Pod Štefánikovou vojenskou čapicou

Autor, Popis: 
Mária Feckaničová, ZŠ Jána Švermu, Štefánikova 31, 066 24, Humenné
Anotácia: 
Príspevok prezentuje hravú vyučovaciu jednotku s úlohami zameranými na čitateľskú gramotnosť s prvkami dramatickej výchovy. Realizácia je možná na jednej vyučovacej hodine, prípadne, ako dvojhodinovka s využitím medzipredmetových vzťahov.

Cielom navrhu je prezentovat namety aktivit hraveho nacviku citatelskych schopnosti ziakov zameranych na porozumenie citaneho textu naucneho charakteru. Aktivity su spracovane vo forme pripravy na vyucovaciu hodinu s klasickym rozdelenim na uvodnu, hlavnu a zaverecnu cast.

Citanie s porozumenim povazujeme za zrucnost, ktora je neoddelitelnou sucastou zivota prace ziakov uz aj primarneho vzdelavania. Tak ako sa vyuzivaju medzipredmetove vztahy je dolezite citatelsku gramotnost rozvijat u ziakov nielen na hodinach slovenskeho jazyka a literatury, ale aj na ostatnych predmetoch, co tvori zakladny pilier formovania aktivnych citatelov. Existuje vela roznych metod, ktore dokazu u ziakov vzbudit zaujem o citanie textov a pomozu im adekvatne sa naucit citat s porozumenim. Sucasna doba nam prinasa mnoho moznosti, ako ziskat informacie. Je na nas pedagogoch, aby sme ziakom ukazali spravnu cestu, ako z toho mnozstva informacii vybrat tie podstatne, ktore nam pomozu rozvijat sa dalej. Sustavnou pracou a nasim kreativnym pristupom im mozeme dokazat, ze citanie je sucast nasej prirodzenosti.

Model vyucovacej jednotky v predmete vlastiveda

Rocnik: treti (ISCED 1)

Tema: Milan Rastislav Stefanik

Kognitivne ciele: Vyriesit ulohy z vojenskej capice. Zreprodukovat informacie o M. R. Stefanikovi na zaklade prace s textom.

Afektivne ciele: Aktivne participovat so spoluziakmi na aktivitach v priebehu hodiny. Vyjadrit svoj postoj k obsahu precitaneho textu. Vyjadrit sa k teme, cim by som chcel byt.

Psychomotoricky ciel: Vytvorit plagat.

Metody: Vychovne: pochvala, povzbudenie, napomenutie; Vzdelavacie: problemova uloha; Motivacne: motivacny rozhovor, motivacna vyzva, rozpravanie, demonstracia, ilustrovanie, praca s textom, aktivity na podnecovanie ziakovej pozornosti

Formy: frontalna, skupinova, individualna forma

Didakticke prostriedky: vojenska ciapka, satka na zakrytie, karticky s ulohami, tabula, interaktivna tabula, pripravene rozne obrazky - fotografie M. R. Stefanika, upravene vhodne texty pre ziakov...

Didakticke zasady: zasada uvedomelosti a aktivity, zasada postupnosti, zasada primeranosti, zasada nazornosti, zasada systematickosti, zasada trvacnosti...

Pomocky: Obrazky, texty (prilohy), vykresy A5 na vytvorenie lietadiel, vykresy spojene lepiacou paskou do formatu pozadovaneho plagatika (asi 4 x A2), lepidlo, peracnik

Struktura hodiny 

Aktivita 1: Vojenska ciapka              

Organizacne pokyny: ziaci sedia na koberci v triede v kruhu

Metodicky postup:

Uprostred kruhu je polozeny predmet, ktory je prikryty satkou. Motivacna vyzva ucitela smerom k ziakom na temu Co sa pod satkou moze ukryvat!

Po odkryti satky ucitel vedie motivacny rozhovor so ziakmi na temu Preco vojenska ciapka? O kom sa asi budeme rozpravat? O vojakovi? Mozno bol aj niekym inym.... to nam prezradi ciapka... Ziaci zahrame sa na detektivov a pokusime sa vypatrat o kom sa dnes budeme rozpravat.

Problemova uloha: Sifra schovana v ulohach

Ziaci si po dvojiciach tahaju ulohy z ciapky, v ktorych je zasifrovane meno M. R. Stefanik. Jednotlive ulohy plnia podla pokynov. Ucitel ich podla potreby moze usmernovat pri vylusteni sifry. Ziaci po jednom napisu na tabulu prislusne pismena v poradi, na ktore maju prist sami. Vznikne cele meno M. R. Stefanik. Ucitel nasledne ukaze pripravene fotografie - obrazky M. R. Stefanika (mozna alternativa podla podmienok: vytlacene fotografie alebo ukazka na interaktivnej tabuli). Ziaci maju na zaklade uloh a fotografii povedat, co si myslia, kym bol M. R. Stefanik.

Ulohy z vojenskej capice: 10 uloh na samostatnych kartickach

  • Na akom dopravnom prostriedku sa pohybuje letec? Predved. [M]
  • Povedz rychlo trikrat po sebe: OBSERVATORIUM  [R]
  • Napodobni, co robi hvezdar, astronom. Bez slov, nech ostatni uhadnu. [S]
  • Co robi podla teba vedec? Vysvetli. [t]
  • Vymysli rymy na slova: lietadlo, lod, cestovanie [e]
  • Daj nam aspon dva vojenske povely... [f]
  • Co robi podla teba politik? Pokus sa opisat jeho pracu. [a]
  • Uhadni, ake povolanie skryva slovo: tovacestel. Vymysli hadanku pre spoluziakov na dane povolanie. [n]
  • Povedz, co vsetko potrebuje vojak. [i]
  • Oprav pomotanu vetu: Pilot letel na hviezde a astronom pozoroval lietadlo. [k]

Aktivita 2: Praca s textom M. R. Stefanik

Organizacne pokyny: ziaci mozu si vybrat miesto, kde budu citat - v laviciach, na vakoch ci koberci

Metodicky postup: Motivacne citanie textu ucitelom. Uloha pre ziakov - aktivne pocuvanie. Text je upraveny zivotopis M. R. Stefanika:

Milan Rastislav Stefanik povedal: ,,Prekazky treba rozbit, a nie sa im poddavat!" - Ako by ste charakterizovali (opisali) Milana Rastislava Stefanika podla tejto vety?

Milan Rastislav Stefanik bol ctiziadostivy, energicky vedec. Mal rad nocnu oblohu a hviezdy, preto sa rozhodol studovat astronomiu. Za svojimi pozorovaniami vela cestoval po svete. No nelakala ho len hviezdna obloha. Milan Rastislav Stefanik bol aj vojnovym pilotom. Slovensko bolo v tom case sucastou uhorskeho statu. Milan Rastislav Stefanik bol jednym z tych, ktori bojovali za osamostatnenie Slovakov. No nebojoval silou, bojoval rozhovormi a vyjednavanim. Aj preto vela cestoval, aby vyjednaval za slovensky narod. Stal sa uznavanym u nas i v zahranici. Zil vo Francuzku, ale miloval svoju vlast - Slovensko. Milan Rastislav Stefanik sa zasluzil o vytvorenie Ceskoslovenskej republiky, ktoru sme tvorili spolu s Cechmi.

Milan Rastislav Stefanik tragicky zahynul. Jeho lietadlo sa zrutilo pri Bratislave prave vtedy, ked sa tesil na prichod do oslobodenej vlasti. Je pochovany na kopci Bradlo, kde je jeho velka hrobka - mohyla. Takzvana Mohyla pod Bradlom.

Pocas citania maju ziaci plnit pokyny. Ak budu pocut meno osobnosti, o ktorej sa na hodine rozpravame:

  • Ziaci, ktori sedia v laviciach sa maju postavit a urobit lietadlo.
  • Ziaci, ktori sedia na koberci maju tlesknu 2-krat.
  • Ziaci, ktori sedia vo vakoch (sucast vybavenia triedy), sa maju postavit do pozoru ako vojaci.

Poznamka: Citanie textu ucitelkou je s ohladom na reakcie ziakov prerusovane. Po precitani textu su ziakom rozdane nakopirovane texty. Pri druhom citani si ziaci znacia v texte farbickou nezname pojmy, ucitel zatial nevysvetluje. Po precitani ucitel ukaze obrazok mohyly (suvis so zaverom textu). Nasleduje volna debata. Ak je potrebne, pri opakovanom citani su ziakom vysvetlene nezname pojmy.

Zaujimavost: Ucitel nastoli situaciu napatia ,,Nieco som pocula pocas citania.... aj vy? Co to bolo? Ako keby nieco suchotalo pod lavicami.." Ziaci hladaju pod lavicami a najdu prilepene obalky ,,Odkial sa vzali? Ze by kuzlo? Ziaci viete, ze Stefanik bol aj kuzelnik ."... Nasleduje praca v skupinach, v ktorych ziaci lustia tajnicky.

Poznamka: ziaci maju dopredu prilepene zadania uloh pod niektorymi lavicami.

Skupinova praca s textom: po dotvoreni pripnut na tabulu na miesto, kde sme si pred tym napisali OSOBNOST M. R. STEFANIK a sadnut na koberec - referovanie kazdej zo skupin co sa dozvedeli, co mali splnit, co im vyslo v tajnicke a co pre nich bolo najtazsie...

Hra s vojenskou capicou: JA SOM ... . Navedieme ich na povolania M. R. Stefanika a jeho pracu. Ziak si da capicu na hlavu a hovori napr.: Ja som letec a letel som az do Francuzka, Ja som astronom a poznam vsetky hviezdy...

Aktivita 3: Plagat a lietadielko. Tvorba kolaze      

Organizacne pokyny: ziaci pracuju v laviciach, ktore su spojene tak, aby si boli tvarami k sebe

Metodicky postup: Frontalne zopakovanie si informacii o Stefanikovi na zaklade obrazkov z jeho zivota. Nasledne ziaci samostatne kreslia a vystrihnu lietadla, ktore potom nalepia na spolocny plagat aj s obrazkami.

Do lietadielok dopisu, cim bol, (pripadne do bublin k obrazkom dopisu slova, ktore asi Stefanik hovoril, ked ho v jeho zivote fotili).

Nasleduje vyhodnotenie, motivacna pochvala, v ramci sebareflexie ziaci povedia, v ktorej aktivite sa im darilo..., ci by sa chceli podobat Stefanikovi a preco.

Vystavenie plagatu a odmena vojenska medaila M. R. Stefanika za skvelu pracu pre kazdeho ziaka (motivacne hodnotenie)

 

Zaver

V navrhu pripravy bolo nasim cielom prispiet konkretnymi navrhmi aktivit k hravemu nacviku citatelskych schopnosti ziakov zameranych na porozumenie citaneho textu naucneho charakteru. Z nasich skusenosti vyplyvaju pre prax tieto odporucania: Implementovat hrove aktivity na rozvoj citania s porozumenim do vsetkych predmetov. Demonstrovat ziakom pracu s roznymi druhmi textov, s ktorymi sa mozu stretnut v beznom zivote. M. R. Stefanik je osobnostou, ktora si zasluzi nasu pozornost nielen v predmete vlastiveda.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKYCH ODKAZOV:

GAVORA, P. et al., 2008. Ako rozvijat porozumenie textu u ziaka. Nitra: Enigma. ISBN 978-80-89132-57-7.

GAVORA, P., 2003. Metody na zistovanie porozumenia textu. In: Slovensky jazyk a literatura v skole [online]. Roc. 49, c. 9-10, s. 277. ISNN 1335-2040. Dostupne z: http://www2.statpedu.sk/buxus/generate_page.php_page_id=686.htmlhttp://www.nucem.sk/

MULICAKOVA, A. et al., 2015. Rozvoj citatelskej gramotnosti v primarnom vzdelavani. Bratislava: MPC. ISBN: 978-80-565-1388-0. Dostupne z: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/t_ustohalova_a_mulicakova_rozvoj_citat_gramotnosti_v_prim_vzdel.pdf

Časopis: 
Pedagogické rozhľady