Pod Štefánikovou vojenskou čapicou

Autor, Popis: 
Mária Feckaničová, ZŠ Jána Švermu, Štefánikova 31, 066 24, Humenné
Anotácia: 
Príspevok prezentuje hravú vyučovaciu jednotku s úlohami zameranými na čitateľskú gramotnosť s prvkami dramatickej výchovy. Realizácia je možná na jednej vyučovacej hodine, prípadne, ako dvojhodinovka s využitím medzipredmetových vzťahov.

Cielom návrhu je prezentovat námety aktivít hravého nácviku citatelských schopností ziakov zameraných na porozumenie cítaného textu náucného charakteru. Aktivity sú spracované vo forme prípravy na vyucovaciu hodinu s klasickým rozdelením na úvodnú, hlavnú a záverecnú cast.

Cítanie s porozumením povazujeme za zrucnost, ktorá je neoddelitelnou súcastou zivota práce ziakov uz aj primárneho vzdelávania. Tak ako sa vyuzívajú medzipredmetové vztahy je dôlezité citatelskú gramotnost rozvíjat u ziakov nielen na hodinách slovenského jazyka a literatúry, ale aj na ostatných predmetoch, co tvorí základný pilier formovania aktívnych citatelov. Existuje vela rôznych metód, ktoré dokázu u ziakov vzbudit záujem o cítanie textov a pomôzu im adekvátne sa naucit cítat s porozumením. Súcasná doba nám prináša mnoho mozností, ako získat informácie. Je na nás pedagógoch, aby sme ziakom ukázali správnu cestu, ako z toho mnozstva informácií vybrat tie podstatné, ktoré nám pomôzu rozvíjat sa dalej. Sústavnou prácou a naším kreatívnym prístupom im môzeme dokázat, ze cítanie je súcast našej prirodzenosti.

Model vyucovacej jednotky v predmete vlastiveda

Rocník: tretí (ISCED 1)

Téma: Milan Rastislav Štefánik

Kognitívne ciele: Vyriešit úlohy z vojenskej capice. Zreprodukovat informácie o M. R. Štefánikovi na základe práce s textom.

Afektívne ciele: Aktívne participovat so spoluziakmi na aktivitách v priebehu hodiny. Vyjadrit svoj postoj k obsahu precítaného textu. Vyjadrit sa k téme, cím by som chcel byt.

Psychomotorický ciel: Vytvorit plagát.

Metódy: Výchovné: pochvala, povzbudenie, napomenutie; Vzdelávacie: problémová úloha; Motivacné: motivacný rozhovor, motivacná výzva, rozprávanie, demonštrácia, ilustrovanie, práca s textom, aktivity na podnecovanie ziakovej pozornosti

Formy: frontálna, skupinová, individuálna forma

Didaktické prostriedky: vojenská ciapka, šatka na zakrytie, karticky s úlohami, tabula, interaktívna tabula, pripravené rôzne obrázky – fotografie M. R. Štefánika, upravené vhodné texty pre ziakov...

Didaktické zásady: zásada uvedomelosti a aktivity, zásada postupnosti, zásada primeranosti, zásada názornosti, zásada systematickosti, zásada trvácnosti...

Pomôcky: Obrázky, texty (prílohy), výkresy A5 na vytvorenie lietadiel, výkresy spojené lepiacou páskou do formátu pozadovaného plagátika (asi 4 x A2), lepidlo, peracník

Štruktúra hodiny 

Aktivita 1: Vojenská ciapka              

Organizacné pokyny: ziaci sedia na koberci v triede v kruhu

Metodický postup:

Uprostred kruhu je polozený predmet, ktorý je prikrytý šatkou. Motivacná výzva ucitela smerom k ziakom na tému Co sa pod šatkou môze ukrývat!

Po odkrytí šatky ucitel vedie motivacný rozhovor so ziakmi na tému Preco vojenská ciapka? O kom sa asi budeme rozprávat? O vojakovi? Mozno bol aj niekým iným.... to nám prezradí ciapka... Ziaci zahráme sa na detektívov a pokúsime sa vypátrat o kom sa dnes budeme rozprávat.

Problémová úloha: Šifra schovaná v úlohách

Ziaci si po dvojiciach tahajú úlohy z ciapky, v ktorých je zašifrované meno M. R. Štefánik. Jednotlivé úlohy plnia podla pokynov. Ucitel ich podla potreby môze usmernovat pri vylúštení šifry. Ziaci po jednom napíšu na tabulu príslušné písmená v poradí, na ktoré majú príst sami. Vznikne celé meno M. R. Štefánik. Ucitel následne ukáze pripravené fotografie - obrázky M. R. Štefánika (mozná alternatíva podla podmienok: vytlacené fotografie alebo ukázka na interaktívnej tabuli). Ziaci majú na základe úloh a fotografií povedat, co si myslia, kým bol M. R. Štefánik.

Úlohy z vojenskej capice: 10 úloh na samostatných kartickách

  • Na akom dopravnom prostriedku sa pohybuje letec? Predved. [M]
  • Povedz rýchlo trikrát po sebe: OBSERVATÓRIUM  [R]
  • Napodobni, co robí hvezdár, astronóm. Bez slov, nech ostatní uhádnu. [Š]
  • Co robí podla teba vedec? Vysvetli. [t]
  • Vymysli rýmy na slová: lietadlo, lod, cestovanie [e]
  • Daj nám aspon dva vojenské povely... [f]
  • Co robí podla teba politik? Pokús sa opísat jeho prácu. [á]
  • Uhádni, aké povolanie skrýva slovo: tovacestel. Vymysli hádanku pre spoluziakov na dané povolanie. [n]
  • Povedz, co všetko potrebuje vojak. [i]
  • Oprav pomotanú vetu: Pilot letel na hviezde a astronóm pozoroval lietadlo. [k]

Aktivita 2: Práca s textom M. R. Štefánik

Organizacné pokyny: ziaci môzu si vybrat miesto, kde budú cítat - v laviciach, na vakoch ci koberci

Metodický postup: Motivacné cítanie textu ucitelom. Úloha pre ziakov - aktívne pocúvanie. Text je upravený zivotopis M. R. Štefánika:

Milan Rastislav Štefánik povedal: „Prekázky treba rozbit, a nie sa im poddávat!“ – Ako by ste charakterizovali (opísali) Milana Rastislava Štefánika podla tejto vety?

Milan Rastislav Štefánik bol ctiziadostivý, energický vedec. Mal rád nocnú oblohu a hviezdy, preto sa rozhodol študovat astronómiu. Za svojimi pozorovaniami vela cestoval po svete. No nelákala ho len hviezdna obloha. Milan Rastislav Štefánik bol aj vojnovým pilotom. Slovensko bolo v tom case súcastou uhorského štátu. Milan Rastislav Štefánik bol jedným z tých, ktorí bojovali za osamostatnenie Slovákov. No nebojoval silou, bojoval rozhovormi a vyjednávaním. Aj preto vela cestoval, aby vyjednával za slovenský národ. Stal sa uznávaným u nás i v zahranicí. Zil vo Francúzku, ale miloval svoju vlast – Slovensko. Milan Rastislav Štefánik sa zaslúzil o vytvorenie Ceskoslovenskej republiky, ktorú sme tvorili spolu s Cechmi.

Milan Rastislav Štefánik tragicky zahynul. Jeho lietadlo sa zrútilo pri Bratislave práve vtedy, ked sa tešil na príchod do oslobodenej vlasti. Je pochovaný na kopci Bradlo, kde je jeho velká hrobka – mohyla. Takzvaná Mohyla pod Bradlom.

Pocas cítania majú ziaci plnit pokyny. Ak budú pocut meno osobnosti, o ktorej sa na hodine rozprávame:

  • Ziaci, ktorí sedia v laviciach sa majú postavit a urobit lietadlo.
  • Ziaci, ktorí sedia na koberci majú tlesknú 2-krát.
  • Ziaci, ktorí sedia vo vakoch (súcast vybavenia triedy), sa majú postavit do pozoru ako vojaci.

Poznámka: Cítanie textu ucitelkou je s ohladom na reakcie ziakov prerušované. Po precítaní textu sú ziakom rozdané nakopírované texty. Pri druhom cítaní si ziaci znacia v texte farbickou neznáme pojmy, ucitel zatial nevysvetluje. Po precítaní ucitel ukáze obrázok mohyly (súvis so záverom textu). Nasleduje volná debata. Ak je potrebné, pri opakovanom cítaní sú ziakom vysvetlené neznáme pojmy.

Zaujímavost: Ucitel nastolí situáciu napätia „Nieco som pocula pocas cítania.... aj vy? Co to bolo? Ako keby nieco šuchotalo pod lavicami..“ Ziaci hladajú pod lavicami a nájdu prilepené obálky „Odkial sa vzali? Ze by kúzlo? Ziaci viete, ze Štefánik bol aj kúzelník .“... Nasleduje práca v skupinách, v ktorých ziaci lúštia tajnicky.

Poznámka: ziaci majú dopredu prilepené zadania úloh pod niektorými lavicami.

Skupinová práca s textom: po dotvorení pripnút na tabulu na miesto, kde sme si pred tým napísali OSOBNOST M. R. ŠTEFÁNIK a sadnút na koberec – referovanie kazdej zo skupín co sa dozvedeli, co mali splnit, co im vyšlo v tajnicke a co pre nich bolo najtazšie...

Hra s vojenskou capicou: JA SOM ... . Navedieme ich na povolania M. R. Štefánika a jeho prácu. Ziak si dá capicu na hlavu a hovorí napr.: Ja som letec a letel som az do Francúzka, Ja som astronóm a poznám všetky hviezdy...

 

Aktivita 3: Plagát a lietadielko. Tvorba koláze      

Organizacné pokyny: ziaci pracujú v laviciach, ktoré sú spojené tak, aby si boli tvárami k sebe

Metodický postup: Frontálne zopakovanie si informácií o Štefánikovi na základe obrázkov z jeho zivota. Následne ziaci samostatne kreslia a vystrihnú lietadlá, ktoré potom nalepia na spolocný plagát aj s obrázkami.

Do lietadielok dopíšu, cím bol, (prípadne do bublín k obrázkom dopíšu slová, ktoré asi Štefánik hovoril, ked ho v jeho zivote fotili).

Nasleduje vyhodnotenie, motivacná pochvala, v rámci sebareflexie ziaci povedia, v ktorej aktivite sa im darilo..., ci by sa chceli podobat Štefánikovi a preco.

Vystavenie plagátu a odmena vojenská medaila M. R. Štefánika za skvelú prácu pre kazdého ziaka (motivacné hodnotenie)

Záver

V návrhu prípravy bolo naším cielom prispiet konkrétnymi návrhmi aktivít k hravému nácviku citatelských schopností ziakov zameraných na porozumenie cítaného textu náucného charakteru. Z našich skúseností vyplývajú pre prax tieto odporúcania: Implementovat hrové aktivity na rozvoj cítania s porozumením do všetkých predmetov. Demonštrovat ziakom prácu s rôznymi druhmi textov, s ktorými sa môzu stretnút v beznom zivote. M. R. Štefánik je osobnostou, ktorá si zaslúzi našu pozornost nielen v predmete vlastiveda.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:

GAVORA, P. et al., 2008. Ako rozvíjat porozumenie textu u ziaka. Nitra: Enigma. ISBN 978-80-89132-57-7.

GAVORA, P., 2003. Metódy na zistovanie porozumenia textu. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole [online]. Roc. 49, c. 9-10, s. 277. ISNN 1335-2040. Dostupné z: http://www2.statpedu.sk/buxus/generate_page.php_page_id=686.htmlhttp://www.nucem.sk/

MULICÁKOVÁ, A. et al., 2015. Rozvoj citatelskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní. Bratislava: MPC. ISBN: 978-80-565-1388-0. Dostupné z: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/t_ustohalova_a_mulicakova_rozvoj_citat_gramotnosti_v_prim_vzdel.pdf

Časopis: 
Pedagogické rozhľady