Aplikácia aktivizujúcich metód v odborných ekonomických predmetoch. Výťah z atestačnej práce na druhú atestáciu v odborných ekonomických predmetoch.

Autor, Popis: 
Mária Sotáková Frančáková, Stredná odborná škola podnikania, Masarykova 24, Prešov
Anotácia: 
Príspevok predstavuje vyučovací predmet finančná gramotnosť. Obsahová náplň jednotlivých tematických celkov predmetu sa prelína s obsahovou náplňou iných odborných ekonomických predmetov, ako napríklad ekonomika, či podnikanie. Ukážky sú spracované pre 1. ročník v predmete manažment osobných financií.

Odborny predmet Manazment osobnych financii sa vyucuje vo viacerych studijnych odboroch ako samostatny odborny predmet v ramci zvysovania financnej gramotnosti studentov. Financna gramotnost sa dostava do skol podla vypracovaneho a prijateho navrhu materialu NARODNY STANDARD FINANCNEJ GRAMOTNOSTI verzia 1.1(2008). V material je vymedzena sirka poznatkov, zrucnosti a skusenosti v oblasti financneho vzdelavania a manazmentu osobnych financii. Absolvent strednej skoly by mal byt schopny: najst, vyhodnotit a pouzit financne informacie, poznat zakladne pravidla riadenia vlastnych financii, naucit sa rozoznavat rizika v riadeni vlastnych financii, stanovit si financne ciele a naplanovat si ich dosiahnutie, rozvinut potencial ziskania vlastneho prijmu a schopnost sporit, efektivne vyuzivat financne sluzby, plnit svoje financne zavazky, zveladovat a chranit svoj majetok, porozumiet a orientovat sa v zabezpeceni zakladnych ludskych a ekonomickych potrieb jednotlivca a rodiny, vediet a byt schopny hodnotit uspesnost vlastnej sebarealizacie, inspirovat sa prikladmi uspesnych osobnosti, porozumiet zakladnym pojmom v oblasti financnictva a sveta penazi, orientovat sa v oblasti financnych institucii, orientovat sa v problematike ochrany prav spotrebitela a byt schopny tieto prava uplatnovat.

Na SOS podnikania, na Masarykovej ulici v Presove, sme sa rozhodli financnu gramotnost studentov zvysovat nielen v ramci prierezovych tem, ale vytvorili sme cely predmet s dotaciou 33 hodin. Predmet sa vyucuje s rovnakym obsahom vo vsetkych odboroch na skole. Tematicky vychovno-vzdelavaci plan predmetu je rozdeleny do deviatich tematickych celkov. Obsahova napln jednotlivych tematickych celkov sa prelina s obsahovou naplnou inych odbornych ekonomickych predmetov, ako napriklad ekonomika, ci podnikanie. Ukazky su spracovane pre 1. rocnik v predmete manazment osobnych financii.

Ukazka 1. vyucovacej hodiny

Tematicky celok: Zivotne istoty a peniaze  

Tema: Zivotne hodnoty, hodnotovy rebricek   

Specificke ciele: Pomenovat zakladne ludske hodnoty. Popisat a poznat vlastne hodnoty. Opisat vlastnymi slovami hodnotovy rebricek. Zhodnotit vyber hodnot a postojov, na zaklade konkretnych situacii, s ktorymi sa clovek pocas zivota stretava. Pochopit, ze nie kazdy moze suhlasit s mojim hodnotovym systemom. Vsimat si, na zaklade akych kriterii spoluziaci vytvarali svoj hodnotovy rebricek. Pochopit vplyv hodnot na postoje a spravanie ludi. Prisposobit a vypracovat hodnotovy rebricek podla zivotnych okolnosti.

Vyucovacie metody: motivacny rozhovor, problemova uloha, diskusia

Ucebne pomocky: krieda, tabula, pracovny list, cierne a cervene pero

Priebeh vyucovacej hodiny:

V uvode vyucovacej hodiny informujeme ziakov o priebehu vyucovania. V kratkosti si zopakujeme, preco je potrebne zaoberat sa zvysovanim financnej gramotnosti medzi mladymi ludmi a aky ma mozny dosah na ich zivot v blizkej buducnosti.

Dame ziakom priestor, aby sami vyjadrili svoj nazor na potrebu vzdelavat sa v tomto smere. Frontalnou formou zadavame otazky ziakom, aby sme ich priviedli k diskusii a naviedli na temu, ktoru budeme rozoberat na hodine, teda k hodnotovemu rebricku cloveka.

Pytame sa ich, preco je dolezite vediet sa orientovat vo svete financii, v akych zivotnych situaciach mozu nadobudnute informacie vyuzit, co ovplyvni ich rozhodnutie, napriklad ci si vziat uver, dat sa poistit a podobne.

Po kratkej diskusii napiseme novu temu na tabulu. Upozornime ziakov na to, ze poznamky si nemusia pisat, postaci im pripraveny pracovny list, ktory sme im predlozili.

Oboznamime ziakov s cielom aktivity a jej pravidlami. V tejto faze vyuzijeme aktivizujucu metodu - problemovu ulohu. Ziaci zacinaju pracovat individualne, vyznacia 5 dolezitych (cervenym) a 5 nedolezitych hodnot a postojov (ciernym). Potom vytvoria dvojice a porovnaju si, ci sa zhodli vo svojich volbach.

Ucastnikov aktivity vyzveme, aby vyznacene hodnoty a postoje zapisali postupne na tabulu, diskutujeme o tych, s ktorymi sa stotoznuje vacsina, ako aj o tych, ktore vacsina odmieta. Hladame dovody tychto volieb. Na zaver tejto casti urobime klasifikaciu hodnot, s ktorymi sa vacsina skupiny stotoznila.

Po vytvoreni spolocneho hodnotoveho rebricka ziakov danej triedy zadame ziakom zmenu zivotnej situacie a vytvarame novy hodnotovy rebricek. Zvolili sme extremnu zmenu v zivote, akou je nevyliecitelna choroba, a ocakavame, ze rozdiely, ktore vzniknu v novom hodnotovom rebricku, budu vyrazne.

Ziaci vyjadruju svoj nazor a ked sa zhodnu, urobia zaznam na tabulu. Oba hodnotove rebricky porovname a rozdiskutujeme dovody zmien, ktore nastali.

Na tabuli su napisane oba hodnotove rebricky, ktore ziaci pocas hodiny spolocne vytvorili. Ziaci maju pred sebou pracovny list a poznamky, ktore si v nom vytvorili. Vyzveme ziakov, aby zhodnotili priebeh hodiny. Zistujeme, ci kazdy ziak porozumel rozoberanej teme. Pytame sa, ci maju otazky k danej problematike. Odpovieme, ak maju.

Nasledne im zadame domacu ulohu. Vyzveme ich, nech spolocne s rodicmi prediskutuju temu hodnot a postojov, preberu spolu kedy v zivote ich rodicov nastala zmena v hodnotovom rebricku, aka a preco. Vypracovanej domacej ulohe sa budeme venovat na zaciatku nasledujucej hodiny.

Hodnotenie: hodnotia sa hlavne premyslene, tvorive a logicke postrehy ziakov, schopnost samostatne riesit problem, schopnost reagovat a obhajit si svoj nazor. Hodnotime osvojenie ziskanych poznatkov na zaklade ustnej odpovede na otazky, osvojenie potrebnych vedomosti a skusenosti a ich tvorivu aplikaciu.

Ukazka 2. vyucovacej hodiny

Tematicky celok: Nase prijmy a vydavky    

Tema: Rodinny rozpocet  

Specificke ciele: Popisat zakladne zlozky rodinneho rozpoctu. Strucne popisat ekonomicku sferu cloveka a rodiny. Opisat vlastnymi slovami potrebu vytvarania rodinneho rozpoctu. Analyzovat ako rozne situacie v rodine vplyvaju na rodinny rozpocet. Posudit rozne financne rozhodnutia a ich dosledky. Osvojit si, co znamena zit hospodarne. Prijimat financne rozhodnutia zvazovanim alternativ a dosledkov. Vypracovat rodinny rozpocet.

Vyucovacie metody: motivacny rozhovor, pripadova studia, diskusia

Problem: najst financie na dovolenku v ramci stanoveneho rodinneho rozpoctu

Ucebne pomocky: krieda, tabula, pracovny list, pero

Priebeh vyucovacej hodiny:

V uvode vyucovacej jednotky informujeme ziakov o priebehu vyucovania. Pojmy, s ktorymi budu na hodine pracovat nie su pre ziakov nove, stretli sa s nimi ako vo svojom kazdodennom zivote, tak aj na hodinach na zakladnej skole.

Z predchadzajucej hodiny si zopakujeme zakladne suvislosti medzi prijmami a vydavkami. Pytame sa ziakov, ci maju nejake prijmy, z coho, na co ich minaju a podobne. Diskusiu zavedieme na rozpocet, ci si ho vytvaraju a preco.

Po uvodnej kratkej diskusii oboznamime ziakov s cielom aktivity, ktoru budeme pocas hodiny robit. Aplikujeme aktivizujucu metodu - pripadovu studiu. Ziakov rozdelime do troch skupin a kazdej skupine rozdame potrebny pocet pripravenych pracovnych listov so spracovanou pripadovou studiou a priestorom na navrhovane riesenia. Text pracovneho listu:

Rodinny rozpocet

Rodina Uzasnych ma styroch clenov. Mama Milka pracuje v sukromnej firme ako asistentka riaditela. Svoju pracu ma rada a vyhovuje jej pracovna doba, ktora konci o druhej, takze sa moze venovat malej dcere a svojim konickom. Jej mesacny prijem je 750 eur. Otec Peter je vodicom SAD, mesacne zaraba 800 eur. Manzelia Uzasni maju dve deti, starsi Milos konci prave vysoku skolu a mala Evka navstevuje skolku.

Ziju v prenajatom byte, za ktory platia mesacne 470 eur. Kedze manzelia Uzasni su zodpovedni a k zodpovednosti vedu aj svoje deti, vsetci maju poistenie, ktore ich mesacne stoji 80 eur. Maju radi zdravy zivotny styl. Stravuju sa zdravo, jedia vela ovocia a zeleniny, co ich mesacne stoji cca 400 eur. Deti vedu k sportu a podporuju ich zaluby, Evkin balet a Milosov futbal spolu cinia 120 eur mesacne. Evka je velmi nadana, navstevuje specialnu skolku, kde sa jej nadpriemerne venuju v oblasti vzdelavania a osobnostneho rozvoja, co jej rodicov stoji mesacne 90 eur.

Kazdy clen rodiny ma pausal u rovnakeho mobilneho operatora, a preto dostali kolektivnu zlavu a internet zadarmo, vsetko len za 70 eur mesacne. Rodinka pracuje na utuzovani vztahov, a tak navstevuju spolocne rozne kulturne podujatia, mesacne listky stoja cca 40 eur.

Do rodiny Uzasnych patri aj babicka Helka, ktora zije v USA. Kazdy mesiac podporuje svoje vnucata a posiela im z Ameriky 100 eur.

Ostatne mesacne vydavky (cestovne, oblecenie, drogeria atd.) rodiny tvoria priblizne 200 eur mesacne.

Milka planuje krasnu dovolenku s celou rodinou, treba na nu vsak nasetrit. Preto navrhla: ,,Podme si zostavit rodinny rozpocet, aby sme nasli moznost ako mesacne usporit 150 eur na nasu dovolenku."

Peter sa pridal: ,,Dobre Milka, ale nezabudni, ze buduci mesiac sa stahujeme a naklady na byvanie nam v dome porastu o 150 eur. Nechces si to s tou dovolenkou este rozmysliet?"

Milka: ,,V ziadnom pripade, dovolenku potrebujeme ako sol, iste spolu najdeme riesenie ako peniaze na dovolenku napriek stahovaniu usetrit!"

Do rozhovoru sa zamiesal aj Milos: ,,So mnou na dovolenke neratajte, prave v juny mi zacina ta zahranicna staz, ktoru mi ponukla skola. Dufam, ze ste pri tom planovani dovolenky nezabudli na to, ze ste mi slubili, ze mi ju zafinancujete a 400 eur mesacne je velky peniaz." Na to sa Milka s Petrom pustili do pocitania.

Ulohy: Co by ste poradili rodine Uzasnych, maju ist na dovolenku, alebo radsej ostat doma? Svoje rozhodnutie zdovodnite. Porovnajte financny dopad na rodinu, ak sa predsa rozhodnu ist na dovolenku a pripad ak ostanu doma. Navrhnite riesenie hroziacej zlej financnej situacie v rodine.

Oznamime ziakom, aby si precitali situaciu rodiny Uzasnych, s ktorou maju pracovat. Zdoraznime, ze maju dostatok casu na precitanie ulohy a poziadame ziakov, aby sa snazili vcitit do situacie rodiny. V pripade potreby si ziaci mozu robit poznamky na pripraveny pomocny papier. Predpokladame, ze ziak za 15 minut stihne precitat pripadovu studiu viackrat, stihne si utvorit nazor a zaroven si vytvorit poznamky. Ak ziaci stihnu vyriesit situaciu skor, ucitel moze tento casovy interval podla potreby skratit. Otvorime diskusiu a pytame sa ziakov, ci rozumeli citanemu textu. Nasledne kladieme otazky. Pytame sa na financnu situaciu rodiny Uzasnych a dostavame sa ku konkretnym uloham v zadani. Vyzveme predstavitelov vsetkych skupin, aby prezentovali svoje riesenie. Podporujeme argumentaciu ziakov. Navrhnute riesenia heslovite zapisujeme na tabulu.

Na tabuli su zapisane navrhovane riesenia na zadane ulohy. Pytame sa ziakov, ci pre nich bola pripadova studia zrozumitelna, ci sa im zadane ulohy zdali primerane tazke. Vedieme kratku diskusiu, v ktorej zhodnotime zavery, ku ktorym sa skupiny spolocne dopracovali. Ziaci si pomahaju svojimi poznamkami, ktore maju pred sebou. Vyzdvihneme vyhody tvorby rodinneho rozpoctu a poukazeme na to, ako sa pracovanim s rozpoctom da vyhnut aj nepriaznivym okolnostiam v zivote rodiny. V kratkosti rozdiskutujeme priciny a dosledky prijatych financnych rozhodnuti pre rodinu.

Hodnotenie: Hodnotime osvojenie ziskanych poznatkov na zaklade ustnej odpovede na otazky, osvojenie potrebnych vedomosti a skusenosti a ich tvorivu aplikaciu. Spravne vycisleny financny dopad na rodinu pri jednotlivych rozhodnutiach a logicke navrhy na riesenie vzniknutej situacie v rodine.

 Ukazka 3. vyucovacej hodiny

Tematicky celok: Hlavne zdroje prijmov    

Tema: Prijem

Specificke ciele: Popisat vlastnymi slovami, co je to prijem. Charakterizovat druhy prijmov. Analyzovat, ake faktory mozu mat vplyv na vysku prijmu. Pochopit a vazit si hodnotu ludskej prace a penazi ako prostriedku jej vyjadrenia. Vypracovat tabulku s jednotlivymi kategoriami tykajucimi sa prijmu.

Vyucovacie metody: motivacny rozhovor, pojmove mapovanie, diskusia

Ucebne pomocky: krieda, tabula, zosit

Priebeh vyucovacej hodiny

Na uvod si so ziakmi zopakujeme pojmy a suvislosti, ktore sme spolu preberali na predchadzajucich hodinach. Vysvetlim im, ze v nasledujucom tematickom celku sa budeme venovat prijmom ako jednotlivca, tak rodiny. Oboznamime ziakov s priebehom vyucovacej hodiny. Na tejto hodine chceme zistit, co vsetko ziaci o prijmoch uz vedia, aby sme mohli na tychto poznatkoch budovat. Rozhodli sme sa preto pre pouzite pojmovej mapy.

Do stredu tabule napiseme slovo prijem a zvyraznime ho tym, ze ho zakruzkujeme. Aplikujeme aktivizujucu metodu pojmove mapovanie. Prijem je pojem, ktory tvori zaklad obsahu uciva celeho tematickeho celku. Ziakov upozornime, ze do zositov si nemusia nic pisat. Poziadame jedneho dobrovolnika, aby nam robil pri tabuli zapisovatela.

Nasleduje produkcia pojmov. Vyzveme ziakov, aby vyslovili slova, ktore s pojmom prijem suvisia. Zapisovatel ich vsetky znaci na tabulu dookola zakruzkovaneho vyrazu prijem. Ziaci navrhuju slova, ktorymi sa zaplni tabula. Ked ich uz nic viac nenapada, ukoncime tuto cast. Vyzveme ich, aby v dvojiciach skusili zoradit slova podla urciteho logickeho kluca do moznych kategorii. Dvojice sa snazia vo vymedzenom case zdruzovat pojmy, ktore maju nejake blizke vazby alebo uroven.

Po uplynuti casoveho limitu vyzveme dobrovolnikov, aby nam prezentovali svoje vysledky. Ziaci najprv vyslovia nazov skupiny alebo vazbu a nasledne slova, ktore do nej zaradili. Ostatni ziaci pridavaju svoje postrehy, navrhuju nove zadelenia, diskutuju. Ziak pri tabuly robi cely cas pisomny zaznam postrehov.

Vyprofilovalo sa nam niekolko logickych skupin, ktore si spolocne zosumarizujeme. O vysledkoch diskutujeme, ci sa dala vytvorit este nejaka skupina, alebo sa na to dalo pozriet z ineho uhla pohladu.

Ak maju ziaci otazky, odpovedame. Prizvukujeme, ze toto bola len uvodna hodina k tematickemu celku a dalsie zaujimave informacie a fakty o prijme si budeme rozoberat na nasledujucich hodinach.

Motivujeme ziakov zdoraznenim toho, kolko o danej problematike uz vedia, aj ked si toho na zaciatku hodiny ani neboli vedomi.

Hodnotenie: najaktivnejsich ziakov ohodnotime znamkou. Hodnotime osvojenie potrebnych vedomosti a skusenosti a ich tvorivu aplikaciu. Za kazdy najdeny pojem ziskava ziak jeden bod. Za urcenie kategorie 3 body a spravne zaradenie pojmov do kategorii s logickym odovodnenim 2 body. Ziaci, ktori dosiahli tri najvyssie skore, su ohodnoteni znamkou vyborny.

Ukazka 4. vyucovacej hodiny

Tematicky celok: Vznik a vyvoj penazi        

Tema: Historia penazi

Specificke ciele: Popisat vlastnymi slovami historicky vyvoj penazi. Charakterizovat hlavne funkcie penazi. Uviest rozdiel medzi naturalnou a tovarovou vymenou. Porovnat vyhody a nevyhody jednotlivych faz vyvoja penazi. Pochopit vyznam penazi nielen ako prostriedku vymeny, ale aj ako prostriedok vzajomnej spoluprace ludi. Akceptovat poziciu vodcu v skupine. Vypracovat spravnu postupnost riesenia hry

Vyucovacie metody: motivacny rozhovor, didakticka hra, vyklad, diskusia

Ucebne pomocky: hracie karty, pripravene poznamky pre ziakov

Priebeh vyucovacej hodiny

Otvorime hodinu rozpravanim fiktivneho pribehu z vlastneho zivota. Napriklad takto: ,,Vcera popoludni som bola u kozmeticky a nahle (uprostred procedury) som zacala uvazovat nad tym, ze so sebou mozno nemam penazenku. Oblial ma studeny pot a predstavila som si, ako by bola kozmeticka prekvapena, keby som jej namiesto penazi ponukla, ze jej za kozmetiku prednesiem hodinu manazmentu osobnych financii. Asi by takyto navrh odmietla, ale mozno by povedala, ze nema zaujem, ale ze by potrebovala opravit pocitac. Musela by som teda zajst za IT-ckarom a poziadat ho, ci by neopravil pocitac kozmeticke a ja by som mu na oplatku oducila jednu hodinu manazmentu osobnych financii... ." Ziaci spravidla ochotne rozvijaju pribeh dalej. Povieme im, ze si zahrame hru, ktora zobrazuje podobnu situaciu.

Rozdame ziakom nahodne karticky s pokynmi k hre ,,Ulahcuju peniaze vymenu?". Aplikujeme aktivizujucu metodu didakticku hru. Vyzveme ziakov, aby sa pokusili co najrychlejsie uspokojit svoje potreby opisane na karticke. Komu sa to podari ako prvemu, bude odmeneny. Ziaci sa mozu volne pohybovat po triede a zacat obchodovat. Po uspesnom vytvoreni aspon jednej skupiny odmenime ziakov, ktorym sa ako prvym podarilo vytvorit retazec a uspokojit potreby vsetkych svojich clenov.

Pokracujeme vo vyhodnoteni hry formou kladenia otazok ziakom. Kolko transakcii museli pocas hry uskutocnit, aby uspokojili svoje potreby? Kto ako prvy inicioval vymenu? Kolko transakcii by stacilo, keby sme mali peniaze? Potrebovali ste organizatora? Keby ste mali pri vasom obchodovani peniaze, potrebovali by ste organizatora? Ako ste ziskavali tych, ktorych ste potrebovali do systemu? Boli dolezite medziludske vztahy (sympatie a antipatie)? Hrali by tieto vzajomne vztahy rovnaku rolu, keby ste nemali peniaze?

Pokracujeme vo vyhodnocovani vysledkov z hry a zapracuvame do diskusie dalsie poznatky. Bez existencie penazi teda musite, podobne ako v nasom pribehu, ktory sme poculi v uvode hodiny, zistovat a narocne zladovat potreby mnohych ludi, presviedcat ich, aby sa zapojili do zloziteho retazca roznych ciastkovych transakcii. Peniaze vsak umoznuju vzajomnu spolupracu ludi, ktori sa navzajom ani nepoznaju a nie je medzi nimi ani ziadny vztah. Vdaka tomu, ze peniaze funguju ako takzvany ,,vseobecny ekvivalent" - cize tovar, ktory je mozno vymenit za kazdy iny tovar a v ktorom je mozne vyjadrit hodnotu akehokolvek ineho tovaru, nemusia ludia stracat cas zlozitymi transakciami. Strucne prejdeme vyvojom od naturalnej vymeny cez tovarovu, drahe kovy, az po peniaze v dnesnej podobe.

Ziakov vyzyvame, aby sa aktivne zapajali do diskusie, odpovedame na pripadne otazky. Kladenim otazok a odpovedanim si zopakujeme prebrate pojmy a suvislosti z aktualnej hodiny.

Na zaver hodiny zhodnotime funkcie a vyznam penazi. Pochvalime ziakov za ich aktivnu spolupracu v hre, tych najaktivnejsich mozeme motivacne odmenit.

Hodnotenie: hodnotia sa hlavne premyslene, tvorive a logicke postrehy ziakov, schopnost samostatne riesit problem, schopnost reagovat a obhajit si svoj nazor. Hodnotime osvojenie ziskanych poznatkov na zaklade ustnej odpovede na otazky, osvojenie potrebnych vedomosti a skusenosti a ich tvorivu aplikaciu.

Aktivizujuce metody maju velky vyznam pri vytvarani noveho a moderneho modelu vyucby, ale aj pri samotnom uceni sa. Dolezity je spravny vyber vyucovacej metody. Pri spravnom vybere aktivizujucej metody zlepsime celkovy dojem hodiny, zvysi sa efektivnost vyucovacieho procesu, zvysi sa zaujem ziakov ucit sa, podpori sa kvalita vyucovacieho procesu ako aj kvalita skoly, ci ziaka. Ucitel je vdaka vyuzivaniu aktivizujucich metod vo vyucovani ovela blizsie ziakom, dava im najavo, ze kraca s dobou, je tu pre nich a pre ich buducnost. Aktivizujuce metody by nemali chybat v roznych castiach vyucovacieho procesu. Je vhodne ich striedat, aby nedoslo k stereotypu hodin. Pripravy na vyucovacie hodiny s vyuzitim aktivizujucich metod su narocnejsie na cas, ale napriek tomu sa taketo pripravy daju viackrat vyuzivat, lahko upravovat a dalej ich mozno posunut dalsim ucitelom.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady