K niektorým slabinám maturitných zadaní zo slovenského jazyka a literatúry

Autor, Popis: 
Dagmar Čtvrtníčková, Metodicko-pedagogické centrum, regionálne pracovisko Prešov
Anotácia: 
Cieľom príspevku je poskytnúť informáciu o obsahu stretnutia učiteľov slovenského jazyka a literatúry (ďalej SJL) zameraného na tvorbu maturitných zadaní a zisteniach, ku ktorým dospeli pri analýze maturitných zadaní v kontexte súvisiacich dokumentov.

Maturitná skúška patrí k dôlezitým medzníkom v zivote mladého cloveka na prahu dospelosti. Jedným z predmetov, ktorému sa nevyhne väcšina maturantov, patrí aj slovenský jazyk a literatúra. Súcasné štátne pedagogické dokumenty podporujú inovácie vo vyucovaní tohto predmetu a následne aj inovácie pri ukoncovaní štúdia v rámci ústnej formy internej casti maturitnej skúšky. V súvislosti s touto problematikou sa v RP MPC v Prešove stretlo vyše 50 uciteliek a ucitelov tohto predmetu, aby na základe východísk vykonali analýzu dvoch vybraných maturitných zadaní (1. zadanie zo súboru tridsiatich zadaní dvoch odborných škôl od ucitelov, ktorí boli ochotní ich poskytnút na rozbor, v tomto príspevku sú oznacené ako Zadanie 1 a Maturitné zadanie zo slovenského jazyka a literatúry c. 2), zistili, ci rešpektujú súcasnú legislatívu, konštruktívne poukázali na ich klady/nedostatky, zdôvodnili zistený stav a dospeli ku generalizácii, na základe ktorej bude mozné skvalitnit a upravit súcasné maturitné zadania.

Východiská

Obsah maturitnej skúšky (dalej MS) z predmetu slovenský jazyk a literatúra sa po roku 1989 postupne menil a vyvíjal s ohladom na potreby spolocnosti a jej priority. Legislatíva prešla niekolkými zmenami. V súcasnosti platí zákon c. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a vyhláška  c. 318/2008 Z. z. o ukoncovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov. Konkrétne termíny MS sú uvedené v Pedagogicko-organizacných pokynoch pre daný školský rok. Dalšie usmernenia na realizáciu maturitnej skúšky z predmetu slovenský jazyk a literatúra sa nachádzajú v dokumentoch:

  • Cielové poziadavky na vedomosti a zrucnosti maturantov zo slovenského jazyka a literatúry schválené Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dna 21. 12. 2016 pod císlom 2016-25786/49974:1-10B0 s platnostou od 1. 9. 2018. Cielové poziadavky sú platné pre všetky typy stredných škôl. Sú sformulované v súlade s (inovovaným) vzdelávacím štandardom predmetu slovenský jazyk a literatúra, k príprave maturitných zadaní je nevyhnutný aj vzdelávací štandard, pretoze doplna cielové poziadavky.
  • Podrobnosti o spôsobe konania a obsahu ústnej formy internej casti maturitnej skúšky (Bratislava 2019).

V praxi sa zmeny prejavili najmä tým, ze pribudla externá cast MS. Písomnú prácu ziaci písali aj pred tým, v tejto casti sa zmenil iba názov – písomná forma internej casti maturitnej skúšky, konkretizovalo sa jej hodnotenie, zadanie pre ziakov ostalo v zásade podobné ako v minulosti.

Pri hodnotení spomínaných dvoch maturitných zadaní prítomní ucitelia vychádzali z aktuálnej legislatívy – z vyhlášky MŠ SR c. 318 z 23. júla 2008 o ukoncovaní štúdia na stredných školách.

Z tejto vyhlášky vyplýva: „Kazdé maturitné zadanie obsahuje dve úlohy a súvisiace východiskové texty. Prvá úloha obsahuje ucivo zo slovenského jazyka. Druhá úloha obsahuje ucivo z literatúry.

Charakteristika úloh maturitných zadaní

Úloha c. 1 – Úloha je zameraná tak, aby ziak pri odpovedi prejavil pripravenost komunikovat v štátnom jazyku, schopnost jazykovo, kompozicne a štylisticky analyzovat a interpretovat text a znalost teoretického systému slovenského jazyka v rozsahu urcenom katalógom cielových poziadaviek a vzdelávacím štandardom. Zároven má ziak preukázat schopnost pohotovo reagovat na podnety, argumentovat a kriticky hodnotit text; uplatnuje sa forma dialógu s clenmi predmetovej maturitnej komisie.

Úloha c. 2 – Úloha je zameraná na schopnost analyzovat, interpretovat a esteticky hodnotit umelecký text a pri tom uplatnovat vedomosti z literárnej teórie a literárnej histórie; uplatnuje sa forma dialógu s clenmi predmetovej maturitnej komisie.“

Analyzované maturitné zadania uvádzame v takej podobe (okrem císla zadania), v akej boli v minulom školskom roku schválené.

 

Analýza maturitných zadaní

Zadanie 1

  1. Objasnite pojem jazyková kultúra a popíšte jej stav v súcasnej spolocnosti. Vymenujte a popíšte jednotlivé roviny jazyka. Napíšte krátku úvahu na tému Preco mám rad slovencinu.
  2. Zaradte diela Kolíska a Ako chutí moc do literárneho obdobia. Porovnajte diela zo zánrového hladiska, z hladiska témy, štruktúry. Porovnajte ukázky 1 a 2 z hladiska témy, pomenujte témy ukázok jedným názvom (maximálne 5 slov).

Ukázka 1

Alfonz Bednár: Kolíska

,,Dobre, ale o Majerskom som im povedal, ako to bolo! Nebolo mi to všetko jedno...“ Stíchol.

,,Kedy si im to povedal?“

,,Tam na súde, do toho rádia!“

Zita sa vyrovnala v tele, opovrzlivo prskla: ,,Kedy?“ opýtala sa. ,,Pocúvala som, a nepocula som ta.“

,,Coze?“ Cernek sa obrátil k Zite. ,,Povedal som im, aký bol Majerský s nami v horách, co sa mu stalo a co tu vykonal, ked prišiel k tebe, povedal...“

Zite sa opovrzlivo skrivili pery.

,,Všetci to poculi, aj Majerský, aj jeho zena a deti, rodina – a do rádia to nedali!“

Zitu zacala pálit tvár. Mozno verit Mišovi? Spytovala sa v duchu a bránila sa dorázajúcej myšlienke, ci sa jej muz Mišo takto nevypomstil Majerskému.

A nestihla Majerského nakoniec pravda? Za všetko, co vykonal jej a iným? Ak Mišo nehovorí pravdu, zle je – a ak...? Z núdze sa vydala za neho, z núdze s ním i teraz zije – a Mišo to vie. Pomstí sa... Znova nabehli Zite po lícach teplé slzy.

Ukázka 2

Ladislav Mnacko: Ako chutí moc

Bolo krásne nedelné popoludnie a ludia vyšli po prvý raz po dlhej zime na prechádzku. Frank vyskocil na múrik a zaostril na priatela zrkadlovku. Postavil ho do patetickej pózy a bral ho z nadhladu. Ten druhý póze porozumel a zrejme mu nebola proti mysli. Pán mesta, pán kraja nad vyparádenou, sviatocnou nedelou.

Vtedy ten druhý povedal v akomsi tranze:

„Vieš... keby nieco... tu gulomet, tam gulomet... Toto nie je byt, toto je pevnost, bratku...“

Franka zamrazilo. Mrazila ho relatívnost všetkého. Tu gulomet, tam gulomet... preboha, ale proti komu? Proti tým ludkom, co sa dolu tešia zo zivota? Aké „keby nieco“ tu ešte môze nastat. Tých „keby nieco“ predsa radikálne a navzdy zmietla, ako sú všetci presvedcení, revolúcia! Na co myslí predstavitel ludu, ludu, ktorý zvítazil a vyniesol ho ako svojho k moci, ked hovorí tu gulomet, tam gulomet? Neverí tomu vítazstvu? Bojí sa? Coho sa bojí, koho sa bojí?

 

Maturitné zadanie zo slovenského jazyka a literatúry c. 2

Jazyková cast:

  1. Charakterizujte úvahu – jej znaky, výrazové prostriedky a kompozíciu. Uvedte, v ktorých jazykových štýloch ju nachádzame.
  2. Urcte melódiu kurzívou vyznacenej vety. Uvedte druhy melódií.
  3. Uvedte aspon 2 synonymá k zvýrazneným slovám. Vyhladajte v ukázke dvojicu antoným.
  4. Urcte slovné druhy podciarknutých viet. Uvedte, ktoré sú ohybné a neohybné.
  5. Urcte typy viet z hladiska modálnej stavby. Ktoré typy viet prevládajú?

Literárna cast:

  1. Uvedte meno autora, názov diela a literárne obdobie, z ktorého je ukázka.
  2. Uvedte znaky daného literárneho obdobia a poukázte na ne v ukázke. Strucne  charakterizujte literárne obdobie, z ktorého je ukázka.
  3. Urcte literárny druh a literárny záner diela. Svoje tvrdenie zdôvodnite.
  4. Uvedte, preco vznikol konflikt medzi hlavnými postavami.

Ukázka

 

ANTIGONA

Chceš ešte nieco iné ako moju smrt?

KREON

Nie, nechcem. Tvoja smrt mi postací.

ANTIGONA

Co teda váhaš? Mne sa bridí kazdé slovo

z tvojich úst a ani nechcem, aby sa mi

nebridilo, tebe sa zas iste bridí všetko na mne.

Ale uznaj – cím by som si mohla získat väcšiu

slávu nez tým, ze som pochovala brata? Títo

všetci by mi dali za pravdu, no strach im zviazal

jazyk. To len tyranovi zicí štastie okrem iného

i v tom, ze môze hovorit a robit, co si zmyslí.

                KREON

Tak to vidíš z celých Téb ty sama!

                ANTIGONA

Vidia to aj ostatní, no pred tebou sú ticho.

                KREON

Nehanbíš sa, ze sa správaš inác ako ostatní?

ANTIGONA

Je hanbou ctit si brata?

                KREON

A ten, koho zabil, to ti nebol brat?

ANTIGONA

Bol, boli obaja z tej istej krvi ako ja!

KREON

A preco uctievaš tak bezbozne len jedného?

                ANTIGONA

Ten druhý brat by nesúhlasil s tým, co vravíš.

                KREON

Ako zeby nie, ked si ho nechceš cenit viac

nez toho bezbozníka?

                ANTIGONA

Nebol predsa jeho otrokom! Bol jeho bratom!

                KREON

Ale plienil túto zem! Tvoj druhý brat ju bránil!

                ANTIGONA

Nieto medzi nimi rozdielu pred tvárou smrti.

                KREON

Vzdy je rozdiel medzi zlým a dobrým!

                ANTIGONA

Ale ja som prišla na svet milovat, nie nenávidiet!

                KREON

Ak chceš milovat – tak miluj v podsvetí! No

nado mnou, kým zijem, zena vládnut nebude!

 

Na základe práce v skupinách prítomní ucitelia poukázali najmä na tieto javy:

  • Pri 1. úlohe maturitného Zadania 1 Objasnite pojem jazyková kultúra a popíšte jej stav v súcasnej spolocnosti je ako prvá uvedená cinnost súvisiaca s vysvetlením pojmu. Ziak môze uplatnit vlastné hodnotiace stanovisko k stavu jazykovej kultúry súcasnej spolocnosti, chýba zadanie úlohy v súvislosti s textom, na ktorom by ziak uplatnil to, co vyzaduje podla legislatívy úloha c. 1, nemal moznost prejavit schopnost jazykovo, kompozicne a štylisticky analyzovat a interpretovat text.
  • Dalšia cast Zadania 1 – Vymenujte a popíšte jednotlivé roviny jazyka umoznuje ziakovi pohybovat sa iba v rámci teórie.
  • Poslednú cast úlohy (Napíšte krátku úvahu na tému Preco mám rad slovencinu) povazovali prítomní za neadekvátnu (v kontexte legislatívy pri ústnej skúške písat úvahu, hoci iba krátku, nemá podporu). Ziak má na písomný prejav priestor v rámci písomnej formy internej casti maturitnej skúšky.
  • Aj druhá úloha Zadania 1, teda úloha zameraná na literárny text – Zaradte diela Kolíska a Ako chutí moc do literárneho obdobia. Porovnajte diela zo zánrového hladiska, z hladiska témy, štruktúry. Porovnajte ukázky 1 a 2 z hladiska témy, pomenujte témy ukázok jedným názvom (maximálne 5 slov) je zameraná na pamät.
  • Pri záverecnej casti Zadania 1 ziak má pracovat priamo s textom – Porovnajte ukázky 1 a 2 z hladiska témy.
  • Poslednej úlohe tohto zadania pomenovat témy ukázok jedným názvom pozostávajúcim z maximálne 5 slov úcastníci nerozumeli a nevedeli ju racionálne vysvetlit.

Po analýze zadania Maturitné zadanie zo slovenského jazyka a literatúry c. 2 prítomní zdôraznili nasledujúce zistenia:

  • Oznacenie jazyková cast a literárna cast nie je vhodné (adekvátne je oznacenie úloh císlami 1 a 2), z celkovej štruktúry vyplýva, ze spolu je v maturitnom zadaní devät (5 v jazykovej a 4 v literárnej casti) úloh (nie 2).
  • 1. úloha (Charakterizujte úvahu – jej znaky, výrazové prostriedky a kompozíciu. Uvedte, v ktorých jazykových štýloch ju nachádzame.) vyzaduje od ziaka poznatky z teórie bez súvislostí s textom, prítomní ucitelia ju preto nepovazovali za vhodne formulovanú.
  • 1. – 4. úloha (Urcte melódiu kurzívou vyznacenej vety. Uvedte druhy melódií. Uvedte aspon 2 synonymá k zvýrazneným slovám. Vyhladajte v ukázke dvojicu antoným. Urcte slovné druhy podciarknutých viet. Uvedte, ktoré sú ohybné a neohybné.) majú charakter jazykových cvicení, resp. testovej úlohy. Ziak nemá moznost celkovo prejavit schopnost jazykovo, kompozicne a štylisticky analyzovat a interpretovat text ci schopnost pohotovo reagovat na podnety, argumentovat a kriticky hodnotit text. Pri 5. úlohe (Urcte typy viet z hladiska modálnej stavby. Ktoré typy viet prevládajú?) je mozná strohá odpoved ziaka. Prítomní ucitelia navrhli zmenu formulácie úlohy tak, aby ziakovi umoznila interpretovat text. Napr. Na príkladoch z ukázky vysvetlite, ktoré štylistické prostriedky autor vyuzil s ohladom na ciel komunikácie postáv.

Pri konfrontácii uvedených úloh s praxou sa ucitelia zhodli na tom, ze s podobnými formuláciami úloh, teda zaradit dielo ci porovnat diela bez toho, aby skúšaný ziak vychádzal z textu diela, ktoré má porovnat, sa pri maturitných skúškach stretávajú. V týchto prípadoch ide o pseudoanalýzu textu, ziak porovnáva diela a je mozné, ze ich reálne nikdy necítal. Texty sú v takomto prípade iba povinnou formálnou súcastou maturitného zadania, reálne s nimi ziak nepracuje alebo iba v minimálnej miere, jeho odpoved spocíva v naucenom obsahu diela, téme, forme, definíciách ap. Skúšajúci ucitel kladie ziakovi doplnujúce otázky zamerané na pamät, nie na text. Obe diela, z ktorých sú ukázky, patria ku štandardizovaným, ziak ich má mat precítané, pri ústnej odpovedi MS má ziak pracovat s textom, diela mohli byt k dispozícii ziakovi pri ústnej odpovedi ako konkrétne pomôcky.

Vo vyhláške c. 318/2008 § 8, ods. 2) je uvedené „v predmete slovenský jazyk a literatúra je súcastou maturitných zadaní aj vzorec na výpocet stupna prospechu“. V rámci diskusie neboli názory jednotné. Vyplynulo z nej, ze v praxi na niektorých školách sú ziaci o vyhláške vopred informovaní, niekde uvádzajú vzorec na výpocet stupna prospechu iba raz na prvej strane súboru maturitných zadaní a na niektorých školách je tento vzorec uvedený na konci textu kazdého maturitného zadania. Podobne je to aj s pomôckami. Aby boli uvedené informácie nepopieratelné, je mozné vzorec na výpocet stupna prospechu uviest na záver v kazdom maturitnom zadaní a pre vylúcenie akýchkolvek prípadných nedorozumení ci následných stazností aj informáciu o všeobecných i konkrétnych pomôckach. Niekomu sa to môze zdat ako rušivý element, ktorý odpútava ziakovu pozornost. Ziak si zrebuje iba jedno zadanie, sústredí sa nan a neprehliada si celý dokument so všetkými zadaniami. Na niektorých školách ziak dostane na prípravu a odpoved iba svoje vyzrebované zadanie vynaté zo súboru a ak sú vzorec a všeobecné pomôcky uvedené v úvode súboru maturitných zadaní, ziak sa k týmto informáciám priamo pri maturitnej skúške nedostane. Hoci bol o týchto skutocnostiach vopred informovaný, v prípade neúspechu pri odpovedi na niektorú úlohy maturitného zadania, môzu vzniknút zbytocné nezhody kvôli výslednej známke.

Prítomní viedli diskusiu aj o tom, co vedie niektorých ucitelov k formulácii casti maturitných zadaní tak, aby ziaci na maturitnej skúške deklarovali najmä vedomosti? Ucitelia uviedli viacero dôvodov, uvádzame najfrekventovanejšie:

  • Slovná zásoba a vedomosti ziakov nie sú postacujúce na analýzu textu maturitného zadania. Cast ucitelov, najmä z odborných škôl, sa obáva ich mlcania pocas odpovede na MS. Títo ucitelia sú presvedcení, ze odpovede ziakov podporia, ak v maturitnom zadaní uvedú co najviac ciastkových úloh alebo zadanie zamerajú na deklaráciu vedomostí.
  • Súcasnú formu niektorých maturitných zadaní ovplyvnilo pôvodné znenie Vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky c. 318/2008 Z. z. z 23. júla 2008 o ukoncovaní štúdia na stredných školách, v ktorej bola jednou z mozností charakteristika úloh maturitných zadaní prioritne zameraná na reprodukciu vedomostí z literárnej histórie a teórie literatúry, pri ktorej prevládala forma monológu. Úloha mohla byt zameraná historicky, jej obsahom bolo priblízenie literárno-umeleckého obdobia a prehlad o najvýznamnejších autoroch s ideovou, tematickou a umeleckou charakteristikou ich najdôlezitejších diel. Az následne mali ziaci uplatnit tieto vedomosti pri interpretácii textu literárnej ukázky. Túto moznost maturitného zadania vyuzila v tom období velká cast vyucujúcich. Po najvýraznejšej zmene, ktorú priniesla vyhláška c. 157/2013 Z. z. a v ktorej má charakteristika dvoch úloh maturitného zadania súcasnú podobu, mnoho ucitelov iba preklopilo poradie úloh, teda 1. sa stala úloha z jazyka a 2. úloha z literatúry. Obsah úloh ostal pôvodný.
  • Ucitelia rezignovali v súvislosti s castými zmenami v pedagogickej dokumentácii i legislatíve a vypracovanie 30 maturitných zadaní iba na jeden školský rok je podla nich neefektívne a nárocné na cas.
  • Ucitelia nepostrehli revidovanie pedagogických dokumentoch, resp. novelizáciu legislatívy. Svedcí o tom aj fakt, ze cast prítomných ucitelov „priznala“, ze nezaevidovala zmeny a maturitné zadania majú vypracované nielen podla uz niekolko rokov neplatnej legislatívy, ale aj podla neplatného ŠVP.

Záver

Ucitelia sa na záver stretnutia zhodli na potrebe primeraného kritického posúdenia aktuálnych maturitných zadaní a ich úprave/prepracovaní. Na základe výsledkov tohto stretnutia uvádzame naše zovšeobecnené odporúcania pre formuláciu zadaní ústnej formy MS, resp. ich úpravu ci doplnenie:

  • Pri príprave zadaní dôsledne vychádzat z platnej legislatívy a pedagogických dokumentov: Vyhláška c. 318/2008 Z. z. s úcinnostou od 1. 9. 2019, Cielové poziadavky na vedomosti a zrucnosti maturantov zo SJL platné od 1. 9. 2018, vzdelávacie štandardy SJL pre gymnáziá a pre SOŠ platné od 1. 9. 2015, Podrobnosti o spôsobe konania a obsahu ústnej formy internej casti maturitnej skúšky 2019.
  • Pri formulácii zadaní a výbere textov rešpektovat aj zameranie školy a celkový zivotný štýl súcasnej mladej generácie.
  • V rámci zamerania zadaní sa sústredit na výkonový štandard súvisiaci s kompetenciami ziakov v oblasti ústnej komunikácie (nie písomnej, lebo ide o ústnu skúšku).
  • Úlohu na prácu s textom formulovat tak, aby poskytovala pre ziaka dostatocné podnety na uvazovanie nad ním a umoznila dostatocný priestor na diskusiu s clenmi komisie.
  • Nesnazit sa za kazdú cenu o pestrost vo formulácii maturitného zadania, lebo kazdý ziak si zrebuje iba jedno.
  • Do maturitných zadaní zvolit vecné/umelecké texty, ktoré nastolujú problémy, obsahujú chyby a protirecenia, aby ich ziak mohol identifikovat, posúdit vierohodnost, spolahlivost a relevantnost textu s ohladom na informacné zdroje.
  • Úlohy formulovat tak, aby sa nimi ziak zameral najmä na:
  • komplexnú informáciu podlozenú na implicitne a explicitne vyjadrených informáciách v texte a aktívne vyuzívanie širokého repertoáru kontextových súvislostí,
  • hodnotenie akéhokolvek primeraného vecného a umeleckého textu na základe všestrannej analýzy štylistických/tematických/kompozicných prostriedkov a urcenie ich funkcného vyuzitia v texte, pri com v rámci komunikácie/argumentácie ziak vyuzíva potrebné nadobudnuté poznatky z jednotlivých jazykových rovín, teórie a dejín literatúry (nememoruje),
  • analýzu a hodnotenie akéhokolvek primeraného vecného a umeleckého textu z hladiska obsahu a formy,
  • zaujatie kritického stanoviska k jednotlivým textom a problémom nastoleným v textoch a uvedenie argumentov a protiargumentov, ktoré dolozí poznatkami získanými analýzou textu,
  •  konfrontáciu svojho hodnotového systému s hodnotami a významami obsiahnutými v texte a zaujatie kritického alebo sebakritického stanoviska ap.
  • V prípade schvalovania maturitných zadaní z pozície predsedu predmetovej maturitnej komisie SJL nepostupovat formálne a v prípade nesúladu s legislatívou vyzadovat ich úpravu.

Uz pocas stretnutia viacerí plánovali prepracovanie maturitných zadaní, aj ked si boli vedomí, ze to nebude jednoduché. Všetkým nám ostáva verit, ze naše plány neostanú iba pri zmene vo formulácii maturitných zadaní zo SJL, ktorá je potrebná pre sledovanie úrovne vedomostí a zrucností ziakov v 21. storocí.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:

Slovenský jazyk a literatúra – vzdelávací štandard pre študijné odbory, ktorých absolvovaním ziak získa úplné stredné odborné vzdelanie [online]. [cit. 2020-03-23]. Dostupné z: https://siov.sk/wp-content/uploads/2019/02/Slovensky_jazyk_a_literatura.pdf

ŠPÚ, 2016. Cielové poziadavky na vedomosti a zrucnosti maturantov zo slovenského jazyka a literatúry Bratislava 2016 schválilo Ministerstvo školstva, vedy, výskum a športu Slovenskej republiky dna 21. 12. 2016 pod císlom 2016-25786/49974:1-10B0 s platnostou od 1. 9. 2018 [online]. [cit. 2020-03-23]. Dostupné z: http://www.statpedu.sk/files/sk/svp/maturitne-skusky/platne-od-sk-r-2018/2019/cp_sjl_2016.pdf

ŠPÚ, 2019. Podrobnosti o spôsobe konania a obsahu ústnej formy internej casti maturitnej skúšky [online]. [cit. 2020-03-23]. Dostupné z: http://www.statpedu.sk/files/sk/svp/maturitne-skusky/platne-od-sk-r-2018/2019/_podrobnosti_2019.pdf

Vzdelávací štandard predmetu slovenský jazyk a literatúra je platný pre 1. – 4. rocník gymnázia so štvorrocným vzdelávacím programom a pre 1. – 5. rocník gymnázia s pätrocným vzdelávacím programom [online]. [cit. 2020-03-23]. Dostupné z: https://www.statpedu.sk/files/sk/svp/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-gymnazia-so-stvorrocnym-patrocnym-vzdelavacim-programom/jazyk-komunikacia/slovensky_jazyk_a_literatura_g_4_5_r_novy.pdf

Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky c. 318/2008 Z. z. Vyhláška o ukoncovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov [online]. [cit. 2020-03- 23] Dostupné z: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2008/318/20190901

Vyhláška c. 157/2013 Z. z. zo 4. júna 2013, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky c. 318/2008 Z. z. o ukoncovaní štúdia na stredných školách v znení vyhlášky c. 209/2011 Z. z. [online]. [cit. 2020-03-23]. Dostupné z: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2013/157/20130901

  •  
Časopis: 
Pedagogické rozhľady