Kvalitatívne skúmanie nielen v predprimárnom vzdelávaní

Autor, Popis: 
Eva Pupíková, Metodicko-pedagogické centrum, detašované pracovisko Nitra
Anotácia: 
Recenzia publikácie SEVERINI, EVA - KOSTRUB, DUŠAN: KVALITATÍVNE SKÚMANIE V PREDPRIMÁRNOM VZDELÁVANÍ. PREŠOV: ROKUS, 2018. 182 S. ISBN978-80-89510-71-9.

Monografia autorov Severini a Kostruba je zameraná na proces kvalitatívneho skúmania vzdelávacieho procesu v predprimárnom vzdelávaní. Svojím obsahom saturuje ocakávania citatela v oblasti teoretického a praktického uchopenia podstaty kvalitatívneho výskumu. Autori sú cinnými entitami v oblasti predprimárneho vzdelávania na Slovensku. Majú za sebou pocetnú publikacnú cinnost v tomto odbore. Diapazón ich publikacnej cinnosti je rozsiahly, vyplývajúci z ich vlastných skúseností. Na jednom póle ich publikacnú cinnost ovplyvnujú skúsenosti z predprimárnej edukácie z pozície ucitela a na druhej strane z pozície výskumníka a teoretika. Ich publikacné pociny tak zachytávajú podstatu predprimárnej edukácie vychádzajúcej zo sociokonštruktivistického prístupu az po hlbkové skúmanie jeho potenciálu prostredníctvom pedagogického výskumu.

Monografia Kvalitatívne skúmanie v predprimárnom vzdelávaní je rozdelená na dve casti. Prvá cast je venovaná najmä teoretickým východiskám kvalitatívneho výskumu. Obsahom tejto casti publikácie je interpretácia pojmov súvisiacich s témou a prezentovanie mentálnej konštrukcie pojmov vyplývajúce zo skúseností autorov na poli výskumnom. Citatel v nej nájde vysvetlenie pojmu akcný výskum, opis niektorých výskumných nástrojov a metód, problematiku výberu výskumnej vzorky. Jednou z ústredných metód vyuzitých vo výskume je metóda fokusových skupín, ktorá je v publikácii velmi pozorne a precízne zachytená. Jej vyuzite ako aj praktické rady autorov viazuce sa k jej pouzívaniu, dokázu v citatelovi vytvorit pomerne presnú predstavu o tom, ako, kedy a za akých podmienok mozno metódu vyuzit. Za cennú mozno povazovat aj cast venovanú spracovaniu kvalitatívnych dát, v ktorej autori ako platformu pouzívajú teóriu Starussa a Corbinovej. Významným z pohladu ucitela materskej školy je prezentovanie pedagogického hodnotenia (diagnostikovania) ako základného prostriedku vedúceho ku kvalitatívnej zmene úrovne systému výucby v materskej škole, napr. prostredníctvom mikrovyucovania. Kvalitatívny výskum opisujú autori ako nástroj pre ucitelov na tvorbu kvality v procese výucby, pretoze pomocou neho ucitelia reagujú na problémy v procese a dokázu na ne pruzne reagovat.

Druhá praktická cast publikácie prináša ukázku spracovania konkrétneho výskumu v predprimárnom vzdelávaní. Jeho hlavným momentom bolo definovanie výskumného problému, ktorý je zameraný na rozvíjanie autonómnosti detí v procese výucby vzdelávania  v materskej škole. Konštrukt autonómnost dietata je spracovaný z  viacerých  aspektov. Monografia prináša pohlad na tento pojem z filozofickej, antropologickej, psychologickej a pedagogicko-didaktickej perspektívy. Autonómnost dietata predškolského veku bola utváraná modelom orientovaným na didaktickú podporu rozvíjania autonómnosti dietata vychádzajúcu z princípov sociokonštruktivistickej paradigmy. Výsledky prezentované monografiou môzu byt zároven inšpiráciou pre ucitelov materských škôl k realizovaniu výucby, ktorá rešpektuje a podporuje rozvoj autonómnosti dietata predškolského veku. Je potrebné ocenit spracovanie metódy pozorovania a následnú interpretáciu výsledkov. Uvedená metóda bola dominantou pri zachytení prítomnosti priamej a nepriamej podpory autonómnosti dietata.

Kniha zaujme svojou prehladnostou. Kauzalita teoretickej casti s praktickou castou je prezentáciou odbornej erudovanosti autorov. Obcasné encyklopedické spracovanie textu, ktoré provokuje citatela k úsiliu o dokonalé mentálne spracovanie informácií, mozno pripocítat ku snahe autorov  zvýšit status kvalitatívneho skúmania v predprimárnom vzdelávaní. Podrobný popis plánovania, realizovania výskumu, vyhodnotenia a interpretovania dát získaných z výskumu  je spracovaný prehladne.  

Táto monografia prináša ucelený pohlad na realizovanie akcného výskumu v prostredí školskej edukácie. Autori velmi explicitne uz samotným názvom monografie predikujú jej orientáciu smerom k predprimárnej edukácii. Jej spracovanie a aj samotný obsah však prekracujú rámec predprimárnej edukácie. Vcelku prehladné opísanie vyuzitia viacerých kvalitatívnych metód môze slúzit ako prostriedok na vytvorenie portfólia vyuzívaných výskumných metód ucitelov. Dovolím si tvrdit, ze cerpat z tejto monografie môzu  další ucitelia z iných stupnov nášho vzdelávacieho systému. Monografia prezentuje metodologické postupy, ktoré sú vyuzitelné na rôznych vzdelávacích stupnoch.  Akcný výskum ako základný nástroj na zistovanie, skúmanie, hodnotenie a hladanie dalších postupov v edukacnom procese je poziadavkou v súcasti platnej legislatívy na vypracovanie najmä druhej atestacnej práce ucitelov všetkých podkategórií. Ucitelia nielen materskej školy môzu pomocou nej získat podrobný návod na spracovanie akcného výskumu vo svojej atestacnej práci.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady