Milan Rastislav Štefánik na hodine dejepisu v kvarte OG (9. ročníku ZŠ)

Autor, Popis: 
Marek Gajdoš, Gymnázium Jána Adama Raymana, Mudroňova 20, Prešov
Anotácia: 
Príspevok sa venuje jednej z možných ciest, ako uchopiť život, dielo a význam M. R. Štefánika vo vyučovaní dejepisu v kvarte, resp. deviatom ročníku ZŠ. Článok predstavuje možnosť vedenia vyučovacej jednotky s témou života a významu M. R. Štefánika prostredníctvom vyučovacej stratégie EUR.

Milan Rastislav Stefanik (1880 - 1919) patri medzi vyznamne osobnosti slovenskej, ceskoslovenskej, ba aj europskej a svetovej historie. Snad nikto zo Slovakov sa nedokazal vypracovat zo skromnych pomerov tak, ako syn evanjelickeho farara z Kosarisk. Studoval v Prahe a Parizi a ako to u velikanov byva, svoj zivot naplno zasvatil praci, ktorej vysledky su akceptovane dodnes a to aj napriek tomu, ze sa dozil len tridsatdevat rokov. 

Nas prispevok tvoria tri samostatne casti. V prvej, ktoru sme nazvali Ja sa prebijem... strucne predstavime citatelom osobu M. R. Stefanika od ukoncenia jeho vysokoskolskych studii, ked sa snazi dostat medzi osobnosti vtedajsej parizskej vedy. V druhej casti, ktoru sme pomenovali M. R. Stefanik na hodine predstavujeme jednu z mnozstva ciest, po ktorych mozeme doviest ziakov k poznaniu zivota, diela a vyznamu M. R. Stefanika pre vznik Ceskoslovenska a slovensku historiu a spolocnost. V tretej casti Po hodine... strucne zanalyzujeme priebeh vyucovacej jednotky, predstavime jej klady a zapory i dovody, ktore nas viedli k rozhodnutiu takto viest vyucovanie danej temy.

Ja sa prebijem...

Bol to nesmierne huzevnaty clovek, ktoreho v dosahovani vytycenych cielov nezastavilo ani jeho chatrne zdravie, s ktorym absolvoval aj 4-dnovy vystup na Mont Blanc, kde sa pokusal zachranit pristroje z observatoria svojho parizskeho ucitela Julesa Janssena (1824 - 1907). Cela Stefanikova expedicia je nutena kvoli poveternostnym podmienkam zostat na Mont Blancu cele dva tyzdne, cim vytvorila svetovy rekord v dlzke pobytu na tomto vrchole. Stefanikova nezlomna vola ho urobila aj vasnivym cestovatelom, ktory podnikol mnozstvo ciest do USA, Ruska, severnej Afriky, juznej Ameriky, na Tahiti, Novy Zeland a dokonca navstivil aj Japonsko.

Velkost Stefanikovej osobnosti dokazuje i fakt, ze vo veku tridsiatich troch rokov sa stal nositelom najvyssieho francuzskeho vyznamenania - Radu rytiera Cestnej legie.

Po vypuknuti 1. svetovej vojny a vyhlaseni mobilizacie sa Stefanik (uz ako francuzsky statny obcan) vracia do Francuzska, kde sa na vlastnu ziadost dostava k letectvu. Absolvuje letecky vycvik, po ktorom sa hned zapaja do vojnovych bojov. Vo vojne vidi moznost rozbit Rakusko-Uhorsko, a tak poziada o prelozenie na srbsky front, na ktorom priamo bojuje proti monarchii.

Jeho bleskova vojenska kariera ho za necele styri roky katapultovala z desiatnika na brigadneho generala, ktory to umne vyuzil v diplomatickych sluzbach rodiacej sa Ceskoslovenskej republiky. Velka zasluha patri M. R. Stefanikovi pri vytvarani csl. vojska, ktore bolo zahranicim uznavane a uznane a tvorilo ho 100 000 muzov. Stefanik sa aktivne podielal na ceskom a slovenskom zahranicnom odboji, na konci ktoreho bol vznik prveho spolocneho statu Cechov a Slovakov. Aj vdaka jeho diplomatickym zrucnostiam sa medzi europskych politikov dostali T. G. Masaryk a E. Benes. Je len nesmiernou skodou pre slovensky narod, ze sa jeho lietadlo Caproni 450 pocas navratu do milovanej vlasti zrutilo nedaleko Ivanky pri Dunaji. A prave tuto tragicku udalost si v roku 2019 pripominame ako smutnych sto rokov od smrti tohto nezabudnutelneho bojovnika za Slovakov a ich sebaurcovacie pravo.

M. R. Stefanik na hodine

Kedze si myslime, ze dejepis ma ziakov inspirovat a nema ich nudit nadmierou udalosti a rokov, rozhodli sme sa pripravit si vyucovaciu jednotku o jednej z najvyznamnejsich osobnosti slovenskych modernych dejin inym, ako (tradicnym) vykladovo-reproduktivnym sposobom, ktoreho cielom bolo pomocou strategie EUR predstavit M. R. Stefanika ako styri osoby v jednom tele, ktore svoj zivot zamerali na pomoc milovanemu slovenskemu ludu na jeho ceste k narodnej svojbytnosti.

Sucastou tohto nasho prispevku je priprava na vyucovaciu jednotku, ktorou bola v nasom pripade jedna vyucovacia hodina. Priprava obsahuje ulohy, ktorym sa venuju ziaci pocas vyucovacej jednotky v postupnosti danej strategiou EUR. Kedze tato vyucovacia strategia je ucitelskej verejnosti pomerne znama, rozhodli sme sa ju zbytocne nekomentovat a nezahlcovat nejakymi metodickymi pokynmi k uspesnemu absolvovaniu vyucovacej jednotky.

Strategia EUR umoznuje aktivnejsie zapajanie ziakov do procesu ucenia sa a aj preto sme si ju vybrali pri teme osobnosti M. R. Stefanika. Ziaci sa najviac naucia, ak sa na tomto procese podielaju v co najvacsom rozsahu aj sami a ich aktivity su co najrozmanitejsie, pricom vsak netreba zabudat na fakt, ze mnozstvo aktivit v rychlom slede za sebou neprinasa ziadane vysledky, pretoze dochadza k nadmernej atomizacii vyucovacej jednotky a naslednemu pretazeniu pozornosti a sustredenosti ziakov. Kedze sme predmetnu temu realizovali v kvarte, so ziakmi, ktorych sme poznali a  poznali sme aj hranice ich moznosti, rozhodli sme sa upustit od prace s ucebnicovym textom a robenia ,,klasickych" poznamok do zosita a vybrali sme si texty popularno-naucneho stylu, ktore su volne dostupne na internete.

Pouzite texty sme podrobili didaktickej analyze, aby sme si boli isti, ze splnaju nami pozadovane kriteria pre naplnenie cielov vyucovacej jednotky. Museli sme sa uistit, ze texty budu pochopitelne, faktograficky spravne a aj putave. Kedze v nasej skole mame plne funkcne internetove pripojenie, ktore je zabezpecene prostrednictvom wi-fi pripojenia, ziakom sme poslali na ich EduPage konto spravu s linkom k danym textom, ktore si na vyucovacej hodine jednoducho otvorili vo svojich smartfonoch alebo tabletoch. Takuto moznost spristupnenia textov sme zvolili zamerne z dvoch dovodov: 1) na nasich hodinach sa snazime vyuzivat IKT a snazime sa viest ziakov k zmysluplnemu vyuzivaniu tychto technologii v skolskom prostredi a 2) sme skola zapojena do programu Zelena skola, tak sme sa snazili prispiet k ochrane zivotneho prostredia aj na dejepise tym, ze sme texty nevytlacili na papier.

NAVRH VYUCOVACEJ JEDNOTKY

Rocnik: 4. (8-rocne gymnazium)

Tematicky celok: Obrazy prvej svetovej vojny

Tema vyucovacej hodiny: M. R. Stefanik

Casova dotacia: 1 VH

Klucove pojmy: M. R. Stefanik, Kosariska, Mohyla pod Bradlom, general, letectvo, diplomat, astronom

Vedlajsie pojmy:  J. Janssen, T. G. Masaryk, E. Benes, CSNR v Parizi, 1. svetova vojna, Detvan

Obsahovy standard: ceskoslovenske legie, Ceskoslovenska republika, nastupnicke staty po prvej svetovej vojne, Dohoda, front

Vykonovy standard: vymedzit ciele domaceho a zahranicneho odboja

Charakteristika vzdelavacej skupiny: IVOA (30 ziakov, z toho 16 chlapcov a 14 dievcat)

Rozvijane kompetencie:

Komunikacia v materinskom jazyku (studium (analyza) textu, definovanie zakladnych pojmov, vytvorenie poznamok z precitaneho textu, vyplnenie Europass-u, vytvorenie cinqain k teme)

Digitalna kompetencia (praca s internetovym zdrojom)

Kompetencia naucit sa ucit (zaverecne spolocne vypracovanie Europass-u)

Kulturne povedomie a vyjadrovanie (zhodnotenie prinosu osobnosti M. R. Stefanika pre zvysenie  povedomia Europy o Slovensku a Slovakoch)

Vychovno-vzdelavacie ciele:

  • vymenovat 3 ,,osobnosti", ktore mozeme najst v M. R. Stefanikovi
  • strucne predstavit zivotopis M. R. Stefanika
  • demonstrovat vyznam M. R. Stefanika pre vznik CSR v politickej a vojenskej rovine
  • verbalizovat (vyjadrit) svoj postoj k potrebe vzniku CSR po 1. svetovej vojne
  • zhodnotit vyznam M. R. Stefanika pre Slovensko
  • zhodnotit vyznam M. R. Stefanika pre Francuzsko
  • vytvorit Europass M. R. Stefanika
  • vytvorit cinqain na osobnost M. R. Stefanika

Prierezove temy: Osobnostny a socialny rozvoj, Medialna vychova, Multikulturna vychova

Didakticke zasady:

  • zasada uvedomelosti a aktivity (striedanie kognitivnych aktivit (analyza textov) s psychomotorickymi aktivitami, podporovanie aktivity v individualnom i skupinovom pristupe k plneniu uloh vytycenych vyucovacou jednotkou),
  • zasada vedeckosti (praca s materialmi, ktore splnaju kriteria vedeckosti),
  • zasada sustavnosti a postupnosti (nadvazovanie na logicko-chronologicku postupnost vyucovacieho predmetu a vyucovanych tem, navrat k predoslym vedomostiam ziskanym na predchadzajucich vyucovacich hodinach predmetu),
  • zasada trvacnosti (kladenie otazok jednotlivcom i celej skupine za ucelom podpory zapamatania nauceneho (precitaneho, spracovaneho)),
  • zasada nazornosti (pouzitie www stranok s dobovymi fotografiami zo zivota M. R. Stefanika).

Metody: individualna praca, skupinova praca, dialog, cinqain

Pomocky: pristup na internet, dataprojektor na zobrazenie zakladnych principov tvorby cinqain, resp. tlacena podoba ,,navodu" pre minimalne dvojice

Zdroje:

Struktura vyucovacej hodiny:

Vyucovacia hodina prostrednictvom strategie EUR

Evokacia (5 min.) - brainstorming na temu M. R. Stefanik

Uvedomenie (25 min.) - ziaci su rozdeleni do dvojic: kazdy ziak si samostatne precita  prideleny text a do pracovneho listu si zaznaci najdolezitejsie udalosti zo zivota M. R. Stefanika v castiach zivot, vedec, vojak, politik

Reflexia (15 min.) - spolocne vyplnenie pracovneho listu - Europass, vytvorenie cinquain na temu clovek - politik (diplomat) - vedec vo dvojiciach a ich prezentacia

Po hodine...

Uz vyssie sme uviedli, ze pricinou nasho vyberu strategie EUR bola moznost vacsej aktivity ziakov ako pri klasickych vykladovo-reproduktivnych vyucovacich hodinach. Vo faze evokacie sme zamerne zvolili metodu brainstormingu, ktorej vysledok bol zapisany cely cas na tabuli, a tak mohli ziaci na konci vyucovacej jednotky porovnat svoje vedomosti o teme s tymi, ktore mali na jej zaciatku.

Faza uvedomenia, ktora je najdolezitejsim krokom k nadobudnutiu vedomosti, vychadzala z poznania vzdelavacej skupiny, pri ktorej sme vedeli, ze dokaze na primeranej a pozadovanej urovni precitat text s porozumenim. Porozumenie textu sa da jednoducho overit na pripravenych pracovnych listoch, ktore boli zamerane na M. R. Stefanika ako cloveka, vedca, vojaka a politika.

Zaujimavou aktivitou (ako ju hodnotili po vyucovacej hodine ziaci) bolo vyplnanie zivotopisu M. R. Stefanika, ktore tiez preverilo zvladnutie pridelenych textov. Jeho pritazlivost pramenila so spojenia sucasneho dokumentu s historickou osobnostou a doslo tak k aktualizacii minulosti. Vyplnanie zivotopisu sme robili spolocne, aby sa predislo nejasnostiam a nepresnostiam v jeho vyplneni.

Velkym plusom zvoleneho cinquain, ktore sme vyuzili vo faze reflexie bolo to, ze nutilo ziakov zostrucnit nadobudnute poznatky. Takto potom rozmyslali o M. R. Stefanikovi len v zakladnej rovine, bez zbytocneho balastu, no zaroven velmi efektivne, ako to prezentuju aj nasledujuce priklady ziackych rieseni:

  • M. R. Stefanik - inteligentny, cielavedomy - bojoval lietal, ucil sa - Z chudobneho chlapca general. - najvacsi Slovak
  • M. R. Stefanik vedec - odhodlany, zvedavy - objavovat, skumat, studovat - Priekopnik metod vyskumu Slnka. - slovensky Galileo
  • M. R. Stefanik - vzdelany, vlastenecky - bojuje, veli, objavuje - Bojuje za svoj narod. - slovensky hrdina

Tieto ich cinquain vystupy zaroven poukazuju na ich hlbsie preniknutie do temy a jej porozumeniu, pretoze zadanie ich tvorby nebolo formulovane vagne a zosiroka - vytvorenie cinquain na temu M. R. Stefanik, ale tykalo sa jednotlivych ,,osobnosti", ktore dokazali ziaci dostatocne reflektovat.

Praca ziakov na hodine, pocas ktorej bez problemov citali uvedene texty, vyplnali pracovne listy, spolupracovali na vyplneni Stefanikovho zivotopisu a vytvarali jednotlive cinquain, je dokazom (vo vacsine pripadov) o ich vnutornej motivacii poznat osobu a osobnost generala M. R. Stefanika.

Aj ked tato nasa vzdelavacia skupina patri, v priemere, k tym sikovnejsim, odporucali by sme, ak by to bolo mozne, uskutocnit tuto vyucovaciu jednotku na dvoch vyucovacich hodinach, ktore by mohli (mali) nasledovat hned za sebou, pretoze pri inom zlozeni triedy by bolo dosiahnutie stanovenych cielov a rozvrhnuta praca na jednej vyucovacej hodine tazka a v niektorych pripadoch, bohuzial, az nemozna.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady