Monografia autorov Severini a Kostruba je zameraná na proces kvalitatívneho skúmania vzdelávacieho procesu v predprimárnom vzdelávaní. Svojím obsahom saturuje ocakávania citatela v oblasti teoretického a praktického uchopenia podstaty kvalitatívneho výskumu. Autori sú cinnými entitami v oblasti predprimárneho vzdelávania na Slovensku. Majú za sebou pocetnú publikacnú cinnost v tomto odbore. Diapazón ich publikacnej cinnosti je rozsiahly, vyplývajúci z ich vlastných skúseností. Na jednom póle ich publikacnú cinnost ovplyvnujú skúsenosti z predprimárnej edukácie z pozície ucitela a na druhej strane z pozície výskumníka a teoretika. Ich publikacné pociny tak zachytávajú podstatu predprimárnej edukácie vychádzajúcej zo sociokonštruktivistického prístupu az po hlbkové skúmanie jeho potenciálu prostredníctvom pedagogického výskumu.
Monografia Kvalitatívne skúmanie v predprimárnom vzdelávaní je rozdelená na dve casti. Prvá cast je venovaná najmä teoretickým východiskám kvalitatívneho výskumu. Obsahom tejto casti publikácie je interpretácia pojmov súvisiacich s témou a prezentovanie mentálnej konštrukcie pojmov vyplývajúce zo skúseností autorov na poli výskumnom. Citatel v nej nájde vysvetlenie pojmu akcný výskum, opis niektorých výskumných nástrojov a metód, problematiku výberu výskumnej vzorky. Jednou z ústredných metód vyuzitých vo výskume je metóda fokusových skupín, ktorá je v publikácii velmi pozorne a precízne zachytená. Jej vyuzite ako aj praktické rady autorov viazuce sa k jej pouzívaniu, dokázu v citatelovi vytvorit pomerne presnú predstavu o tom, ako, kedy a za akých podmienok mozno metódu vyuzit. Za cennú mozno povazovat aj cast venovanú spracovaniu kvalitatívnych dát, v ktorej autori ako platformu pouzívajú teóriu Starussa a Corbinovej. Významným z pohladu ucitela materskej školy je prezentovanie pedagogického hodnotenia (diagnostikovania) ako základného prostriedku vedúceho ku kvalitatívnej zmene úrovne systému výucby v materskej škole, napr. prostredníctvom mikrovyucovania. Kvalitatívny výskum opisujú autori ako nástroj pre ucitelov na tvorbu kvality v procese výucby, pretoze pomocou neho ucitelia reagujú na problémy v procese a dokázu na ne pruzne reagovat.
Druhá praktická cast publikácie prináša ukázku spracovania konkrétneho výskumu v predprimárnom vzdelávaní. Jeho hlavným momentom bolo definovanie výskumného problému, ktorý je zameraný na rozvíjanie autonómnosti detí v procese výucby vzdelávania v materskej škole. Konštrukt autonómnost dietata je spracovaný z viacerých aspektov. Monografia prináša pohlad na tento pojem z filozofickej, antropologickej, psychologickej a pedagogicko-didaktickej perspektívy. Autonómnost dietata predškolského veku bola utváraná modelom orientovaným na didaktickú podporu rozvíjania autonómnosti dietata vychádzajúcu z princípov sociokonštruktivistickej paradigmy. Výsledky prezentované monografiou môzu byt zároven inšpiráciou pre ucitelov materských škôl k realizovaniu výucby, ktorá rešpektuje a podporuje rozvoj autonómnosti dietata predškolského veku. Je potrebné ocenit spracovanie metódy pozorovania a následnú interpretáciu výsledkov. Uvedená metóda bola dominantou pri zachytení prítomnosti priamej a nepriamej podpory autonómnosti dietata.
Kniha zaujme svojou prehladnostou. Kauzalita teoretickej casti s praktickou castou je prezentáciou odbornej erudovanosti autorov. Obcasné encyklopedické spracovanie textu, ktoré provokuje citatela k úsiliu o dokonalé mentálne spracovanie informácií, mozno pripocítat ku snahe autorov zvýšit status kvalitatívneho skúmania v predprimárnom vzdelávaní. Podrobný popis plánovania, realizovania výskumu, vyhodnotenia a interpretovania dát získaných z výskumu je spracovaný prehladne.
Táto monografia prináša ucelený pohlad na realizovanie akcného výskumu v prostredí školskej edukácie. Autori velmi explicitne uz samotným názvom monografie predikujú jej orientáciu smerom k predprimárnej edukácii. Jej spracovanie a aj samotný obsah však prekracujú rámec predprimárnej edukácie. Vcelku prehladné opísanie vyuzitia viacerých kvalitatívnych metód môze slúzit ako prostriedok na vytvorenie portfólia vyuzívaných výskumných metód ucitelov. Dovolím si tvrdit, ze cerpat z tejto monografie môzu další ucitelia z iných stupnov nášho vzdelávacieho systému. Monografia prezentuje metodologické postupy, ktoré sú vyuzitelné na rôznych vzdelávacích stupnoch. Akcný výskum ako základný nástroj na zistovanie, skúmanie, hodnotenie a hladanie dalších postupov v edukacnom procese je poziadavkou v súcasti platnej legislatívy na vypracovanie najmä druhej atestacnej práce ucitelov všetkých podkategórií. Ucitelia nielen materskej školy môzu pomocou nej získat podrobný návod na spracovanie akcného výskumu vo svojej atestacnej práci.