Cítanie s porozumením
„Cítat znamená poziciavat si, brat si z cítaného myšlienky, odnášat.“
G. Ch. Lichtenberg (1770)
„Cítanie je súcastou nášho zivota, pricom cítame viac ako kedykolvek predtým“ (Kašiarová 2014, s. 14).
Cítanie s porozumením je preto v súcasnej dobe ešte zlozitejší proces, ktorý sa spája s mnozstvom informácií, ktoré cloveka obklopujú a ktoré musí absorbovat, analyzovat, vyhodnocovat a kriticky na ne nazerat. Prucha, Walterová a Mareš (1998) sa v Pedagogickom slovníku zamerali na proces porozumenia, kde píšu, ze ide o schopnost jedinca:
- pochopit význam obsahu informácií, ci uz sú prezentované v slovnej, obrazovej alebo symbolickej podobe,
- spracovat ich do podoby, ktoré sú pre neho zmysluplné alebo sú mu vyslovene zadané,
- vyuzit spracovaný obsah.
Co teda znamená cítanie s porozumením? Cítanie s porozumením znamená rozumiet tomu, co je vyjadrené v akomkolvek texte, a to porozumiet mu. Je to dôlezitá zrucnost kazdého cloveka a jej rozvoju sa v súcasnosti venuje vysoká pozornost.
Hausenblas v casopise Kritické listy (2006) píše, ze kultúrny a vzdelaný národ znamená mimo iného, ze väcšina ludí má spolocnú znalost a spolocný zázitok z kvalitného cítania, s cím môzeme len súhlasit. Je dôlezité, aby citatel vedel spracovat rôzne informácie, ktoré si precíta. Môzeme pritom poukázat na dvoch citatelov, a to zacínajúceho a vyspelého. Ked hovoríme o zacínajúcom citatelovi, hovoríme, ze tazšie chápe zmysel precítaného textu, ci uz vecného alebo umeleckého. Vyspelý citatel porozumie textu uz prostredníctvom zraku a vie s textom pracovat, reprodukovat ho. Vztah k cítaniu kazdého cloveka sa utvára uz v rannom detstve, preto dôlezitú úlohu zohrávajú rodicia ci rodina. Ako uvádza Koštálová (2010), deti, ktorým ich rodicia predcítavajú a ktorým sú prostredníctvom kníh sprístupnované vzrušujúce myšlienky a udalosti, deti, ktoré vidia, ze ich rodicia cítajú a majú jednoduchý prístup k tlacenému slovu, sa lahko naucia chápat cítanie ako zrucnost, ktorou si rozširujú obzory a obohacujú zivot.
Rodica majú dôlezitú úlohu pri rozvíjaní vztahu dietata, ci ziaka ku knihe a tým aj k rozvíjaniu cítania s porozumením. Musíme však konštatovat, ze cítanie s porozumením nie je prioritou iba predmetu slovenský jazyka a literatúra ci iných jazykov, ale aj na hodinách iných vyucovacích predmetov. Lederbuchová (2004, s. 21) uvádza, ze cítanie plní tzv. saturacnú funkciu, teda citatel pri cítaní knihy prezíva v predstavách všetko, co mu je zatial reálne odpierané – daleké cesty, dobrodruzstvo, nebezpecné situácie, v ktorých prejavuje svoju schopnost úspešne riešit, lásku, financnú nezávislost, spolocenský úspech. V súvislosti s týmto ponímaním cítania súvisí aj motivácia ziaka k cítaniu, ktoré je nevyhnutná v kazdom veku citatela. Ucitel sa preto musí snazit všetkými vhodnými a veku primeranými prostriedkami motivovat ziaka k cítaniu a povzbudit jeho záujem cítanie. Dôlezité je, aby ucitelia pracovali so zaujímavými textami ci knihami veku primeraným intelektovým schopnostiam ziaka, viedli ziakov k zoznamovaniu s autormi kníh ci ilustráciami v knihách.
Ako uvádza Steelová a kol. (1997), [J1] cítanie je základným prostriedkom na získavanie informácií pre celý ludský zivot a nestací sa naucit cítat, ale ziaci by mali o textoch premýšlat a porozumiet im. Cítanie je prostriedkom premýšlania a ucenia sa, vyzaduje premýšlavé cítanie.
Cítanie s porozumením ako zrucnost hrá významnú úlohu vo vzdelávaní. Gavora (1992, s. 109) píše, ze „dobrý citatel obsah cítaného textu nielen prijíma, ale aj spracováva a vytvára svoju verziu cítaného. Na základe toho potom dokáze vlastným spôsobom interpretovat skutocnost, o ktorej text hovorí. Schopnost orientovat sa v texte a vyberat z neho potrebné informácie, by mala patrit do základného študijného vybavenia kazdého ziaka“.
U ziaka prostredníctvom cítania s porozumením rozvíjame komunikacné kompetencie, ale cítanie vedie aj k poznávaniu literatúry, jazyka a kultúry, v ktorom prevazuje estetická funkcia. Porozumenie textu by malo viest k urceniu informacného jadra textu a k informáciám, ktoré sú najdôlezitejšie, hlavné. Vdaka tomu si ziaci môzu vypestovat hodnotiaci vztah k informáciám, k ich zovšeobecnovaniu.
Ako uvádza Gavora (2003), k porozumeniu textu ziakom mozno pristupovat rôznymi spôsobmi. Na jednej strane ucitel ziaka podporuje len v špecifických situáciách, usmernuje ho, napríklad ked textu alebo casti textu nerozumie. Na druhej strane systematicky a efektívne vyuzíva postupy – ukázky, ilustrovanie, vysvetlovanie, poucovanie na to, aby rozvinul porozumenie textu.
Podla Jozefa Mistríka (1996, s. 97) „základným predpokladom pre tieto operácie je, aby citatel mal úprimný záujem o text. Musí íst textu v ústrety, aby bol pri cítaní aktívny. Okrem toho citatel musí mat zámer si z precítaného isté veci ulozit natrvalo do pamäti. Dalším predpokladom je to, aby citatel vyuzíval svoje uz existujúce vedomosti a aby nové s nimi logicky spájal.“ Z toho potom vyplýva, ako naznacila aj Zápotocná (2012, s. 62), ze „je to prirodzená nevyhnutnost, zodpovedajúca typu ci konštelácii psychologických predpokladov ucenia sa daného dietata.“
Metódy a stratégie zamerané na rozvíjanie cítania s porozumením
Predpokladom k ovplyvnovaniu cítania s porozumením a vztahu ziakov k cítaniu je to, aby ucitel vyuzíval vhodné vyucovacie metódy a citatelské stratégie. Vhodné je zaradovat také metódy, ktoré ziakov motivujú k cítaniu rôznych textov ci kníh. Nezaradovat do vyucovania len ucebnicové texty, aj ked tie sú primárnymi textami, s ktorými sa ziaci stretávajú v edukacnom procese. Široké spektrum metód pomáha ucitelom pruzne reflektovat celý rad problémov, na ktoré pocas výucby narazí, zároven pomáha zintenzívnit pozornost a záujem ziakov. Preto je potrebné pripomenút, ze v tomto období zohráva velkú úlohu motivácia, a teda dôlezitou fázou pri práci s textom je dôsledná príprava ucitela. Výberom vhodných foriem práce a výberom vhodných metód a stratégií môze tiez napomôct k lepšiemu porozumeniu textu. Vyucovacích metód a citatelských stratégií, ktoré sa v súcasnosti vyuzívajú pri cítaní s porozumením a práci s textom je mnoho. K najcastejšie pouzívaným a najjednoduchším patria klúcové slová, pätlístok, K.W.L., Vennov diagram, brainstorming, myšlienková mapa – zhlukovanie, pyramída údajov, ÁNO – NIE, I.N.S.E.R.T., kladenie otázok, práca s ilustráciami, riadené cítanie a mnoho dalších, ktoré môze ucitel vyuzit vo svojej pedagogickej praxi.
Aktivity zamerané na rozvoj cítania s porozumením
Súcastou nášho príspevku sú jednotlivé aktivity pre ziakov spojené s prácou s umeleckým a vecným textom. Prezentované aktivity nie sú realizované ako vyucovacie jednotky, ale sú zamerané hlavne na ukázku vyuzitia rôznych metód a stratégií, ktoré si ucitel môze vybrat do vyucovacích hodín a vyuzit ich v ktorejkolvek fáze vyucovacej jednotky. Aktivity, ktoré sme do príspevku zaradili, umoznujú aktívne zapájanie sa ziakov do procesu ucenia sa, rozvíjajú ich kritické myslenie a samozrejme naplnajú hlavný ciel, ktorým je rozvíjat cítanie s porozumením. Prezentované metódy a stratégie je mozné vyuzit takmer vo všetkých rocníkoch a stupnoch škôl, samozrejme s rešpektovaním vekovej kategórie ziakov a s ich moznou modifikáciou.
Prvú aktivitu sme zamerali na analýzu literárneho textu z diela Anna zo Zeleného domu (pozri text 1), v obsahovom štandarde iŠVP ju zaradujeme k dievcenskému románu. Cielom aktivity je na základe uvedených úloh nájst dôlezité informácie v texte a analyzovat postoj k príbehu a postavám v texte. Ucitel vyberie text z knihy (úryvok textu), ktorý ziakom nakopíruje, aby kazdý mohol s textom pracovat. Ziakov následne vyzve, aby si uvedený text precítali a na základe jednotlivých úloh analyzovali text Anna zo Zeleného domu. Ziakom poskytne urcitý cas na analýzu, priblizne 25 – 30 minút. Po uplynutí casu spolocne rozdiskutujú uvedené vypracované úlohy a vytvoria spolocný záver z analýzy. Uvedená cinnost môze motivovat ziakov, aby si precítali knihu alebo pozreli filmové spracovanie. Inšpiráciou k spracovaniu tejto aktivity bola publikácia Rozvoj citatelskej gramotnosti prácou s textami zameranými na osobnostný rozvoj a etické aspekty autoriek Bacová, Onušková (2015).
Postup analýzy textu:
1. Argumentujte na základe textu, preco autorka dievca opísala, ze v nej „prebýva nevšedný duch“.
2. Vysvetlite, kde sa podla vás odohráva dej príbehu.
3. Uvedte, coho sa dievca najviac bálo.
4. Vysvetlite jednou vetou, co symbolizovalo uchopenie rúcky.
5. Charakterizujte dievca na základe jeho opisu.
6. Vysvetlite, co si predstavovalo dievca, ked po nu neprídu.
7. Uvedte, co by ste urobili vy na jej mieste.
8. Napíšte 3 veci, ktoré sú vám na základe textu na dievcati sympatické.
9. Analyzujte, aký vztah má podla vás Matej Cuthbert k dievcatu.
10. Vysvetlite význam v texte zvýrazneného slova.
11. Analyzujte postoj autora k postave dievcata.
12. Vytvorte na základe fantázie, ako by mohol podla vás príbeh pokracovat.
V druhej aktivite sme vyuzili dalšiu ukázku z knihy Anna zo Zeleného domu (pozri text 2). Zamerali sme sa opät na analýzu textu na základe kladenia otázok. Cielom aktivity je na základe uvedených úloh nájst co najrýchlejšie odpovede na otázky v texte, nájst dôlezité informácie v texte a zároven rozvíjat aj kritické myslenie ci vediet zaujat hodnotiaci postoj na základe subjektívneho citatelského zázitku. Ucitel rozdá ziakom nakopírovaný text s úryvkom. Ziaci si následne text precítajú a do tabulky uvedenej nizšie spracujú odpovede na uvedené otázky v prvom stlpci. V dalšej casti ziaci napíšu 2 otázky, ktoré svojmu susedovi následne zadajú a zapíšu si ich odpovede, na základe analýzy textu. Po uplynutí casu spolocne rozdiskutujú uvedené vypracované úlohy. Prekvapujúce môzu byt rôzne uhly pohladu na otázku Co by si urobil/a na mieste Anny? Pri práci s textom sa núkajú aj prepojenia s reálnym zivotom ziakov. Záverecná analýza jednotlivých úloh je dôlezitá aj z hladiska obohacovania slovnej zásoby, vystihnutia zmyslu textu a jeho kritického zhodnotenia. Zároven si ziaci môzu konfrontovat svoje pocity vyplývajúce z diela ci dôsledky konania postáv s ich konaním.
Tretiu aktivitu sme zamerali na analýzu textu z literárneho diela Anna zo Zeleného domu prostredníctvom obrázkov (pozri úlohy k tretej aktivite vrátane obrázkov). Cielom aktivity je na základe uvedených úloh analyzovat jednotlivé obrázky, nájst dôlezité informácie v obrázkoch, uviest myšlienky obrázkov, napísat na základe obrázkov príbeh a následne ho porovnat s originálom. Niektoré úlohy z uvedenej aktivity môze ucitel vyuzit ciastocne pred precítaním knihy, ale ciastocne aj po precítaní knihy. Ucitel ziakom nakopíruje obrázky o Anne zo Zeleného domu. Kazdý ziak bude pracovat sám, ale môze sa vyuzit aj skupinová práca. Ziaci na základe jednotlivých úloh analyzujú obrázky, priradujú texty k ilustráciám a zostavujú príbeh/text o Anna zo Zeleného domu. Následne na záver aktivity jednotliví ziaci predstavia výsledky svojej cinnosti spoluziakom, cím si skontrolujú správne odpovede týkajúce sa hlavných myšlienok, ktoré vystihli z obrázkov a diskutujú o tom, co sa im podarilo a nepodarilo v príbehu. Následne si ziaci môzu precítat celý príbeh o Anne zo Zeleného domu a porovnat svoje vytvorené príbehy s originálnym príbehom, uviest, co v príbehoch majú iné a co sa im podarilo vytvorit rovnako ako v texte. Inšpiráciou k tejto aktivite bolo kreatívne mapovanie obsahu textu, ktorú uvádza vo svojej publikácii Tomengová (2010).
Štvrtú aktivitu sme zamerali na analýzu vecného textu Cierne diery (pozri text 3) prostredníctvom riadeného cítania. Cielom aktivity je rozvíjat cítanie vecného textu s porozumením, rozvíjat kritické myslenie ziakov, vyhladat v texte najdôlezitejšie informácie. Ucitel pri riadenom cítaní sprevádza ziakov pokynmi alebo otázkami, ktorých cielom je zapojit ich do procesu cítania a následne ich viest k uvazovaniu o texte a jeho analýze. Pripravený text ucitel vopred rozdelí na niekolko odsekov, za ktorými nasledujú otázky týkajúce sa toho, co cítali, prípadne otázky zamerané na predpovedanie, ako bude text pokracovat. Text rozdelený na casti je pre ziakov zrozumitelnejší. Po precítaní jednotlivých odsekov textu ziaci odpovedajú na otázky kladené ucitelom alebo navzájom si kladú otázky jednak také, na ktoré môzu nájst v texte odpovede a jednak také, na ktoré v texte odpovede nenájdu a odpoved musia predpovedat, cím uz prechádzajú k cítaniu s predpovedaním. Po precítaní textu a po zodpovedaní otázok, sa ziaci rozdelia do skupín a prezentujú reprodukciu celého textu, ktorá by mala obsahovat najdôlezitejšie informácie z textu.
Piata aktivita je zameraná na analýzu vecného textu Sociológia, deviácia (pozri text 4) pomocou metódy I.N.S.E.R.T (Kašiarová 2012, s. 47), ktorá je interaktívnym záznamovým systémom na efektívne cítanie, myslenie a porozumenie novým informáciám[J2] . Cielom aktivity je analyzovat text podla dohodnutých znaciek, nájst dôlezité informácie v texte a samozrejme rozvíjat cítanie s porozumením. Ucitel pripraví pre ziakov vhodný ucebný text a v dostatocnom pocte ho nakopíruje, ako aj tabulku I.N.S.E.R.T. Text je vhodné clenit na krátke odseky, aby bol pre ziaka zrozumitelný a prehladný. Ziakov oboznámi s pravidlami realizácie metódy I.N.S.E.R.T. Stanoví im dostatocný casový limit na precítanie a posúdenie textu.
Pri cítaní si ziak v texte oznacuje informácie dohodnutými znackami:
P známe informácie - toto som vedel/la
+ nové informácie
- myslel/la som, ze je to inak
? tomuto nerozumiem
! velmi dôlezité, stojí za to, aby som to pochopil
Ziaci zapisujú informácie z textu podla znamienok do tabulky I.N.S.E.R.T. – výsledkom je tabulka s prehladne usporiadanými informáciami. Nasleduje diskusia k precítanému textu a tabulke. Ziaci prezentujú svoje myšlienky o tom, co sa z textu dozvedeli.
Poznámka pre ucitela:
V prípade, ze v priebehu vyucovacej hodiny sa nezodpovedia všetky otázky typu „Tomu nerozumiem“, je mozné zadat ziakom na domácu úlohu vyhladat v encyklopédiách alebo na internete odpovede na nezodpovedané otázky. Ak nastane situácia, ze budú zodpovedané všetky otázky uvedeného typu, aktivita môze dalej pokracovat vytvorením pojmovej mapy alebo v rámci skupín kladením otázok a vzájomných odpovedí. [J3]
Tabulka I.N.S.E.R.T
|
+ Nové informácie
|
! Velmi dôlezité
|
- ...ze je to inak
|
? Tomu nerozumiem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primárnou úlohou ucitela v súcasnosti je vychovat mladých ludí, ktorí sú samostatní, tolerantní, kriticky mysliaci, vedia cítat rôzne texty s porozumením a majú dobré komunikacné zrucnosti. O to sa snazia ucitelia aj prostredníctvom zaradovania rôznych metód a stratégií pri cítaní s porozumením nielen literárnych textov, ktoré sú zaradené v ucebniciach literatúry, ale aj vecných textov. Ucitelia sa snazia zaujat ziakov, aby si našli cestu k cítaniu a ku knihám a zároven aj k citatelstvu. Aj ked je to v súcasnej dobe velmi nárocné, pretoze nám konkurujú rôzne digitálne prostriedky, je mnoho ziakov, ktorí umelecké a vecné texty a knihy radi cítajú, a preto nemôzeme konštatovat, ze naša mládez necíta. Vyuzívajú pri tom nielen papierovú knihu, ale, samozrejme, aj elektronickú knihu. Cítanie s porozumením však pre ucitela stále nie je jednoduchá práca. Je to nárocný proces prípravy ucitela na vyucovanie, pricom musí vediet, co cítanie s porozumením znamená, vediet vybrat správny text a metodiku, akou ziakom predstaví vybraný text.
V našom príspevku sme sa zamerali na cítanie s porozumením umeleckého a vecného textu. V uvedených aktivitách bola jedným z najdôlezitejších prvkov analýza textu a následná komunikácia medzi ziakmi a ucitelom o precítanom texte. Ziaci sa majú pri cítaní textu naucit vyhladávat potrebné informácie a vediet s nimi pracovat a samozrejme, porozumiet im.
Text 1
Dievcina ho pozorovala od chvíle, co prešiel popri nej, aj teraz upierala nanho oci. Matej sa na nu nedíval, ale aj keby sa bol díval, nebol by videl, ako v skutocnosti vyzerá, no bezný pozorovatel by bol videl toto:
Dievca asi jedenástrocné vo velmi krátkych, velmi tesných, velmi škaredých šatách zo zltosivej hrubej látky. Na hlave malo vyblednutý barnavý námornícky klobúk a spopod klobúka jej na chrbte viseli dva hrubé vrkoce hustých, vyslovene ryšavých vlasov. Tvár malo drobnú, bielu a vychudnutú, posiatu pehami, velké ústa a rovnako velké oci, ktoré v istom osvetlení a v istej nálade boli to zelené, to zase sivé.
Tolko by si bol všimol obycajný pozorovatel. Mimoriadny pozorovatel by bol zbadal, ze brada je velmi zaostrená a zvýraznená, ze velké oci jej ihrajú duchaplnostou a bystrostou, ze ústa lemujú krásne vykrojené, výrazné pery, ze celo má široké a vysoké. Skrátka, náš skúsený pozorovatel by usúdil, ze v tele tohto osirelého dievcata, ktorého sa hanblivý Matej Cuthbert tak neopodstatnene nalakal, prebýva nevšedný duch.
...
„Tuším ste pán Matej Cuthbert zo Zeleného domu,“ povedalo velmi jemným, melodickým hlasom. „Velmi som rada, ze ste prišli. Uz som sa totiz zacala obávat, ze po mna neprídete, a snazila som sa predstavit si, co sa vám mohlo prihodit a prekazit vám cestu. Ak by ste dnes do vecera neprišli, zájdem po trati tamto k tej velkej divej cerešni pri zákrute, vyšplhám sa na nu a ostanem tam celú noc. Nebála by som sa ani trochu. Ved by sa mi nádherne spalo pri mesacnom svite na divej cerešni, na bielo rozkvitnutej, nemyslíte? Mohla by som si namýšlat, ze bývam v mramorovom paláci, však? Ale bola som si istá, ze zajtra ráno po mna prídete, ak nebudete môct príst dnes vecer.“ Matej nešikovne uchopil chudú malú rúcku do svojej.
Zdroj: Montgomeryová, L. M., 1959. Anna zo Zeleného domu. Bratislava: Mladé letá, s. 14.
Text 2
Všetko šlo hladko, ako sa na takej hostine patrí, kým nepodali Anninu tortu. Pani Allanová uz pojedla tolko všelijakých dobrôt, ze viac nechcela nicoho ani za hlt. Ked však Marilla videla sklamanie na Anninej tvári, povedala s úsmevom:
„Kúsok tejto torty musíte ochutnat, pani Allanová. Anna ju upiekla osobitne pre vás. “
„V tom prípade ju musím ochutnat, “ usmiala sa pani Allanová a odkrojila si poctivý trojuholník. Pastor a Marilla ju nasledovali.
Pani Allanová vzala kúsok do úst a na tvári sa jej zjavil cudný výraz, ale nepovedala ani slovo a pokojne jedla dalej. Marilla ten výraz zbadala a chytro tortu ochutnala. „Anna Shirleyová,“ zvolala, „co si dala do torty?“
„Iba to, co bolo v recepte, Marilla,“ odpovedala Anna úzkostlivo. „Coze, vari nie je dobrá?“
„Ze dobrá! Ved je hrozná. Pani Allanová, prosím vás, nenútte sa ju zjest. Noze ochutnaj sama, Anna. Akú si do nej dala prísadu?“
„Vanilkový cukor,“ odpovedala Anna. Ked tortu ochutnala, líca jej horeli od hanby. „Len vanilkový cukor. Och, Marilla, pecivový prášok bol predsa len zlý. Nedôverovala som tomu prášku. – “
„Netáraj o práškoch! Noze dones flašu vanilkového cukru, ktorý si tam dala.“
Anna odbehla do komory a vrátila sa s malou flaštickou, v ktorej bolo ešte trochu hnedej tekutiny a na ktorej bola zltá vineta s nápisom 'Najlepšia vanilka'.
Marilla jej ju vzala z ruky, vytiahla zátku a privonala k flaši.
„Preboha, Anna, ved si do torty dala anodynovú mast. Minulý týzden som rozbila flašu s mastou a zvyšok som preliala do starej flaše od vanilky. Je to ciastocne aj moja vina – mala som ta na to upozornit – ale, prepánajána, preco si to neovonala?“
Pod tarchou dvojnásobnej potupy sa Anna rozplakala.
„Nemohla som – mala som takú silnú nádchu!“ a po týchto slovách vybehla z izby do svojho podkrovia. Tu sa hodila na postel a plakala bezútešne, ako keby ju nic na svete nevedelo potešit.
Zdroj: Montgomeryová, L. M., 1959. Anna zo Zeleného domu. Bratislava: Mladé letá, s. 159.
Úlohy k textu 2:
- Text si precítajte.
- Riešte úlohy v tabulke.
Nájdite odpoved na otázku |
||
1. Precítajte si text a do urceného stlpca napíšte odpovede na otázky o Anne zo Zeleného domu. 2. Napíšte, co vám pomohlo túto odpoved nájst. |
||
Otázka |
Odpoved |
Co mi pomohlo nájst odpoved. |
Aký konflikt sa v úryvku nastoluje?
Co by si urobil/a na mieste Anny?
Aký bol vztah medzi Marillou a Annou?
Preco Anna piekla tortu?
Ako Marilla zistila, ze je torta zlá?
Co Anna pouzila namiesto vanilkového prášku?
Ako na vás pôsobí postava Marilly?
Aké sú pocity Anny v texte? |
|
|
3. Vymyslite 2 podobné otázky pre svojho spoluziaka. |
||
Otázka |
Odpoved |
Co ti pomohlo nájst odpoved |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Úlohy k aktivite 3:
- Pozrite si obrázky.
- Priradte na základe významu jednotlivé texty k obrázkom.
Gilbert vzal Annine vlasy do svojej ruky. „Mrkva! povedal nahlas, mrkva!“ Anna vyskocila na nohy a nahnevane pozrela na Gilberta. „Nenávidím ta!" |
„Iba ovocnú štavu,“ odpovedala neštastne Anna. Marilla išla do skrinky v kuchyni a našla flašu ríbezlovej štavy. Pozrela sa na to, ale bolo to cervené víno! |
Bola velmi tenká s velkými šedými ocami a dlhými cervenými vlasmi. Nosila krátke, škaredé šaty a mala starú tašku. |
Anna prekvapene pozrela na Marillu. Potom vyskocila a bezala cez miestnost. „Môzem s vami skutocne zostat v Zelenom dome?“ |
„Ach, Marilla,“ povedala Anna. „Co mám robit? Ostatné dievcatá sa mi budú smiat. Nemôzem chodit do školy.“ |
Anna a Diana sa stretávali kazdý den. Niekedy sa hrali v lese. Niekedy cítali knihy a rozprávali príbehy. |
- Usporiadajte obrázky na základe dejovej postupnosti.
- Urcte hlavné myšlienky kazdého obrázka.
- Napíšte na základe obrázkov príbeh
Obr. 1 – 6 Anna zo Zeleného domu (Anne of Green Gable)
Text 3
História ciernych dier
História ciernych dier
Cierne diery sa zrodili z rovníc teoretickej fyziky ako hypotetické, virtuálne objekty, ktorých gravitacná sila je taká velká, ze z nich nedokáze uniknút ani svetlo. Za otcov ciernej diery sa povazujú Anglican John Mitchell a Francúz Pierre-Simon Laplace. Obaja naprojektovali ciernu dieru (prvý v roku 1793, druhý o dva roky neskoršie) ako výsledok logickej extrapolácie Newtonových gravitacných zákonov a korpuskulárnej povahy svetla. Ich „cierne teleso“ sa dostalo do histórie vedy az vtedy, ked Einstein dokázal, ze Newtonov gravitacný zákon neplatí v podmienkach extrémne hustej hmoty a jeho teóriu o korpuskulárnej povahe svetla museli moderní fyzici zásadne revidovat.
Stop – otázka: Prostredníctvom coho zakladatelia ciernej diery naprojektovali túto ciernu dieru?
Súcasné predstavy o ciernej diere odvodil Robert Oppenheimer z Einsteinovej všeobecnej teórie relativity. Z Einsteinových rovníc vyplýva, ze ak je hmota dostatocne hustá, jej gravitácia dokáze eliminovat všetky ostatné efekty a vytvorí priestor, z ktorého ani hmota ani svetlo nemôzu uniknút. Názov „cierna diera“ po prvýkrát pouzil astrofyzik z Princetonu John Wheeler. Vo svojej prednáške z roku 1967 oznacil takto oblast, z ktorej neuniká ani svetlo. Termín cierna diera vznikol celkom nedávno ako opis predstavy, ktorá je stará uz najmenej dvesto rokov. V tomto období nebolo ešte celkom jasné, akú má svetlo povahu. Dnes uz ale vieme, ze svetlo má vlastnosti vln aj castíc.
Stop – otázka: Preco názov cierna diera?
Ako môze vzniknút takéto gravitacné pole a z neho cierna diera. Predstavme si hviezdu o hmotnosti priblizne desatkrát väcšej akú má naše Slnko. Pocas svojho zivota, co je asi iba miliarda rokov, produkuje teplo. Vzniknutá energia stací na to, aby hviezda odolávala zrúteniu vplyvom vlastnej gravitácie. Takýto rovnovázny stav bude mat asi pätnásobný polomer Slnka. Úniková rýchlost z povrchu takéhoto telesa bude okolo 1 000 km/s. To znamená, ze objekt vystrelený z povrchu hviezdy rýchlostou menšou ako 1 000 km/s po case opät spadne naspät. Objekt pohybujúci sa väcšou rýchlostou unikne z gravitacného pola do nekonecna.
Stop – otázka: Ako vzniká cierna diera?
Ked hviezda vycerpá svoje palivo, nebude mat co pôsobit proti tlaku, hviezda sa bude pod vplyvom vlastnej gravitácie rútit do seba. Postupným zmenšovaním gravitacné pole hviezdy rastie a úniková rýchlost sa zväcšuje. Rýchlost svetla (asi 300 000 km/s) dosiahne, ked bude mat polomer 30 km. V takomto stave uz nebude môct z jej povrchu uniknút ani svetlo, a kedze sa nic nemôze pohybovat rýchlejšie ako svetlo, tak ani nic iné z hviezdy neunikne. Vdaka tejto vlastnosti si „naša malá“ hviezda vyslúzila pomenovanie cierna diera.
Stop – otázka: Prostredníctvom akej vlastnosti si hviezda vyslúzila pomenovanie cierna diera?
Text 4
Sociológia, deviácia
Sociológiu všeobecne definujeme ako vedu o spolocnosti. Sociológia skúma súcasne spolocnosti, ktoré existujú v rámci štátov ako relatívne samostatné celky. Sociologický prístup ku skúmaniu spolocnosti charakterizuje šest základných hladísk: demografické, psychologické, kolektívne, štruktúrne, kultúrne a dynamické.
Sociológia je teoreticko-empirická veda. Sociologické skúmanie spolocnosti má dve základné úrovne: mikrosociologickú, makrosociologickú. Sociologicky výskum je špecifický výskumný postup zameraný na skúmanie sociálnych javov, ktorý vyuzíva empirické údaje.
Sociológia ako veda o spolocnosti vznikla v prvej polovici 19. storocia. Zakladatelom sociológie je francúzsky filozof August Comte. Rozvoj sociológie najvýznamnejšie ovplyvnil Karl Marx, Émile Durkheim a Max Weber. Najvýznamnejšími smermi súcasnej sociológie sú teórie sociálneho konsenzu.
Deviácia je také správanie jednotlivcov, ktoré spolocnost, ci sociálna skupina pokladá za porušenie spolocenských, resp. skupinových noriem, a preto vyvoláva reakcie jednotlivcov, sociálnych skupín alebo celej spolocnosti.
Opakom deviácie je konformita – poslušnost, prispôsobenie sa sociálnym normám. Deviácia nie je absolútna, ale relatívna, závisí od sociálneho definovania deviantného správania. Deviácia môze byt pre spolocnost nielen dysfunkcná, ale aj funkcná.
Príciny vzniku a existencie deviácie vysvetlujú biologické, psychologické a sociologické teórie deviácie. Sociálna kontrola je proces, ktorým si sociálne skupiny alebo spolocnosti vynucujú konformitu svojich clenov. Existuje neformálna a formálna sociálna kontrola a popri nej aj sebakontrola.
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:
BACOVÁ, D. a M. ONUŠKOVÁ, 2015. Rozvoj citatelskej gramotnosti prácou s textami zameranými na osobnostný rozvoj a etické aspekty [online]. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-565-1108-4 Dostupné z: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/bacova_onuskova_rozvoj...
CAPEK, R., 2015. Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3450-7
GAVORA, P., 1992. Ziak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo.
GAVORA, P. a O. ZÁPOTOCNÁ, 2003. Gramotnost: vývin a moznosti jej didaktického usmernovania. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 80-223-1869-8
HAUSENBLAS, O., 2006. Rovnováha prozitku, diskusí a znalostí v literární výchove [online]. In: Kritické listy. Roc. 7, c. 24. ISSN 1214-5823. [cit. 2020-04-20]. Dostupné z: https://www.kritickemysleni.cz/klisty/24/_komplet.pdf
HOMEROVÁ M., 2009. Metody pro výuku práce s textem ve spolecenskovedních predmetech [online]. In: Ucitelské noviny. Roc. 112[J1] , c. 7. [cit. 2019-12-28]. Dostupné z: http://www.ucitelskenoviny.cz/index.php?archiv&clanek=1664
KAŠIAROVÁ, N., 2014. Podpora citatelskej gramotnosti v objavujúcom vyucovaní [online]. In: Pedagogické rozhlady. Roc. 23, c. 2. ISSN 1335-0404 [cit. 2020-04-20]. Dostupné z: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/rozhlady-casopis/pedagogicke_rozh...
KAŠIAROVÁ, N. a B. SIHELSKY, 2012. Tvorba testov na rozvoj citatelskej gramotnosti ziakov v primárnom vzdelávaní [online]. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-8052-449-4 [cit. 2020-04-23]. Dostupné z: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/sihelsky_kasiarova_web...
KOŠTÁLOVÁ, H., V. K. ŠAFRÁNKOÁ, O. HAUSENBLAS a M. ŠLAPAL, 2015. Ctenárská gramotnost jako vzdelávací cíl pro kazdého záka. Praha: CŠI. Dostupné z: <http://csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jao-vzdelavaci-cil-pro-kaz....
LEDERBUCHOVÁ, L., 2004. Díte a kniha: o ctenárství jedenáctiletých. Plzen: Vyd. a nakl. Aleš Cenek.
MANÁK, J. a V. ŠVEC, 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-7315-039-5
MISTRÍK, J., 1996. Efektívne cítanie. Bratislava: Veda. ISBN 80-224-0454-3
MONTGOMERY, L. M., 2007. Anne of Green Gables. ISBN 978-1-4058-5205-Q [cit. 2020-04-23]. Dostupné z: http://dl9.irlanguage.com/Anne-Shirley/Anne-of-Green-Gables-L2-Orginal.pdf[J2]
MONTGOMERYOVÁ, L. M., 1959. Anna zo Zeleného domu. Bratislava: Mladé letá.
PRUCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 2008. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-416-8.
SITNÁ, D., 2013. Metody aktivního vyucování: spolupráce záku ve skupinách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0404-6
STEEL, J. L. et al., 1997. Ctením a psaním ke kritickému myšlení: prírucka 2. rozvíjení kritického myšlení. Praha: Obcanské sdruzení Kritické myšlení.
TOMENGOVÁ, A., 2010. Citatelské stratégie zlepšujúce schopnost ucit sa. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-8052-353-4. Dostupné z: https://www.zsmsorvesele.edu.sk/uploads/fck/file/U%C5%BEito%C4%8Dn%C3%A9%20materi%C3%A1ly%20pedagogika/%C4%8Citate%C4%BEsk%C3%A9%20strat%C3%A9gie.pdf
ZÁPOTOCNÁ, O., 2012. Citatelská gramotnost a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní. Bratislava: VEDA. ISBN 978-80-224-1281-0
Zoznam pouzitých fotografií:
1 - 6 Anne of Green Gable. [cit. 2020-04-23]. Dostupné z: http://dl9.irlanguage.com/Anne-Shirley/Anne-of-Green-Gables-L2-Orginal.pdf
7 Cierna diera. [cit. 2020-04-23]. Dostupné z: https://www.tyzden.sk/veda/54712/ukazali-prvu-fotku-ciernej-diery-v-historii/