Konštrukcia trojuholníka trochu inak
Konštrukcia trojuholníka trochu inak
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Konštrukcia trojuholníka trochu inak |
|||
Cieľová skupina: 5. ročníka ZŠ |
|||
Tematická oblasť výchovy: matematika a informatika |
|||
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: - sformulovať vlastnými slovami trojuholníkovú nerovnosť na základe vlastného bádania Špecifické ciele: Kognitívne: - formulovať myšlienky - navrhnúť spôsob riešenia problému - overiť navrhnuté riešenie prakticky - sformulovať závery overovania Psychomotorické: zhotoviť si potrebné pomôcky manipulovať s pomôckami Afektívne: prekonávať prekážky dokončiť začatú prácu |
||
Prostredie: trieda školy, domáce prostredie |
Forma: individuálna, práca vo dvojiciach |
||
Trvanie: príprava pomôcok 20 min., aktivita 40 min. |
|
||
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Aktivitu je možné realizovať počas vyučovania, v školskom klube detí alebo aj doma ako bádateľskú činnosť. Ak sú deti doma, môžu si aktivitu rozdeliť na dve časti podľa individuálnej dĺžky schopnosti sústrediť sa. Cieľom aktivity je vlastnou bádateľskou činnosťou sformulovať trojuholníkovú nerovnosť. V závere je vhodné, aby žiaci (deti) mohli prezentovať svoje zistenia, obhájiť svoj názor.
|
|||
Potrebný materiál: drevené špajličky (pásik tenkého plastu alebo pásik papiera), nožnice, papier, ceruzka alebo pero, dve obálky |
|||
Opis postupu realizácie aktivity: Najprv si dieťa pripraví pomôcky – modely úsečiek. Poslúžiť môžu drevené špajličky, plastový pásik, aj pásik papiera, alebo aj iný vhodný materiál. Ak pracujeme v škole, deti si pripravia pomôcky doma, v ŠKD alebo na hodinách technickej výchovy. Dĺžky úsečiek 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 a 10 cm. Z niektorých dĺžok si môžu pripraviť aj dva kusy. Text v rámikoch učiteľ (rodič) vystrihne a vloží do obálky označenej č. 1, č. 2.
Text do obálky č. 1
Text do obálky č. 2
Dieťa pracuje samostatne, v prípade potreby pomoci použije pripravené obálky. Po vypracovaní pracovného listu je vhodné zreflektovať činnosť otázkami:
Poznámky pre učiteľa: Po zrealizovaní reflexie je možné vyhodnotiť najlepšie formulované závery. Žiaci, ktorí by prejavili záujem o rysovanie trojuholníkov kružidlom, môžu pracovať aj týmto spôsobom. Poznámky pre rodiča:
Možné pokračovanie, následné aktivity: Podobne je možné pracovať s ktoroukoľvek témou, v ktorej sa diskutuje počet riešení v konštrukčných úlohách. Nechať dieťa overiť podmienky riešenia konštrukčnej úlohy, sformulovať ho vlastnými slovami, kedy úloha nebude mať riešenie. |
|||
Autor/Zdroj: RNDr. Ľuboslava Ferčíková, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC, Bratislava
Ďalšie zdroje: Turek, I., 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol.s r.o., 2008. ISBN 978-80-8078-198-9. Internetové zdroje: http://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statny-vzdelavaci-program/isced2_spu_uprava.pdf |
|||
Prílohy na stiahnutie: Príloha: Pracovný list
|