyučovacích hodinách. Súčasťou učebného zdroja sú pracovné listy a ukážky prác žiakov z realizovaných vyučovacích hodín.

Autori: Kašiarová, N.
Názov: Čitateľská gramotnosť na vyučovaní slovenského jazyka a literatúry
Rok vydania: 2011
Študijný text Čitateľská gramotnosť na vyučovaní slovenského jazyka a literatúry je jedným z učebných zdrojov vzdelávacieho programu, ktorého hlavným cieľom je udržanie a prehĺbenie kompetencií učiteľa potrebných na riadenie vyučovacieho procesu, v ktorom sa ma rozvíjať čitateľská gramotnosť žiakov podľa požiadaviek vzdelávacieho štandardu. Obsahom textu sú teoretické poznatky v oblasti rozvoja čitateľskej gramotnosti.

Autori: Kašiarová, N.
Názov: Čitateľská gramotnosť v primárnom vzdelávaní
Rok vydania: 2011
Čitateľská gramotnosť v primárnom vzdelávaní je učebný zdroj k akreditovanému programu kontinuálneho vzdelávania Rozvoj čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní. Jeho hlavným cieľom je aktualizovať kompetencie potrebné na rozvoj schopností žiakov porozumieť rôznym typom textov, vyberať, hodnotiť z textu získané informácie a využívať ich v učení. Obsah jednotlivých kapitol tvoria teoretické poznatky z oblasti rozvoja čitateľskej gramotnosti. Súčasťou každej kapitoly je aj zhrnutie a odkaz na úlohy, ktoré budú účastníci vzdelávania pod vedením lektora riešiť na jednotlivých seminároch.

Autori: Kašiarová, N.
Názov: Podpora čitateľskej gramotnosti žiakov v základnej škole
Rok vydania: 2013
Obsahom učebného zdroja je súhrn teoreticko-metodologických východísk o možnostiach rozvoja čitateľskej gramotnosti ako nadpredmetovej kompetencie v rámci spoločného postupu učiteľov. Vzťahuje sa predovšetkým na komplexné plánovanie rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov v školskom vzdelávacom programe. 

Autori: Kašiarová, N. ‒ Sihelsky, B.
Názov: Tvorba testov na rozvoj čitateľskej gramotnosti žiakov v primárnom vzdelávaní
Rok vydania: 2012
Študijný materiál poskytuje informácie o čitateľskej gramotnosti a jej význame v školskom vzdelávaní, o texte ako zdroji na rozvoj učenia sa žiakov v primárnom vzdelávaní, o procesoch a úrovniach porozumenia textu podľa medzinárodnej výskumnej štúdie PIRLS , o podstate, kvalite a vlastnostiach pedagogického merania, o troch etapách merania (zisťovania) čitateľskej gramotnosti, o projektovaní, konštrukcii a vyhodnocovaní testov čitateľskej gramotnosti žiakov, o stratégiách a metódach rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov. 

Autori: Muličáková, A.Ustohalová, T.
Názov: Rozvoj čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní
Rok vydania: 2015
Obsahom učebného zdroja, ktorý je určený učiteľom primárneho vzdelávania, je kvalitné rozvíjanie čitateľských schopností žiakov zameraných na porozumenie čítaného textu. Prvá časť publikácie sa venuje čitateľskej gramotnosti v školskom prostredí a inovatívnym a efektívnym možnostiam jej rozvoja. Druhá časť ponúka príklady textov s otázkami zameranými na hravé čítanie s porozumením. 

Autori: Nosková, I.
Názov: Interpretácia literárnych textov ako čitateľský stimul
Rok vydania: 2014
Študijný text je jedným z učebných zdrojov k vzdelávacieho programu Interpretácia literárnych textov ako čitateľský stimul, ktorých cieľom je nadviazať na doteraz publikované štúdie o interpretácii a rozšíriť diapazón poznania o komplexnú interpretáciu lyrického a epického textu. Obsahom študijného textu sú teoretické poznatky z oblasti literárnej komunikácie a interpretácie umeleckého textu. V prílohe učebného zdroja sú úlohy vytvorené v súvislosti s obsahovou náplňou študijného textu. 

Autori: Puntigán, T.Sztankayová, V.
Názov: Rozvíjanie komunikačných schopností na školách s vyučovacím jazykom maďarským
Rok vydania: 2015
Učebný zdroj je určený účastníkom akreditovaného programu kontinuálneho vzdelávania so zameraním na rozvoj komunikačných schopností v predmete maďarský jazyk, ale môže motivovať aj učiteľov iných predmetov, ktorí majú záujem pracovať so žiakmi tak, aby u nich efektívne rozvíjali komunikačnú zručnosť. 

Autori: Puntigán, T.Vargová, Z.
Názov: Rozvoj čitateľskej gramotnosti na základných školách s vyučovacím jazykom maďarským
Rok vydania: 2015
Učebný zdroj Rozvoj čitateľskej gramotnosti na základných školách s vyučovacím jazykom maďarským je vytvorený k akreditovanému programu kontinuálneho vzdelávania s rovnomenným názvom, ktorého cieľom je rozvíjať kompetencie učiteľov primárneho a sekundárneho vzdelávania potrebné na riadenie vyučovacieho procesu, v ktorom sa má rozvíjať čitateľská gramotnosť žiakov podľa požiadaviek štátneho vzdelávacieho programu. Je zameraný na aktualizáciu kompetencií učiteľov v oblasti rozvoja čitateľskej gramotnosti a zručností žiakov tak, aby žiaci boli schopní aj samostatne získavať informácie z rozličných zdrojov a zvládnuť práce s jazykovými, literárnymi a učebnými textami v základných školách s vyučovacím jazykom maďarským.

Autori: Skabela, R.
Názov: Rozvíjanie  čitateľskej  gramotnosti  žiakov v školách s vyučovacím jazykom maďarským
Rok vydania: 2015
Cieľom učebného zdroja vytvoreného k akreditovanému programu je rozšíriť kompetencie učiteľov primárneho vzdelávania potrebné na rozvoj čitateľskej gramotnosti u žiakov na prvom stupni základnej školy s vyučovacím jazykom maďarským. Ide o aktuálnu tému súčasného moderného vzdelávania, kde je dôležité nielen zvládnutie samotnej techniky čítania, ale aj spracovanie informácií a ich praktické využitie v edukačnom procese.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady