V období posledných desatrocí sa rozširuje chápanie gramotnosti v spolocnosti ako predpokladu základnej školskej pripravenosti a prípravy na dalšie vzdelávanie ako aj profesijný zivot dospelého jednotlivca. Výklad pojmu gramotnost, ktorý v minulosti oznacoval schopnost jednotlivca cítat a písat, je dnes uz prekonaný. Pojem gramotnost znamená gramotnost všeobecnú, skladajúcu sa z rôznych súcastí, napríklad financnej, matematickej, prírodovednej a dalších.
To, co sa v minulosti chápalo pod pojmom gramotnost, je v podmienkach modernej doby súcastou takzvanej funkcnej gramotnosti. Táto, okrem samotného ovládania cítania a písania, zahrna vedomost cudzích jazykov a poznanie, manipuláciu a pouzívanie informacných technológií. Z toho vyplýva, ze funkcná gramotnost je schopnost spracovat informácie v texte a pouzit ich v danej zivotnej situácii. Jednotlivec spracuje text, a potom spracované a získané informácie pouzije na riešenie praktického problému v beznej zivotnej situácii. Kazdý clovek na úcely naplnenia svojich zivotných potrieb a cielov, musí zvládat, okrem písania a cítania, aj v co najväcšej moznej miere všetky súcasti funkcnej gramotnosti.
Je však velmi zlozité dosiahnut potrebné zrucnosti, vedomosti a schopnosti u jednotlivcov, ktorým chýba zabezpecenie potrieb fyziologických, sociálnych, potrieb bezpecia, úcty a sebarealizácie v adekvátnej miere. K práci so ziakmi s lahkým stupnom mentálneho postihnutia (dalej len „LMP“) treba pristupovat primerane a individuálne. V praxi sa casto zabúda na oboznámenie sa s rodinnou a osobnou anamnézou v osobnom spise ziaka. Az na jej základe je potrebné vypracovat pre ziaka s LMP, ak je to potrebné, individuálny vzdelávací program v predmetoch slovenský jazyk a literatúra a matematika. Ak je individuálny vzdelávací program vypracovaný len „na papieri“, a nie smerom k potrebám ziaka, nemá ziadnu relevantnú hodnotu na úcely zlepšenia úspešnosti ziaka s LMP. Domnievame sa, ze ucebnice, ktoré sú urcené pre ziakov s LMP, sú preplnené textami. Z týchto dôvodov predstavíme aktivity pre ziakov s LMP vzdelávaných vo variante A, ktoré sú doplnené o vyuzívanie digitálnych technológií. Prezentované aktivity boli aplikované v špeciálnej základnej škole (dalej len „ŠZŠ“) v súlade s ucebnými osnovami (dalej len „UO“) pre prvý rocník.
Financná gramotnost z laického pohladu predstavuje v preklade financie ako peniaze a gramotnost ako vzdelanie, takze jednoducho povedané, je to súbor znalostí, ktoré cloveku umoznujú porozumiet financiám a správne s nimi zaobchádzat v rôznych zivotných situáciách. Zo všeobecného hladiska môzeme s týmto zjednodušeným výkladom súhlasit. V prvom rade však financná gramotnost v sebe zahrna súbor kazdodenných situácií bezného zivota prepojených na citatelskú gramotnost. Nevyhnutnou súcastou financnej gramotnosti (dalej len „FG“) je logické a konštruktívne myslenie ako sa orientovat v priestore spolocnosti. Ide o schopnost aplikovat osvojené poznatky od predprimárneho az po nizšie stredné vzdelávanie do bezných zivotných situácií.
Náš príspevok prezentuje tri samostatné bloky. Prvý blok sme pomenovali „Ponímanie financnej gramotnosti“. V nom citatela oboznamujeme s úvodom a metodikou implementácie financnej gramotnosti, východiskového obsahu Národného štandardu financnej gramotnosti (dalej len „NŠFG“). Druhý blok sme nazvali „Implementácia digitálnych technológií pri rozvíjaní financnej gramotnosti v edukácií“, v ktorom uvádzame moznosti vyuzitia obsahu NŠFG vrátane jeho prvkov výchovy a vzdelávania podla moderných európskych trendov. V tretej casti analyzujeme „Rozbor edukacných jednotiek - zhrnutie...“, ako didaktický postup edukacných jednotiek, prezentujeme ich pozitíva a negatíva, argumentujeme, preco sme sa rozhodli rozdiskutovat edukacné jednotky na vyššie uvedenú tému.
Ponímanie financnej gramotnosti
Financná gramotnost je dispozícia zuzitkovat poznatky, zrucnosti a skúsenosti na úcinné riadenie vlastných financných zdrojov s cielom opatrit celozivotné financné zabezpecenie seba a svojej domácnosti. Financná gramotnost nie je absolútnym stavom, je to kontinuum schopností, ktoré sú podmienené premennými ako vek, rodina, zamestnanie, kultúra ci miesto bydliska. Je to oznacenie pre stav neustáleho vývoja, ktorý umoznuje kazdému jednotlivcovi efektívne reagovat na nové osobné udalosti a neustále meniace sa ekonomické prostredie. V súvislosti so zvyšovaním vedomostí v oblasti financnej gramotnosti je podstatnou zlozkou zameranie na vonkajšie prostredie na trhu práce, kde je uplatnenie mozné vo forme zamestnania alebo samozamestnania (Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.2, 2017, s. 3 - 4).
Vláda Slovenskej republiky uznesením c. 447 z 2. júla 2008 schválila materiál s názvom Návrh stratégie vzdelávania vo financnej oblasti a manazmentu osobných financií, ktorý predlozil podpredseda vlády Slovenskej republiky a minister školstva. Následne bol v roku 2008 vypracovaný Národný štandard financnej gramotnosti, ktorý okrem financných tém integruje aj spotrebitelskú výchovu, protikorupcnú výchovu, výchovu k podnikaniu, ako aj výchovu proti podvodom pri vyuzívaní verejných zdrojov. Verzie Národného štandardu financnej gramotnosti sú Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.0 platný od 1. 9. 2009, Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.1 platný od 1. 9. 2014, Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.2 platný od 1. 9. 2017. NŠFG vymedzuje šírku poznatkov, zrucností a skúseností v oblasti financného vzdelávania a manazmentu osobných financií. NŠFG opisuje minimálne poziadavky na financné, ekonomické a právne vzdelávanie ziakov prostredníctvom osvojených kompetencií. Dôraz sa kladie na praktické vyuzitie poznatkov a prepojenie s realitou, nielen na nadobudnutie teoretických vedomostí (Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.2, 2017, s. 3).
Aktuálna verzia 1.2 NŠFG je clenená do šiestich tém, tieto sú následne rozdelené do celkových kompetencií a ciastkových kompetencií. Ciastkové kompetencie sú špecifikované ako ocakávania na troch úrovniach. Kazdá škola si urcuje poradie implementácie tém NŠFG do svojho školského vzdelávacieho plánu. Poradie tém nie je stanovené. Na kvalitnú aplikáciu financného vzdelávania je v prvom rade potrebné porozumiet jadru FG. Sme toho názoru, ze prvá úroven ocakávania zodpovedá primárnemu vzdelávaniu. Pri financnej gramotnosti u ziakov s LMP je nutné stimulovat financné vzdelávanie, a to implementáciou orientácie v priestore a case, zvládanie kazdodenných a rizikových situácií. Financná gramotnost je prierezovou témou. Pre budúcnost by bolo vhodné zriadenie koordinátora pre financné vzdelávanie v kazdej škole. Pri zaclenovaní prvkov FG do výchovno-vzdelávacieho procesu je vhodná tímová spolupráca ucitelov. Je na volbe ucitela, v akých predmetoch implementuje prvky financnej gramotnosti tak, aby bola téma FG v súlade s UO a úrovnou vzdelávania, zohladnovala osobnú a rodinnú anamnézu ziaka, zdravotné znevýhodnenie, špecifické vývinové poruchy ucenia a sociálne prostredie, v ktorom ziak vyrastá. Az po takejto analýze môze dôjst k príprave návrhu zaclenenia FG do vyucovacieho procesu.
Implementácia digitálnych technológií pri rozvíjaní financnej gramotnosti v edukácií
Financnú gramotnost je mozné zaclenit do jednotlivých predmetov, uplatnit medzipredmetové vztahy, realizovat ju v blokovom vyucovaní, realizovat ju formou kurzu, realizovat vzdelávacie výlety a exkurzie, vytvorit samostatný predmet (Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Metodika pre zapracovanie a aplikáciu tém financnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl a stredných škôl, 2014, s. 3 ).
Ciele financného vzdelávania aplikované v našej edukácii sú nasledovné: prostredníctvom definovania osobných zivotných potrieb dôjst k poznaniu mozností, ako tieto potreby uspokojit a získat urcitú zivotnú úroven; rozpoznat moznosti/nástroje hospodárskeho zabezpecenia rozpoctu domácnosti; porovnat skúsenosti získané na modelovom hospodárení so svojimi reálnymi skúsenostami z osobného zivota; orientovat sa v systéme existencie, obehu a ochrany penazí; logicky a kriticky mysliet, argumentovat a komunikovat a spolupracovat pri riešení problému; tvorit jednoduché hypotézy a skúmat ich pravdivost; cítat s porozumením súvislé texty obsahujúce císla; schopnost pracovat s návodmi a tvorit ich; pouzívat interaktívnu tabulu na vyhladávanie, spracovanie, ulozenie a prezentáciu informácií; umoznit tak sústredenie sa na podstatu riešeného problému, rozvíjanie zrucností ziakov súvisiacich s procesom ucenia sa, s aktivitou na vyucovaní, s racionálnym a samostatným prístupom k uceniu sa; podpora a upevnovanie kladných morálnych a vôlových vlastností ziakov, ako je samostatnost, rozhodnost, vytrvalost, húzevnatost, sebakritickost, kritickost, cielavedomá sebavýchova a sebavzdelávanie; dôvera vo vlastné schopnosti a moznosti; systematickost pri riešení úloh.
Navrhnutý obsah uciva vychádza z troch predpripravených multimediálnych úloh so zameraním na jednu tému z verzie NŠFG 1.1, a to Clovek vo sfére penazí. V didaktickej analýze opíšeme tri multimediálne úlohy, zamerané na rozlišovanie, pomenovanie a rozoznávanie velkostí jednotlivých tvarov mincí, spoznávanie papierových bankoviek, manipuláciu s multimediálnymi nástrojmi v softvérovej aplikácií Flow Works. Ucivo vedie k prepájaniu poznatkov, vnímaniu súvislostí a umoznuje aplikáciu uz nadobudnutých zrucností. Výsledky vzdelávania v jednotlivých predmetoch sa tak priblízia zivotnej realite a ziaci uvidia zmysel svojho vzdelávania. Zvolené multimediálne úlohy sú pouzitelné v predmetoch matematika, slovenský jazyk, výtvarná výchova, vecné ucenie, vlastiveda. Je vhodné vyuzívat autentické materiály – reklamné letáky, posudzovat numerické výsledky financných úloh v kontexte reálnych situácií, diskutovat so ziakmi o prícinách, dôsledkoch a o výhodách ci nevýhodách rôznorodých riešení, porovnávat rôzne meradlá hodnotenia zivotných situácií, diskutovat so ziakmi o hodnotovom rebrícku, prepájat financné vzdelávanie s prierezovými témami. Financné vzdelávanie má zabezpecit orientáciu a prehlad vo financných produktoch a sluzbách. Výucba má byt prednostne zameraná na získavanie zrucností a rozvíjanie stratégií pre zivot.
Obsah tematického celku Clovek vo sfére penazí obsahuje: • Posúdenie významu trvalých zivotných hodnôt, zvázenie vplyvu penazí na ich zachovávanie a na základe toho výber a stanovenie zivotných priorít a východísk zabezpecenia zivotných potrieb. • Vyhodnotit trvalé zivotné hodnoty a osvojit si vztah medzi zivotnými potrebami a financiami ako prostriedku ich zabezpecenia. • Pochopit vztah ludská práca – peniaze a etickú súvislost medzi bohatstvom a chudobou. • Osvojit si, co znamená zit hospodárne (Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.1 , 2014, s. 5).
Urcujúcimi faktormi pri realizovaní foriem edukácie sú v prípade ziakov stupen a druh postihnutia, ktoré následne urcujú miesto, kde sa vyucuje, pocet ziakov, dlzku vyucovania, stupen homogenity, tempo práce a obsah vyucovania.
Pri práci s digitálnou technológiou si ucitelia v prvom rade musia osvojit didakticko-technologické zrucnosti a kompetencie z oblasti digitálnej gramotnosti. Interaktivita má v oblasti multimédií determinujúcu úlohu, ako základná vlastnost multimediálneho didaktického softvéru umoznuje aktívne zapájanie sa ziaka a študenta do procesu. Pri práci s digitálnou technológiou ziaci pracovali len s elektronickým perom, preto sme sa predovšetkým zamerali na imitáciu, manipuláciu, spresnovanie, koordináciu a automatizáciu. Didaktické multimediálne úlohy so zameraním na financnú gramotnost nám vytvorili priestor zhodnotit zapamätávanie uciva, porozumenie, aplikáciu obrázkovej mapy, tvorivost a hodnotenie ucitelom, ako aj sebahodnotenie ziakom. Ocakávali sme, ze vytvorenie multimediálnych úloh bude vplývat pozitívne na zapamätanie uciva u ziaka s LMP. Nevyhnutnostou na prijímanie nových informácií u ziakov s LMP je podchytenie efektívneho vzdelávania od pociatocných fáz vzdelávacieho procesu, a to prostredníctvom rozvoja interaktivity ziaka.
Zvolili sme si inovatívnu metódu pojmovej mapy, ktorá umozní ziakom nahliadnut do audiovizuálneho prostredia digitálnych technológií, pomôze zdokonalit detskú predstavivost, tvorivost, aktívnost, fixáciu informácií, verbálnu komunikáciu a umozní tak osvojené vedomosti zreprodukovat. Ziak sa ucí prostredníctvom názorných obrázkov byt flexibilným. Metódou pojmovej mapy sme podporili u ziakov ucenie objavovaním a oboznamovaním ich so zivotnou realitou. V druhom polroku školského roka 2017/2018 sme pristúpili k výucbe v aplikácií Flow Works vo všetkých predmetoch podla UO ŠZŠ variantu A pre prvý rocník. V priebehu školského roka sme do edukácie zaradovali financné vzdelávanie, a to v predmetoch matematika, vecné ucenie, slovenský jazyk. Pri vytváraní multimediálnych úloh v aplikácií Flow Works sme dbali na zásadu primeranosti, aby ziaci mali uz v matematike osvojené ucivo týkajúce sa vymenovania geometrických útvarov ako sú kruh, štvorec, trojuholník, obdlznik, aby vedeli priradovat, porovnávat predmety, usporiadat - prvý, posledný, hned pred, hned za, vpravo, vlavo, porovnávat císla, zvládnut scítavanie, odcítavanie v obore od nuly do pät. V slovenskom jazyku by mali mat osvojené ucivo pojmov velký, malý, hore, dole, poznali písmená o, m, l, u, a, v, j, i, y, t, vedeli precítat jednoduché slabiky, slová a vety. Vo vecnom ucení si ziaci osvojili pojmy škola a zivot v škole, dopravné znacky a dopravné prostriedky, jesen v ovocnej záhrade, jesen v zeleninovej záhrade, jesenné pocasie, zvieratá v jeseni, rodina, domov a jeho okolie, zimné mesiace, Vianoce, starostlivost o zdravie, zima, práca a odpocinok, jar, práca v kútiku zivej prírody, poznávanie jarných kvetov, jar - triedenie zvierat, leto, leto - lúcne kvety, poznávanie a rozoznávanie lesných plodov a zvládli tak vytvorené multimediálne úlohy so zameraním na financnú gramotnost.
Práca v triede prebiehala skupinovou formou práce pri vyhladávaní informácií a samostatnou/individuálnou formou práce pri práci s elektronickým perom. Uplatnenie multimediálnych úloh bolo úzko spätá s materiálno-technickým vybavením triedy. Vzhladom na aktuálnost témy sme financné vzdelávanie zaclenili do troch nasledujúcich predmetov: matematika a práca s informáciami, téma z tematického celku Scítavat a odcítavat v obore od nuly, jeden, dva, tri štyri, pät; slovenský jazyk, téma z tematického celku Rodina a vecné ucenie, téma z tematického celku Domov a jeho okolie.
Financné vzdelávanie vedie k prepájaniu poznatkov, vnímaniu súvislostí a umoznuje aplikáciu uz nadobudnutých zrucností. Výsledky vzdelávania v jednotlivých predmetoch tak ziakom priblízia zivot v realite a ziaci uvidia zmysel svojho vzdelávania.
V nadväznosti na vyššie uvedené ponúkame pre pedagógov návrh troch vyucovacích jednotiek urcených ziakom s LMP, ktoré boli overené v praxi.
Návrh edukacných jednotiek
1. edukacná jednotka
Rocník: 1. (ŠZŠ variant A)
Tematický celok: Opakovanie. Scítanie a odcítanie v obore do pät
Téma financného vzdelávania: Mince a bankovky
Casová dotácia: 2 VH
Predmet: Matematika a práca s informáciami
Klúcové pojmy: mince, centy, eurá v hodnote do 5
Vedlajšie pojmy: miska s mincami, dvojice celých a polovicných mincí
Charakteristika vzdelávanej skupiny: variant A (6 ziakov: 5 chlapcov, 1 dievca)
Rozvíjané kompetencie:
Kompetencie v oblasti matematického myslenia (riešit praktické problémy v kazdodenných situáciách)
Digitálna kompetencia (pracovat s elektronickým perom)
Kompetencie ucit sa ucit (uplatnenie základov rôznych techník ucenia sa a osvojovania si poznatkov)
Výchovno-vzdelávacie ciele:
Kognitívny – zopakovat císelný rad od nuly do pät (vzostupne, zostupne); vyhladat mince s císlom jeden, dva, pät, pomenovat mince v obore do pät; scítat a odcítat mince v obore od nuly do pät.
Afektívny – pozorne sledovat pokyny ucitela; aktívne sa zapájat do cinnosti s obrázkovou mapou.
Psychomotorický – dodrziavat postupnost krokov pri riešení multimediálnej úlohy; uchopit elektronické pero; presúvat kurzorom jednu polovicu mince k druhej polovici mince.
Prierezové témy: osobnostný a sociálny rozvoj - uprednostnovanie priatelských vztahov v triede i mimo nej.
Didaktické zásady: primeranosti, názornosti, sústavnosti, spojenia teórie s praxou, trvácnosti výsledkov vzdelávania a výchovy, utvorenia optimálnych podmienok pre vyucovací proces, uvedomelosti a aktivity, individuálneho prístupu.
Metódy a formy: metódy slovné, motivacné, samostatnej práce, fixacné, špecifické metódy – metóda viacnásobného opakovania informácie, metóda nadmerného zvýraznenia informácie, metóda zapojenia viacerých kanálov do prijímania informácie, metóda intenzívnej spätnej väzby, metóda pozitívneho posilnovania, inovatívne metódy – metóda obrázkovej mapy, metóda zázitkového ucenia. V dalších prezentovaných edukacných jednotkách nebudeme uvádzat metódy a zásady.
Pomôcky: digitálne technológie, školské zošity, rozprávkové knihy, letáky, noznice, DVD.
Zdroje: Zdroj: Flow!Works 2007-2012 verzia V3.0.0.20120907, http://www.zlate-mince.cz/.
Štruktúra vyucovacej hodiny: základný typ vyucovacej hodiny
Motivácia (10 min.) – metóda pojmovej mapy na tému Mince a bankovka. Ziakom sme rozdali reklamné letáky, z ktorých vystrihovali mince a bankovky, viedli sme s nimi rozhovor o nákupoch, bankovkách a minciach.
Expozícia (50 min.) – ziaci pracovali s elektronickým perom na interaktívnej tabuli (dalej len „IKT“) s pexesom o minciach, rozlišovali obrázky, nie hodnotu mince. Potom ziaci elektronickým perom presúvali obrázok mince na obrázok jablka. Kazdé jablko malo mincu v hodnote jeden cent (Obr. 1). V nasledujúcej úlohe ziaci hladali dvojice totozných obrázkov mincí celých a polovicných obrázkov. Elektronickým perom presúvali polovicu obrázka mince na celé mince, vznikol tak obrázok jednej celej mince, bankovky. Bankovku s hodnotou väcšou ako pät odlíšili farbou. Rozlišovanie mincí a bankoviek po vizuálnej stránke prostredníctvom elektronického pera (Obr. 2).
Fixácia (20 min.) – spolocné zopakovanie císelného radu od nuly do pät (vzostupne, zostupne) (Obr. 3), vyhladanie mincí s císlom jeden, dva, pät, pomenovanie jednotlivých mincí, rozlíšenie mincí v obore do pät, spocítanie a odpocítanie mincí v obore od nuly do pät (Obr. 4).
Obr. 1
Obr. 2
Obr. 3
Obr. 4
Evalvácia vyucovacej jednotky
V priebehu motivácie sa všetci ziaci zapájali do rozhovoru o minciach spolocne a zároven ukazovali vystrihnuté fiktívne peniaze z reklamného letáku. Pri tvorivých skúsenostiach s multimediálnymi úlohami sme dbali na zásady primeranosti, názornosti, sústavnosti, uvedomelosti a aktivity, individuálneho prístupu. V triede prevládala pozitívna a radostná nálada. Ziaci poznávali mince a rozprávali sa o nich. Pexeso malo na ziakov relaxacný úcinok, ziaci spoznávali úchopom elektronické pero. Úloha pri kreslení a zväcšovaní fiktívnej misky bola pre ziakov primeraná a zaujímavá (Obr. 1). Chlapci nesprávne rozlišovali farby pri dokreslovaní jablk v miske. Presúvanie mince v hodnote jeden cent na obrázok jablka zvládli správne. Ziaci vyjadrovali radost pri práci s interaktívnou tabulou s cielom vyriešit problém, vedeli správne napísat a precítat císelný rad od nula do pät a priradit mince v hodnote jeden, dva, pät centov, jedno euro, dve eurá a pät eur k císlam v císelnom rade (obr. 3). Ak niekto priradil mincu k inému císlu, ziaci na chybu poukázali a spoluziaka opravili. Na hodine sa aktívne zapájali do rozhovoru a odpovedali na otázky správne. Multimediálnu úlohu (Obr. 2) – priradovanie polovicných obrázkov mincí a bankoviek k celým obrázkom mincí a bankoviek ziaci zvládli v priemere do tridsiatich sekúnd. Ziakov sme hodnotili pochvalou a potleskom. V úlohe (Obr. 4) ziaci pracovali s obrázkami mincí a bankoviek v hodnote jeden, dva, pät centov, jedno euro, dve eurá a pät eur. Vyriešili príklady na odcítavanie a scítavanie v obore od nuly do pät. Odcítavanie s mincami ziakom robilo menšie problémy, ktoré s pomocou ucitela zvládli. Niektorí ziaci poznali aj iné platidlá bankoviek s vyššou hodnotou, napriek tomu, ze sa ucili v obore od nuly do pät. Casová dotácia bola, vzhladom na uvedené úlohy, postacujúca. Metóda pojmovej mapy a metódy zázitkového ucenia v súcinnosti s implementáciou digitálnych technológií a prvkov financnej gramotnosti zefektívnili vzdelávanie ziakov s LMP. Ziaci pri získavaní nových informácií v digitálnej oblasti prejavovali väcšiu iniciatívu, ako pri práci s ucebnicou. Nové informácie nadobudnuté ziakmi priniesli pocas vzdelávania aj zmenu ich správania. Ziaci boli usmievaví a pohltení prácou smerom k digitálnej gramotnosti s prvkami financnej gramotnosti.
Diagnostická fáza (8 min.) – Pri všetkých multimediálnych úlohách sme hodnotili ziakov presne, konkrétne, slovne, spravodlivo. Hodnoteniu predchádzalo sebahodnotenie ziaka a hodnotenie spoluziakmi. Ziaci si vyskúšali prácu s interaktívnou tabulou a elektronickým perom. Ak ziak nevedel, ako postupovat pri riešení multimediálnej úlohy, spoluziaci, ktorí danú multimediálnu úlohu vykonali, slovne upozornili svojho spoluziaka, ako má dalej postupovat. Ziaci boli pozitívne naladení a na upozornenie ziakmi alebo ucitelom pri postupnosti krokov reagovali s úsmevom. Ziaci kreatívne vyriešili zadané multimediálne úlohy prostredníctvom pojmov a obrázkov. Splnenie úloh hodnotili zdvihnutím karticiek, na ktorých boli obrázky usmievavého, neutrálneho alebo smutného slniecka a následne sa snazili jednoduchým slovom vysvetlit, v com boli dobrí a v com sa potrebujú ešte zdokonalit.
2. edukacná jednotka
Rocník: 1. (ŠZŠ variant A)
Tematický celok: Rodina
Téma financného vzdelávania: Mince, ich rôzne velkosti a tvar
Casová dotácia: 2 VH
Predmet: Slovenský jazyk a literatúra
Klúcové pojmy: Mince, centy, eurá, bankovky
Vedlajšie pojmy: kruzidlo, pokladnicka
Charakteristika vzdelávacej skupiny: variant A (6 ziakov: 5 chlapcov, 1 dievca)
Rozvíjané kompetencie:
Sociálne komunikacné kompetencie (spôsobilosti) (vyjadrit sa písomnou aj ústnou formou primeranou mentálnemu postihnutiu ziakov)
Digitálna kompetencia (pracovat s elektronickým perom)
Kompetencie ucit sa ucit (uplatnovat základy rôznych techník ucenia sa a osvojovania si poznatkov)
Výchovno-vzdelávacie ciele:
Kognitívny – pouzit správnu farbu podla pokynov; presunút mincu na rovnako velký vyfarbený kruh.
Afektívny – aktívne sa zapájat do multimediálnych úloh; reagovat na pokyny ucitela.
Psychomotorický – uchopit elektronické pero; dodrziavat postupnost krokov pri riešení multimediálnej úlohy; nakreslit kruh pomocou imaginárneho pravítka a kruzidla.
Prierezové témy: osobnostný a sociálny rozvoj - získanie základných sociálnych zrucností pri riešení rôznych situácií.
Pomôcky: digitálne technológie, ukazovadlo, ucebnica, rozprávkové knihy, výkres, farby, štetec.
Zdroje: Flow!Works 2007-2012 verzia V3.0.0.20120907, obrázky: https://www.google.sk.
Štruktúra vyucovacej hodiny: základný typ vyucovacej hodiny
Motivácia (10 min.) – metóda pojmovej mapy na tému Mince, ich rôzne velkosti a tvar; dokreslovanie tvaru mandlí v koláci (Obr. 5); zopakovanie císelného radu v obore od jeden do pät.
Expozícia (50 min.) – pokracuje riadený rozhovor vedený ucitelom o jednotlivých obrázkoch v ucebnici, rozoznávanie farieb a velkosti tvarov obrázkov. Obrázky: strom, stromcek, dom, domcek, kolác, kolácik, chlapec, dievca, mama, otec. V nasledujúcej úlohe (Obr. 6) rozvíjame spolocný rozhovor so ziakmi o obrázkoch. Kladieme otázky: Aké domceky vidíme na IKT? Ktorý domcek je najväcší? Aké farby má najväcší domcek? Ktorý domcek je najmenší? Ktorý obrázok domceka z IKT je aj v ucebnici? Akej farby je pes v domceku? Pokyny: ukáz ukazovadlom, ktorý domcek je zo stavebnice, v ktorom domceku je pes, kde je najväcší domcek, ktorý domcek je najmenší. Precvicujeme pojmy velký, malý, hore, dole. V úlohe (Obr. 7) na IKT nakreslíme ziakom malého a velkého vtácika. Ziaci obrázky premalujú na výkres. Kladieme otázky: Aký tvar má vtácik? Je to kruh alebo štvorec? Ukáz ukazovadlom, ktorý je velký a potom, ktorý je malý vtácik. Aké mince v tvare kruhu poznáme? Po vyššie uvedených aktivitách sa ziaci oboznamujú s kruzidlom, lavou a pravou nohou kruzidla. Na názornom príklade v úlohe (Obr. 8) vysvetlíme ziakom, co budeme s pravítkom a kruzidlom robit. Multimediálne nástroje pomôzu vytvorit kruh so zadanou velkostou. Vyberieme si mincu, imaginárnym pravítkom porovnáme velkost. Zistíme, ze minca v hodnote dve eurá má velkost štyri centimetre. Vyberieme nástroj pravítko a kruzidlo, pravú nohu kruzidla prilozíme na císlo dva a lavú nohu kruzidla prilozíme na pravítko k císlu nula. Lavú nohu imaginárneho kruzidla posúvame kurzorom (elektronickým perom) smerom dole, tocíme kruzidlom, vytvoríme kruh. Vyberieme mincu v hodnote dve eurá vo velkosti štyri centimetre a obrázok presunieme do hotového kruhu (úloha - Obr. 9, 10). Zistíme, ze velkosti kruhu a mince sú totozné. Mincu kurzorom posunieme nabok, aby sme kruh domalovali vopred zadanou farbou. Po vymalovaní opät mincu prilozíme na kruh. Pracujeme s mincami jeden cent, pät centov, jedno euro, dve eurá. Velkosti mincí sa pohybujú v centimetroch v obore do pät. V úlohe (Obr. 11) priradujeme malé mince k velkým minciam rovnakej hodnoty. V poslednej úlohe (Obr. 12) spoznávame obrázok domáceho zvierata - prasa. Vysvetlujeme, ze prasa nie je zivé, a preto ho môzeme krmit mincami. Oboznamujeme ziakov s pojmom pokladnicka (Obr. 12).
Fixácia (20 min.) – ziaci v multimediálnej úlohe c. 3, 4, 5, 6 pouzili správnu farbu podla pokynov, presunuli mincu na rovnako velký vyfarbený kruh. Správne rozlíšili mince vo velkostiach a to jeden cent, pät centov, jedno euro, dve eurá pomocou imaginárneho pravítka. Upevnili si pojmy „velký, malý, hore, dole“.
Obr. 5
Obr. 6
Obr. 7
Obr. 8
Obr. 9
Obr. 10
Obr. 11
Obr. 12
Evalvácia vyucovacej jednotky:
Téma mince, ich rôzne velkosti a tvar motivovala ziakov k ich interaktivite. Uplatnovali sme metódy pozitívnej motivácie, nadmerného zvýraznenia informácie, zapojenia viacerých kanálov do prijímania informácie, intenzívnej spätnej väzby, pojmovej mapy. V úlohe (Obr. 6) pri IKT sa vystriedali všetci ziaci. Urcili ukazovadlom velkosti domcekov od najmenšieho po najväcší. Na IKT v úlohe (Obr. 7) sme nakreslili ziakom malého a velkého vtácika. Ziaci obrázky vymalovali na výkres štetcom a farbami. Ukázali prstom na velkého a malého vtácika aj na IKT tabuli. Predstavili sme skutocné kruzidlo a jeho manipuláciu s ním, ziaci boli ucebnou pomôckou priam fascinovaní. Vyskúšali si prácu s kruzidlom na papieri. Oboznámili sme ziakov s úlohou (Obr. 8, 9, 10) a názorne sme predviedli prácu s multimediálnymi nástrojmi, imaginárnym pravítkom a kruzidlom. Pri vytvorených multimediálnych úlohách sme dodrziavali zásady primeranosti, názornosti, sústavnosti, spojenia teórie s praxou a individuálneho prístupu. Multimediálnu úlohu s imaginárnym kruzidlom ziaci zvládli v priemere na ziaka v casovom horizonte piatich minút. Ziaci v úlohe (Obr. 11) správne priradili velké mince k malým minciam s rovnakou hodnotou, fixovali si pojmy „hore“ a „dolu“. V poslednej aktivite (Obr. 12) sme sa snazili vytvorit u ziaka vztah k zivotným úsporám, pomocou obrázkovej mapy pokladnicky – prasiatka. Ziaci elektronickým perom presúvali mince v hodnote jeden cent do pokladnicky. Pokladnicka ziakov motivovala k jej kúpe. Uplatnenie inovatívnych metód posilnilo skúsenosti ziakov v oblasti digitálnej a financnej gramotnosti. Práca s imaginárnym kruzidlom a pravítkom bola pre ziakov niecím novým. Prví ziaci, oslovení ucitelom, spociatku prejavovali ostýchavost pri práci s interaktívnou tabulou. Po prvotnom rešpekte pri výbere vizuálneho nástroja kruzidla a jeho tocením na ploche IKT elektronickým perom bol strach u ziakov prekonaný. Imitovaním postupnosti krokov pri práci s IKT a daným programom si ziak mohol samostatne preskúšat svoje sebapoznávanie, teda svoje digitálne zrucnosti. Casová dotácia vyucovacej hodiny v nadväznosti na zadané multimediálne úlohy bola postacujúca.
Diagnostická fáza (8 min.) – Ziakov sme hodnotili slovne. Dbali sme na individuálne schopnosti a pracovitost ziaka. U ziakov sa potvrdila spätná väzba. Ziaci sa vzájomne rešpektovali a nevstupovali do konkrétnej prezentácie ziaka pred interaktívnou tabulou. Digitálnym kreslením na interaktívnej tabuli prekonávali strach z nepoznaného digitálneho prostredia a ich samostatná práca s elektronickým perom bola uvolnená. Ziaci pri upevnovaní uciva s ucitelom sa zhodnotili individuálne na IKT elektronickým perom pouzitím obrázkov smajlíka.
3. edukacná jednotka
Rocník: 1. (ŠZŠ variant A)
Tematický celok: Domov a jeho okolie
Téma financného vzdelávania: Delba práce v domácnosti
Casová dotácia: 2 H
Predmet: Vecné ucenie
Klúcové pojmy: základné ludské potreby
Vedlajšie pojmy: mama, otec, chlapec, dievca, delba práce v domácnosti
Charakteristika vzdelávacej skupiny: variant A (6 ziakov: 5 chlapcov, 1 dievca)
Rozvíjané kompetencie:
Kompetencie riešit problémy (vnímat, sledovat problémové situácie v škole a vo svojom najblizšom okolí)
Digitálna kompetencia (pracovat s elektronickým perom)
Kompetencie ucit sa ucit (uplatnovat základy rôznych techník ucenia sa a osvojovania si poznatkov)
Výchovno-vzdelávacie ciele:
Kognitívny – pomenovat clenov rodiny; opísat jednotlivé cinnosti v rodine podla obrázkov na IKT.
Afektívny – reagovat na pokyny ucitela; zhodnotit svoj vztah k prácami v domácnosti.
Psychomotorický – uchopit elektronické pero; presúvat obrázky (znázornujúce ludskú cinnost) a priradit ich k obrázkom clenov rodiny.
Prierezové témy: výchova k manzelstvu a rodicovstvu - osvojit si základné poznatky o biologických, psychických a sociálnych zmenách, ktoré ovplyvnujú vývin jeho osobnosti v súcasnosti i v budúcnosti.
Pomôcky: digitálne technológie, rozprávkové knihy, DVD.
Zdroje: Flow!Works 2007-2012 verzia V3.0.0.20120907, obrázky: https://www.google.sk.
Štruktúra vyucovacej hodiny: základný typ vyucovacej hodiny
Motivácia (10 min.) – metóda pojmovej mapy na tému Delba práce v domácnosti; ziaci dokreslovali elektronickým perom bielizen podla predlohy (Obr. 13); pocet kusov oblecenia - vecí predstavujúcich bielizen.
Expozícia (50 min.) – V úlohe (Obr. 14) sme na interaktívnej tabuli predstavili obrázky - detské hracky: kniha, stavebnica, bábika, pes, auto, kruhy, bager, náradie, vlak. Spolocne sme vytlieskali slová. Ziakom sme kládli otázky: Kolkokrát tlieskame pri slove kniha? Pri ktorom slove zatlieskame štyrikrát? Pri ktorom slove zatlieskame trikrát? Po oboznámení sa s obrázkami na interaktívnej tabuli, sme viedli rozhovor so ziakmi o delbe práce v domácnostiach. Vysvetlili sme, ze kazdé dieta musí vo svojej izbe po pouzití hracky poupratovat, odlozit ich do skrine alebo policky, aby mama mala doma menej práce. Ziaci sa zapájali do rozhovoru, opisovali cinnosti, akými doma pomáhajú. S elektronickým perom presúvali obrázky hraciek na imaginárnu policku. Úlohu (Obr. 14) si vyskúšali všetci ziaci. V úlohe (Obr. 15) sme ziakom predstavili obrázky: traktor, lod, balón. Kládli sme otázky: Je traktor na zemi alebo vo vzduchu? Co vychádza z traktora pri naštartovaní? Kde domalujeme dym na obrázku traktora? Je lod na zemi alebo vo vzduchu? Kde pláva lod? Kde dokreslíme lodke vlny vody? Je balón na zemi alebo na vode? Co sa nachádza vo vzduchu? Co domalujeme nad obrázok balóna? Ziaci individuálne pristupovali k interaktívnej tabuli a elektronickým perom dokreslovali v úlohe (Obr. 15) chýbajúce znaky na obrázkoch. Po rozhovore o Popoluške sme predstavili ziakom úlohu (Obr. 16) s obrázkami o delbe práce v domácnostiach. Kládli sme otázky: Co vidíme na tabuli ? Kde je mama, vpravo alebo vlavo? Kde je otec? Kde je chlapec, hore alebo dole? Je dievca hore? Aké cinnosti vidíme na obrázkoch? Aké veci vidíme na obrázkoch? Aké cinnosti robí doma mama? Aké cinnosti robí doma otec? Ako pomáhame doma my? Radi doma pomáhame? Ziaci priradovali elektronickým perom jednotlivé obrázky cinností k obrázku otec, mama, chlapec a dievca. V súvislosti so základnými zivotnými potrebami cloveka sme ziakom v úlohe (Obr. 17) ukázali na interaktívnej tabuli bludisko. Na zaciatku bludiska vlavo hore na obrázku je vankúš a vpravo dole je postel. Ziaci elektronickým perom hladali cestu vankúša k posteli v bludisku.
Fixácia (20 min.) – Všetci ziaci sa do rozhovoru zapájali, boli prirodzeným spôsobom aktívni pocas celej vyucovacej hodiny (Obr. 16). Ziaci splnili úlohu v priemere za pät minút. Doba priradenia obrázka s cinnostou bola závislá na slovnom popise jednotlivca jednotlivých obrázkov. Priradovanie ziaci zvládli bez menších problémov. Malé obrázky cinností si jednotlivec zväcšoval kurzorom. Spolocne sme pomocou obrázkov na interaktívnej tabuli rozlišovali jednotlivé cinnosti delby práce v domácnosti. Upevnovali sme pojmy mama, otec, chlapec, dievca, delba práce v domácnosti. Ziaci priradovali cinnosti práce v domácnosti k obrázkom. V závere hodiny sme objasnili ziakom základné ludské potreby – spánok. Ziaci elektronickým perom hladali cestu vankúša do postele. (Obr. 17). Spätná väzba sa u ziakov potvrdila. Splnenie piatich multimediálnych úloh v predmete vecné ucenie si vyzadovalo casovú dotáciu dve hodiny.
Obr. 13
Obr. 14
Obr. 15
Obr. 16
Obr. 17
Evalvácia vyucovacej jednotky:
V ucebnici sme predstavili obrázky o rodine. Viedli sme spolocný rozhovor o rodine. Ziaci opisovali obrázky z ucebnice. V úlohe (Obr. 13) ziaci dokreslovali elektronickým perom ošatenie – bielizen podla predlohy, všetci si úlohu preskúšali. V úlohe (Obr. 14) ziaci spolocne vytlieskávali slová obrázkov detských hraciek: kniha, stavebnica, bábika, pes, auto, kruhy, bager, náradie, vlak. Ziaci odpovedali na otázky kladené ucitelom. Viedli sme so ziakmi rozhovor o delbe práce v domácnostiach. Vysvetlili sme, ze kazdé dieta vo svojej izbe po pouzití musí hracky poupratovat. Ziaci sa zapájali do rozhovoru, opisovali cinnosti, akými doma pomáhajú. Preskúmanie obrázkov hraciek na policke zvládli ziaci bez problémov. Zvládli správny úchop elektronického pera. Zhodnotili sme prácu ziakov najmä pochvalou v ich interaktivite a spolocne sme si zatlieskali. Ziaci sa tešili z obrázkovej mapy plnej rôznych interaktivít, vedeli rozlišovat jednotlivé dopravné prostriedky na zemi, vo vode a vo vzduchu. Správne dokreslili znaky v obrázkoch: traktor, lod, balón. Pri tejto úlohe sa vystriedali všetci ziaci, pretoze si to velmi priali (Obr. 15). Multimediálnu úlohu sme zadali so zámerom, aby ziaci poznávali prírodné zivly (zem, voda, vzduch) a základné biologické potreby cloveka (hlad – múka, obrábanie pôdy, smäd, dýchanie).
V nadväznosti na domáce práce a základné biologické potreby cloveka sme dbali na metódu viacnásobného opakovania a primeranosti, pretoze ziaci s LMP mali menšie problémy s porozumením toho, co sú domáce práce urcené pre deti a domáce práve urcené pre dospelých. Ziaci spoznávali, aký dôlezitý je spánok v našom zivote a ze patrí k základným biologickým potrebám, ako sa to uvádza aj v teoretických východiskách NŠFG verzie 1.1, 1.2. Rozprávka o Popoluške bola príjemnou relaxacnou chvílkou pre ziakov. Ziaci po oboznámení sa s dejom rozprávky, výberom kapitoly ako Popoluška upratuje, boli prirodzeným spôsobom pozorní v pocúvaní rozprávky. Podporili sme tak spolocnú diskusiu o delbe práce v domácnostiach. Rozhovor a prezentácia ziakov s LMP je dôlezitá pre ich uplatnenie sa v bezných situáciách. Zároven sa ziaci dozvedeli, ako sa stat dobrým hospodárom vo vlastnej rodine.
Ziaci na prvom stupni základnej školy s LMP by mali poznat práce v domácnosti. Poznanie rôznych domácich prác pomáha dietatu vytvárat predstavu o praktickom zivote (Hallon, Raiterová 2014, s. 19).
Diagnostická fáza (8 min.) – Ziakom sme v závere hodiny zopakovali základné ludské potreby – hlad, smäd, dýchanie, spánok. Ziaci hladali cestu na IKT elektronickým perom, ako odlozit vankúš do postele. Pri prezentovaní odpovedí ci majú dobrý spánok, boli ziaci ostýchaví. Domnievame sa, ze to môze vyplývat aj z rôznorodého domáceho prostredia, v ktorom ziak vyrastá. Prostredníctvom implementácie digitálnych technológií sme u ziakov aktivizovali poznávanie financnej gramotnosti v predmete vecné ucenie. Ziaci sa slovne ohodnotili, ziak Rudolf ohodnotil ziaka Nikolasa „dobre“, ziak Nikolas na hodnotenie svojho spoluziaka reagoval slovom „dakujem“.
Rozbor edukacných jednotiek - zhrnutie
V teoretickej casti clánku sme uviedli, ze digitálne vzdelávanie ziakov s LMP sme zacali postupne aplikovat v druhom polroku školského roka postupným oboznamovaním sa s IKT a elektronickým perom a ako môzeme implementovat prvky financnej gramotnosti uz v prvom rocníku ŠZŠ.
Navrhnuté multimediálne úlohy v programe Flow Works sa osvedcili. Ziaci praktickým uplatnením digitálnych technológií a rozvíjaním financnej gramotnosti prekonali strach z nepoznaného vizuálneho prostredia a spoznali cestu vzdelávania, ako sa oboznámit postupnými krokmi s jednotlivými témami financnej gramotnosti.
Implementáciou digitálnych technológií pri rozvíjaní financnej gramotnosti sme u ziakov s LMP upevnili lepšie poznanie a porozumenie pravidiel fungovania „súcasného sveta“, aby sa v nom vedeli lepšie a zmysluplne orientovat a selektovane vyuzívat médiá a ich produkty. Ziaci zvázili svoje zivotné potreby, svoje silné a slabé stránky a moznosti svojho rozvoja - rozmýšlali o sociálnych a morálnych dilemách a zaujali svoj postoj. Pri práci prejavovali radost, priebojnost, optimizmus, zvýšené sebavedomie, veselost. Interaktivita u nich podporovala utváranie zmyslu pre povinnost, objavovanie, ucenie neznámeho, rozoznávanie pravdy od nepravdy, prezívanie krásy, poznávanie okolia.
Cielom spracovania clánku bolo predstavit implementáciu digitálnych technológií pri rozvíjaní financnej gramotnosti ziakov s LMP, vzdelávaných vo variante A v ŠZŠ vyuzitím multimediálnych úloh v aplikácií Flow Works na podporu interaktivity a tvorivosti ziakov. Snazili sme sa motivovat ziakov s LMP k uceniu prirodzenou cestou. Prezentované multimediálne úlohy sú uplatnitelné vo viacerých predmetoch ŠZŠ s prvkami zapracovaných tém financnej gramotnosti.
Tvorba jednotlivých multimediálnych úloh v aplikácií Flow Works implementovaním FG pri dodrzaní teoretických východísk NŠFG 1.1 a OU ŠZŠ variant A si vyzadovala vela casu stráveného vlastnou prípravou. Tento materiál má len odporúcací charakter. Cielom v konkrétnych úlohách bolo priblízit, akými spôsobmi je mozné financnú gramotnost rozvíjat v medzipredmetových vztahoch. Ucitel, aby dosiahol efektívne kladné výsledky, musí mat kladný citových vztah k ziakom LMP a tí to musia pocitovat. Je nevyhnutné ich motivovat názornými multimediálnymi úlohami na rýchle porozumenie. Takouto cestou je mozné zo ziakov s LMP vychovat funkcne a financne gramotných ludí, ktorí sa budú chciet sami sebarealizovat a zaclenit do spolocnosti v budúcom povolaní – byt plnohodnotným clovekom pre spolocnost.
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:
HALLON, M. a M. RAITEROVÁ, 2014. Metodická prírucka financnej gramotnosti c. 1. Bratislava: Štátny pedagogický ústav. ISBN 978-80-8118-119-1
Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR, 2008. Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.0. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/11067.pdf
Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR, 2014. Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.1. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/11068.pdf
Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR, 2017. Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.2. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/11359.pdf
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 2014. Metodika pre zapracovanie a aplikáciu tém financnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl a stredných škôl. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/6639.pdf