Pokusy z prírodovedy

Pokusy z prírodovedy

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Pokusy z prírodovedy

Cieľová skupina: 4. ročník ZŠ

Vzdelávacia oblasť: človek a príroda

Kľúčové kompetencie:

učiť sa učiť

Cieľ:

Realizáciou pokusov získať praktické skúsenosti a vedomosti v rámci vyučovacieho predmetu prírodoveda.

Prostredie: domáce

Formy: individuálna

Trvanie: podľa potreby

Počty: jeden žiak

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Zámerom uvedených pokusov je praktické osvojenie vedomostí z učiva 4. ročníka ZŠ vo vyučovacom predmete prírodoveda. Pokusy môže žiak realizovať v domácom prostredí sám alebo za pomoci rodinných príslušníkov. Pomôcky alebo materiály potrebné na ich realizáciu sú bežnou súčasťou domácností.  

Potrebný materiál: Uvedený v rámci opisov jednotlivých  pokusov realizovateľných v domácom prostredí z dôvodu jeho nenáročného zaobstarania.

Opis postupu realizácie pokusov:

Telesá a látky

1. Do sklenenej misky žiak vloží navlhčenú vatu. Do vaty položí niekoľko drobných železných skrutiek. Misku prikryje vrchnákom. Niekoľko skrutiek dá vedľa misky. O niekoľko dní môže žiak porovnávať povrch skrutiek a výsledky zapísať.

Topenie, tuhnutie, vyparovanie

2. Ako môžeme z neplávajúceho predmetu vytvoriť plávajúci?

Žiak naplní priehľadnú nádobu vodou. Urobí z plastelíny dve približne rovnaké guľky. Jednu guľku opatrne položí na hladinu vody v nádobe. Z druhej guľky vytvaruje loďku a položí ju na hladinu vody. Žiak pozoruje, čo sa stane. Svoje pozorovanie zapíše.

3. Ako môžeme cukor získať z vody späť?

Pomôcky: kryštálový cukor, pohár, kúsok bavlnenej nite, ceruzka, teplá voda, lupa

Do polovice pohára žiak naleje teplú vodu. Do teplej vody prisype kryštálový cukor a mieša ho dovtedy, kým sa vo vode rozpustí. Na ceruzku priviaže bavlnenú niť a položí ju vodorovne na pohár. Pohár s ceruzkou nechá na chladnom mieste niekoľko dní a nedotýka sa ho (nesmie sa ním pohnúť). Pri pozorovaní môže použiť lupu. Svoje pozorovanie žiak zapíše.

Vzduch

4. Kde všade je vzduch?

Žiak si pripraví rôzne predmety (napr. klbko vlny, drevená kocka, kúsok chleba, gumená kačička s otvorom, guma, huba na umývanie áut alebo kuchynského riadu...). Postupne ich ponára do priehľadnej nádoby s vodou a zapisuje, z ktorého predmetu vychádzajú vzduchové bubliny a z ktorého nie.

5. Má vzduch hmotnosť?

Na ľavú misku váh žiak položí prázdnu loptu a na pravú misku nasype toľko sypkej látky, aby jazýčky váh boli oproti sebe. Vezme loptu z váh a pomocou hustilky ju čo najviac naplní vzduchom a znovu ju dá na ľavú misku. Výsledok žiak zapíše.

Odraz a lom svetla

6. Umelo vytvorená dúha

Pomôcky: list bieleho čistého papiera, sklenený pohár naplnený vodou, jasné slnečné svetlo, farbičky

Žiak postaví pohár vody na biely papier do okna tak, aby pohár bol na slnku a väčšina papiera v tieni. Pozoruje slnečné lúče, ktoré prechádzajú cez vodu. Žiak nakreslí na papier vytvorené farby dúhy. V zápise uvedie, v akom poradí má dúha jednotlivé farby.

7. Vodná lupa

Pomôcky: voda, slamka alebo kvapkadlo, kartón, kúsok igelitu, ceruza, nožničky, lepidlo

Z kartónu si žiak vyrobí rám lupy podobný ručnému zrkadlu. Na kruhový otvor položí kúsok igelitu a prilepí ho k rámu. Na igelit kvapne vodu a vyrobenú lupu prakticky vyskúša.

8. Pri stálej polohe kadičky naplnenej vodou na stole žiak drží na jednom mieste ponorenú ceruzku v zvislej polohe a pohybom hlavy mení uhol pohľadu, až je „zlomenie ceruzky“ zreteľné.

Šírenie zvuku

9. Xylofón

Žiak postaví poháre do radu a vleje do nich vodu tak, aby v každom bolo o trochu viac vody než v predchádzajúcom. Zaťuká na poháre lyžičkou. Pridávaním a odlievaním vody môže „xylofón“ naladiť.

Magnetická sila

10. Vyrob si kompas

Žiak pošúcha na stole položenú ihlu magnetom vždy v rovnakom smere k jej hrotu. Zopakuje to viackrát a presne. Zmagnetizovanú ihlu položí na kúsok korku a opatrne dá do misky s vodou. Počká, kým sa hladina vody ustáli. Zaznačí si smer, ktorým sa ihla natočila. Misku pootočí. Ktorým smerom sa teraz natočila ihla? Ak sa ihla natočila rovnako, kompas je hotový.

Hladiny kvapalín

11. Do priesvitnej nádoby žiak naleje sirup. Prileje rovnaké množstvo oleja. Prileje rovnaké množstvo studenej vody. Pozoruje, čo sa stane. Na hladinu oleja položíme plastovú kocku zo stavebnice, korkovú zátku a bobuľku hrozna. Zistenie žiak zapíše.

Poznámka: kvapaliny aj predmety majú inú hustotu.

12. Súťaž o najlepšiu lodičku z plastelíny

Každý so súťažiacich vytvorí z plastelíny lodičku a položí ju na hladinu napr. plechu na pečenie naplneného vodou. Súťažiaci do lodičiek postupne vkladajú vždy jednu a potom po kratšom časovom úseku ďalšie mince rovnakej hodnoty. Zvíťazí pochopiteľné tá lodička, ktorá unesie bez potopenia najväčší poklad mincí.

Poznámka: Žiak môže súťažiť s rodinnými príslušníkmi alebo aj sám a to tak, že si vyrobí viacero lodičiek rôznych tvarov a veľkostí.

13. Môžeme dostať vodu z jednej nádoby do druhej bez toho, aby sme ju preliali a nádob sa dotkli?

Žiak postaví vedľa seba dve nádoby (napr. poháre). Do jednej naleje vodu. Do nádoby s vodou vloží jeden koniec papierovej utierky a jej druhý koniec vloží do prázdnej nádoby. Na výsledok je potrebné čakať dlhšie. Svoje pozorovanie žiak nakoniec zapíše.

Autor: Mgr. Jozef Bernát, učiteľ profesijného rozvoja, RP MPC Prešov