Vybrané reálie z histórie a jazyka Rusínov

V priestoroch veľkej auly regionálneho pracoviska Metodicko-pedagogického centra v Prešove sa dňa 26. septembra 2019 v čase od 8.00 hod. do 12.30 hod. konal odborný seminár pod názvom Vybrané reálie z histórie a jazyka Rusínov a to v aktívnej spolupráci s OZ Kolysočka-Kolíska angažujúcim sa v procese etablovania vyučovania predmetu rusínsky jazyka a literatúra v podmienkach edukácie na Slovensku. Cieľom odborného seminára bolo udržať a aktualizovať profesijné kompetencie učiteľov v oblasti poznávania histórie a jazyka rusínskej národnostnej menšiny v súlade s potrebou získania multietnických a multikultúrnych kompetencií potrebných na výkon príslušnej s tým súvisiacej pedagogickej činnosti. Aktivity sa aj z uvedeného dôvodu napokon zúčastnili predovšetkým učitelia rusínskeho jazyka a literatúry z materských, základných a stredných škôl z rôznych miest a obcí severovýchodného Slovenska, kde sa vyučovanie tohto predmetu postupne úspešne etablovalo akoukoľvek formou. Osemnástich účastníkov odborným seminárom sprevádzali výstupy dvoch lektorov. Po úvodnom uvítaní účastníkov slovo dostala PhDr. Ľuba Kraľová, Ph.D., predsedníčka spomínaného občianskeho združenia a rusínska aktivistka v oblasti školstva. Vo svojom vstupe sa venovala analýze úskalí predprimárnej a primárnej edukácie Rusínov v minulosti a v súčasnosti. Vychádzala jednak z paralel historického kontextu, no v prvom rade z aktivít v rámci projektu večerných škôl rusínskeho jazyka, ktorý už niekoľko rokov v spolupráci s mnohými zo zúčastnených pedagógov úspešne realizuje. V rámci tohto vstupu nakrátko aktívne vystúpila aj jedna z účastníčok Mgr. art. Jaroslava Sisáková, ktorá prítomným pedagógom prezentovala tri príklady implementácie rusínskych historických reálií vo vyučovacom procese. Následne prostredníctvom dvoch blokov ďalší lektor odborného seminára Mgr. Marek Gaj, učiteľ profesijného rozvoja pre rusínsky jazyk a literatúru, prezentoval stručný prehľad historickej a jazykovej genézy Rusínov v Európe od ich najstarších dejín a rôznych historicko-dialektologických súvislostí. Priblížil a ozrejmil taktiež postavenie Rusínov v rámci celoslovanského kontextu, proces christianizácie, miesto Rusínov v dejinách Uhorska až po rok 1918 a napokon ich dejiny na konci 19. a od začiatku 20. storočia po súčasnosť. Zúčastnení v rámci záverečnej diskusie apelovali na potrebu nevyhnutnej objektívnej prezentácie histórie rusínskej národnostnej menšiny navonok a aj fakt, že tento proces by mal byť nielen prirodzenou súčasťou edukácie Rusínov, ale v rámci multietnických a multikultúrnych súvislostí aj súčasťou edukácie samotnej majority resp. všetkých národností žijúcich v našej krajine.  

 

Mgr. Marek GAJ - učiteľ profesijného rozvoja pre rusínsky jazyk a literatúru