Možnosti podpory odborného vzdelávania a prípravy – príklady z Trenčianskeho kraja

Autor, Popis: 
Miroslava Jakubeková, Metodicko-pedagogické centrum, detašované pracovisko Trenčín Eva Žernovičová, Odbor školstva a kultúry, Trenčiansky samosprávny kraj, Trenčín
Anotácia: 
V súvislosti s nedostatkom zamestnancov v mnohých odvetviach v spoločnosti rezonuje téma odborného vzdelávania a prípravy žiakov. Dopyt po absolventoch stredných odborných škôl v pomerne širokom spektre odborov rastie rýchlejšie, ako ich školy dokážu vzdelávať. Intenzívne zapojenie firiem do odborného vzdelávania prináša pre žiakov výhodu poznania reálnej praxe a uplatnenia sa na trhu práce. Otázkou stále zostáva, ako zvýšiť záujem žiakov o odborné vzdelávanie. Trenčiansky samosprávny kraj reaguje na situáciu postupnými systematickými krokmi, ktoré prinášajú svoje výsledky. Príklady dobrej praxe môžu byť inšpiráciou pre školy i zriaďovateľov.

Vzdelavanie na strednych odbornych skolach uzko suvisi so slovenskou ekonomikou, pretoze pripravuje ziakov pre trh prace. V sucasnosti sa nasa ekonomika vyznacuje nizkou mierou nezamestnanosti, co je na jednej strane potesujuce, ale na druhej strane to prinasa nedostatok volnej pracovnej sily. Mnohe firmy maju problem obsadit konkretne miesta, a to nielen v oblasti informacnych technologii a operatorov strojarskej vyroby, ale da sa povedat, ze vseobecne chybaju kvalifikovani robotnici, remeselnici a zamestnanci vo vsetkych kategoriach od kucharov a casnikov, cez vodicov, zelezniciarov, polnohospodarov alebo potravinarov az po zdravotnikov, vratane stredneho manazmentu firiem. Ide predovsetkym o take pracovne miesta, pri ktorych je potrebne stredoskolske odborne vzdelanie. Dopyt po absolventoch konkretnych odborov rastie rychlejsie, ako ich skoly dokazu vzdelavat. Tato situacia ma vazny dopad na planovanie a vykon firiem, ktore otvorene avizuju, ze nedokazu prijimat objednavky, dodrzat terminy, ci dokonca garantovat kvalitu. Dasa Pollakova, manazerka Oddelenia riadenia segmentu pre male a stredne podniky CSOB, to vyjadrila v cislach: ,,V prieskume CSOB az 41 % podnikatelov uviedlo, ze z dovodu nedostatku pracovnikov museli odmietnut niektoru zo zakaziek, vo vacsine pripadov v objeme do 10 %." (Beracka, 2018). Z prieskumu, ktory meral nalady a ocakavania firiem, tiez vyplynulo, ze nedostatok kvalifikovanych zamestnancov povazuju podnikatelia za jedno z najvacsich rizik ohrozujucich firmu. Dopad na slovensku ekonomiku vystihuje vyrok Ladislava Miku, veduceho Zastupenia Europskej komisie na Slovensku: ,,Nedostatocna ponuka kvalifikovanych pracovnikov predstavuje pre podniky na Slovensku vazny problem, kedze brani dalsim investiciam a hospodarskemu rastu." (EK zastupenie v SR, 2018)

Problem s volnymi pracovnymi miestami trapi vsetky kraje Slovenska. Najvypuklejsi je v Bratislavskom, Trnavskom a Trencianskom kraji. Trenciansky samospravny kraj (dalej TSK) reaguje na situaciu systematickymi opatreniami, ktore vedu k posilneniu stredneho odborneho skolstva a k priprave kvalifikovanych odbornikov pre potreby trhu prace. Posobenie TSK ponuka mnoho podnetnych inspiracii. Podla strategie odborneho skolstva predpoklada TSK do roku 2020 optimalizaciu siete skol a studijnych a ucebnych odborov podla regionalnych potrieb, pricom k zakladnym principom, na ktorych je odborne skolstvo zalozene, patria kvalita, relevantnost, spolupraca, institucionalna a programova diverzita, efektivnost, ale i hrdost. Klucovym ukazovatelom ucelnosti vzdelavacieho systemu v kraji je uplatnitelnost absolventov strednych skol na trhu prace (TSK, 2015). Je v zaujme mladych ludi, aby sa sustredili na rozvijanie svojich zrucnosti a nemuseli natolko podliehat existencnym otazkam. Snahou TSK je vratit mladym ludom hrdost na studium remeselnych odvetvi a dat im viziu buducnosti v podobe pracovnych prilezitosti v kraji.

Zakladnym predpokladom prepojenia vzdelania s praxou je fungujuca spolupraca strednych odbornych skol so zamestnavatelmi. Preto TSK pristupil k podpisu memorand o spolupraci medzi strednymi odbornymi skolami, zamestnavatelmi a profesijnymi organizaciami este pred zavedenim systemu dualneho vzdelavania (23 memorand medzi 21 SOS, takmer 300 zamestnavatelmi a 20 stavovskymi, resp. profesijnymi organizaciami) Cielom memorand bolo zvysenie zaujmu podnikatelskej sfery, mapovanie potrieb trhu prace, priprava novych studijnych a ucebnych odborov, zabezpecenie praktickeho vyucovania, materialno-technicke vybavenie a propagacia odborneho vzdelavania a pripravy. Memorandum vzniklo z potreby vzdelavat mladych ludi tak, aby boli potrebni pre aktualny pracovny trh.

O tom, ze spolupraca SOS so zamestnavatelmi v kraji je velmi dobra, svedci napriklad:

  • zaujem zamestnavatelov o system dualneho vzdelavania,
  • ucast zamestnavatelov na nabore ziakov zo zakladnych skol,
  • fungujuce prakticke vzdelavanie ziakov SOS aj mimo systemu dualneho vzdelavania,
  • spolupraca zamestnavatelov na aktualizacii skolskych vzdelavacich programov,
  • spolupraca zamestnavatelov pri zavadzani novych studijnych a ucebnych odborov,
  • odborna i materialna pomoc pre SOS zo strany zamestnavatelov,
  • organizovanie dni otvorenych dveri a exkurzii pre ziakov zakladnych skol,
  • ucast zastupcov zamestnavatelov pri zaverecnych skuskach na SOS, v sutaziach a pod.

Najvacsi uspech v oblasti odborneho vzdelavania dosiahol Trenciansky kraj v oblasti systemu dualneho vzdelavania tym, ze sa stal priekopnikom aj lidrom v zavadzani tohto systemu spomedzi vsetkych krajov na Slovensku. V skolskom roku 2018/2019 je v kraji do dualneho vzdelavania zapojenych 22 SOS, 91 firiem a 879 ziakov. Z celkoveho poctu ziakov v systeme dualneho vzdelavania na Slovensku je takmer stvrtina ziakov z Trencianskeho kraja. Receptom na uspech v tejto oblasti je premyslena koncepcia odboru skolstva zalozena na spolupraci s podnikatelmi a skolami, ale napriklad aj s DUAL POINTOM v Trencine a dalsimi relevantnymi instituciami.

TSK urcuje kazdy rok pocty tried prvych rocnikov pre stredne skoly v uzemnej posobnosti kraja so zretelom na demograficky vyvoj poctu ziakov, podla kriterii danych zakonom a predovsetkym podla potrieb trhu prace. Planovaniu vykonov predchadza pracovne stretnutie so vsetkymi riaditelmi uradov prace v Trencianskom kraji. Strategickym zamerom kraja pri planovani vykonov je postupne znizovat pocet ziakov na gymnaziach a v ekonomickych odboroch a zaroven vytvarat priestor pre prijimanie ziakov do technickych a ostatnych odborov pozadovanych trhom prace v kraji. Vysledky sa prejavili narastom poctu ziakov v prvom rocniku technickych odborov za ostatne styri roky z 52 % na 56 % ziakov.

Zosuladenie poziadaviek praxe s vychovno-vzdelavacim procesom TSK realizuje aj budovanim centier odborneho vzdelavania a pripravy (dalej COVP) priamo na strednych skolach. V sucasnosti je v Trencianskom kraji zriadenych desat COVP. Na skvalitnenie vyucovania vyuzije zupa z Integrovaneho regionalneho operacneho programu takmer tri miliony eur. Ako uviedol Jaroslav Baska, zupan a sucasne narodny ambasador  pre odborne vzdelavanie, v suvislosti so zriadenim noveho elektrotechnickeho laboratoria, autodiagnostickeho centra, zvaracskeho strediska, CNC programovacej ucebne a CNC pracoviska na strednej skole v Partizanskom: ,,Od zriadenia COVP ocakavame zvysenie kvality odborneho vycviku ziakov v strojarskych odboroch." (MY Trencin, 2018)

Jednym z prikladov dobrej praxe, ako zatraktivnit rozne profesie, je od roku 2015 unikatny projekt TSK Hrdina remesla. Projekt prepaja modernou putavou formou zaujmy ziakov zakladnych skol s ponukami studijnych a ucebnych odborov strednych odbornych skol a potrebami zamestnavatelov v kraji. Slova ,,Hrdina drieme v kazdom z nas. Potrebujes iba prilezitost, aby si ho v sebe prebudil." podnecuju ziakov k vyberu remesla a zdokonalovaniu svojich zrucnosti. (Hrdina remesla) Projekt umoznuje ziakom spoznavat profesie, vytvorit si o nich zretelnu predstavu a realne si vyskusat svoje schopnosti a zrucnosti. Ponuka moznost vybrat si uvedomele zaujimavy odbor, perspektivu byt uspesnym vdaka svojim schopnostiam a zabezpecit svoju sebarealizaciu a istoty do buducnosti priamo vo firmach z regionu.

       

Obr. 1 Webova stranka projektu Hrdina remesla        

Obr. 2 Hrdina remesla - o vystave strednych skol

Podporit zaujem ziakov zakladnych skol o odborne vzdelavanie a motivovat ziakov ,,chopit sa remesla" sa TSK rozhodol formou podpory polytechnickeho vyucovania. Zakladnym skolam v kraji zo svojho rozpoctu poskytol notebooky, programovatelne stavebnice a pracovne naradie, urcene na rozvoj manualnych zrucnosti ziakov druheho stupna.

K atraktivnym aktivitam na podporu vzdelavania patri vystava Stredoskolak - Hrdina remesla, ktora uz dvadsat rokov ponuka strednym odbornym skolam a firmam v regione vybornu prilezitost prezentovat svoju cinnost ziakom zakladnych skol. Ziaci maju moznost dozvediet sa dolezite informacie o moznostiach ich dalsieho studia. Vystavene exponaty ziackych prac v stankoch strednych skol nasvedcuju, ze si ,,titul" hrdina remesla zasluzia. Najlepsi technicky exponat - priemyselny robot, ovladany prostrednictvom 3D kamery, za ktory by sa nemuseli hanbit ani odbornici z praxe, vytvorili traja studenti zo Strednej odbornej skoly v Starej Turej. Cena za najlepsi umelecky exponat spolu a Cena publika patri za navrh autosedacky ziakovi Strednej umeleckej skoly v Trencine.

Sucastou vystavy bolo aj tzv. mobilne karierove centrum, o sluzby ktoreho bol mimoriadny zaujem. Centrum ponukalo pomoc pri volbe dalsieho studia, povolania ci zamestnania, moznost vyskusat si metodiky poznavania vlastnych predpokladov (schopnosti, osobnostnych vlastnosti, profesionalnych zaujmov, hodnot, motivov) a informacny servis o moznostiach studia na strednych skolach v Trencianskom kraji. Trencianska regionalna komora SOPK pripravila pre navstevnikov vystavy NON-STOP kino ,,Moja buducnost" na temy vesmir, nanosvet, priroda, technika, Industry 4.0 a firmy zapojene do systemu dualneho vzdelavania.

Podporou v oblasti profesijnej orientacie su i vychovni poradcovi, ktori sa v Centre pedagogicko-psychologickeho poradenstva a prevencie (dalej CPPPaP) problematike pravidelne venuju. Dvakrat rocne sa stretavaju aj na odbornom seminari k dualnemu vzdelavaniu, ktory v spolupraci s odborom skolstva TSK realizuje Detasovane pracovisko Metodicko-pedagogickeho centra (dalej MPC) v Trencine. Teme profesijnej orientacie sa venuju vychovni poradcovia pocas specializacneho vzdelavania, v ramci ktoreho sa v MPC pripravuju na svoje posobenie v skole. Svet prace a svet podnikania je tiez temou programu kontinualneho vzdelavania zameraneho na rozvoj podnikatelskych zrucnosti ziakov, ktory kazdorocne v MPC absolvuju pedagogicki zamestnanci zakladnych a strednych skol Trencianskeho kraja.

Okrem uvedenych aktivit TSK pravidelne organizuje stretnutia so zamestnavatelmi, dni otvorenych dveri na skolach, u zamestnavatelov (napr. Family Day firiem zapojenych do dualneho vzdelavania), ale i sutaze pre ziakov zakladnych skol organizovane na strednych skolach. TSK planuje v spolupraci so zamestnavatelmi, skolami, instituciami na pode kraja ako je CPPPaP, MPC a dalsimi relevantnymi partnermi v aktivnom rieseni problematiky pokracovat i nadalej. Novinkou je planovane vytvorenie Centra karieroveho poradenstva, ktore bude kontaktnym miestom pre vychovnych poradcov, zamestnavatelov, ziakov aj ich rodicov.

Zo spravy OECD Zrucnosti presahujuce ramec skoly - Prehlad Slovenskej republiky z roku 2016 vyplynulo, ze negativom odborneho vzdelavania na Slovensku je mala cast ziakov, ktori sa pripravuju na povolanie v priamo v podnikoch (Tlacova sprava MSVVaS, 2016). Od roku 2016 sa situacia priebezne meni. Vo vsetkych krajoch vzrastol pocet ziakov zapojenych do dualneho vzdelavania a podla vyssie uvedenych prikladov dobrej praxe, regiony hladaju riesenia, ako pruzne reagovat na vyvoj trhu, potrebu pracovnej sily a ako skvalitnit pripravu ziakov v strednych odbornych skolach v spolupraci s miestnymi firmami a skolami.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKYCH ODKAZOV:

BERACKA. J., 2018. FinReport. Ekonomika. Slovensky trh prace potrebuje pomoc zo zahranicia, no Slovaci o migrantov nestoja, 4.9.2018. [online]. [cit. 9.10.2018]. Dostupne z: https://www.finreport.sk/ekonomika/slovensky-trh-prace-potrebuje-pomoc-z...

EK zastupenie v SR, 2018: Seminar Zastupenia Europskej komisie v SR a institutu INEKO. Potrebuje slovensky pracovny trh viac imigrantov?, 27.04.2018 [online]. Bratislava. [cit. 11.10.2018]. Dostupne z: https://ec.europa.eu/slovakia/news/seminar_27042018_sk

Hrdina remesla. 2018. [online]. [cit. 10.10.2018]. Dostupne z: www.hrdinaremesla.sk

MY Trencin. 14. oktober, 2018. Z eurofondov poputuju na skoly v kraji takmer tri miliony eur. [online]. [cit. 15.10.2018]. Dostupne z: https://mytrencin.sme.sk/c/20933196/z-eurofondov-poputuju-na-skoly-v-kra...

Tlacova sprava MSVVaS. 2016 .OECD o slovenskom skolstve: Mate dobry zakon o odbornom vzdelavani, ale privela malych skol. 19.02.2016. [online]. [cit. 10.10.2018]. Dostupne z: https://www.minedu.sk/oecd-o-slovenskom-skolstve-mate-dobry-zakon-o-odbo...

TSK. 2015: Strategia rozvoja stredneho odborneho skolstva v TSK na roky 2013 - 2020. [online]. [cit. 16.10.2018]. Dostupne z: https://www.tsk.sk/regionalny-rozvoj/rozvojove-dokumenty/strategia-rozvo...

Časopis: 
Pedagogické rozhľady