Informácia o medzinárodnom projekte TeachUP realizovanom v rámci European Schoolnet (EUN)

Autor, Popis: 
Vladimír Laššák, Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava
Anotácia: 
Príspevok prináša informáciu o realizácii medzinárodného projektu TeachUP, ktorý bol realizovaný s podporou programu Erasmus+, v rámci Európskej školskej siete (European Schoolnet – EUN). V štyroch online vzdelávacích kurzoch, vytvorených v projekte, prebiehalo experimentálne overovanie modelu podpory účastníkov formou tútorstva. Účastníci v kurzoch pracovali samostatne formou sebariadeného učenia a komunikovali prostredníctvom vybraných online nástrojov, ktoré im umožňovali vzájomnú výmenu skúseností. Príspevok je súčasťou prenosu inovácií a príkladov dobrej praxe z projektov medzinárodnej spolupráce, do ktorých je MPC zapojené.

Úvod

Vzdelávacie systémy v krajinách EÚ sa postupne menia a reagujú tak na výzvy 21. storocia. Jednou z velkých výziev sú zmeny vo vzdelávaní budúcich ucitelov v rámci pregraduálnej prípravy (ITE – Initial Teacher Education) a zmeny vo vzdelávaní a profesijnom rozvoji ucitelov (CPD – Continuing Professional Development). Súcastou týchto zmien je aj prechod k aktívnym formám online vzdelávania ucitelov. Tieto okrem digitálne ponúkaných informácií umoznujú vzájomnú výmenu skúseností a aplikáciu vzdelávaných poznatkov uz v priebehu online vzdelávania. V moderných online kurzoch je velký dôraz kladený na sebariadené ucenie úcastníka. Významnou platformou vzdelávania ucitelov v krajinách EÚ sú MOOC systémy (Massive Open Online Courses/Communities), ktoré umoznujú plošné vzdelávanie velkého poctu ucitelov v online prostredí. V medzinárodnom projekte TeachUP boli v štyroch kurzoch experimentálne overované inovatívne prístupy online vzdelávania, ktoré reagujú na vybrané výzvy a meniacu sa úlohu ucitela v 21. storocí. 

Meniaca sa úloha ucitela v 21. storocí

Zvyšujúca sa digitalizácia v spolocnosti a školách prináša otvorený a rýchly prístup k informáciám pre ucitelov, ako aj ziakov. Ukázalo sa, ze je nevyhnutné ustupovat od klasických a zauzívaných vzdelávacích stratégií, kde ucitel odovzdáva svoje poznatky ziakom. Moderní ucitelia sa stávajú tvorcami a facilitátormi edukacných situácií, ktoré kladú dôraz na personalizované, kolaboratívne a tvorivé ucenie sa ziakov. Významne sa mení aj rola ziaka v škole. Súcasný ziak nechce pasívne prijímat informácie, ktoré má neskôr podla poziadaviek ucitela reprodukovat. Ocakáva, ze bude aktívnym prvkom, ktorý spolurozhoduje o svojom ucení sa.

Adaptovanie sa na nové úlohy a roly si vyzaduje rozvoj nových zrucností a spôsobilostí ucitelov. Musia sa naucit, ako pracovat s odlišnými vzdelávacími potrebami a preferenciami ziakov, ako im poskytovat spätnú väzbu a podporu vo vztahu k ich cielom a postupom ucenia sa a ako navrhovat nové vzdelávacie stratégie zalozené na aktívnom ucení sa ziakov.

MOOC vzdelávacie systémy

MOOC vzdelávacie systémy sa v súcasnosti stávajú významnou zlozkou dalšieho vzdelávania ucitelov a budúcich ucitelov vo viacerých krajinách v EÚ. Ich najväcšími podporovatelmi sú velké krajiny, ktoré potrebujú rýchlo vzdelávat velké pocty ucitelov, ktorí sú geograficky rozptýlení po celej krajine. Bez moznosti prístupu k MOOC systémom a online kurzom by ich vzdelávanie nebolo casto mozné a ani efektívne z hladiska casu a vynalozených nákladov. Velkou výhodou MOOC systémov je okamzitá dostupnost online vzdelávacích kurzov pre všetkých ucitelov, pretoze do kurzu sa môzu súcasne prihlásit a vzdelávat rádovo stovky úcastníkov.

Súcasné online kurzy majú predovšetkým informacný charakter. Ponúkajú úcastníkom zaujímavo spracované textové a grafické informácie, audio nahrávky (podcasty) a videá s  ukázkami aplikácií prezentovaných poznatkov, názormi expertov, ucitelov z praxe, ako aj ziakov z rôznych typov škôl. Moderné MOOC systémy umoznujú aktívnu participáciu úcastníkov na online vzdelávaní a vzájomné zdielanie ich praktických skúseností formou diskusných platforiem, ako napr. Padlet, formou webinárov, videokonferencií, diskusných fór a skupín. Nevýhodou MOOC systémov je pomerne velká anonymita prihláseného úcastníka v online kurze. Bez lektorského vedenia mnohí úcastníci pomerne rýchlo strácajú záujem a motiváciu pokracovat v zacatom online kurze a zanechajú ho bez oznámenia. Dalšou nevýhodou je ich unifikovanost, ktorá spocíva v jednotnej ponuke informácií a materiálov, ktoré nedokázu pruzne reagovat na špecifické potreby a poziadavky úcastníkov pocas kurzu.

Informácia o projekte TeachUP

Medzinárodný projekt TeachUP (Teacher Upskilling Policy Experimentation) je realizovaný v rámci programu ERASMUS+. Koordinátorom projektu je Európska školská siet (EUN). Ide o konzorcium, ktoré zastrešuje 31 ministerstiev školstva v rámci Európy. Do projektu je celkom zapojených 17 inštitúcií, 6 ministerstiev školstva a 11 nominovaných agentúr ministerstiev školstva. V kazdej krajine sú do projektu zapojené inštitúcie profesijného rozvoja ucitelov a jedna univerzita zameraná na pregraduálnu prípravu ucitelov. Slovenskú republiku v projekte zastupujú Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave a Zilinská univerzita v Ziline.

Zámerom projektu TeachUP je skvalitnit pregraduálnu prípravu ucitelov (ITE) a podporit další profesijný rozvoj ucitelov (CPD). Cielom projektu je otestovat a overit nové moznosti zlepšovania vzdelávania budúcich ucitelov a ucitelov pôsobiacich v školskej praxi prostredníctvom on-line tútoringu a mentoringu a porovnat ich s doteraz pouzívanými on-line formami vzdelávania. Cielom je aj zapojenie viacerých zainteresovaných strán do dialógu o návrhu, implementácii a hodnotení online vzdelávacích programov vytvorených v rámci MOOC systémov.

Témy online vzdelávacích kurzov

V rámci partnerskej spolupráce zapojených inštitúcií boli vytvorené a overené nové vzdelávacie kurzy tematicky zamerané na formatívne hodnotenie ziakov, personalizáciu ucenia a vyucovania, rozvoj spolupráce a tvorivosti v edukacnom procese, ako významné faktory zvyšovania kvality vzdelávacieho procesu. Témy online vzdelávacích kurzov boli vybrané na základe posúdenia toho, co môze ucitelom v súcasnosti najlepšie pomôct vysporiadat sa s výzvami 21. storocia, ktorým celia v školách. V  projekte boli vytvorené a experimentálne overované štyri vzdelávacie kurzy:

  1. Formatívne hodnotenie v praxi – ucia sa moji ziaci?
  2. Personalizované ucenie v praxi – riadia si moji ziaci vlastné ucenie sa?
  3. Kolaboratívne ucenie v praxi – ucia sa moji ziaci spoluprácou?
  4. Rozvíjanie zrucností kreatívneho myslenia v praxi – ucia sa moji ziaci kreatívne riešit problémy?

V kurze Formatívne hodnotenie v praxi sa úcastníci naucia, ako lepšie porozumiet procesom ucenia sa ziakov a ako najlepšie prispôsobit vzdelávanie potrebám ich ucenia sa. Kurz Personalizované ucenie v praxi je zameraný na preskúmanie spôsobov, ako viest a vzdelávat ziakov tak, aby získali pocit vlastníctva a prevzali väcšiu zodpovednost za vlastné ucenie sa. Kurz Kolaboratívne ucenie v praxi je zameraný na rôzne aktivity a nástroje, vrátane digitálnych, ktoré umoznujú ucitelom facilitovat úspešnú a zmysluplnú spoluprácu medzi ziakmi. Kurz Rozvíjanie zrucností kreatívneho myslenia v praxi je zameraný na preskúmanie vzdelávacích prístupov, ktoré umoznujú rozvíjanie kreatívnych schopností ziakov.

Kazdý kurz obsahuje tri moduly. Modul sa skladá z castí, ktoré strucne predstavujú vybrané hlavné poznatky k téme. Predstavujú a opisujú aktivity, ktoré je mozné v triede so ziakmi realizovat. Zahrnajú aj poziadavku na aplikáciu získaných poznatkov spracovaním vlastnej prípravy na vyucovaciu hodinu (Lesson plan) k danej téme, jej sebahodnotenie prostredníctvom pripraveného hodnotiaceho rámca, odovzdanie a hodnotenie dalšími dvoma úcastníkmi v kurze.

V kazdom kurze sa predpokladá, ze ucitel bude pracovat 3 az 4 hodiny týzdenne na absolvovanie jedného modulu. Na absolvovanie celého kurzu, vrátene jeho praktických aktivít je potrebných 9 az 12 hodín. Predpokladá sa, ze ucitel venuje vzdelávaniu v kurze asi 20 minút casu v rámci pracovného dna. Do tohto casu nie je zapocítaný cas, ktorý ucitel venuje aplikácii získaných poznatkov v triede a práci so ziakmi.

Kurzy sú zverejnené v platforme EUN Academy a sú volne dostupné pre záujemcov po registrácii. Okrem textových castí, zahrnajú výber krátkych videí z celého sveta, ktoré sú integrované cez portál YouTube. Všetky kurzy sú dostupné v slovenskom jazyku. Kurzy obsahujú odporúcania a linky na dalšie ucebné zdroje, materiály a edukacné portály. Tieto umoznujú záujemcom dalšie prehlbovanie poznatkov a prinášajú im dalšie inšpirácie k témam kurzov.

Experimentálne overovanie modelu online vzdelávania s podporou tútorov

Významnou castou projektu bolo experimentálne overovanie modelu online vzdelávania s podporou tútorov. Zistovanie bolo zamerané na to, ako môze online tútoring zvýšit pocet absolventov v online kurzoch, na nákladovú efektívnost online tútoringu, proces sebariadeného ucenia sa a výsledkov úcastníkov. Skúmal sa tiez vztah medzi vzájomným hodnotením úcastníkmi kurzu a expertným (lektorským) hodnotením. Experimentálne overovanie bolo realizované v experimentálnych a kontrolných skupinách. Úcastníkom v experimentálnej skupine bola ponúknutá online pomoc a podpora tútorom. Ten ich cielene kontaktoval prostredníctvom adresných e-mailov, ktoré sa nazývali intervencie. V jednotlivých etapách kurzu, ked úcastníci nereagovali podla harmonogramu, im tútor ponúkal pomoc a podporu pri online vzdelávaní. Úcastníci v kontrolnej skupine vzdelávanie samostatne bez akejkolvek podpory tútora. Predpokladalo sa, ze podpora tútorom povedie k väcšiemu zapojeniu a zvýšeniu poctu úcastníkov, ktorí kurzy úspešne ukoncia, co sa preukázalo len ciastocne.

Úlohy tútora a moderátora v kurzoch

Úlohou tútora bolo ponúknut úcastníkom v experimentálnej skupine individuálnu online podporu. Ponuka tútora na individuálne online stretnutie bola iniciovaná na základe analytických informácií zo vstupného dotazníka snímaného na zaciatku projektu. Podpora spocívala v kontaktovaní úcastníkov formou intervencií. Intervencie boli zamerané na kritické miesta, kde mohol úcastník kurzu ukoncit svoje pôsobenie v kurze. Boli rozdelené na statické a dynamické podla toho, ci tútor reagoval na štandardný problém, napr. ked úcastník v danom termíne nezacal svoje vzdelávanie, nesplnil v termíne zadanú úlohu alebo bolo potrebné reagovat na jeho individuálny problém. Úlohou tútorov bolo reagovat na pasívneho úcastníka v kurze, ktorý si neplnil úlohy podla harmonogramu.

Úlohou moderátorov bolo kontaktovat úcastníkov a viest s nimi aktívnu komunikáciu prostredníctvom EUN platformy a sociálnych sietí Facebook a Twitter. Moderátor mal zabezpecit, aby sa úcastníci kurzu na zaciatku vzájomne predstavili a vytvorili spolocnú uciacu sa online komunitu. Vytvorenie uciacej sa komunity z úcastníkov kurzu bolo velmi dôlezité. Pomáhalo udrzat úcastníkov v kurzoch a umoznovalo výmenu ich doterajších skúseností. Bolo tiez významné z hladiska realizácie vzájomného hodnotenia vytvorených výstupov úcastníkov. Výstupom z kazdého kurzu bolo spracovanie prípravy na vyucovaciu hodinu (Lesson plan), v ktorej boli aplikované poznatky z kurzu. Úlohou moderátora bolo moderovat príspevky úcastníkov v diskusiách, zdielat ich príspevky a skúsenosti, pripomínat im povinnosti, realizovat a konferovat synchrónne online udalosti.

Moderátorom a tútorom nebolo v kurzoch povolené priamo odpovedat na otázky úcastníkov súvisiace s obsahom kurzu a riešenými úlohami. Ocakávalo sa, ze úcastníci kurzov budú v prvom rade kontaktovat ostatných úcastníkov prostredníctvom prostredia kurzu a sociálnych sietí a v rámci výmeny názorov a skúseností budú hladat odpovede na svoje otázky.

Country Dialogues Labs

Country Dialogues Labs (dalej CDL) boli realizované formou pracovných seminárov realizovaných na národnej úrovni. Ich úcelom bolo vytvorit priestor pre dialóg, spoluprácu, zdielanie skúseností a vytváranie návrhov medzi inštitúciami pregraduálnej prípravy ucitelov, poskytovatelmi profesijného rozvoja ucitelov, zástupcami škôl a inštitúciami podielajúcimi sa na tvorbe školských politík. CDL slúzili na získavanie dôlezitých kvalitatívnych údajov a zistení, ktoré boli následne porovnávané a spracované na európskej úrovni. Boli realizované formou rôznych diskusií pri okrúhlych stoloch, napr. metódou world caffe, tvorivých diskusií a fókusových skupín. Zámerom tvorivých diskusií bolo vymedzit nové moznosti online vzdelávania budúcich ucitelov a ucitelov uz pôsobiacich v pedagogickej praxi.

V rámci stretnutí CDL úcastníci opakovane konštatovali nízku úroven spolupráce medzi poskytovatelmi pregraduálneho vzdelávania, poskytovatelmi kontinuálneho vzdelávania a profesijného rozvoja ucitelov, školami a tvorcami vzdelávacích politík. Z diskusií vyplynulo, ze vzdelávacie inštitúcie nie sú vhodne pripravené na realizáciu online vzdelávacích kurzov. CDL ukázali, ze ucitelia majú pomerne málo skúseností s realizáciou inovatívnych vyucovacích stratégií vyuzívajúcich prístupy formatívneho hodnotenia, personalizovaného ucenia, kolaboratívneho vyucovania a rozvíjania kreatívneho myslenia u ziakov. Zástupcovia škôl reflektovali, ze nevedia ako, kedy, kde a preco vyuzívat tieto metódy vo vlastnom vyucovaní. Diskusie tiez ukázali pomerme nízku pripravenost ucitelov v praxi akceptovat online vzdelávanie. Ako problematické sa tiez ukázalo vyuzívanie vytvorených online kurzov v rámci pregraduálnej prípravy vysokoškolákov, budúcich ucitelov a ich zaradenie do vyucovacích predmetov ako súcast plnenia ich študijných povinností.

Záver

Vzhladom na zmeny, ktoré prinieslo 21. storocie, je nevyhnutné, aby sa vzdelávanie budúcich ucitelov a ucitelov pôsobiacich v školskej praxi zmenilo. V budúcnosti sa zvýši význam MOOC systémov, ktoré umoznia flexibilné a dostupné online vzdelávanie velkému poctu úcastníkov online formami. Doterajšie skúsenosti z projektu TeachUP ukazujú, ze prechod na online formy vzdelávania nie je automatický a bezproblémový. Na Slovensku sa ako prvý problém ukázal nízky záujem o online vzdelávacie kurzy, ktoré boli dobrovolné a absolvent za ich absolvovanie nezískal ziadne kredity, ani iné výhody. Ako vázny problém sa ukázalo udrzanie motivácie a záujmu úcastníka vo viacerých po sebe nasledujúcich online kurzoch, ktoré majú stanovený pevný harmonogram vzdelávania a trvajú dlhšie obdobie. Diskutabilná ostala otázka efektívnosti a úcelnosti podpory zo strany tútorov a moderátorov kurzov, ako aj ich vplyv na udrzanie a absolvovanie kurzov. Napriek naznaceným problémom, zisteným pocas experimentálneho overovania v projekte TeachUP, vývoj ukazuje jednoznacnú potrebu intenzívnejšieho vyuzívania MOOC systémov a online kurzov vo vzdelávaní ucitelov.

 

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:

  1. https://mpc-edu.sk/
  2. http://www.eun.org/
  3. Kurz 1 - Formatívne hodnotenie v praxi – ucia sa moji ziaci? Dostupné z: https://www.europeanschoolnetacademy.eu/courses/course-v1:TeachUP+TU1_Formative_SK+2018/about
  4. Kurz 2 - Personalizované ucenie v praxi – riadia si moji ziaci vlastné ucenie sa? Dostupné z: https://www.europeanschoolnetacademy.eu/courses/course-v1:TeachUP+TU2_Pe...
  5. Kurz 3 - Kolaboratívne ucenie v praxi – ucia sa moji ziaci spoluprácou? Dostupné z: https://www.europeanschoolnetacademy.eu/courses/course-v1:TeachUP+TU3_Collaborative_SK+2019/about
  6. Kurz 4 - Rozvíjanie zrucností kreatívneho myslenia v praxi – ucia sa moji ziaci kreatívne riešit problémy? Dostupné z: https://www.europeanschoolnetacademy.eu/courses/course-v1:TeachUP+TU4_Creative_SK+2019/about
Časopis: 
Pedagogické rozhľady