Zámer projektu
Zámerom projektu Ozivené ucebnice (2016 – 2017) bolo vytvorit v rámci Detského ateliéru Múzeum má budúcnost špeciálny interaktívny vzdelávací priestor. Podat komplexný obraz historickej témy v priestore a case zalozený na vzájomných paralelách a interakciách z rôznych oblastí poznávania. Práve hladanie paralel viedlo autorky projektu, Beátu Husovú a Martinu Pavlikánovú k myšlienke ešte dôslednejšie vyuzit autenticitu prostredia múzea a prezitie zázitku v nom. Snahou bolo pomôct a obohatit výucbu dejepisu ako aj iných predmetov na základných a stredných školách o prepojenie s lokalitami a objektmi, ktoré sú súcastou významných historických epoch.
Preco vznikol projekt Ozivené ucebnice
Myšlienka projektu Ozivených ucebníc zrela viac rokov a v rokoch 2016 – 2017 sa naplnala obsahom, ktorý sa opiera o know-how Múzea mesta Bratislavy:
- záruku exaktných informácií, zbierkotvornú a výskumnú cinnost múzea;
- nezastupitelné miesto zbierkového predmetu;
- autentické prostredie múzea a jeho expozícií;
- interdisciplinaritu múzejnej pedagogiky; vzájomné vedecky a kultúrne prepájajúce poslanie múzea s aktívnou participáciou na výchovno-vzdelávacom procese.
Myšlienka projektu nadviazala na jednej strane na existujúcu koncepciu Všetko o múzeu (2011), vytvorenú pre Detský ateliér Múzeum má budúcnost, ktorý má za sebou históriu kvalitných vzdelávacích programov pre školy a školské skupiny i volno-casových programov pre rodiny s detmi. Na strane druhej vyplynula z bezných rozhovorov s ucitelmi, ktorí mali záujem prepájat konkrétne ucivá dejepisu, ale aj iných predmetov, s obsahom desiatich expozícií Múzea mesta Bratislavy (MMB) a so zbierkovými predmetmi. Zo strany ucitelov zároven opakovane zneli poziadavky na podklady ci didaktické materiály, s ktorými by mohli ziaci dalej pracovat v rámci vyucovania.
Vznikol tak inovatívny interaktívny vzdelávací priestor, zalozený na jednoduchom systéme vzájomných interakcií, ktorý je mozné neustále menit, posúvat, inovovat a doplnat. Stat sa nielen jeho súcastou, ale aj jeho tvorcom. Celý priestor vytvára jednotný celok, kde vzájomne komunikujú steny, podlaha, okná spolu s graficky a zaujímavo stvárnenými prvkami a vtahujú návštevníkov do víru dejín:
- velkorozmerné tapety s vyobrazením panovníkov od Sama az po Karola I.;
- magnetické steny;
- magnetické makety – kópie zbierkových predmetov, ilustrácie kníh;
- casová os vyznacujúca najdôlezitejšie medzníky našich dejín;
- špeciálne fólie na oknách s lineárnym vyobrazením objektov tematických múzeí;
- vyuzitie existujúceho vizuálu tematických múzeí a ich prepojenie s fotografiami objektov.
Pocas realizácie projektu autorky oslovili na spoluprácu odborníkov z oblasti didakticko-historického a metodicko-pedagogického prostredia – Annu Bockovú (Pedagogická fakulta UK v Bratislave) a Darinu Bacovú (Regionálne pracovisko MPC v Bratislave). Zastrešil ho a pre školy odporucil Štátny pedagogický ústav v Bratislave a Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave. Projekt by však nevznikol bez podpory vedenia Múzea mesta Bratislavy a bez podpory Fondu na podporu umenia, hlavného partnera projektu. Vznikol tak dobre fungujúci projekt postavený na troch základných vzájomne kooperujúcich systémoch: interaktívnom vzdelávacom priestore, piatich neformálnych vzdelávacích programoch a piatich publikáciách z edície História v kocke.
Ozivené ucebnice ako komplex interakcií v interaktívnom prostredí
Ozivené ucebnice sú komplexom interakcií, v ktorých má hlavnú funkciu tzv. chodenie v case. Návštevník vkrocí do priestoru, ktorý je graficky rozdelený na tri casti: casovú os na podlahe, velkoplošnú tapeta a magnetické steny, ktoré ovplyvnujú invenciu a podporujú predstavivost a zrucnosti detí a mládeze. Jeho výtvarné stvárnenie je postavené na cistote, jednoduchosti a farebnej harmónii. Samotný priestor má odlahcit tazké historické témy a jednoduchou formou, prostredníctvom symbolov priblízit MMB a jeho jednotlivé tematické múzeá. Grafické riešenie by nebolo mozné bez spolupráce s grafikmi Vladimírou Bahnovou a Marošom Schmidtom.
1. Casová os a chodenie v case
Farebne výraznú a dominantnú cast tvorí oranzová casová os na podlahe, ktorá vyznacuje najdôlezitejšie medzníky našej histórie. Jej zaciatok je umiestnený na stene a je vytvorený z oranzového klbka bavlny. Klbko ako také predstavuje najstaršie známe epochy pravekej histórie a zároven obdobie najvzdialenejšie od súcasnosti. Deti a mládez prechádzaním po casovej osi „vstupujú“ do rôznych historických období: raz sú v Rímskej ríši, o chvílu sú súcastou stahovania národov, následne sa prenesú do zaciatku vlády Márie Terézie ci do roku vzniku Ceskoslovenskej republiky. Uvedomujú si, ze môzu prechádzat z praveku do staroveku, stredoveku, novoveku az do súcasnosti a spät. Na casovej osi sú zdôraznené dôlezité úseky a momenty z histórie Bratislavy v kontexte slovenských i svetových dejín. Múzejný pedagóg si pri akejkolvek téme vzdelávacieho programu pomáha vizualizáciou na casovej osi dejín, ktorá s verbálnym prepájaním témy vytvára súvislosti a lahšie fixuje nepopulárne ucenie sa dátumov, rokov a storocí. S casovou osou na podlahe vstupujú do interakcie steny priestoru graficky rozdelené na dve casti: velkorozmernú tapetu a magnetické steny.
2. Interakcia casovej s panovníkmi na stenách
Velkorozmerné tapety zobrazujú v lineárnom poradí panovníkov od Sama po Karola I. a farebné znacenie ich zaraduje do panovníckych rodov. Graficky jednoduché zobrazenie cielene vedie pozornost návštevníka na osobu panovníka, nie na jeho vizuálne zobrazenia. Farebné rozlíšenie dynastií a roky vládnutia uvedené pod podobiznami ho vracajú k casovej osi. Vníma dejiny z nadhladu, panovníka lahko zaradí do doby, v ktorej vládol, prepojí ho s historickými udalostami v priestore a case a pomocou múzejného pedagóga doplní dalšie fakty.
3. Interakcia magnetických makiet
Spodná cast stien, do výšky 140 cm, vznikla magnetickými nátermi, na ktorých môze návštevník rôznym zoskupovaním magnetických makiet predmetov a postáv z dejín budovat príbeh k spracovaným témam. Makety sú zväcšenými kópiami ilustrácií z piatich publikácií z edície História v kocke.
Ozivené ucebnice – nové neformálne vzdelávanie
V rámci projektu Ozivené ucebnice vzniklo ci bolo inovovaných pät neformálnych vzdelávacích programov. Obsahovo sa opierajú o exaktné informácie MMB, tzn. o jeho zbierkotvornú a výskumnú cinnost. Sú cielene zamerané na deti a mládez vo veku 8 – 18 rokov. Ziakom základných, stredných škôl a osemrocných gymnázií pomáhajú systematicky prepájat historické udalosti s odkazom na prostredie múzea a jeho exponáty, na významné archeologické lokality (Antická Gerulata Rusovce, Hrad Devín), ktoré sú súcastou MMB. Dôraz je kladený na vytvorenie hravej histórie, ktorá obrazovou a zázitkovou formou podporuje vytváranie vztah ku kultúrno-historickému dedicstvu Bratislavy a Slovenska.
Ozivené ucebnice sú nadstavbou k formálnemu vzdelávaniu v školách. Doplnajú a rozširujú ciele stanovené v Štátnom vzdelávacom programe v rámci predmetu dejepis, ale aj iných predmetov (vlastiveda, prírodoveda, výtvarná a etická výchova, geografia, obcianska náuka). Svojím obsahom sú zamerané na:
- vrstvenie histórie;
- pochopenie významu pamäti miesta;
- rozvíjanie kriticko-historického vedomia a myslenia;
- formovanie vztahu ku kultúrno-historickému dedicstvu;
- vytváranie nových stratégií spolupráce múzea a školy.
Tri z programov, Mária Terézia a my, Tajomstvo lekárne U cerveného raka a Prechádzky s pánom Marquartom, sa dotýkajú obdobia 18. storocia a vzájomne sa prelínajú v historických udalostiach a faktoch. Aktéri postupne absolvovaním všetkých troch programov, ktoré nie sú na sebe závislé, získavajú prehlad o vývoji Bratislavy (Prešporku) v 18. storocí, o historických udalostiach daného obdobia nielen v Bratislave, ale s vplyvom na celé územie Slovenska.
Mária Terézia a my. Vzdelávací program priblizuje zivot významnej zeny – Márie Terézie, dcéry, manzelky, matky, ktorá bola nielen uhorskou královnou, ale aj arcivojvodkynou celej habsburskej monarchie, ci ceskou královnou. Program ju poludštuje a vykresluje udalosti z jej 63-rocného zivota, zdôraznuje lásku k manzelovi Františkovi Lotrinskému, príchod jej potomstva na svet a jeho nie lahké zivotné peripetie. Sleduje jej vztah ako politicky k Bratislave, ktorá sa za jej cias nazývala Prešporok, po nemecky Pressburg, po madarsky Pozsony a bola hlavným mestom Uhorska. Uhorsko bolo zase súcastou habsburskej monarchie. Program je obsahovo viazaný na expozíciu Múzea dejín mesta – Stará radnica. Opiera sa o zbierkové predmety a priestory, ktoré súvisia s rokmi jej vlády. Jeho variabilita umoznuje vyuzitie pre ziakov základných (1. a 2. stupna) a stredných škôl v rámci predmetu vlastiveda, dejepis, obcianska náuka.
Tajomstvo lekárne U cerveného raka. Program postupne odhaluje devät tajomstiev o lekárni, lekárnikoch, príprave liekov ako aj tajomstvá okolia domu, v ktorom je dnes Múzeum farmácie – lekáren U cerveného raka. Návštevníci programu sa dozvedia akým „medicínam“ ludia verili. Odhalia záhady varenia theriaku, lieku všetkých liekov. Program priblizuje nielen Bratislavu v 18. storocí, ale postupne sa dotýka aj vlády Karola III., otca Márie Terézie. Uvedený panovník nariadil v Bratislave (Prešporku) vizitácie v lekárnach. Mária Terézia zasa povolila búrat mestské hradby, cím vznikol priestor na stavbu domu na dnešnej Michalskej ulici, ktorý nemozno minút. Ako jediný má na štíte pripevneného raka a od nepamäti nesie názov lekáren U cerveného raka. Lieky si v nom uz nik nekúpi, ale nahliadnut do starodávnej apatieky (lekárne) a pokochat sa, ako to v nej vyzeralo v 18. storocí, stojí za to. Program zacína v interaktívnej expozícii a pokracuje prechádzkou po Bratislave do lekárne U cerveného raka. Jeho variabilita umoznuje program vyuzit pre ziakov základných (1. a 2. stupna) a stredných škôl. Obsahovo nie je viazaný na konkrétne preberané ucivo, preto po nom môzu siahnut pedagógovia v rámci viacerých predmetov: vlastiveda, prírodoveda, geografia, dejepis, ale aj chémia ci fyzika.
Prechádzky s pánom Marquartom. Program zavedie návštevníkov do Bratislavy v 18. storocí a zoznámi ich s unikátnou zachovanou mapou Bratislavy (Prešporka) z roku 1765 – Marquartovým plánom. Sleduje „stavebný ruch“ v Bratislave (Prešporku) za vlády Márie Terézie a dotýka sa rozprávania o vybraných architektonicky významných objektoch. V rámci interaktívnej expozície Ozivené ucebnice sa návštevníci dozvedia mnoho zaujímavostí o dobe a vláde panovnícky Márie Terézie, o jej manzelovi Františkovi Lotrinskom, ktorý zomrel v roku vzniku Marquartovho plánu. V druhej casti programu, podla výberu pedagóga, navštívia s múzejným pedagógom konkrétne miesto z Marquartovho plánu. V súcasnosti sú do ponuky zaradené: Múzeum zbraní - Michalská veza, Múzeum farmácie - lekáren U cerveného raka, kde program blizšie vysvetluje existencie valov okolo hradieb a barbakanu, Stará radnica, hradby, Morový stlp ci Ventúrska ulica – ulica šlachtických palácov. Program sa dá absolvovat bez ohladu na práve preberané ucivo. V ponuke MMB je k dispozícii mimo zimných mesiacov. Variabilita programu umoznuje vyuzitie pre ziakov základných (1. a 2. stupna) a stredných škôl v rámci predmetu dejepis, geografia, vlastiveda, prírodoveda.
Dalšie dva programy sa viazu priamo na významné archeologické lokality v Rusovciach a na hrade Devín, ktoré zohrávajú dôlezitú úlohu napriec históriu Bratislavy i celého Slovenska.
Prišli k nám Rimania. Program je obsahovo viazaný na archeologickú lokalitu Múzeum Antická Gerulata v Rusovciach, kde sa od 1. storocia n. l. rozprestieral vojenský tábor na hranici Limes Romanus. Pozostatky kastela a archeologické nálezy dokazujú, ze tu boli Rimania a hranice Rímskej ríše siahali kedysi az na naše územie. O histórii Gerulaty a histórii Rímskej ríše rozpráva vojak Avitus. Jeho meno sa zachovalo na náhrobku, významnom zbierkovom predmete MMB. Program sa pocas sezóny apríl – október realizuje priamo v priestoroch Múzea Antická Gerulata v Rusovciach. Pocas zimných mesiacov november – marec prebieha v špeciálnej interaktívnej expozícii Ozivené ucebnice v Múzeu dejín mesta – Stará radnica. Následne odporúcame návštevu Antickej Gerulaty, kde sa aktéri priamo ocitnú na mieste príbehu. Primárne je urcený pre ziakov 2. stupna základných a stredných škôl v rámci dejepisu, geografie aj obcianskej náuky. Jeho variabilita však umoznuje vyuzitie aj pre ziakov 1. stupna základnej školy.
Slovania z Devína. Program je priamo viazaný na archeologickú lokalitu hrad Devín. Zameriava sa na zivot Slovanov a je realizovaný v priestoroch špeciálnej interaktívnej expozície Ozivené ucebnice v Múzeu dejín mesta – Stará radnica. Návštevníci programu sa pomyselne prenesú do 9. storocia a oboznamujú sa so zivotom Velkej Moravy. Zistia, ako zili bohaté a chudobné vrstvy ludí na hradisku a pod hradiskom. Program rozpráva o príchode Konštantína a Metóda na naše územie aj o sláve a páde Rastislava, ktorý je s Devínom historický spätý. Vyzdvihuje významné archeologické nálezy, ktoré sú súcastou zbierkového fondu múzea a upriamuje pozornost na základy a význam krestanského kostola. Po absolvovaní programu odporúcame reálnu návštevu miesta – NKP Slovanské hradisko so základmi krestanského kostola. Primárne je urcený pre ziakov 2. stupna základných škôl a stredných škôl v rámci dejepisu, geografie aj obcianskej náuky.
Všetky programy neformálneho vzdelávania v rámci projektu Ozivené ucebnice sú interaktívne s vyuzitím mnozstva pomôcok (magnetické makety, odevy, vzorky tkanín) a kópii predmetov a ich cielom je napomáhat jasne a zrozumitelne konkretizovat historický obraz historických udalostí na našom území v priestore a case.
Ozivené ucebnice v kocke
Súcastou projektu Ozivené ucebnice sú rovnomenné publikácie v edícii História v kocke, zatial vyšlo pät prvých publikácií. Svojím obsahom doplnajú špeciálnu interaktívnu výstavnú expozíciu: Mária Terézia a my (Múzeum dejín mesta), Prišli k nám Rimania (Antická Gerulata Rusovce), Slovania z Devína (hrad Devín), Tajomstvo lekárne u Cerveného raka (Múzeum farmácie), Prechádzky s pánom Marquartom. Publikácie vznikli v spolupráci s vydavatelstvom BUVIK. Odbornícky na detskú literatúru Mária Števková a Milica Matejková poskytli neocenitelné rady pri tvorbe, jazykovej a redakcnej úprave.
Z hladiska formy obsahuje kazdá publikácia dva typy textov. Odborné texty sú graficky odlíšené a vlozené do výrazných rámcekov, pridrziavajú sa faktov z histórie. Druhý typ textov je postavený na príbehoch. Múzejná pedagogika v MMB je determinovaná zbierkovými predmetmi a ich príbehmi vytvorenými v rámci výstav a expozícií dotýkajúcich sa histórie Bratislavy. Preto aj publikácie v edícii História v kocke sú postavené na príbehoch prijatelných pre ziakov (radi si ich precítajú aj dospelí) a vedú k výchove a vzdelávaniu s dôrazom na regionálne dejiny avšak s dosahom na celé územie Slovenska. Príbehy dotvárajú atmosféru doby a sú volným rozprávaním reálnych postáv z histórie ako v prípade Márie Terézie ci Michaela Marquarta alebo postáv vymyslených pre daný príbeh, ktoré však odkazujú na konkrétne historické udalosti, miesta i osoby. Takou osobou je fiktívna postava malého chlapca Ernesta, syna lekárnika, ktorý pozoroval otca pri práci. S jeho pomocou citatel postupne objavuje a odkrýva tajomstvá lekárne. Do doby rímskej zavedie citatela vojak druhej pomocnej légie Avitus, ktorý v 2. storocí prišiel na naše územie, vo veku 32 rokov zahynul v Gerulate a tam bol pochovaný. Sprievodcami po hrade Devín sú súrodenci Dobroslav a Svätozízna, ktorí pomyselne zijú na hrade Devín za vlády slávneho panovníka Rastislava. Rozprávajú príbeh, ktorý sa opiera o archeologické nálezy v blízkosti krestanského kostola z 9. storocia.
Oba texty sa v publikáciách vzájomne doplnajú a podávajú ucelený obraz témy umocnený bohato ilustrovanými kresbami, ktorým nezamenitelnú pecat vlozil Maroš Schmidt. Rovnako ako pri rovnomenných neformálnych vzdelávacích programoch, aj tu citatel nie je iba vtiahnutý do príbehu, ale môze ho dotvárat domalovávaním ilustrácií ci „ozivovaním“ príbehu vlastnými poznámkami a postrehmi.
Výrazným úspechom publikácií z edície História v kocke a prínosom projektu je vydanie odporúcacej dolozky Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu v apríli 2018. Publikácie sa tak zaradili do národného registra didaktických prostriedkov s odporúcacou dolozkou. Neplnia len sprievodnú funkciu programu, ale sú všestrannejšou pomôckou pre ucitelov, ziakov i širokú kultúrnu verejnost, ktorá sa zaujíma o históriu.
V závere treba vyzdvihnút, ze projekt Ozivené ucebnice je od zaciatku postavený na interakcii histórie a výtvarného umenia, ktoré sa vzájomne ovplyvnujú, doplnajú a tvoria jednotný celok – kultúru. Cielom projektu bolo spodobit historické udalostí z regionálnej histórie Bratislavy s presahom na Slovensko prostredníctvom výtvarnej skratky. Vytvorit interaktívny, vizuálne prepojený a podnetný priestor, ktorý komunikuje s návštevníkmi bez rozdielu veku.
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE:
HUSOVÁ, B., 2012. Všetko o múzeu v Detskom ateliéri Múzeum má budúcnost. In: Múzeum. Roc. 58, c. 1, s. 16-18, ISSN 0027-5263.
HUSOVÁ, B. a K. DVORÁK, 2015. Malované dejiny Bratislavy: deti ilustrujú príbehy Pavla Dvoráka. Bratislava: Múzeum mesta Bratislavy. ISBN 978-80-89636-05-1.
HUSOVÁ, B., 2017. Mária Terézia a my. Bratislava: Múzeum mesta Bratislavy. ISBN 978-80-89636-23-5.
HUSOVÁ, B., 2017. Slovania z Devína. Bratislava: Múzeum mesta Bratislavy. ISBN 978-80-89636-25-9.
HUSOVÁ, B., 2017. Prechádzky s pánom Marquartom. Bratislava: Múzeum mesta Bratislavy. ISBN 978-80-89636-22-8.
PAVLIKÁNOVÁ, M., 2017. Prišli k nám Rimania. Bratislava: Múzeum mesta Bratislavy. ISBN 978-80-89636-26-3.
PAVLIKÁNOVÁ, M., 2017. Tajomstvo lekárne U cerveného raka. Bratislava: Múzeum mesta Bratislavy. ISBN 978-80-89636-24-2.