Bocian
Bocian
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Bocian |
|
Cieľová skupina: 5- až 6-ročné deti |
|
Vzdelávacia oblasť: človek a spoločnosť, podoblasť – prosociálne správanie Súvisiace oblasti: človek a príroda, podoblasť – živočíchy |
|
Kľúčové kompetencie: - kompetencie k učeniu - kompetencie k riešeniu problému - kompetencie komunikatívne - kompetencie sociálne a personálne
|
Výkonový štandard: |
Prostredie: trieda materskej školy, domáce prostredie |
Forma a počty: frontálna, individuálna – podľa aktuálnej situácie |
Trvanie: 25 – 30 minút |
|
Anotácia: Aktivita je v rámci predprimárneho vzdelávania zameraná na vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť. Základné metódy využité v tejto vzdelávacej aktivite sú metóda riadeného čítania a metóda hry. Podstata metódy riadeného čítania spočíva v tom, že učiteľka (rodič) vyberie text, ktorý deťom číta po častiach. Po každej prečítanej časti kladie deťom alternatívne otázky. Prezentovaná aktivita môže prispieť k získavaniu kompetencií detí, ktoré smerujú k zodpovednému prosociálnemu správaniu. V prílohe č. 1 prezentujeme príbeh o bocianovi s konkrétnymi otázkami pre deti. V prílohe č. 2 opisujeme detailný postup výroby bábky bociana z odpadového materiálu a pomôcky, ktoré potrebujeme na jeho zhotovenie (možnosť spolupráce dieťa – rodič). |
|
Potrebný materiál: obrázky rôznych druhov bocianov (bocian biely, bocian čierny, červenohlavý, čiernokrký, kráľovský); príbeh Bocian a jeho kŕdeľ, materiál na výrobu bociana. |
|
Opis postupu realizácie: Motivačná časť – Práca s obrázkami pri tabuli. Pýtame sa detí, čo vidia na obrázkoch a aký je rozdiel medzi týmito bocianmi na obrázku. Počas rozhovoru a opisu obrázkov sa deti zhodnú na tom, že aj keď je každý bocian iný, majú niečo spoločné. Každý bocian má inú farbu peria, ale majú rovnako dlhé nohy, dlhý krk a dlhé zobáky. Učiteľka rozpráva: „Bociany žijú neďaleko jazier a močiarov, lebo ich potravou sú ryby a zelené žabky. Majú dlhé nohy, aby mohli stáť aj v hlbokej vode, a dlhý zobák, aby mohli loviť v hlbokej vode. Bociany na jeseň odlietajú do teplých krajín a žijú v kŕdľoch. Všetci spoločne odlietajú na juh a na jar znova prilietajú k nám. Keď bociany prilietajú z teplých krajín, stavajú si nové hniezda na komínoch domov, elektrických stĺpoch, alebo na vysokých komínoch, aby nakládli vajíčka. Z nich sa vyliahnu mláďatká bociana. Niekedy dávno si ľudia priali, aby si bocian postavil hniezdo na ich komíne, lebo verili, že príchodom bociana do ich rodiny sa aj im narodí bábätko.“
Deti si počas ranného schádzania vyrobia bábku bociana. S vyrobenými bocianmi sa zahrajú vo vyznačenom močiari (lanom vyznačený priestor v triede). „Kráča bocian, kráča, v mláke nohy máča, každú chvíľu naďabí na ryby a na žaby.“
Hlavná časť – Po skončení učiteľka porozpráva deťom príbeh Bocian a jeho kŕdeľ (príloha č. 1). Zámerom príbehu je, aby deti pochopili, že „kradnúť“ je zlé, a naučili sa oceniť veci, na ktorých pracovali iní ľudia. Počas čítania deťom vysvetlí, že slovo „kradnúť“ znamená vziať si niečo, čo nie je vaše a patrí to niekomu inému. Prostredníctvom príbehu sa deti učia povedať „nie“ v situáciách, ktoré to vyžadujú, a dokážu primerane obhájiť svoj názor. Po dočítaní príbehu sa pýtame detí:
Reflexia
Poznámky pre učiteľa: Hry a činnosti podľa výberu detí – výroba bociana z odpadového materiálu Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách Vzdelávacia oblasť: Umenie a kultúra – časť VV, podoblasť – Výtvarné činnosti s tvarom v priestore Výkonový štandard: Skladá, spája z rôznych materiálov priestorovú zostavu, pomenuje ju. Cieľ: Strihaním, lepením a dotváraním detailov vyrobiť samostatne alebo s pomocou učiteľky bábku bociana. Možné pokračovanie, následné aktivity:
|
|
Autor/Zdroj: PhDr. Renáta Varhoľaková, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Košice Ďalšie zdroje: Metodika Aflatoun, Nadácia otvorenej spoločnosti |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha č. 1: Bocian a jeho kŕdeľ – príbeh Príloha č. 2: Postup výroby bábky bociana |