Na základe diskusií a záverov prezentovaných v predchádzajúcich príspevkoch, vyplynuli tieto odporúcania:
- Vyuzívanie technológií a sociálnych médií v triede
- v rámci funkcného vzdelávania zvýšit citlivost vedúcich pedagogických zamestnancov na zabezpecenie potrebného softvéru na školách,
- poskytnút spätnú väzbu ministerstvu o vyuzitelnosti technológií v školách,
- aktívnejšie metodicky a koordinacne podporit sietovanie ucitelov a škôl,
- umoznit prístup verejnosti k výstupom ucitelov zo vzdelávaní a atestácií,
- pripravit systém e-learningového vzdelávania,
- kontinuálne (vzhladom na velkú dynamiku rozvoja IKT) realizovat korektný prieskum vzdelávacích potrieb v oblasti pedagogických kompetencií potrebných pre ucenie sa ziakov za pomoci IKT,
- následne pripravit a realizovat vzdelávania v daných témach.
- Ucíme pre zajtrajšok
- rozvíjat zrucnosti ucitelov na prípravu procesov ucenia sa ziakov na rozvoj myslenia analytického, syntetického vrátane myslenia v súvislostiach, ktoré sú východiskami hodnotiaceho myslenia, ktoré má velmi blízko ku kritickému mysleniu ziakov,
- rozvíjat zrucnosti na prípravu procesov ucenia sa ziakov na rozvoj uznávaných hodnôt obcianskej a demokratickej spolocnosti,
- rozvíjat zrucnosti na prípravu procesov ucenia sa ziakov na rozvoj environmentálneho vedomia prostredníctvom štúdia javov, prícin procesov a súvislostí medzi nimi v jednotlivých zlozkách zivotného prostredia a v jednotlivých castiach našej planéty,
- rozvíjat zrucnosti na prípravu procesov ucenia sa ziakov na rozvoj vedomia dalších globálnych problémov našej planéty.
- Vyuzitie hodnotenia na podporu zrucností 21. storocia
- vytvorit banku návrhov na kvalitatívne hodnotenie ziakov (výkonov ziakov).
- vytvorit priestor (zdroje) na zdielanie informácií (výmenu skúseností) medzi ucitelmi.
- vzdelávat ucitelov v oblasti inovácií v hodnotení ziakov.
- realizovat krátkodobé vzdelávania zamerané na praktické ukázky formatívneho hodnotenia a ukázky prevráteného ucenia (flipped learning).
- Spätná väzba je dôlezitá
- ponúkat cielenú podporu a poradenstvo školám pri realizovaní spätnej väzby ziakov i ucitelov,
- vytvorit inovacný program zameraný na moznosti a spôsoby získavania a vyhodnocovania spätnej väzby ziakov i ucitelov,
- zaradit do vzdelávania tému hodnotenia ziakov s dôrazom na formatívne hodnotenie,
- zaradit do špecializacných vzdelávacích programov pre cielovú skupinu triedny ucitel a vedúci PK, MZ modul zameraný na moznosti a spôsoby získavania a vyhodnocovania spätnej väzby ziakov i ucitelov.
- Vytváranie kultúry profesionálnej spolupráce medzi ucitelmi
- venovat sa téme spolupráce v školách (ucitelia, metodické orgány, škola) a medzi školami (siete ucitelov a škôl) aj z úrovne MPC ako vzdelávacej a metodicko-poradenskej inštitúcie,
- okrem vzdelávania podporovat spoluprácu aj vo formách ukázok najlepších osvedcených skúseností (NOPS); tiez ako témy na regionálnych konferenciách; konzultácií riaditelom škôl k téme ako plánovito riadit spoluprácu v škole; poradenstva pri spolupráci v škole (úcast na práci metodických orgánov, tímov a pod.); ci pri tvorbe sietí a pracovných skupín na podporu spolupráce (Kluby riaditelov a ucitelov),
- vzdelávacie programy by mali byt zamerané na rozvoj spolupráce a tímovej práce v škole (výcvik tímovej práce pre ucitelov v škole), rozvoj kolaboratívneho a kooperatívneho vyucovania ziakov, vzdelávanie VPZ k problematike riadenej spolupráce v škole (plánovité a programové uchopenie spolupráce v škole) a tiez v téme ako realizovat pozorovanie a per-review hodnotenie a spätnú väzbu.
Bratislava 16. 09. 2019
Časopis:
Pedagogické rozhľady