Odporúčania medzinárodnej konferencie "Európsky učiteľ 21. storočia"

Na základe diskusií a záverov prezentovaných v predchádzajúcich príspevkoch, vyplynuli tieto odporúcania:

  1. Vyuzívanie technológií a sociálnych médií v triede
  • v rámci funkcného vzdelávania zvýšit citlivost vedúcich pedagogických zamestnancov na zabezpecenie potrebného softvéru na školách,
  • poskytnút spätnú väzbu ministerstvu o vyuzitelnosti technológií v školách,
  • aktívnejšie metodicky a koordinacne podporit sietovanie ucitelov a škôl,
  • umoznit prístup verejnosti k výstupom ucitelov zo vzdelávaní a atestácií,
  • pripravit systém e-learningového vzdelávania,
  • kontinuálne (vzhladom na velkú dynamiku rozvoja IKT) realizovat korektný prieskum vzdelávacích potrieb v oblasti pedagogických kompetencií potrebných pre ucenie sa ziakov za pomoci IKT,
  • následne pripravit a realizovat vzdelávania v daných témach.
  1. Ucíme pre zajtrajšok
  • rozvíjat zrucnosti ucitelov na prípravu procesov ucenia sa ziakov na rozvoj myslenia analytického, syntetického vrátane myslenia v súvislostiach, ktoré sú  východiskami hodnotiaceho myslenia, ktoré má velmi blízko ku kritickému mysleniu ziakov,
  • rozvíjat zrucnosti na prípravu procesov ucenia sa ziakov na rozvoj uznávaných hodnôt obcianskej a demokratickej spolocnosti, 
  • rozvíjat zrucnosti na prípravu procesov ucenia sa ziakov na rozvoj environmentálneho vedomia prostredníctvom štúdia javov, prícin procesov a súvislostí medzi nimi v jednotlivých zlozkách zivotného prostredia a v jednotlivých castiach našej planéty,
  • rozvíjat zrucnosti na prípravu procesov ucenia sa ziakov na rozvoj vedomia dalších globálnych problémov našej planéty.
  1. Vyuzitie hodnotenia na podporu zrucností 21. storocia
  • vytvorit banku návrhov na kvalitatívne hodnotenie ziakov (výkonov ziakov).
  • vytvorit priestor (zdroje) na zdielanie informácií (výmenu skúseností) medzi ucitelmi.
  • vzdelávat ucitelov v oblasti inovácií v hodnotení ziakov.
  • realizovat krátkodobé vzdelávania zamerané na praktické ukázky formatívneho hodnotenia a ukázky prevráteného ucenia (flipped learning).
  1. Spätná väzba je dôlezitá
  • ponúkat cielenú podporu a poradenstvo školám pri realizovaní spätnej väzby ziakov i ucitelov,
  • vytvorit inovacný program zameraný na moznosti a spôsoby získavania a vyhodnocovania spätnej väzby ziakov i ucitelov,
  • zaradit do vzdelávania tému hodnotenia ziakov s dôrazom na formatívne hodnotenie,
  • zaradit do špecializacných vzdelávacích programov pre cielovú skupinu triedny ucitel a vedúci PK, MZ modul zameraný na moznosti a spôsoby získavania a vyhodnocovania spätnej väzby ziakov i ucitelov.
  1. Vytváranie kultúry profesionálnej spolupráce medzi ucitelmi
  • venovat sa téme spolupráce v školách (ucitelia, metodické orgány, škola) a medzi školami (siete ucitelov a škôl) aj z úrovne MPC ako vzdelávacej a metodicko-poradenskej inštitúcie,
  • okrem vzdelávania podporovat spoluprácu aj vo formách ukázok najlepších osvedcených skúseností (NOPS); tiez ako témy na regionálnych konferenciách; konzultácií riaditelom škôl  k téme ako plánovito riadit spoluprácu v škole; poradenstva pri spolupráci v škole (úcast na práci metodických orgánov, tímov a pod.); ci pri tvorbe sietí a pracovných skupín na podporu spolupráce (Kluby riaditelov a ucitelov),
  • vzdelávacie programy by mali byt zamerané na rozvoj spolupráce a tímovej práce v škole (výcvik tímovej práce pre ucitelov v škole), rozvoj kolaboratívneho a kooperatívneho vyucovania ziakov, vzdelávanie VPZ k problematike riadenej spolupráce v škole (plánovité a programové uchopenie spolupráce v škole) a tiez v téme ako realizovat pozorovanie a per-review hodnotenie a spätnú väzbu.

 

Bratislava 16. 09. 2019

 

Časopis: 
Pedagogické rozhľady