Metóda tvorivého denníka
Metóda tvorivého denníka
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Metóda tvorivého denníka |
|
Cieľová skupina: deti 2. – 4. ročník ŠKD |
|
ŠKD: TOV: spoločensko-vedná TOV, vzdelávacia TOV, esteticko-výchovná TOV, pracovno-technická TOV, je možné využiť aj v iných TOV Prierezová tematika: mediálna výchova |
|
Kľúčové kompetencie: Kompetencia učiť sa učiť: dieťa rieši nové situácie Komunikačné kompetencie: dieťa sa zrozumiteľne vyjadruje Sociálne kompetencie: dieťa pomenuje svoje potreby, city a pocity, dieťa presadzuje svoju autonómiu Pracovné kompetencie: dieťa kultivuje svoju vytrvalosť Občianske kompetencie: dieťa si uvedomuje potrebu prijatia zodpovednosti za svoje správanie Mediálne kompetencie: dieťa vytvára nový mediálny obsah |
Ciele: Kognitívne:
a štylistickej
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie: škola, externé prostredie (domáce prostredie) |
Forma: individuálna |
Trvanie: podľa individuálneho záujmu detí |
|
Anotácia/Edukačný kontext aktivity: „Kto nenájde správny vzťah k sebe vo chvíľach rozhovoru so sebou, nenájde správny vzťah k okoliu...“ Pavol Strauss |
|
Potrebný materiál: |
|
Opis postupu realizácie: Čo je metóda tvorivého denníka? Vedenie denníka je nástroj, ktorý na základe písania a kreslenia zlepšuje jazykové schopnosti dieťaťa a umožňuje jeho sebapoznávanie. Kreslená alebo písaná forma prejavu rozvíja rečové schopnosti dieťaťa. Je to individuálny prostriedok vyjadrovania každého jednotlivca, preto mu poskytuje istotu a bezpečie na dôverné zápisky a kresby. V denníku si dieťa môže zaznamenať každodenné udalosti, osobné zážitky, emócie, ktoré nie je schopné vyjadriť nahlas. Dieťa využíva vizuálne a slovné myšlienkové pochody, má istotu, že ho nikto nebude hodnotiť výslednou známkou ako v škole. Podľa Capacchione (1982, s. 20) práca s denníkom podporuje u dieťaťa tvorivosť a obrazotvornosť – dieťa sa môže rozhodnúť pre vyjadrenie kreslením alebo písaním, je zaujaté svetom vlastnej fantázie, emočné uvoľnenie – je to prvá pomoc pre dieťa vyjadriť svoj pocit, sebadôveru – vedenie denníka nie je vystavené kritike, postupne dieťa získava sebadôveru vo vlastné schopnosti, bezpečie – je to vlastné súkromie dieťaťa, do ktorého je možné nahliadnuť len s jeho súhlasom, dieťa spontánne vyjadruje svoje emócie a zážitky, komunikáciu – vedenie denníka zlepšuje komunikáciu, lebo vytvára návyk kresliť a písať o osobných zážitkoch, spontánnosť – vďaka tomu, že je súkromnou vecou a nepodlieha žiadnej kontrole, je vhodným spontánnym prejavom, pričom rozvíja intuíciu a tvorivosť. Metodológia práce s tvorivým denníkom Na úvod je dôležité priblížiť deťom, čo je tvorivý denník, ako si ho môžu postupne vytvárať. Najúčinnejší je vhodný motivačný rozhovor, kde vychovávateľka využíva batériu otvorených otázok (Pokús sa vysvetliť slovo denník? Čo si myslíš, aký význam má viesť si vlastný denník? Ako si predstavuješ, že by mohol tvoj denník vyzerať? Čo potrebuješ k tomu, aby si si mohol/la písať denník...) Vychovávateľka deťom vysvetlí obsah denníka, že si ho môžu samy ilustrovať, že si sem môžu písať to, čo uznajú za vhodné, keď niečo zaujímavé videli, pozorovali, keď ich niečo trápi, keď si s niečím nevedia poradiť, keď ich niečo potešilo, keď sa im niečo podarilo a pod. Vychovávateľka môže s deťmi vytvoriť pravidlá práce s vlastným denníkom typu: do denníka je možné zapisovať a tvoriť priebežne, do denníka je možné zapisovať podľa vlastnej potreby, písaním denníka neruším ostatných okolo seba, denník je súkromná záležitosť – nebudeme porušovať osobné právo vzájomného rešpektu súkromia, nahliadnuť do denníka je možné so súhlasom majiteľa a pod. Podľa záujmu detí umožní vychovávateľka deťom podeliť sa o svoje denníkové zápisky alebo dobrovoľné čítanie z denníkov v dohodnutom čase a na dohodnutom mieste, je dôležité umožniť dieťaťu vyhodnocovať svoj denník mimo priameho nahliadnutia do denníka sebahodnotením, rozhovorom s dieťaťom na tému: Čo si myslím o svojich zápiskoch? Čo by som s odstupom času robil/la inak. Poznámky pre pedagogického zamestnanca: Dôležitým odporúčaním k uvádzanej metóde je informovať aj rodičov tak, aby sa predišlo konfliktom zo strany rodičov a detí, najmä zdaniu neadekvátneho zasahovania do súkromia detí. Dôležité je požiadať rodičov o vytvorenie vzájomných pravidiel pri práci s tvorivým denníkom medzi rodičom a dieťaťom. Týmto vychovávateľka významne deťom uľahčí prácu s tvorivým denníkom. Tvorivý denník má svoje opodstatnenie práve v krízových situáciách súčasných dní a ich každodennom dopade a potrebe riešení. Možné pokračovanie, následné aktivity: Deti môžeme inšpirovať zaujímavými citátmi z denníkov slávnych ľudí, dokonca vedcov (Leonardo da Vinci) a motivovať ich k tomu, aby pri realizácii spätnej väzby využívali a vyhľadávali zaujímavé myšlienky zo svojich denníkov, ktoré by inšpirovali aj ostatných. Vychovávateľka môže motivovať deti k sporadickému zaznamenávaniu osobných cieľov, ktoré by chceli plniť, a k následnému vyhodnocovaniu cieľov, či už krátkodobých, alebo dlhodobých. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Gabriela Zábušková, učiteľka profesijného RP MPC Banská Bystrica Ďalšie zdroje: Poďakovanie: |