Konštrukcia trojuholníka trochu inak

Konštrukcia trojuholníka trochu inak

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Konštrukcia trojuholníka trochu inak

Cieľová skupina: 5. ročníka ZŠ

Tematická oblasť výchovy: matematika a informatika

Kľúčové kompetencie:

  • kompetencia učiť sa učiť sa
  • kompetencia riešiť problémy
  • kompetencia uplatniť základ matematického myslenia
  • komunikačné kompetencie

Hlavný cieľ:

- sformulovať vlastnými slovami trojuholníkovú nerovnosť na základe vlastného bádania

Špecifické ciele:

Kognitívne:

- formulovať myšlienky

- navrhnúť spôsob riešenia problému

-  overiť navrhnuté riešenie prakticky

-  sformulovať závery overovania

Psychomotorické:  

zhotoviť si potrebné pomôcky

manipulovať s pomôckami

Afektívne:

prekonávať prekážky

dokončiť začatú prácu    

Prostredie: trieda školy, domáce prostredie

Forma: individuálna, práca vo dvojiciach

Trvanie: príprava pomôcok 20 min., aktivita 40 min.

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Aktivitu je možné realizovať počas vyučovania, v školskom klube detí alebo aj doma ako bádateľskú činnosť. Ak sú deti doma, môžu si aktivitu rozdeliť na dve časti podľa individuálnej dĺžky schopnosti sústrediť sa. Cieľom aktivity je vlastnou bádateľskou činnosťou sformulovať trojuholníkovú nerovnosť. V závere je vhodné, aby žiaci (deti) mohli prezentovať svoje zistenia, obhájiť svoj názor.

 

Potrebný materiál: drevené špajličky (pásik tenkého plastu alebo pásik papiera), nožnice, papier, ceruzka alebo pero, dve obálky

Opis postupu realizácie aktivity:

Najprv si dieťa pripraví pomôcky – modely úsečiek. Poslúžiť môžu drevené špajličky, plastový pásik, aj pásik papiera, alebo aj iný vhodný materiál. Ak pracujeme v škole, deti si pripravia pomôcky doma, v ŠKD alebo na hodinách technickej výchovy. Dĺžky úsečiek 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 a 10 cm. Z niektorých dĺžok si môžu pripraviť aj dva kusy. Text v rámikoch učiteľ (rodič) vystrihne a vloží do obálky označenej č. 1, č. 2.

 

Text do obálky č. 1

Pomôcka č.1:

Vezmi si z pripravených úsečiek najdlhšiu (10 cm) a dve najmenšie (3 cm, 4 cm).

Vieš zostrojiť trojuholník? Nezabudni, úsečky musíš prikladať na konce prvej.

Skús aj inú možnosť.

 

Text do obálky č. 2

Pomôcka č. 2

1.Vyber si najdlhšiu (10 cm) úsečku a najmenšiu (3 cm).

2. Už vieš, že ak tretia bude mať dĺžku 4 cm, trojuholník nezostrojíš.

3. Vezmi si úsečku dĺžky 5 cm.

4. Podarilo sa trojuholník zostrojiť?

5. Vyberaj vždy úsečku dlhšiu, až kým sa ti to nepodarí.

6. Dĺžky úsečiek zapíš do správneho stĺpca dá/nedá sa zostrojiť trojuholník.

7. Pokús sa pravidlo vysloviť teraz.

 

Dieťa pracuje samostatne, v prípade potreby pomoci použije pripravené obálky.

Po vypracovaní pracovného listu je vhodné zreflektovať činnosť otázkami:

  • K akému záveru si prišiel (a)?
  • Ktorá úloha si ti zdala najľahšia/najťažšia?
  • Čo ťa v najťažšej úlohe potrápilo a prečo?

Poznámky pre učiteľa:

Po zrealizovaní reflexie je možné vyhodnotiť najlepšie formulované závery. Žiaci, ktorí by prejavili záujem o rysovanie trojuholníkov kružidlom, môžu pracovať aj týmto spôsobom.

Poznámky pre rodiča:

  • Pri úlohe č. 2 bude dieťa pravdepodobne písať väčšie čísla od uvedených, napr. 7,8,9,...Ale riešením sú aj medzi - 6 a menšie, napr. 5,4,3. Pri úlohe č. 3 sú to čísla 12,13,14,... ale aj 2,1.
  • Nech vám povie, ako riešilo úlohu štyri. Porovnajte ju s uvedeným záverom: Pre strany trojuholníka platí: súčet dĺžok dvoch menších strán je väčší ako tretia strana.
  • Nie každé dieťa zvládne úlohu štyri, formulácie budú určite iné ako v závere. Zhodnoťte vecnú správnosť.
  • Prvé dve úlohy môžu riešiť aj štvrtáci.

Možné pokračovanie, následné aktivity: Podobne je možné pracovať s ktoroukoľvek témou, v ktorej sa diskutuje počet riešení v konštrukčných úlohách. Nechať dieťa overiť podmienky riešenia konštrukčnej úlohy, sformulovať ho vlastnými slovami, kedy úloha nebude mať riešenie.

Autor/Zdroj: RNDr. Ľuboslava Ferčíková, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC, Bratislava

 

Ďalšie zdroje:

Turek, I., 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol.s r.o., 2008. ISBN 978-80-8078-198-9.

Internetové zdroje:

http://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statny-vzdelavaci-program/isced2_spu_uprava.pdf

Prílohy na stiahnutie:

Príloha: Pracovný list