PEXESO
PEXESO
 
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
| 
 Názov: PEXESO  | 
|
| 
 Cieľová skupina: 4. ročník  | 
|
| 
 Vzdelávacia oblasť: Jazyk a komunikácia  | 
|
| 
 Kľúčové kompetencie: 
  | 
 Hlavný cieľ: Čítať s porozumením umelecké a vecné texty, vedieť, čo je autorská rozprávka, reprodukovať text a pracovať s knihou. Špecifické ciele: Kognitívne: -vedieť pracovať s knihou - prečítať si vybranú knihu z knižnice - určiť názov, autora a ilustrátora knihy - určiť hlavnú a vedľajšiu postavu - rozvíjať čítanie s porozumením na všetkých úrovniach Afektívne - - pestovať si kladný vzťah k literatúre Psychomotorické: - vytvoriť ilustráciu k prečítanému príbehu - nakresliť vhodnú ilustráciu k textu  | 
| 
 Prostredie: knižnica  | 
 Forma a počty: hromadná, skupinová, samostatná práca, individuálna, 1-30  | 
| 
 Trvanie: 45 minút a viac  | 
 
  | 
| 
 Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Čítanie je dôležitým komponentom formovania osobnosti, sprevádza človeka počas celého života. V jednotlivých obdobiach má síce rôznu podobu i mieru pochopenia, no možno ho považovať za neoddeliteľnú súčasť kultúrnosti človeka. Čitateľské kompetencie je potrebné rozvíjať už od útleho detstva. Metóda práce s knihou rozvíja čitateľskú gramotnosť. V uvedenej aktivite si žiaci vyberú knihu podľa vlastného výberu a vytvoria nielen k prečítanej knihe, ale aj ostatným knihám pexeso.  | 
|
| 
 Potrebný materiál: kniha, papier, pastelky  | 
|
| 
 Opis postupu realizácie: V úvode si spoločne zaspievame pieseň „Šípková Ruženka“, ktorú veľmi dobre poznáme. Následne môžeme žiakom dávať hádanky tak, že povieme názov literárnej postavy a oni určujú názov diela/knihy a aj autora (hádanky môžeme dávať aj z filmových postáv, ktoré sú žiakom známe). 
 Realizácia aktivity: Spoločným dialógom si so žiakmi zopakujeme, čo vedia o knihách, ako vznikali, kto ich tvoril, aké knihy boli v minulosti, ako sa šírili rozprávky atď. Po ukončení motivačného rozhovoru si žiaci vyberú ľubovoľnú knižku, ktorá ich zaujme alebo sa im páči. Prelistujú ju a vyberú si nejaký príbeh, poprípade časť knižky, ktorú prečítajú. Na papier si napíšu názov knihy, meno autora, meno ilustrátora a následne pomenujú hlavnú a vedľajšiu postavu v príbehu. Napíšu myšlienku, ktorá ich zaujala alebo vyberú vetu, ktorá ich pobavila alebo jej nerozumeli. Nakoniec sa pokúsia o ilustráciu príbehu. Keď toto všetko zvládneme budeme so žiakmi viesť opäť rozhovor, v ktorom môžeme klásť tieto otázky: 
 Po uvedenom rozhovore si každý žiak vyberie zo svojho príbehu dve informácie, ktoré boli pre neho najdôležitejšie a vytvorí z nich tzv. pexeso. Čím viac knižiek žiak prečíta, tým viac kartičiek má, čiže si môže vytvárať vlastné pexeso alebo sa môže spojiť celá trieda a vytvoriť si tak vlastné triedne pexeso. 
 Poznámky pre učiteľa: Vytváranie pexesa z prečítaných príbehov, rozprávok, článkov a kníh sa môže realizovať celoročne a nemusia sa realizovať len na pôde školy alebo školského zariadenia, ale aj doma. Žiaci môžu pexeso vytvárať a hrať sa spoločne s rodičmi. 
 Možné pokračovanie, následné aktivity: Pexeso môžeme so žiakmi vytvárať aj na základe pozretia rôznych filmov a môžeme spájať názov filmu s filmovou hláškou. 
  | 
|
| 
 Autor/Zdroj: Mgr. Andrea Makišová, učiteľka profesijného rozvoja DP MPC Trenčín 
 Inšpirácia:  
  | 
|
        