Potreby materských škôl pre inkluzívne vzdelávanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia

Autor, Popis: 
Milena Lipnická, Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica
Anotácia: 
Príspevok obsahuje zistenia o potrebách materských škôl pre inkluzívne vzdelávanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia (ďalej zo SZP). Názormi v dotazníku ich komunikovali riaditeľky/riaditelia materských škôl. Dotazník bol zisťovacím nástrojom v prvotnej evalvácii inkluzívneho modelu vzdelávania v národnom projekte Škola otvorená všetkým (ďalej ŠOV). Položky dotazníka sledovali ciele projektu. Získané údaje zase informovali, čo je na splnenie predsavzatých cieľov v projekte potrebné.

Uvod

Evalvacia inkluzivneho vzdelavania deti zo SZP v materskych skolach v NP SOV z hladiska podmienok zahrna personalne, materialno-technicke a kurikularne zabezpecenie materskych skol. Cielom prvej evalvacie bolo poznat vychodiskove potreby materskych skol na realizaciu inkluzivneho modelu vzdelavania deti zo socialne znevyhodneneho prostredia. Tieto boli konkretizovane v indikatoroch evalvacie tak, aby boli porovnatelne s indikatormi druhej evalvacie po realizacii inkluzivneho modelu vzdelavania.  Udaje pre priebeznu evalvacnu spravu boli ziskane metodou dotaznika v procese zistovania.

Proces zistovania

Dotazniky boli riaditelkam/riaditelom materskych skol distribuovane na zaciatku skolskeho roka 2017/2018 (v septembri), teda na zaciatku realizacie inkluzivneho modelu vzdelavania deti. Riaditelky/riaditelia mohli suhlasnymi, nesuhlasnymi alebo nerozhodnutymi stanoviskami vyjadrit, coho maju z hladiska podmienok nedostatok alebo naopak, co maju pre inkluzivne vzdelavanie zabezpecene. V dotaznikoch odpovedalo 49 riaditeliek/riaditelov materskych skol. Dalej prezentovane vysledky zistovania platia pre 45 materskych skol zapojenych do NP SOV a 4 materske skoly nezapojene do uvedeneho projektu. V 49 materskych skolach sa vzdelavalo 413 deti zo socialne znevyhodneneho prostredia.

 

Vysledky zistovania

Predmetom zistovania boli tri oblasti podmienok inkluzivneho modelu vzdelavania - personalna oblast, materialno-technicka oblast a oblast kurikul. Dozvedania dotaznikom boli vyhodnotene kvantitativne za celu skupinu respondentov. Statisticke udaje boli spracovane do grafov s komentarmi.

 

Personalna oblast zabezpecenia inkluzivneho vzdelavania deti zo SZP bola hodnotena v deviatich indikatoroch. Riaditelky/riaditelia v dotazniku vyjadrili potreby na:

  • zabezpecenie inkluzivneho vzdelavania pedagogickymi a odbornymi zamestnancami,
  • vzdelavanie pedagogickych zamestnancov, zakonnych zastupcov a tutorov deti,
  • zlepsenie spoluprace so zakonnymi zastupcami a odbornymi zamestnancami zakladnych skol.

Riaditelky/riaditelia v dotazniku vyjadrili hodnotiaci nazor na tvrdenie, ze: ,,pre inkluzivne vzdelavanie deti zo socialne znevyhodneneho prostredia v materskej skole potrebujeme..."

Obr. 1 Potreby materskych skol v personalnej oblasti inkluzivneho vzdelavania deti zo SZP

 

Udaje v 1. obrazku informuju, ze v materskych skolach najviac potrebuju zlepsit spolupracu so zakonnymi zastupcami (92 %) a vzdelavat zakonnych zastupcov, tutorov deti zo socialne znevyhodneneho prostredia (84 %). Vacsina (75 %) riaditeliek/riaditelov sa v dotazniku vyjadrili, ze pre inkluzivne vzdelavanie deti potrebuju vzdelavat pedagogickych zamestnancov a zabezpecit viac asistentov ucitelov (73 %). V materskych skolach tiez chybaju odborne sluzby skolskych specialnych pedagogov (69 %) a skolskych psychologov (63 %). So spolupracou s odbornymi zamestnancami zakladnych skol tiez nie su riaditelky/riaditelia materskych skol spokojni (62 %). V niektorych materskych skolach by pre inkluzivne vzdelavanie deti potrebovali viac socialnych pedagogov (43 %) aj ucitelov (29 %). V inkluzivnom vzdelavani deti je podla hodnotiacich nazorov a skusenosti riaditeliek/riaditelov vybranej vzorky potrebne posilnit personalnu oblast, zamerat sa na zlepsovanie spoluprace aj vzdelavanie participujucich ludi.

 

Materialno-technicka oblast zabezpecenia inkluzivneho vzdelavania deti zo SZP bola hodnotena                          v deviatich indikatoroch. Riaditelky/riaditelia v dotazniku vyjadrili potreby na lepsie vybavenie:

  • pomockami, hrackami, pocitacmi, tabletmi, interaktivnymi tabulami,
  • sportovymi potrebami, hygienickymi pomockami, hudobnymi nastrojmi,
  • vhodnymi miestnostami pre triedy a nabytkom.

Riaditelky/riaditelia v dotazniku vyjadrili hodnotiaci nazor na tvrdenie, ze: ,,pre inkluzivne vzdelavanie deti zo socialne znevyhodneneho prostredia v materskej skole potrebujeme..."

Obr. 2 Potreby materskych skol v materialno-technickej oblasti inkluzivneho vzdelavania deti zo SZP

 

Z udajov v 2. obrazku vyplyva, ze v materskych skolach najviac potrebuju vybavenie pomockami pre tvorive cinnosti s detmi. Vsetci opytani riaditelia/riaditelky to potvrdili (100 %). Zhodli sa s hodnotiacimi nazormi pedagogickych zamestnancov na chybajuce materialno-technicke zabezpecenie neformalneho vzdelavania. Riaditelky/riaditelia si nepriamo postazovali aj na nedostatocne vybavenie materskych skol didaktickymi hrackami (96 %), sportovymi potrebami (92 %) a hygienickymi pomockami (88 %). Pre inkluzivne vzdelavanie deti zo SZP riaditelky/riaditelia tiez potrebuju lepsie vybavenie nabytkom (84 %), pocitacmi, tabletmi (84 %), hudobnymi nastrojmi (82 %) a interaktivnymi tabulami (57 %). Vacsina riaditeliek/riaditelov by potrebovali rozsirit matersku skolu o nove triedy (73 %). Konstatujeme, ze v dotazniku boli indikatory hodnotenia vymedzene zrejme presne. Umoznili rozpoznanie naliehavych potrieb materskych skol v materialno-technickej oblasti pre inkluzivne vzdelavanie deti zo socialne znevyhodneneho prostredia.

 

Oblast kurikul pre inkluzivne a neformalne vzdelavanie deti zo socialne znevyhodneneho prostredia v materskych skolach bola hodnotena v siedmych indikatoroch. Riaditelky/riaditelia v dotazniku vyjadrili potreby na:

  • vypracovanie a realizovanie programov vzdelavania a osvety,
  • poradenstvo a spolupracu v inkluzivnom vzdelavani deti.

Riaditelky/riaditelia v dotazniku vyjadrili hodnotiaci nazor na tvrdenie, ze: ,,pre inkluzivne vzdelavanie deti zo socialne znevyhodneneho prostredia v materskej skole potrebujeme..."

Obr. 3 Potreby materskych skol v oblasti kurikul inkluzivneho vzdelavania deti zo SZP

 

Na problematicku spolupracu so zakonnymi zastupcami riaditelky/riaditelia materskych skol poukazali nielen v personalnej oblasti, aj v oblasti kurikul inkluzivneho vzdelavania deti zo socialne znevyhodneneho prostredia. V materskych skolach je podla ich nazoru potrebne vypracovat program spoluprace so zakonnymi zastupcami na zlepsenie zaskolenosti a skolskej pripravenosti deti zo socialne znevyhodneneho prostredia. S tymto tvrdenim suhlasilo viac ako 78 % opytanych riaditeliek/riaditelov. Za dolezite tiez povazuju vzdelavanie pedagogickych zamestnancov v NP SOV na tvorbu inkluzivne zameraneho skolskeho vzdelavacieho programu (74 %). Porovnatelne riaditelky/riaditelia potrebuju v materskych skolach poradenstvo odbornych zamestnancov pri tvorbe inkluzivne zameraneho skolskeho vzdelavacieho programu (70 %) a realizovat osvetovy program so zakonnymi zastupcami deti zo socialne znevyhodneneho prostredia (MRK) na zlepsenie pristupu deti k vzdelavaniu (68 %). Viac ako polovica riaditeliek/riaditelov (59 %) potrebuje poradenstvo odborneho garanta NP SOV a niektori povazuju za potrebne upravit stimulacny program pre neformalne vzdelavanie (34 %). Ukazalo sa, ze indikatory evalvacie vymedzene podla cielov a aktivit NP SOV pomerne presne identifikovali potreby v materskych skolach na realizaciu inkluzivneho modelu vzdelavania, pricom potreby v oblasti materialno-technickej a personalnej podpory su pre riaditelky/riaditelov viac naliehave.

 

Zaver

Zistenia o potrebach materskych skol v troch oblastiach dolezitych pre inkluzivne vzdelavanie deti zo socialne znevyhodneneho prostredia poukazuju na skutocnost, ze materske skoly nie su podmienkami na tento proces pripravene, hoci sa od nich vyzaduje. Vyznam narodneho projektu je teda i v tom, ze poukaze na problemy, ktore je treba riesit na statnej, institucionalnej aj komunalnej urovni. Personalne, materialno-technicke i kurikularne zabezpecenie inkluzivneho vzdelavania deti zo SZP patri podla nazorov riaditeliek/riaditelov materskych skol medzi priority. Mali by byt sucastou aj statom garantovanej podpory.

 

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKYCH ODKAZOV:

Narodny projekt Skola otvorena vsetkym. [online]. Dostupne na internete: http://npsov.mpc-edu.sk

Priebezna evalvacna sprava z implementacie narodneho projektu Skola otvorena vsetkym. [online].  Bratislava: Metodicko-pedagogicke centrum, 2018. (cit. 2018-07-10). Dostupne na internete: http://npsov.mpc-edu.sk/dolezite-oznamy/administracia-vykazu-o-praci-v-s...

Časopis: 
Pedagogické rozhľady