Korene a hodnoty – babylonská veža
Korene a hodnoty – babylonská veža
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
11. 6. – 17. 6. 2019
Názov: Korene a hodnoty – babylonská veža |
|
Cieľová skupina: žiaci prvého a druhého stupňa ZŠ (7 – 15 rokov) |
|
Vzdelávacia oblasť: Umenie a kultúra; Jazyk a komunikácia; Človek a hodnoty; Človek a spoločnosť (slovenský jazyk a literatúra; výtvarná výchova; etická výchova; náboženská výchova/náboženstvo; občianska náuka; dejepis) |
|
Kľúčové kompetencie: Komunikácia v materinskom jazyku Kultúrne povedomie a vyjadrovanie Spoločenské a občianske kompetencie
|
Ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie: Škola, galéria |
Forma a počty: Tvorivé dielne Skupinová
|
Trvanie 20 – 30 min. |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Vzdelávacia aktivita vychádza z podpory integrácie a inovácie postupov pre viaceré vzdelávacie oblasti a rôzne vekové kategórie žiakov a opiera sa o didaktickú pomôcku, ktorá vznikla na základe medzinárodných inšpirácií z projektov v rámci programu ERASMUS+. Uvedená didaktická pomôcka s názvom Korene a hodnoty pozostáva zo súboru dvadsiatich ilustrovaných kariet obsahujúcich frazeologizmy biblického pôvodu vrátane ich kontextu a návrhu učebných aktivít. Možností ich tvorivého využitia je viacero. Všetky podobenstvá zjednocuje myšlienka pretrvávania ustálených slovných spojení, ktorých pôvodný zmysel je potrebné v našom kultúrnom priestore pripomínať, ale zároveň sa pýtať aj na ich významový posun vo vzťahu k súčasnosti. Ponúkaná krátka metodická inšpirácia vychádza z príbehu babylonskej veže.
|
|
Potrebný materiál: Reprodukcie obrazov s námetom babylonskej veže, Morseova abeceda, Braillovo písmo, piktogramy, ideogramy. |
|
Opis postupu realizácie:
Slová pre prvú skupinu: pavúk, oko, električka, šálka, elipsa, reťaz, električka, čert, injekcia, motýľ, indián, auto, nôž. Slová pre druhú skupinu: nos, električka, udica, elipsa, ťava, ľad, ucho, ďateľ, opica, mačka, rýľ, oheň, zvon, meč, ihla.
Otázky: Čo znamená pomiešať reč? Čo znamená nerozumieť ľuďom? Rozumieme všetkým ľuďom? Rozumieme všetkým obrázkom?
Otázky: Ako súvisí podobenstvo s frazeologizmom „pýcha predchádza pád“? Je rozdiel medzi pyšným a hrdým človekom?
Otázky: Nerozumeli ste niektorému jazyku, prečo? Koľko je vo svete jazykov? Ako vyzerá čínske písmo? Koľko má naša abeceda základných znakov a koľko ich má čínština? Existujú obrázky, ktorým rozumejú ľudia na celom svete? Ako dokážu nevidiaci čítať? Poznáte abecedu založenú len na zvukových alebo svetelných signáloch?
Poznámky pre učiteľa: Učiteľ modifikuje aktivitu podľa veku žiakov a typu školy.
Kartička: Babylonský zmätok jazykov (prílohy 1, 2)
Možné pokračovanie, následné aktivity: Aktivita môže byť obohatená a využitá pri výučbe cudzích jazykov. |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Ján Husár, PhD., učiteľ pre kontinuálne vzdelávanie, regionálne pracovisko MPC Banská Bystrica
Ďalšie zdroje: https://www.vytvarnavychova.sk/rozbor-umeleckeho-diela/68-stavba-babylonskej-veze-pieter-brueghel-st
|
|
Prílohy na stiahnutie: |