Aktivizujúce metódy vo vyučovaní anglického jazyka s využitím fenoménu osobnosti M. R. Štefánika

Autor, Popis: 
Viktor Zeher, Gymnázium, Trebišovská 12, Košice
Anotácia: 
Cieľom článku je predstaviť na konkrétnom príklade implementáciu aktivizujúcich metód do výučby anglického jazyka s dôrazom na tematickú orientáciu vyučovania na fenomén osobnosti M. R. Štefánika a jeho využitie v historicko-kultúrnom kontexte.

Ucenie sa a vyucovanie cudzieho jazyka patria k dolezitym vyzvam, pred ktorymi kazdodenne stoja ziaci a ucitelia v roznych vzdelavacich instituciach ci uz na Slovensku alebo v inych krajinach, pricom nie je mozne zabudnut na fakt, ze cudzojazycne vyucovanie prechadza v poslednom obdobi podstatnymi zmenami.

Ako uvadza Schwerdtfeger (2001), globalne zmeny ako dosledok elektronickeho zosietovania sveta, koncepcia autonomneho ucenia sa a v neposlednom rade zmena spolocenskeho zriadenia a rozpustenie vychodneho bloku priniesli so sebou v kontexte cudzojazycneho vyucovania do nasho regionu vyrazne zmeny, ktore su zo spolocenskeho hladiska aj dosledkom snahy o vytvorenie a udrzanie novych kulturnych, turistickych a hospodarskych kontaktov. To sa prirodzene odrazilo aj v narastajucej poziadavke po zmene organizacnych foriem vyucovania, pricom islo hlavne o marginalizovanie frontalneho vyucovania.

Komunikativna orientacia sucasneho cudzojazycneho vyucovania priniesla so sebou vyrazne zmeny v oblasti principov vyucovania cudzich jazykov, ktore podla Neuner a Hunfeld (1993) mozeme zhrnut nasledovne: uprednostnovanie uciva, ktore ma pre ziakov vyznam v realnom zivote, prechod od frontalneho vyucovania k variabilnym socialnym formam, zmena v chapani ulohy ucitela - ucitel ako pomocnik, aktivna spolupraca ziakov vo vyucovacom procese, vyuzivanie materialov, ktore je mozne upravit podla cielov a potrieb cielovej skupiny ziakov.

Okrem toho aktualna potreba aktivneho ovladania viacerych cudzich jazykov sucasne a snaha o kvalitnu a modernu vyucbu, ktora spociva aj v posune od prosteho sprostredkovania informacii k aktivizacii samotneho ziaka a ku hladaniu zmyslu toho, co sa ziak uci, predpokladaju vyuzitie nielen pestrej skaly organizacnych foriem, ale aj metod vyucovania.

Na zaklade uvedenych skutocnosti je mozne konstatovat, ze sucasne jazykove vyucovanie sa nezaobide bez implementacie aktivizujucich metod do vyucovania ako takeho, pricom opodstatnenost problematiky tejto skupiny metod potvrdzuju vo svojich publikaciach aj autori ako Sitna (2009), Lacina a Kotrba (2015) a Capek (2015), ktori sa podrobne zaoberaju ich jednotlivymi aspektmi.

V ramci nasho prispevku sa zameriame na predstavenie konkretnej vyucovacej jednotky s implementaciou aktivizujucich metod do vyucovania anglickeho jazyka v ramci konverzacnych hodin v poslednom rocniku patrocneho bilingvalneho gymnazia so zameranim na anglicky jazyk, pricom tematicky sa tato vyucovacia jednotka bude orientovat na vyuzitie fenomenu osobnosti M. R. Stefanika v ramci tematickeho okruhu Slovensko. V zavere ponukneme pedagogicku reflexiu danej jednotky priblizujucu nasu pedagogicku skusenost z praxe.

Model vyucovacej jednotky (90 minut)

Predmet: anglicky jazyk

Tema: M. R. Stefanik ako vyznamna osobnost dejin nasej krajiny

Tematicky okruh: Slovensko

Cielova skupina: piaty rocnik patrocneho bilingvalneho studia

Specificke ciele vyucovacej jednotky:

  • oznacit vyroky ako pravdive alebo nepravdive na zaklade porozumenia textu;
  • reprodukovat v ramci brainstormingovej aktivity doterajsie vedomosti o M. R. Stefanikovi;
  • priradit korespondujucu definiciu k anglickym vyrazom;
  • doplnit chybajuce informacie do svojej verzie textu na zaklade porozumenia citaneho textu spoluziakom;
  • sformulovat otazky do interview s M. R. Stefanikom;
  • sformulovat odpovede v ramci interview z pozicie M. R. Stefanika;
  • spolupracovat so spoluziakom pri priprave interview;
  • argumentovat v ramci interview z pozicie M. R. Stefanika;
  • zapisat chybajuce informacie do pracovneho listu;
  • predviest interview vo dvojiciach pred skupinou.

Pedagogicke strategie:

Metody: brainstorming, rolova hra, praca s textom, praca s pracovnym listom;

Formy: samostatna praca, praca vo dvojiciach, frontalne vyucovanie;

Didakticke prostriedky: pracovne listy s ulohami.

Rozvijanie klucovych kompetencii:

- jazykovej percepcie: citanie s porozumenim prostrednictvom prace s textom;

- jazykovej expresie: hovorenie prostrednictvom rolovej hry.

Medzipredmetove vztahy: - dejepis.

Priebeh vyucovacej jednotky

Aktivita c. 1: Brainstorming (7 minut): Ziaci spontanne vyjadruju svoje vedomosti a myslienky o osobe M. R. Stefanika, pricom ich vyjadrenia sa zapisuju na tabulu.

Aktivita c. 2: Praca so slovnou zasobou (7 minut): Kazdy ziak samostatne v pracovnom liste spaja vyrazy s prislusnymi anglickymi definiciami. Nasledne si vo dvojiciach porovnaju svoje riesenia. Na koniec aktivity skontrolujeme spravnost ziackych rieseni tak, ze vyvolame jednotlivych ziakov, aby precitali, ako spojili jednotlive vyrazy s definiciami.

Match the following expressions to their explanations: A) disassemble, B) corporal, C) brigadier-general, D) triumvirate, E) muttering, F) pioneer, G) breach. 1) a space made in a wall, fence or line of defence, especially during a military attack; 2) a non-commissioned officer of low rank in the army; 3) a group of three powerful people, especially people in charge of something; 4) one of the first people to do something important that is later continued and developed by other people; 5) to take something apart in order to repair it or understand how it works; 6) an officer of high rank in the army; 7) talking in a quiet voice

Aktivita c. 3: Parove citanie textu (15 minut): Ziakom dame pokyn, aby pracovali vo dvojiciach. Kazdy z dvojice dostane odlisnu verziu toho isteho textu o zivote M. R. Stefanika, teda verziu A alebo B. Jednotlive verzie sa od seba lisia tym, ze v kazdej z nich su vynechane ine informacie, ktore su kompletne v tej druhej verzii textu. Ziaci si nasledne vzajomne citaju text tak, aby si doplnili vynechane informacie vo svojej verzii. Na konci tejto aktivity maju obaja ziaci z kazdeho paru kompletny text (ktory uvadzame dalej).

A scholar, adventurer, polyglot, diplomat, war hero and nation-builder, Milan Rastislav Stefanik's inspirational life story reads like that of a sort of real-life, Slovak Indiana Jones. Born in 1880 in Kosariska, a village near Brezova pod Bradlom, he left Slovakia as a young man to study in Prague and then Paris.

Taking up astronomy, he travelled the globe, visiting Africa, South America, Russia, Central Asia, and the South Pacific. He climbed Mont Blanc six times, on the final occasion helping to disassemble and bring down an observatory from the peak. In a pre-war visit to Ecuador he added diplomacy to his skills, winning acclaim in Paris for securing France a contract to install a telegraphic network in the South American territory.

He then became one of the pioneers of military aviation, joining the French army at the outbreak of World War I (Slovakia was at the time part of German-allied Austro-Hungary) and, in a stellar career, rose from corporal to brigadier-general.

Along with the Czech statesmen Tomas Garrigue Masaryk and Edvard Benes, Stefanik was one of the triumvirate who led the establishment of an independent Czechoslovakia at the end of the war. It was not just his diplomatic skills which helped bring about this achievement: as a military leader, he played a particularly significant role in forming and leading the Czechoslovak Legions which fought on the Entente side in the latter stages of the war and helped secure the new nation global recognition.

Stefanik died in a plane crash near Bratislava in 1919, just a few months after Czechoslovak independence was declared. The sense of national loss was demonstrated by the huge crowds who mourned his death; and in the scale of the monument erected to him at Bradlo in the 1920s.

Whatever truth lies in the dark mutterings about a conspiracy, his loss would be keenly felt for a generation. The Slovaks were left without a prominent national leader and statesman during the First Czechoslovak Republic whose politics, partly as a result, were largely dominated by Czechs.

The extraordinary quality of Stefanik's story is telling: the reason that no Slovak leaders of equivalent stature emerged after he died may well have been that Slovakia was simply not equipped to provide them. Stefanik had had to leave his own country in order to get the education and experience needed to lead it. In 1919, Slovakia was still not ready to fill the breach.

Zdroj: http://travel.spectator.sme.sk/articles/1826/national_icon_milan_rastisl...

Aktivita c. 4: Kontrola porozumenia textu (8 minut). Ziaci pracuju najprv samostatne. Na zaklade vlastneho porozumenia textu o zivote M. R. Stefanika oznacia vyroky za textom bud ako pravdive alebo nepravdive. Nasledne si svoje riesenia porovnaju vo dvojiciach. Na zaver skontrolujeme spravnost rieseni ziakov tak, ze vyzveme jednotlivych ziakov, aby precitali svoje riesenie.

Decide whether the following statements are true or false: A) M. R. Stefanik was recognized for his merit for France in Southern America. B) During the WWI. M. R. Stefanik was promoted to a higher rank in the army. C) M. R. Stefanik contributed to the formation of the 1st Czechoslovak republic. D) M. R. Stefanik died soon afer the declaration of the Czechoslovak independence. E) Apart from M. R. Stefanik, Slovakia provided a few other statesmen of great prominence.

Aktivita c. 5: Priprava interview s M. R. Stefanikom (20 minut). Ziakov rozdelime do dvojic nahodnym sposobom, ze si kazdy vyzrebuje jedno cislo. Ziaci s rovnakym cislom vytvoria dvojicu. Vo dvojiciach si prerozdelia ulohy. Jeden z dvojice bude mat rolu veduceho interview a druhy z dvojice sa ujme roly M. R. Stefanika. Na zaklade informacii ziskanych z precitaneho textu spolocne pripravia aspon sest otazok, ktore budu zamerane na pricinno-nasledne vztahy, teda nie na faktograficke udaje. Vzapati pripravia aj odpovede na pripravene otazky a priebeh interview si nacvicia.

Ked uz maju svoje otazky a odpovede pripravene, skontrolujeme ich gramaticku a lexikalnu spravnost.

Aktivita c. 6: Simulacia pripraveneho interview (25 minut). Jednotlive dvojice vyzveme, aby pred zvyskom skupiny predviedli interview s rozdelenymi ulohami, ktore si pripravili v predoslej casti vyucovacej jednotky. Spolu so zvyskom skupiny sledujeme simulaciu jednotlivych interview a po kazdom interview okomentujeme jeho prevedenie.

Diagnosticka faza (8 minut)

V zavere vyucovacej jednotky sa zameriame na jej vyhodnotenie. Najprv vyzveme jednotlivych ziakov z dvojic, aby zhodnotili svoju pracu vo dvojiciach pocas vyucovacej jednotky a nasledne doplnime nase ucitelske hodnotenie.

Pedagogicka reflexia po zrealizovani vyucovacej jednotky. Dana vyucovacia jednotka bola zamerana na implementaciu aktivizujucich metod do vyucby anglickeho jazyka v maturitnom rocniku patrocneho bilingvalneho gymnazia. Zaroven sme danu vyucovaciu jednotku tematicky orientovali na vyuzitie fenomenu osobnosti M. R. Stefanika, pricom sme sa snazili minimalizovat zastupenie frontalneho vyucovania, umoznujuc ziakom ich aktivizaciu s cielom zabezpecit im vlastnu reflexiu danej osobnosti v kontexte jej roznorodych aspektov.

Co sa tyka brainstormingovej aktivity, ktoru sme vyuzili v uvode, je mozne konstatovat, ze ziaci uz mali iste poznatky o osobe M. R. Stefanika, kedze medzi ich odpovedami sa objavili take, ako napr. Stefanik bol astronom; Stefanik sa podielal na zorganizovani legii, Stefanik bol minister vojny.

Pokial ide o rolovu hru, v ramci ktorej ziaci mali simulovat interview s M. R. Stefanikom, v ziackych vystupoch sa objavili take otazky, ako napr. Ako ste vnimali vypuknutie prvej svetovej vojny z pozicie Slovaka? Co Vas priviedlo k myslienke vybudovat Vase vlastne observatorium?, co svedci o hlbsom prieniku ziakov do danej problematiky.

V priebehu tejto vyucovacej jednotky bolo mozne pozorovat, ze ziaci pracovali aktivne a so zanietenim na jednotlivych ulohach, co je mozne zdovodnit tym, ze dane aktivity boli koncipovane tak, aby sa vyzadovalo ich priame zapojenie do vyucovacieho procesu.

Pokial ide o vyuzitie skupinovej prace v ramci vyucovacej jednotky, ktore je uzko spate s implementaciou aktivizujucich metod do vyucovania, mozeme potvrdit, ze tato socialna forma prispela k rozvijaniu komunikacnych zrucnosti ziakov, co zdovodnujeme nasledovne. Prostrednictvom odburania resp. minimalizovania jednostrannej komunikacie mali ziaci moznost komunikovat v cielovom jazyku v bezpecnom prostredi, tzn. medzi sebou v skupinach. Tym doslo k odburaniu stresu a strachu z vyskytu chyb v cielovom jazyku a podpore jazykovej produkcie. Ziaci boli celkovo viac motivovani k praci pocas vyucovacej jednotky, a tym k uceniu sa cieloveho jazyka. Preto mozeme tvrdit, ze skupinova praca pozitivne ovplyvnila klimu na vyucovacej jednotke, ktora je dolezita pri rozvijani komunikativnej kompetencie.

Co sa tyka tematickej orientacie vyucovacej jednotky, zaoberanie sa danou temou umoznilo ziakom obohatit svoj obzor vedomosti spojenych s osobnostou M. R. Stefanika a zaroven im umoznilo aj pochopit vyznam tejto osobnosti v kontexte slovenskych dejin a pochopit aj pricinno-nasledne vztahy v sirsom kontexte.

Celkovo mozeme konstatovat, ze specificke ciele vyucovacej jednotky sa podarilo naplnit, pricom ziaci boli zretelne aktivizovani v kazdej faze danej jednotky.

Pozitivnym aspektom v ramci tejto vyucovacej jednotky bolo aj to, ze ziaci ocenili vyber jednotlivych aktivit a pozitivne hodnotili aj odlisnost struktury danej vyucovacej jednotky od vyucovania v ramci inych predmetov. Zaroven vyjadrili ocakavanie castejsie implementovat dany typu aktivit do vyucovania.

Co sa tyka negativnych javov, je potrebne zdoraznit, ze dvojice ziakov v ramci aktivity zameranej na parove citanie by mali byt usadene podla moznosti vo vacsej vzdialenosti od seba, aby sa predislo ich vzajomnemu vyrusovaniu. Zdoraznujeme, ze ucitel by mal pocas paroveho citania dohliadnut na to, aby si ziaci dany text skutocne vzajomne citali, pretoze niektori ziaci mozu mat tendenciu chybajuce informacie iba odpisat od spoluziaka. Okrem toho povazujeme za dolezite instruovat ziakov v uvode brainstormingu, aby svojej myslienky vyjadrovali postupne, cim by sa predislo ich vzajomnemu prekrikovaniu.

Zaver

Aktivizujuce metody predstavuju v kontexte sucasneho jazykoveho vyucovania, respektive vyucovania ako takeho, dolezity inventar metod, ktore vedu ziakov nielen k ich motivacii a aktivizacii v jeho priebehu, ale aj k postupnemu umozneniu autonomneho ucenia sa, co povazujeme za dolezity aspekt v kontexte celozivotneho vzdelavania. Preto je dolezite, aby dane metody nasli svoje uplatnenie v modernom vyucovani kazdeho sucasneho ucitela.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKYCH ODKAZOV:

CAPEK, R., 2015. Moderni didaktika: lexikon vyukovych a hodnoticich metod. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3450-7.

LACINA, L. a T. KOTRBA, 2015. Aktivizacni metody ve vyuce: prirucka moderniho pedagoga. Brno: Barrister & Principal. ISBN 978-80-7485-043-1.

NEUNER, G. a H. HUNFELD, 1993. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: Eine Einfuhrung. Fernstudienangebot Deutsch als Fremdsprache 4. Munchen: Langenscheidt. ISBN 978-3-468-49676-9.

SCHWERDTFEGER, I. C., 2001. Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Fernstudienangebot Deutsch als Fremdsprache 29. Munchen: Langenscheidt. ISBN 978-3-468-49645-5.

SITNA, D., 2009. Metody aktivniho vyucovani: spoluprace zaku ve skupinach. Praha: Portal. ISBN 978-80-7367-246-1.

Summary:

The aim of this article is to present an example of the implementation of activising methods into the teaching of English language, with the focus on the topical orientation of teaching on the personality phenomenon of M. R. Stefanik and its usage in the historical and cultural context.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady