Kruh expertov

Kruh expertov

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…

 

Názov: Kruh expertov

Cieľová skupina:

ISCED 1, SCED 2, ISCED 3 (žiaci 1. a 2. stupňa základnej školy, žiaci strednej školy)

Vzdelávacia oblasť:

Bez obmedzenia

Kľúčové kompetencie:

Komunikačné kompetencie  

Kompetencie riešiť problémy

Kompetencie sociálne a personálne

Ciele:

Kognitívne: vyjadriť vlastný názor, argumentovať, poskytovať vecnú spätnú väzbu.

Afektívne: aktívne počúvať, akceptovať iný názor.

 

Prostredie:

Škola

Forma a počty:

Skupiny po 4 žiakoch

Trvanie:

Vyučovacia jednotka (blokové vyučovanie) 

 

Anotácia / Úvod / Edukačný kontext aktivity / Zhrnutie aktivity:

Edukačná aktivita je univerzálna, vhodná pre všetky vzdelávacie oblasti aj predmety. Opiera sa o vrstovnícke vzťahy. Žiaci v interakcií s vrstovníkmi získavajú vedomosti, učia sa prijímať nové hodnoty a vyjadrovať postoje, ktoré sa nedajú získať od dospelých. Učia sa vidieť situácie a problémy nielen zo svojho uhla pohľadu, ale aj z perspektívy iných. Spolupráca žiakov je spojená s vyššou produktivitou učebných činností a menšími obavami z chyby. Aktivita prináša atmosféru vhodnú na rozvoj kritického a kreatívneho myslenia.   

Potrebný materiál:

Kartičky s písmenami

Materiálne prostriedky sú vybrané vhodne a účelne vo vzťahu k téme a výberu učivu.

Opis postupu realizácie:

Usporiadanie lavíc

 

Kmeňová skupina                              Skupina expertov                         Kmeňová skupina 

 

                                   

 

 

Priebeh aktivity

 

 

Inštruktáž

 

Učiteľ vysvetlí žiakom postup.

Každý žiak si vyberie kartičku s písmenom (A, B, C, D), podľa písmena sa žiaci rozdelia do kmeňových skupín.

1

Zadanie témy

Učiteľ formuluje tému a cieľ vyučovania.

2

Rozdelenie čiastkových úloh v kmeňových skupinách

Žiaci v kmeňových skupinách dostanú zadania čiastkových úloh (zodpovedajúce jednotlivým písmenám).

3

Individuálna práca

v kmeňovej skupine

Každý žiak individuálne pracuje v kmeňovej skupine na svojej čiastkovej úlohe.

4

Spoločná práca v expertnej skupine

Žiaci prejdú do skupiny expertov (podľa písmen: spoločne všetky Á-čka, B-čka, C-čka a D-čka). Každá skupina expertov zosumarizuje podstatné informácie, kľúčové slová, otázky, príklady svojich členov a dohodne sa na skupinovom konsenze. Skupiny môžu vytvoriť rôzne typy poznámok.

5

Diskusia v kmeňovej skupine/príprava prezentácie

Žiaci sa vracajú do svojej kmeňovej skupiny ako experti. Každý expert interpretuje v kmeňovej skupine zhrnutia a závery čiastkovej úlohy.

Žiaci zhrnú všetky závery, potom ich štruktúrujú a pripravujú prezentáciu.

6

Rozhovor o priebehu vyučovania

Prezentácia Hodnotenie

Učiteľ môže osloviť ktoréhokoľvek žiaka, aby odprezentoval svoju čiastkovú alebo spoločnú úlohu.

Hodnotenie skupinových aktivít je realizované žiakmi, hodnotenie vlastných činností uskutočňujú žiaci formou sebahodnotenia (vhodným sebahodnotiacim nástrojom).

V závere vyučovacej jednotky vyhodnotí učiteľ prácu jednotlivých skupín. 

 

 

Poznámky pre učiteľa:

Vrstovnícke vyučovanie je vhodné pri spracovaní značného obsahu učiva, výbere podstatných informácií z obsahu učiva, zdôrazňovaní kľúčových slov, hľadaní nových výrazov, práci s obrázkami a formulovaní otázok.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Aktivity môžu byť súčasťou žiackych projektov, seminárov, vyučovacích blokov. Vhodným prostriedkom sú prierezové témy, ktoré sú z hľadiska obsahu a výchovného zamerania premietnuté v rôznych vzdelávacích oblastiach.  

 

Autor / Zdroj:

PaedDr. Anna Šurinová, učiteľ profesijného rozvoja, detašované pracovisko MPC Žilina

 

Ďalšie zdroje: Kasíková, H.: Kooperatívni učení, kooperatívni škola. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-712-1