Vzdelávacie systémy v jednotlivých krajinách EÚ prechádzajú postupnými zmenami. Významnými prvkami týchto zmien sú postupná digitalizácia vzdelávacieho priestoru, vrátane vzdelávania a profesijného rozvoja ucitelov, budovanie medzinárodných sietí a záujem aplikovat najlepšie skúsenosti a príklady dobrej praxe do vzdelávacieho systému. Európska školská siet (European Schoolnet, partnerstvo EUN) AISBL so sídlom v Belgicku aktuálne zastrešuje 31 ministerstiev školstva v rámci Európy. Je jedným z významných informacných portálov podporovaným Európskou komisiou, ktorého mottom je transformácia vzdelávania v Európe. Portál uvádza odporúcania, iniciatívy a online vzdelávacie programy vytvorené v mnohých projektoch, zamerané na riadenie škôl, ako aj realizáciu moderného vyucovania ucitelmi v triedach, vrátane vyuzívania online foriem vzdelávania. Pre záujemcov je portál dostupný na adrese: http://www.eun.org/.
Metodicko-pedagogické centrum dlhodobo sleduje a rozpracováva vyuzívanie nových metód a foriem práce vo výchovno-vzdelávacom procese a aplikuje výsledky výskumu v procese vzdelávania ucitelov. Je partnerom v mnohých medzinárodných projektoch zameraných na inovácie vo vzdelávaní. Realizuje prenos inovácií a príkladov dobrej praxe z viacerých projektov domácej a medzinárodnej spolupráce. Tieto úlohy MPC vyplývajú aj z plánu hlavných úloh na rok 2020, ktorý je pre záujemcov dostupný na adrese: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/mpc/dokumenty/phu_mpc_2020_1.pdf. MPC je partnerom European Schoolnet, v rámci ktorého realizuje viacero projektov, vrátane Future Classroom Lead Ambassadors (FCL), TeachUP a iné.
V posledných rokoch European Schoolnet vyvíja a propaguje rôzne nástroje, ktoré môzu ucitelia pouzit vo svojom dalšom vzdelávaní a rozvoji profesijných kompetencií prezencnou a dištancnou on-line formou. Význam tejto úlohy zdôraznil Jan De Craemer, podpredseda European Schoolnet, ked na záver konferencie EMINENT, ktorá sa konala v novembri 2019 vo Varšave, uviedol, ze „mnohé krajiny uz vyvinuli inovatívne iniciatívy v oblasti vzdelávania ucitelov a je teraz na nás, clenoch European Schoolnet, aby sme tieto praktiky zdielali a stavali na nich dalej s cielom zaclenit tieto inovácie do vzdelávacieho systému, do pregraduálnej prípravy ucitelov a ich kontinuálneho profesionálneho rozvoja.“ Pocas konferencie boli prezentované viaceré projekty, do ktorých je zapojené aj MPC, napr. TeachUP, ITELab, SELMA, ktoré ponúkli inovatívne prístupy na zlepšovanie edukacného systému ci uz prostredníctvom poskytovania kvalitnej, cielenej prípravy ucitelov alebo riešenia problémov, ktoré sa môzu stat prekázkou v budovaní úspešného školského prostredia, ako je napr. on-line hate speech (on-line nenávistný prejav).
Future Classroom Lead Ambassadors (FCL)
Cinnost siete škôl v rámci FCL sa aktivizovala koncom roka 2014. Na zaciatku do nej bolo zapojených 11 krajín, dnes je zapojených 15 krajín. Lídrom národných ambasádorov v rámci siete Future Classroom Lead Ambassadors je Bart Verswijvel (bart.verswijvel@eun.org). Úlohou vedúcich ambasádorov ucebne budúcnosti (Future Classroom Lead Ambassadors - FCL) v rámci zapojených krajín je propagovat a pomáhat podporovat široký záber ponuky výstupov a výsledkov projektov European Schoolnet a konceptu FCL a podporovat inovácie vo vzdelávaní v národných sietach a prepojeniach ucitelov.
Vedúci ambasádori sú profesionálni pedagógovia prepojení v komunikacnej sieti. Cielene a adresne oslovujú miestne komunity ucitelov. Ich úlohou je podporovat inovácie vo vzdelávaní a profesijnom rozvoji. Sú menovaní ministerstvom školstva alebo organizáciou pracujúcou v jeho mene. Navrhované úlohy a cinnosti siete sú plánované v rámci dialógu a spolupráce s ministerstvami školstva zapojených krajín v závislosti od ich priorít. Vedúcou ambasádorkou za Slovensko je Darina Výbohová, riaditelka Sekcie profesijného rozvoja v Metodicko-pedagogickom centre. Európska školská siet centrálne podporuje prácu vedúcich ambasádorov FCL organizovaním online stretnutí pocas celého roka, prezencných stretnutí a workshopov, ktoré sa zvycajne konajú dvakrát rocne. Práca ambasádora Future Classroom Lab sa zameriava na tieto prvky a oblasti spolupráce:
- Diseminácia, šírenie informácií - predovšetkým oslovovanie ucitelov, rozširovanie a podpora európskych, ako aj národných a miestnych iniciatív vo vzdelávaní.
- Vytváranie formálnych sietí pre ucitelov alebo inovatívne školy - pricom v niektorých krajinách podporujú regionálni ambasádori prácu hlavného ambasádora.
- Vzdelávanie ucitelov - prostredníctvom súboru nástrojov podporujúcich filozofiu FCL. Future Classroom Toolkit a holistický prístup k inováciám v škole vyuzilo niekolko ambasádorov v krajine svojho pôsobenia alebo online formou. V niektorých krajinách ambasádori poskytujú aj vzdelávania na témy ako kódovanie, nové mozné online prostredia na vzdelávanie a pod.
- Podpora koncepcie Future Classroom Lab - v mnohých krajinách sú vedúci ambasádori úzko napojení na ucebne inšpirované laboratóriom Future Classroom Lab a pouzívajú ich ako miesto svojej práce. Môzu tiez podporovat vznik nových a rozvoj národnej siete takýchto ucební budúcnosti.
- Poskytovanie podpory MOOC - ambasádori poskytovali podporu pri preklade a realizácii niektorých MOOC kurzov vytvorených EUN do národných jazykov. „Masívne otvorené online kurzy“ (MOOC) sú bezplatné kurzy, ktoré sú k dispozícii kazdému, kto má záujem sa prihlásit. MOOC poskytujú cenovo dostupný a flexibilný spôsob, ako sa ucit nové zrucnosti, rozvíjat svoju ucitelskú kariéru a zdielat kvalitné vzdelávacie skúsenosti v širokom zábere ponúkaných tém.
Prenos medzinárodných skúseností školám a školským zariadeniam
MPC štandardne poskytuje odborno-metodickú pomoc formou prenosu medzinárodných skúseností pre pedagogických a odborných zamestnancov v školách a školských zariadeniach. V nárocnom období pandémie COVID-19, pre vysoké riziko nakazenia koronavírusom, MPC reagovalo utlmením prezencnej formy vzdelávania od 11. marca 2020. Vzájomný kontakt s cielovou skupinou bol zmenený na online komunikáciu prostredníctvom webového portálu. Ten je aktívnou platformou na kontakt a komunikáciu s cielovou skupinou frekventantov vzdelávacích podujatí. Všetky prezencné vzdelávania boli uvedené do rezimu vzdelávania, konzultovania a ukoncovania na dialku. Zintenzívnili sme aktívnu platformu Facebookovej stránky MPC. Ambasádorka FCL, Darina Výbohová aktivizovala sprístupnenie skúseností kolegov v medzinárodnom kontexte sledovaním zástupcov FCL prostredníctvom pravidelných webinárov a publikovaním prezentovaných prekladov výstupov z FCL Talks na webovom portáli https://mpc-edu.sk/.
Prenos skúsenosti o vyucovaní v krajinách EÚ case v koronavírusu
MPC na svojej webovej stránke pravidelne zverejnuje aktuálne informácie z obsahu webinárov FCL Talks, o mozných riešeniach vyucovania ziakov na dialku, v domácom prostredí, v case spolocne prezívaných obmedzení. Robí tak paralelne s inými platformami pokrývajúcimi aktuálnu situáciu v prostredí slovenského regionálneho školstva. V prekladoch webinárov do slovenského jazyka ponúka pohlad na moznú adekvátnu reakciu na rovnako zazívanú nárocnú edukacnú realitu zo širšieho, európskeho, kontextu. Postrehy, komentáre a preklady jednotlivých webinárov je mozné nájst na adrese: https://mpc-edu.sk/ako-riadit-vyucbu-v-domacom-prostredi-v-case-koronavirusu-autenticke-priklady-od-ucitelov-prevzate-0
Modely riešenia krízových situácií z úrovne štátnej správy a samosprávy sme uviedli v príspevku Kariny Batat z Izraela, ktorá je ucitelkou a riaditelkou školy Beta School a ambasádorkou iniciatívy Future Classroom Lead. Vo svojom príspevku prezentovala informácie o stratégii, ktorou zabezpecuje chod škôl v meste Petach Tikva v case koronakrízy.
V príspevku Aivara Hiioa z Estónska, ktorý pracuje v Nadácii informacných technológií pre vzdelávanie, uvádzame príklad velmi rýchlej reakcie a podpory ucitelom v Estónsku na domáce vzdelávanie, vrátane uskutocnenia online konferencie, ktorej sa zúcastnilo mnozstvo rodicov.
Informácie z pohladu metodicky sme sprístupnili v príspevku Montserrat Jiménez Vila zo Španielska. Uvádza moznosti metodickej podpory realizovanej organizáciou Vedruna Catalunya Educació, ktorá zastrešuje odbornú pomoc pre 36 škôl, z ktorých kazdá je zameraná na inú vekovú kategóriu ziakov, má iné kurikulum, odlišné podmienky a prostredie, rozdielne rodiny a pod. Zo svojej praxe uvádza zaujímavé príklady vyuzitia rôznych softvérových aplikácií na úcely domáceho vzdelávania ziakov.
Skúsenosti z Fínska formuloval Sampo Forsström. Pracuje ako metodik vzdelávania ucitelov v UEF (Univerzita východného Fínska), tiez ako lektor eNORSSI, siete metodických centier pre školy a projektový manazér. Z úrovne svojej práce metodika cvicnej školy sa v aktuálnych dnoch snazí nájst východiská a odpovede na to, ako si poradit v aktuálne nelahkej situácii s vyuzitím IKT prostriedkov na domáce vzdelávanie.
Moznosti aktívnej participácie vedenia školy opísala Tatiana Popa z Moldavska. Tatiana Popa je ucitelkou v Heritage International School v Kišinove, Moldavsko. Vo svojom príspevku prezentuje skúsenosti s prípravou, plánovaním a prechodom celej školy na online dištancnú formu vzdelávania. Strucne opisuje pokyny a úlohy pre ziakov a rodicov a blizšie prezentuje cinnost ucitelov v rámci dištancnej formy vzdelávania.
Zaujímavými príspevkami boli aj postrehy pedagógov z pozície priameho kontaktu práce ucitela so ziakom. Napríklad Andreas Galanos z Grécka je ucitelom gréckeho jazyka, literatúry a obcianskej náuky na 2. stupni v základnej škole v meste Chalkidona v Grécku. V príspevku uvádza odkazy na nástroje vhodné na online vzdelávanie. Na príklade, v jednotlivých krokoch, uvádza jednoduchý postup, akým riešil online vzdelávanie v škole, kde pracuje.
Za Slovensko sprístupnila svoj metodický postup Kornélia Lohynová. Vyucuje marketing, ekonomiku, hotelový a gastronomický manazment a geografiu cestovného ruchu. Vzdelávanie v online priestore pre nu nie je novinkou, pracuje tak bezne. Šarmantne pouzíva oznacenie ´lenivý ucitel´ v zmysle, ze nerobí nic, co môzu urobit ziaci. Je rada, ak si ucenie uzívajú rovnako ziaci, ako aj ona. Základom je zapojit a angazovat ziakov tak, aby sa radi ucili. Svojich ziakov ocenila ako motivovaných a tvrdí, ze jej ziaci sa ucit chcú. Dôlezité pre nu je, aby medzi nou, ziakmi a rodicmi bol vzájomný rešpekt a porozumenie. Hovorí, ze nuda je jedným z najväcších nepriatelov úspešného ucenia. Vo svojej prezentácii predstavila filozofiu 5E+2E+1E spocívajúcu v angazovaní ziakov, skúmaní a vysvetlovaní riešených problémov, ich aplikácie a následného hodnotenia formou rovesníckeho ucenia.
Zaujímavé skúsenosti prezentovala Elena Balestrazzi, ktorá je ucitelkou v regióne Lombardia v Taliansku. Vo svojom príspevku zdiela niektoré svoje skúsenosti s realizáciou vyucovacieho procesu v škole, v ktorej uz od 24. februára 2020 neprebiehalo vyucovanie. Zdôraznuje zmenu roly ucitelov v tejto krízovej situácii a uvádza niektoré východiská jej riešenia. Zdôraznuje potrebu efektívnosti práce ucitela na príprave a realizácii vzdelávania na dialku. Odporúca vhodne integrovat vyucovanie s online zdrojmi dostupnými pre ziakov. Uvádza príklady pouzitia niektorých metód s vyuzitím IKT prostriedkov, zapojenia ziakov pomocou projektov a pod.
Prenos riešení z dlhodobých medzinárodných projektov
MPC je v súcasnosti aktívnym riešitelom viacerých medzinárodných projektov. Jedným z nich je projekt TeachUP, ktorého zámerom je podporit pregraduálnu prípravu ucitelov a profesijný rozvoj ucitelov v praxi v oblasti inovatívneho vyuzívania IKT v edukacnom procese. V projekte bol experimentálne overovaný koncept podpory úcastníkov v online vzdelávacích kurzoch prostredníctvom cinnosti tútorov a moderátorov. Online kurzy sú zamerané na personalizované ucenie a formatívne hodnotenie ziakov, kolaboratívne vyucovanie a rozvíjanie ich kreativity vo vyucovacom procese. Dalšou z aktivít konzorcia EUN je projekt SCIENTIX, ktorý zdruzuje komunitu pre prírodovedné vzdelávanie v Európe. MPC ako národné kontaktné miesto poskytuje spojenie medzi projektom SCIENTIX na európskej úrovni a aktivitami v školách v rámci Slovenska. Ako partnerská inštitúcia EUN pre oblast profesijného rozvoja sprostredkováva aj ponuky a moznosti vzdelávania. V roku 2020 zacína SCIENTIX výzvou pre ucitelov na zapojenie sa do dvoch pilotných projektov zameraných na integráciu tém týkajúcich sa STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) vzdelávania v reálnom zivote do tried.
Záver
Vzdelávacie systémy v kazdej krajine sveta prechádzajú postupnými zmenami. V súcasnosti sú hlavnou hnacou silou všetkých zmien obmedzenia súvisiace s úplným zatvorením škôl a ponechaním ziakov v domácom prostredí. Tento výrazne negatívny aspekt v zivote škôl je akcelerátorom mnohých inovatívnych a progresívnych riešení vzdelávania ziakov rôznymi online formami. Metodicko-pedagogické centrum v rámci prenosu zahranicných skúseností slovenským ucitelom realizovalo viacero iniciatív, ktoré vychádzajú z clenstva a spolupráce s Európskou školskou sietou (EUN). Postupne realizuje a sprístupnuje výstupy online vzdelávacích kurzov a materiálov z dlhodobých medzinárodných projektov. Aktuálne reaguje na novú situáciu spracovaním a prekladmi webinárov uvádzajúcich osvedcené skúsenosti zahranicných ucitelov zamerané na realizáciu dialkového vyucovania ziakov v domácom prostredí v case obmedzení spôsobených koronavírusom.