Prečo separujeme odpad?
Prečo separujeme odpad?
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Prečo separujeme odpad? |
|
Cieľová skupina: žiaci druhého stupňa základnej školy |
|
Tematická oblasť výchovy a vzdelávania: prierezová téma – environmentálna výchova |
|
Kľúčové kompetencie: - gramotnosť - kompetencia vo vede - osobná a sociálna kompetencia - kompetencia v oblasti kultúrneho povedomia a prejavu
|
Hlavný cieľ: aktívne sa podieľať na predchádzaní a eliminácii poškodzovania životného prostredia. Špecifické ciele: - kognitívny: vysvetliť rozdiely v procese rozpadu rôznych druhov látok; - afektívny: spolupracovať; vnímať problematiku likvidácie odpadu; - psychomotorický: bezpečne pracovať s náradím; aplikovať bádateľský postup. |
Prostredie: exteriér v okolí školy alebo bydliska |
Forma a počty: skupinová, individuálne doma |
Trvanie: prerušovane cca 1 rok |
|
Anotácia: Praktická bádateľská aktivita, ktorá môže prispieť k získavaniu špecifických kompetencií žiakov, ktoré smerujú k zodpovednému environmentálnemu správaniu pri produkcii a skladovaní komunálneho odpadu. |
|
Potrebný materiál: zložky komunálneho odpadu (napr. banánová šupka, ohryzok z jablka, rôzne druhy papiera, sklenená fľaša, plastová fľaša, hliníková plechovka a pod.), záhradné náradie, rukavice, drevené terčíky/značky na označenie miesta. |
|
Opis postupu realizácie: Úvodná úvaha/rozhovor: Ako rýchlo sa rozložia rôzne zložky odpadu? Ktoré odpady sa budú rozkladať najrýchlejšie? Ktoré odpady sa budú rozkladať najpomalšie? Na školskom políčku/v záhrade na vhodnom mieste zakopte do pôdy rôzne druhy odpadu. Miesta označte. V mesačných intervaloch kontrolujte, ako sa jednotlivé druhy odpadu postupne rozkladajú. O pozorovaní si veďte záznam a zdokumentujte ho aj fotografiou alebo nákresom. Ktoré druhy odpadu sa rozložili po mesiaci?...po dvoch mesiacoch?...sa nerozložili ani po polroku, roku? Poznámky pre učiteľa: Najrýchlejšie sa rozkladá biologický materiál, napr. papier 2 – 4 týždne, banánové šupky 3 – 5 týždňov, vlna 1 rok, iné materiály podstatne dlhšie – hliníková plechovka 500 rokov, sklenená fľaša 500 a viac rokov, plastová fľaša tisíce rokov atď. Možné pokračovanie, následné aktivity: Zistite s využitím odborných zdrojov, aká je doba rozkladu ďalších druhov odpadu. Zaznamenávajte počas jedného týždňa/mesiaca, aký druh odpadu a koľko vyprodukujete doma. Na základe pozorovania žiaci navrhnú, ako môžu minimalizovať vlastnú produkciu hlavne dlhodobo nerozložiteľných druhov odpadu.
|
|
Autor/Zdroj: RNDr. Erika Fryková, učiteľka profesijného rozvoja, regionálne pracovisko MPC Prešov Ďalšie zdroje: PADO, Rudolf. 2002. Odpad – surovina alebo hrozba? Liptovský Mikuláš: OZ TATRY
|
|
Príloha na stiahnutie: Pozorovací hárok |