Aktualizačné vzdelávanie, nástroj zmeny kvality školy

Autor, Popis: 
Darina Výbohová, Metodicko-pedagogické centrum, generálne riaditeľstvo Bratislava
Anotácia: 
Zámerom tohto článku je poskytnúť vedúcim pedagogickým zamestnanom ako aj učiteľom v praxi informácie o možnostiach a podmienkach realizácie aktualizačného vzdelávania v zmysle novej legislatívy ako nástroja na tvorbu kultúry učiacej sa organizácie.

„Ludia väcšinou majú intelektuálnu znalost potrebnú na to, aby odvádzali dobrú prácu.

Robí im len problém správat sa podla toho, co uz vedia. A toto je podstatou sebareflexie.

Nepotrebujeme sa iba ucit viac… Potrebujeme zmenit spôsob, akým pouzívame to, co uz v sebe máme.”

(W. T. Gallwey

Kazdá zmena, aj zmena kultúry a koncepcie školy, zacína akciou. Prvou akciou pri zmene školy na uciacu sa organizáciu je uvedomenie si toho, ako vedieme ludí, ako sa ucíme a ako ucíme. Na to potrebujeme spolahlivé, overené zdroje a neustále musíme komunikovat s ludmi, ktorí s nami majú realizovat zmenu na všetkých úrovniach a vo všetkých etapách. Pri transformácii školy ako zivého systému teda nevyhnutne potrebujeme otvorenú a podnetnú komunitu pedagogických, odborných aj nepedagogických zamestnancov, spolupracujúcich rodicov, komunitu externých partnerských inštitúcií a v neposlednom rade nesmieme zabúdat na to, ze kazdá zmena v škole má dopad na ziakov.

V beznej realite našich škôl sa skôr stretávame s tým, ze koncepcné, rozvojové zámery riaditelov casto stroskotávajú na mentálnom nastavení a stereotypoch školských kolektívov. Na ich neochote menit svoje zauzívané postupy. Zborovne sú casto plné utrápených a demotivovaných ucitelov, ktorí sa stazujú na všetko a obvinujú všetkých, len nie seba. Co je ludsky prirodzené. Obvinujeme iných, ked nieco nejde tak, ako by sme chceli, aby to išlo. Napriek tomu, ze väcšinou tak nic nevyriešime. Nepomáha to riešit problémy a zranuje to toho, kto sa stazuje a aj toho, komu alebo na koho sa stazuje. Preto v takomto kolektíve prvou akciou nebude sizyfovská úloha zastavit prúd stazností a obvinovania. Namiesto toho je potrebné ukázat svojim kolegom moznost riešenia a poskytnút im podporu.

Dôkazom a príkladom toho, ze riešenia na zlepšenie kvality vzdelávania existujú a dajú sa uplatnit, je mnoho škôl a školských zariadení na Slovensku. Sú to školy a školské zariadenia, ktoré zmenili svoje edukacné obsahy, postupy, organizáciu výucby a technické a didaktické pomôcky tak, aby zodpovedali potrebám ich ziakov a reflektovali na poziadavky doby. V prvom rade vytvorili pre svojich pedagogických a odborných zamestnancov priestor a moznosti na ich profesijný rast. V týchto školách, školských zariadeniach sa pri riadení zmeny zamerali vedome, alebo intuitívne na rozvoj profesijných kompetencií zamestnancov.

Moznosti kazdej školy, školského zariadenia, ich uzitocnost, efektivita, stabilita a dynamika rozvoja pre komunitu podla manazérskej teórie vitality aplikovanej na školské prostredie (Plamínek, Fišer, 2005) súvisia s ludskými zdrojmi, ktoré má k dispozícii, s kompetenciami ludí, ktorí v škole pracujú. Z toho vyplýva, ze problémy a výzvy školy, školského zariadenia je mozné riešit zásahom na úrovni kompetencie (kompetencné pravidlo).

Riaditel školy, školského zariadenia pri prijímaní a zaradovaní nových pedagogických a odborných zamestnancov overuje, ci splnajú kvalifikacné predpoklady a kazdý zacínajúci ucitel následne absolvuje adaptacné vzdelávanie. Ani v tej najvyššej kvalite nemôze iniciacné vzdelávanie (príprava PZ/OZ na VŠ) a následné adaptacné vzdelávanie poskytnút ucitelom „dnes“ všetky potrebné vedomosti a zrucnosti nutné na zvládanie výziev „zajtrajška“. Ucitelia potrebujú v rámci výkonu svojej profesie priebezne zhodnocovat svoje skúsenosti, obnovovat a zlepšovat spôsobilosti, ktorými uz disponujú, a zároven získavat nové vedomosti a zrucnosti. Vzdelávanie a profesijný rozvoj by mal kazdý ucitel vnímat ako celozivotnú úlohu, ktorá je a musí byt ukotvená v systéme školy a školského zariadenia a podporená zdrojmi.

Nástrojom cielenej podpory profesijných kompetencií v zmysle vyššie uvedeného je aktualizacné vzdelávanie, ktorého poskytovatelom pre svojich pedagogických a odborných zamestnancov v súlade so zákonom c. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (dalej len „zákon“) je škola, školské zariadenie. Podla znenia § 57 zákona sa program aktualizacného vzdelávania tvorí podla potrieb zriadovatela alebo školy, ktorí sú jeho poskytovatelom. Cielom tohto druhu vzdelávania je udrziavanie alebo obnovovanie profesijných kompetencií ucitelov, získanie nových vedomostí a informácií o zmenách v právnych predpisoch, výchovno-vzdelávacích programoch, pedagogickej dokumentácii a dalšej dokumentácii alebo získanie nových vedomostí a zrucností v konkrétnej oblasti pracovnej cinnosti. Realizuje sa ako jednoduchý program. Tento druh vzdelávania škola organizuje pre svojich pedagogických a odborných zamestnancov v pracovnom case. Konkrétny obsah a rozsah schvaluje riaditel podla toho, ci jeho obsah a forma plne odráza potreby a ciele zadefinované v koncepcii rozvoja školy, školského zariadenia. Odborným garantom aktualizacného vzdelávania je pedagogický zamestnanec školy s druhou atestáciou. Organizovaním aktualizacného vzdelávania v pracovnom case pedagogických zamestnancov (§ 64, ods. 2. písm. d)) škola podporuje profesijný rast zamestnancov.

Rozhodnutie o tom, ci súcastou profesijného rozvoja zamestnancov školy bude aj aktualizacné vzdelávanie pre kolektív celej školy, skupinu PZ/OZ podla vecnej príslušnosti, alebo sa jednotliví ucitelia individuálne zúcastnia nejakého iného druhu vzdelávania u iného poskytovatela, robí riaditel v súcinnosti s dalšími vedúcimi pedagogickými zamestnancami a ucitelmi na základe pozorovania, hospitácií, hodnotiacich rozhovorov, inšpekcných zistení a podnetov od uzívatelov vzdelávacej sluzby školy (zriadovatela, rodicov a ziakov).

Aktualizácia môze byt vo všeobecnosti prispôsobenie sa novým (aktuálnym) podmienkam tak, aby to, co aktualizujeme, bolo z pohladu doby a casu zaujímavé a malo adekvátny ráz. V rámci vzdelávania casto hovoríme o aktualizácii v súvislosti s technológiami, ktoré sú uz neoddelitelnou súcastou edukacného procesu a ich zmysluplné a efektívne vyuzívanie je jedným z aspektov jeho kvality. Pri technickom zariadení alebo softvéri aktualizácia znamená prechod na vyššiu verziu, cím sú obycajne odstránené chyby predchádzajúcej verzie. Analogicky môzeme vysvetlit aj aktualizáciu profesijných kompetencií ako postupný prechod na vyššiu úroven profesijných kompetencií (kariérový stupen) v zmysle gradácie v profesijnom štandarde. Pricom osvojenie vyššej úrovne kompetencie je prirodzene podmienené upevnením, doplnením alebo korekciou pôvodnej úrovne. Aktualizáciou v oblasti vzdelávania je aj priradenie nových údajov, poznatkov a informácií do vedomostnej a teoretickej databázy. Zmyslom a cielom aktualizácie je narušenie konvencných postupov pri obsahovo-didaktickom alebo pedagogicko-metodickom projektovaní výucby. Napríklad môze íst o nezvycajné pouzitie ustálených metodických postupov, alebo ich osadenie do nového prostredia alebo kontextu: úprava edukacných obsahov, starších ucebných textov, didaktických pomôcok do zodpovedajúcej podoby tak, aby boli zrozumitelné modernému ziakovi.

Aktualizacné vzdelávanie sa môze stat efektívnym nástrojom transferu inovácii z rôznych medzinárodných aktivít a projektov. Napríklad pri šírení a zavádzaní výsledkov a výstupov z projektov realizovaných v rámci programu Erasmus+ do edukacných procesov školy. Pri tvorbe programu vzdelávania je potrebné sumarizovat obsah, upravit na podmienky vlastnej školy a spracovat ho v zmysle didaktických zásad v pozadovanej štruktúre, tak aby boli zrozumitelne sprostredkované kolegom. Spracovanie obsahu medzinárodných kurzov, štruktúrovaných kurzov, seminárov a pozorovaní úcastníkom, ktorí budú tvorcami vzdelávania, umozní opätovne rekapitulovat podnety, zázitky a skúsenosti. Tvorba ucebných textov, ktorá bude vychádzat z poznámok a materiálov z absolvovaných podujatí v rámci projektu, umozní ich zúrocenie a úpravu do podoby odborných tvorivých výstupov. Vytvorený program aktualizacného vzdelávania, ucebné zdroje a následne spracovaná lektorská príprava a zhodnotená skúsenost sú komplexným prvkom profesijného rozvoja, ktorý sa stane súcastou portfólia autorov a lektorov programu. Takýto prístup zavádzania inovácií podporuje kultúru profesionálneho prístupu v rámci školy, školského zariadenia, co prispeje k posilneniu jej mena a statusu zamestnancov.

Školy a školské zariadenia boli ako poskytovatelia kontinuálneho vzdelávania uvádzané uz aj v legislatíve platnej do 1. 9. 2019 v § 35 ods. 2 písmeno a) zákona c. 317/2009 Z. z. o pedagogických a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Túto moznost školy aplikovali najmä poskytovaním adaptacného vzdelávania. Podla zoznamu poskytovatelov kontinuálneho vzdelávania MŠVVaŠ len 10 škôl (1 konzervatórium, 2 základné školy a 7 stredných škôl) vypracovalo a podalo na akreditáciu program kontinuálneho vzdelávania. Z toho bolo jedno inovacné a 9 aktualizacných vzdelávaní. Aktuálna legislatíva uz konkrétne definuje, ze škola, školské zariadenie, alebo zriadovatel sú poskytovatelom aktualizacného vzdelávania, ktoré sa realizuje podla schváleného jednoduchého programu, ktorého schvalovanie je v kompetencii riaditela školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci.

Zameranie a obsah vzdelávania má reagovat na potreby školy, školského zariadenia, respektíve zriadovatela a identifikované na základe evalvácie a autoevelvácie. Tento druh programu by mal priamo vychádzat z rozvojovej koncepcie školy, tak aby svojím podielom prispel k jej postupnému naplneniu. To ale neznamená, ze je úlohou riaditela vypracovat program, byt jeho autorom. Úlohou napísat program aktualizacného vzdelávania môze riaditel, resp. zriadovatel poverit jedného PZ/OZ alebo skupina kolegov, ktorí disponujú aktuálnymi poznatkami, zrucnostami, ktoré chcú dalej posunút kolegom tak, aby sa stali súcastou ich práce. Vychádzat pri tom môzu napríklad aj z iných druhov vzdelávaní, ktoré sami absolvovali, a tak zabezpecit implementáciu získaných inovácií vo vlastnej škole, ci školskom zariadení. Legislatíva stanovuje podmienku pre odborného garanta aktualizacného vzdelávania, ktorou je druhá atestácia. Pedagogický alebo odborný zamestnanec garantuje program, najlepšie taký, ktorý súvisí s jeho praxou a zameraním napr. atestácie. Ak je zároven aj autorom programu, jeho obsahom môze byt aj transfer poznatkov a odporúcaní z intervencie, ktorá bola predmetom zhodnotenia v jeho atestacnej práci. Ak je PZ/OZ garantom, autorom vzdelávania, predpokladá sa, ze spravidla bude aj lektorom v proces realizácie vzdelávania. Nie je to však podmienka, lektorom môze byt aj PZ /OZ s prvou atestáciou a podla velkosti cielovej skupiny, casového harmonogramu a organizacných podmienok realizácie vzdelávania môze byt aj viac lektorov v jednom programe. Interný PZ/OZ vykonáva lektorskú cinnost v aktualizacnom vzdelávaní súcasne s výkonom pracovnej cinnosti, teda neberie si na to dovolenku ani iný druh volna. Riaditel pri schvalovaní programu naplánuje aj cas jeho realizácie vo väzbe na všetky ostatné procesy v škole (napr. to môze byt naplánované na cas prázdnin, ked si PZ nevyberajú dovolenku, na obdobie nariadenej práce z domu a pod.) Lektorskú cinnost v rámci aktualizacného vzdelávania svojich zamestnancov eviduje riaditel školy, poprípade vydáva potvrdenie o jeho zameraní a rozsahu. Lektor svoje podklady a potvrdenia o lektorovaní dokladá v atestacnom portfóliu. Ak v škole, školskom zariadení nie je PZ/OZ s druhou atestáciou, je odborným garantom riaditel alebo iný vedúci pedagogický/odborný zamestnanec. Zaujímavou prílezitostou v zákone je z pohladu sietovania za úcelom vzájomného ucenia sa uvedená moznost, ze ak je v škole menej ako 10 PZ/OZ, môze sa pri organizovaní aktualizacného vzdelávania spojit s inou školou. Napríklad ak viaceré materské školy v jednej zriadovatelskej pôsobnosti majú spolu 15 PZ /OZ a identifikujú podobnú rozvojovú potrebu, tak sa dohodnú na spolocnej realizácii aktualizacného vzdelávania. Vytvoria ho spolocne a dohodnú sa na garantovi, lektoroch, podmienkach a mieste realizácie. Výhodou takto pripraveného a uskutocneného vzdelávania je, ze v rámci vzdelávacej skupiny bude viac rôznych podnetov, spätných väzieb a zdielaných skúseností.

Môze však nastat aj taká situácia, ze škola, školské zariadenie alebo zriadovatel budú mat záujem o špecifickú tému, oblast a rozvoj profesijných kompetencií, ktorú nie je mozné realizovat formou aktualizacného vzdelávania internými zamestnancami v škole, školskom zariadení. Ak zamestnanci nesplnajú legislatívne podmienky, zamestnanci nedisponujú pozadovanými kompetenciami, alebo nie na takej úrovni, aby ich mohli dalej multiplikovat, v takom prípade môze škola, školské zariadenie pri organizovaní aktualizacného vzdelávania spolupracovat s inou inštitúciou, ktorá ale musí byt poskytovatelom inovacného vzdelávania v zmysle zákona c. 138/2019.

Príklad: Škola potrebuje riešit situáciu so vzdelávaním v domácom prostredí a chceli by vyuzívat e-learning. Ucitelia majú nejaké osobné skúsenosti s on-line vzdelávaním ako úcastníci, ucitelka informatiky vie poskytovat technickú podporu, ale potrebovali by aktualizovat profesijné kompetencie v 2. oblasti profesijného štandardu – Výchovno-vzdelávací proces. Zamenit konvencné postupy výucby na primerané situácii. Vediet didakticky spracovat edukacný obsah pre potreby on-line vzdelávania. V takomto prípade sa riaditel, zriadovatel obráti na MPC, alebo iného oprávneného poskytovatela inovacného vzdelávania a môze poziadat o:

  • Súcinnost. Ucitel profesijného rozvoja, podla vecnej príslušnosti, bude konzultovat tvorbu programu s garantom PZ s 2. atestáciou alebo riaditelom, alebo lektorsky môze byt program zabezpecený externým lektorom, v lepšom prípade v kolektoráte s interným zamestnancom.
  • Realizáciu existujúceho vzdelávania z ponuky poskytovatela. Spolocne dohodnút rozsah, obsah, miesto, formu a lektorské zabezpecenie „ušité na mieru" podla potrieb školy. To, na com sa dohodnú, bude spracované vo forme jednoduchého programu vzdelávania, ktorý schváli riaditel.
  • Lektora v rámci schváleného jednoduchého programu aktualizacného vzdelávania, ktorý si vytvorili v škole.

Aktualizacné vzdelávanie sa realizuje podla jednoduchého programu vzdelávania pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca v profesijnom rozvoji, ktorý sa vyhotovuje v písomnej forme a v štátnom jazyku. Štruktúra programu v bodoch je uvedená v § 1 vyhlášky c. 361/2019 o vzdelávaní v profesijnom rozvoji. Vzor programu pre iné druhy programov je vo forme tabulky dostupný na stránke MŠVVaŠ SR: https://www.minedu.sk/vzory-tlaciv-k-profesijnemu-rozvoju/

Ukázka programu aktualizacného vzdelávania vytvoreného úpravou akreditovaného programu Inovacného vzdelávania Vyuzitie e-learningu vo vyucovaní, ktorého poskytovatelom je MPC, podla potrieb a podmienok školy (tabulka).

Názov a sídlo

 

ZŠ Uciaca sa škola, Horná 2, Bratislava

(Poznámka) Uvádza sa presný názov a adresa poskytovatela.

§ 1 písm. a) vyhlášky c. 361/2019 Z. z. MŠVVaŠ SR o vzdelávaní v profesijnom rozvoji (dalej len „vyhláška c. 361/2019 Z. z.“)

ICO

123456789

(Poznámka) Uvádza sa úradne pridelené osem miestne císlo.

§ 1 písm. a) vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

Názov programu

Tvorba edukacných blokov s vyuzitím e-learningu

(Poznámka) Uvádza sa výstizný a zrozumitelný názov programu vzdelávania.

§ 1 písm. b) vyhlášky c. 361/2019 Z. z.; § 2 ods. 1 vyhlášky c. 361/2019 Z. z

Odborný garant programu

Mgr. Kolegyna Druhoatestovaná X X X

(Poznámka) Uvádza sa v nasledovnom tvare: Titul, meno, priezvisko a podpis

§ 1 písm. c) vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

Druh vzdelávania

Aktualizacné

(Poznámka) Uvádza sa druh vzdelávania v profesijnom rozvoji.

§ 1 písm. d) vyhlášky c. 361/2019 Z. z.; § 2 ods. 2 vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

Rozsah vzdelávania

20 hodín

(Poznámka) Uvádza sa rozsah vzdelávania v hodinách.

§ 1 písm. e) vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

Forma vzdelávania

Kombinovaná:

prezencne (10 hod) a dištancne (10) v prostredí e-learningu

(Poznámka) § 1 písm. f) a § 2 ods. 3 vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

Ciele a obsah vzdelávania

Poznat a vediet vybrat vhodné nástroje e-learningu pre jednotlivé fázy výucby a tvorit ucebné zdroje a úlohy.

Prezencne: (5 hod) inštruktáz, tréning zrucností

- tvorba e-learningového modulu pre vyucovací predmet:

- nástroje na tvorbu vzdelávacieho modulu,

- postup pri tvorbe vzdelávacieho modulu.

Dištancne: (10 hod) individuálna práca s moznostou elektronickej konzultácie s lektorom

Úcastníci vzdelávania spracujú vybraný edukacný obsah ako vzdelávací modul e-leraningu. Výstup umiestnia podla inštrukcie lektora na zdielané úlozisko.

Prezencne: (5 hod) spätná väzba, diskusia a výmena skúseností.

- zásady tvorby obsahu a úpravy vzdelávacieho modulu,

- moznosti aktivizácie ziakov,

- organizácia výucby s vyuzitím e-learningu,

(Poznámka) § 1 písm. g) a § 5 vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

Cielová skupina

ucitel druhého stupna základnej školy

(Poznámka) Uvádza sa kategória/e alebo podkategória/e pedagogických zamestnancov alebo odborných zamestnancov.

§ 1 písm. h) a § 2 ods. 4 vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

Získané profesijné kompetencie absolventa programu vzdelávania

2. oblast profesijného štandardu: výchovno-vzdelávací proces

2.2 plánovat a projektovat vyucovanie

- vyuzívat a vytvárat materiálne a technické zázemie výchovno-vzdelávacej cinnosti

(Poznámka) Uvádza sa profil absolventa.

§ 1 písm. i) vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

Opatrenia na zabezpecenie kvality

Poskytovatel zabezpecí moznost individuálnej práce úcastníkov na PC s priebeznou elektronickou konzultáciou s lektorom. Dištancné úlohy budú odovzdané formou umiestnenia na zdielané úlozisko a konzultované na prezencných stretnutiach. Podmienkou úspešného ukoncenia úcastníka je prezentácia vytvoreného edukacného bloku v e-learningovom prostredí.

(Poznámka) § 1 písm. j) a § 4 vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

Meno, e-mailová adresa a tel. císlo autora programu

(Poznámka) Odporúca sa uviest.

Odtlacok peciatky poskytovatela a podpis štatutárneho zástupcu

(Poznámka) Po vytlacení ziadosti sa štatutárny zástupca podpíše a odtlací peciatku poskytovatela.

§ 1 písm. k) a l) vyhlášky c. 361/2019 Z. z.

 

Po ukoncení realizácie aktualizacného vzdelávania riaditel na poziadanie vydá PZ/OZ potvrdenie o aktualizacnom vzdelávaní. Súcastou profesijného portfólia PZ/OZ môzu byt doklady: pre úcastníkov Potvrdenie o absolvovaní, pre autorov Potvrdenie za tvorbu programu a pre lektora Potvrdenie o rozsahu lektorského výkonu.

Potvrdenie obsahuje:

  • evidencné císlo potvrdenia a dátum vydania potvrdenia, to znamená, ze riaditel/škola si vedie od 1. 9. 2019 evidenciu potvrdení o realizácii aktualizacného vzdelávania podla § 69 zákona, kde sú zadefinované povinnosti poskytovatela vzdelávania,
  • titul, meno, priezvisko a rodné priezvisko PZ/OZ,
  • dátum a miesto narodenia pedagogického alebo odborného zamestnanca,
  • obdobie, za ktoré sa potvrdenie o aktualizacnom vzdelávaní vydáva,
  • rozsah aktualizacného vzdelávania v hodinách (podla schváleného programu/ov),
  • odtlacok peciatky poskytovatela a podpis poskytovatela.

Aby bolo aktualizacné vzdelávanie prínosom pre profesijný rast PZ/OZ a zároven naplnilo ocakávania poskytovatela, nestací zabezpecit kvalitnú prípravu, realizáciu a podmienky ukoncenia vzdelávania. Rozhodujúci atribútom kvality poskytnutého vzdelávania je jeho prenos, praktická aplikácia a preukázanie pri výkone profesie. Preto aj potvrdenie o aktualizacnom vzdelávaní, ktorým následne PZ/OZ preukazuje svoj profesijný rast pri atestáciách, by mal riaditel vydávat po tom, co si overí aj vyuzívanie nadobudnutých poznatkov, spôsobilostí. A to na základe prejavených profesijných kompetencií tak, ako sú uvedené v schválenom programe.

Casto diskutovanou otázkou je rozsah a povinnost, respektíve sankcie za neabsolvovanie aktualizacného vzdelávania. Otázka povinného rozsahu je legitímna vzhladom na to, ze v zákone v § 57 nie je tak ako pri iných druhoch vzdelávania v rámci profesijného rozvoja stanovený presný rozsah v hodinách, ale v ods. (3) sa uvádza, ze rozsah stanoví riaditel. V prechodných ustanoveniach § 87, ods. (10) je naproti tomu uvádzaný rozsah 20 hodín, ktorý sa viaze na aktualizacné vzdelávanie podla zákona c. 317/2009 Z. z. (ukoncené po 1. 9. 2019). „Toto vzdelávanie sa povazuje za splnenie povinnosti absolvovat aktualizacné vzdelávanie v rozsahu 20 hodín za dva školské roky“. Tento rozsah teda môzeme povazovat tiez ako odporúcanie na adekvátny rozsah aj pre nasledujúce roky po dobu platnosti zákona.

Podla zákona § 4 ods. (1), písm. j) je pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec povinný absolvovat aktualizacné vzdelávanie. Legislatíva ale neuvádza priamu väzbu absolvovania aktualizacného vzdelávania na hodnotenie, respektíve postup v prípade, ze aktualizacné vzdelávanie neabsolvuje. V tejto otázke môze riaditelovi pomôct, ak si odpovie na otázku: Aký je úcel a zmysel aktualizacného vzdelávania?

Vychádzajme z predpokladu, ze aktualizacné vzdelávanie, ktoré sa má realizovat, riaditel školy schváli v súlade s plánom profesijného rozvoja školy a rocným plánom vzdelávania. Dalším predpokladom je, ze východiskom pri tvorbe obidvoch plánov boli aj osobné plány profesijného rozvoja PZ/OZ školy. Z toho vyplýva, ze aj obsah predmetného aktualizacného vzdelávania odráza reálne potreby PZ/OZ, alebo potreby školy v súvislosti s ich profesijnými kompetenciami a plnením jeho pedagogických povinností v škole, ktorá je poskytovatelom aktualizacného vzdelávania. To znamená, ze by malo byt v osobnom záujme PZ/OZ ponúkané vzdelávanie absolvovat a vyuzit zdroje a podporu, ktorú mu zamestnávatel takýmto spôsobom poskytuje. Prakticky ale môze nastat aj taká situácia, ze PZ/OZ z opodstatnených dôvodov (napr. PN) nemôze absolvovat toto vzdelávanie v tom case, ked sa v škole realizuje. Má si v tom prípade nahrádzat vzdelávanie tak, ze absolvuje aktualizacné vzdelávanie na inej škole dokonca na vlastné náklady? Je hlavným cielom to, aby „absolvoval“ nejaký rozsah vzdelávania? To by uz ale nebolo aktualizacné vzdelávanie v zmysle zákona a ani zdravého rozumu. Ak to aktualizacné vzdelávanie, ktoré PZ/OZ vymeškal, malo prispiet svojím obsahom k zlepšeniu procesov na danej škole, potom by táto škola, ako poskytovatel, mala vytvorit moznost opakovania vzdelávania. Alebo umoznit adekvátnu náhradu podla cielov a obsahu schváleného jednoduchého programu v rámci vzájomného ucenia a individuálnej podpory v rámci predmetovej komisie, metodického zdruzenia ci vzdelávacej oblasti. Môzeme to nazvat aj „doucovanie“ v rámci vecne príslušnej skupiny kolegov. Pri aktualizacnom vzdelávaní ide aj o to, aby sa operatívne a špecificky, cielene pre školu podporovala profesionalita a spolupráca ucitelov danej školy. Takýmto prístupom škola posilnuje aj kultúru uciacej sa organizácie.

Prípadné cielené vyhýbanie sa a úmyselné odmietnutie úcasti na vzdelávaní zo strany PZ/OZ by malo byt predmetom diskusie v rámci hodnotiacich rozhovorov. Prirodzeným dôsledkom je aj následná absencia preukázatelných prvkov v atestacnom portfóliu. Riaditel v prípade úmyselného neabsolvovania aktualizacného vzdelávania v škole môze zvázit tento fakt pri schvalovaní a uvolnení kolegu na iné formy vzdelávaní (platené, casovo nárocnejšie, od externých poskytovatelov, atd.) Pri predchádzaní takýchto javov by riaditel mal pracovat s ocenovaním a hodnotením (aj financným ohodnotením) kolegov, ktorí pripravia a realizujú vzdelávanie na jednej strane a kolegov, ktorí preukázatelne aplikujú nadobudnuté aktualizácie vo svojej výucbe.

Nie je jednoduché len tak zo dna na den zmenit svoje vnútorné nastavenie a sebavnímanie. Jadro osobnosti cloveka sa mení najtazšie, ale práca na sebe samom prináša výhody. Ucitel uz nie je len tým, kto „zvláda a ustojí“ rôznorodé pedagogické situácie a úlohy, ale je tým, kto ich predvída, plánuje a riadi. Na zaciatok stací, ked si budeme uvedomovat, ze nie je všetko len o rôznych metódach, ale ze tieto techniky a ich výsledný vplyv majú základ niekde hlboko vo vnútri našej osobnosti. Profesijný rozvoj a s ním spojená postupná kultivácia vlastných profesijných kompetencií je klúcom k zlepšeniu spolocenského statusu ucitela a napomáha k tomu, aby ucitel 21. storocia bol, ako sa uvádza v NPRVaV „kvalitný, spolocensky rešpektovaný a primerane odmenovaný “.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:

Akreditovaný inovacný program kontinuálneho vzdelávania Vyuzitie e-leraningu vo vyucovaní, garant Ing. Miroslava Jakubeková. Dostupné z:  http://pkr.mpc-edu.sk/subor/306

PLAMÍNEK, J. a R. FIŠER, 2005. Rízení podle kompetencí. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1074-9

Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky c. 361/2019 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji. Dostupné z: https://www.minedu.sk/vyhlasky/

Zákon c. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Dostupné z: https://www.minedu.sk/12272-sk/zakony/

Zoznam poskytovatelov akreditovaných programov kontinuálneho vzdelávania podla zákona c. 317_2009 Z. z. aktualizované (18.10.2019). Dostupné z:

https://www.minedu.sk/zoznamy-poskytovatelov-vzdelavania-pedagogickych-zamestnancov-a-odbornych-zamestnancov/ https://www.minedu.sk/data/att/15490.pdf

https://www.minedu.sk/17786-sk/narodny-program-rozvoja-vychovy-a-vzdelavania/

Časopis: 
Pedagogické rozhľady