A week of Milan Rastislav Štefánik – Týždeň Milana Rastislava Štefánika

Autor, Popis: 
Alexandra Zemianska, Základná škola, Považská 12, Košice
Anotácia: 
Príspevok prináša model edukačnej jednotky zameranej na osobnosť M. R. Štefánika. Poskytuje príklady vybraných vyučovacích metód, ktorými študenti rozšíria svoje vedomosti o tejto osobnosti na hodinách anglického jazyka.

V dnesnej dobe, ked zo vsetkych stran utocia na mladych ludi pseudosymboly a rychlokvasene celebrity, ktore uz o par rokov, ci mesiacov upadnu do zabudnutia, je nesmierne dolezite upriamit pozornost studentov na skutocnych hrdinov a osobnosti slovenskych dejin a rozvijat tym ich narodnu uvedomelost. V maji 2019 si pripomenieme ste vyrocie od smrti Milana Rastislava Stefanika, ktory sa pocas svojho zivota nezabudnutelne zapisal do - nielen - slovenskych dejin. Chlapec zo zabudnutych kopanic Horneho Uhorska sa presadil priamo v Parizi - centre vtedajsieho sveta. Mladik z chudobnej rodiny maleho a takmer neznameho slovenskeho naroda sa stal hvezdarom a generalom svetovej mocnosti. Prijal ho papez Benedikt XV., rusky car Mikulas II., japonsky cisar a pocas svojej diplomatickej cinnosti sa stretol s niekolkymi kralmi a kralovnami. Jeho zelezna vola prekonavat prekazky moze byt nepochybne inspiraciou a motivaciou pre mnohych ludi aj dnes.

Nie je tajomstvom, ze ziaci sa vseobecne s nechutou ucia dejiny. Memorovanie rokov a faktov im pripada nezazivne a nudne a zapamatavanie si rozsiahlych textov je pre nich narocne. V tomto prispevku prinasame ukazku edukacnej jednotky, ktora je zamerana na osobnost Milana Rastislava Stefanika. V tejto modelovej edukacnej jednotke, tradicnymi aj netradicnymi metodami spristupnujeme ziakom deviateho rocnika zakladnej skoly na hodinach anglickeho jazyka informacie zo zivota M. R. Stefanika tak, aby boli pre nich co najviac putave a atraktivne. Pri casovej dotacii 3 vyucovacie hodiny/tyzden sme sa zamerali na tri vyucovacie hodiny, a tym venovali tyzden osobnosti M. R. Stefanika. Cely proces sme pomenovali  A Week of Milan Rastislav Stefanik a vystupnym produktom je tabula osobnosti s profilom M. R. Stefanika, ktora ma svoje cestne miesto v priestoroch nasej zakladnej skoly a pripomina tak tuto aktivitu. Aj takymto sposobom by sme radi poukazali na fakt, ze dejiny je mozne ucit aj napadito a zabavne, co ziaci a studenti s nadsenim vitaju. Verime, ze predlozeny model edukacnej jednotky moze byt prinosnym zdrojom motivacie pre dalsich ucitelov.

 

Modelova edukacna jednotka Tematicky celok: Osobnosti Tema: Milan Rastislav Stefanik Jazykova uroven: A2 - 9. rocnik Dlzka edukacnej jednotky: 135 minut - 3 vyucovacie hodiny Organizacne formy: samostatna praca, skupinova praca, frontalne vyucovanie Metody: motivacny rozhovor, praca s textom, citanie s porozumenim, diskusia,  prakticka metoda - finalny vystup Pomocky: ucebny text, pracovny list, obrazok, nastenka, papiere, pisacie potreby, farebne fixky, noznice, slovnik, samolepiace etikety, jablka Ciele edukacnej jednotky Kognitivne ciele: Prezentovat klucove informacie z precitaneho textu. Aplikovat ziskane vedomosti  o M. R. Stefanikovi pri kompletizovani vlastneho materialu. Afektivne ciele: Vyjadrit vlastny nazor na zivotny styl M. R. Stefanika. Spolupracovat v skupine ziakov. Pomahat si navzajom pri tvoreni finalneho produktu. Psychomotoricke ciele: Pripravit ocislovane jablka na zaklade danych kriterii. Vyhotovit ocislovane karticky s otazkami. Vytvorit finalny produkt - tabulu osobnosti s profilom M. R. Stefanika.

Priebeh edukacnej jednotky 1. vyucovacia hodina Motivacna faza (10 minut) Vyucovacia hodina sa zacala motivacnym rozhovorom a diskusiou. Do you know who Milan Rastislav Stefanik was? What can you tell us about him? Mention some of important facts about him. Can he be considered as a hero? Why? Do you admire him? Why?

Ziaci odpovedali na ucitelove otazky, pricom aplikovali vedomosti osvojene na hodinach dejepisu. Doraz bol kladeny aj na spravne gramaticky formulovane odpovede celou vetou. V diskusii ziaci vyjadrili svoj nazor na osobnost Milana Rastislava Stefanika a diskutovali o jeho vyznamnych cinoch. Spomenuli niektore z jeho zahranicnych ciest, vystupy na Mont Blanc napriek velmi vaznemu zdravotnemu stavu, vasen pre hviezdy a vesmir, nenaplneny sen o vlastnom observatoriu,  neobisli jeho znalost cudzich jazykov a tiez sa zaoberali konspiracnymi teoriami Stefanikovej smrti. 

Expozicna faza (15 minut)

Ziakom bol rozdany text s informaciami zo zivota M. R. Stefanika.

Milan Rastislav Stefanik was a Slovak philosopher, astronomer, diplomat, and politician. Here are some facts of his life:

  • Milan Rastislav Stefanik was born on July 21, 1880 in Kosariska, Austria-Hungary
  •  He was one of the 13 children born to his parents, Pavol and Albertina.
  • His father Pavol was a Lutheran pastor in the local community. He was a strong Slovak patriot and raised his children as such.
  • He had to switch schools several times throughout his youth.
  •  His first school was the Evangelical Lyceum in Bratislava, where he began his studies in 1890.
  • He studied at the lyceum in Bratislava for three years.
  • In 1893 he switched to a school in Sopron.
  • He completed his secondary studies at a school in Szarvas in 1898. In the same year he moved to Prague and began studies in construction engineering.
  • In 1900, he shifted to Charles University. Here he studied Astronomy, philosophy, mathematics, and physics. He also built relationships with some of the most prominent professors in these disciplines.
  • He completed his studies in 1904 when he graduated with a doctorate in Philosophy
  • Milan Rastislav Stefanik's time studying in Prague had a profound effect on the shape of his career.
  • He wrote political texts regarding the struggle of the Slovaks.
  •  His professor's influence developed in him the idea of Czechs and Slovaks living in peaceful cooperation.
  • He got his first job in Astronomy. The job was at the Observatoire de Paris-Meudon in Paris, France. Which was the world's most prestigious Astronomical institute
  • Stefanik climbed Mount Blanc for the first time in 1905. Here he set up a study of Mars and the moon.
  • Stefanik served as the co-director of Mount Blanc observatories from 1906 to 1908.
  • In 1908 he became employed with the French government.
  •  Some countries he worked in include: the United States, Australia, New Zealand, Ecuador, Brazil, Tonga, Panama, Russia, and Tahiti.
  • While in Tahiti he built an Observatory.
  • At the start of World War 1 he enlisted in the French army
  • He flew over 30 missions as a member of the MFS 99 squadron. He survived the war and returned to Paris in 1915
  • In 1916, along with Tomas Masaryk and Edvard Benes, he formed the Czechoslovak National Council.
  • In 1916, he traveled to Russia to organize legions of troops.
  • His diplomatic skills earned him the position of Czechoslovakia's first Minister of War.
  • In 1917, he was made grand officer of the French Legion of Honour.
  • Milan Rastislav Stefanik suffered a tragic death on May 4, 1919 in a plane crash that also killed two Italian officers.
  • In 1928 a monumental tomb in his honor was built on Bradlo, located in Brezova pod Bradlom
  • The M.R. Stefanik airport in Bratislava is dedicated to his achievements as an aviator.

Ziakov sme rozdelili do skupin po troch. Zadali sme ulohu pozorne si precitat dany text. V prvej casti expozicnej casti sme uprednostnili metodu ticheho samostatneho citania s prihliadnutim na vlastne tempo ziaka tak, aby sa kazdy ziak dokazal zahlbit do semantiky textu. Po individualnom citani ziaci v pripade neporozumenia nejakeho vyrazu spolupracovali v skupine, navzajom si pomahali s prekladom. V pripade potreby  pracovali aj so slovnikom. Po samostatnom precitani textu sme pristupili k spolocnemu hlasnemu citaniu textu, kde sme kladli doraz na spravnu vyslovnost a intonaciu. Dbali sme na to, aby sa kazdy ziak dostal k precitaniu aspon jednej informacie zo zivota M. R. Stefanika. Od spolocneho prekladu do slovenskeho jazyka sme upustili vzhladom na jazykovu vyspelost ziakov. V krajnom pripade sme spolu rozobrali problematicke vyrazy ci slovne spojenia. Nasledne sme text pozbierali a rozdali pracovny list.

Fixacna faza (15 minut)

Pracovny list, ktory sme ziakom predlozili na samostatne vypracovanie, obsahoval tri ulohy. V prvej ulohe mali oznacit, ci su tvrdenia pravdive, alebo nepravdive. Druhou ulohou bolo odpovedat na otazku, pricom ziaci mali na vyber z niekolkych moznosti. V tretej ulohe bolo potrebne doplnit spravne slovo do vety tak, aby tato veta zodpovedala skutocnym faktom zo zivota Milana Rastislava Stefanika. Vsetky ulohy suviseli s vopred precitanym textom a preverili tak nielen uz osvojene vedomosti ziakov z hodin dejepisu, ale aj  ich kratkodobu pamat, schopnost zapamatavania si informacii a aplikovania ich v konkretnych ulohach v anglickom jazyku. Po vypracovani vsetkych uloh sme spolocne ulohy skontrolovali. Kazdy ziak cital jednu vetu, pripadne otazku a odpovedal na nu. Ostatni ziaci vyjadrili svoj suhlas alebo nesuhlas.

Diagnosticka faza (5 minut)

V zaverecnej faze tejto vyucovacej hodiny sme kladli ziakom otazky typu: ,,Ako sa Vam hodina pacila? Je pre Vas atraktivnejsie osvojovat si historiu takymto sposobom? Ste so svojimi vysledkami v riesenych ulohach spokojni?" Odpovede ziakov boli jednoznacne kladne a pozitivne. Priznali, ze na zaciatku vyucovacej hodiny, v motivacnej casti, ktoru sme zacali otazkami o Milanovi Rastislavovi Stefanikovi, sa trochu obavali, ze vyucovacia hodina sa bude niest v duchu tradicnej hodiny dejepisu. Vyjadrili nazor, ze informacie a  akty zo zivota M. R. Stefanika prijali s vacsou lahkostou a akousi prirodzenejsou cestou . Aj overovanie zapamatanych vedomosti formou zadanych uloh ohodnotili ako pozitivne a prospesne na upevnenie uciva. So svojimi vysledkami samostatnej prace boli spokojni a ani jeden ziak sa vzhladom na priebezne zapajanie do procesu edukacie, a aj vdaka skupinovej praci necitil odstrceny, ci prehliadany.

2. vyucovacia hodina

Motivacna faza (5 minut)

Motivacnu fazu sme zacali brainstormingom: ,,Do you remember Milan Rastislav Stefanik. What can you tell us about his healht condition?" Po odpovedi ziakov, kde spomenuli dlhodobe zdravotne problemy M. R. Stefanika a nadviazali sme otazkou: ,,Do you want to be healthy?" Po kladnej odpovedi ziakov sme sa opytali: ,,What should you do to be healhty?" Spolocne so ziakmi sme sa dopracovali k odpovedi, ze ak chceme byt zdravi, musime sa aj spravne stravovat a konzumovat vela ovocia. Cela komunikacia prebiehala v anglickom jazyku, kde sme vyuzili doteraz osvojene vedomosti z oblasti gramatiky a slovnej zasoby. Po uvodnom rozhovore sme motivovali ziakov k nasledujucej ulohe: ,,I can do something for you to be healthy. I will give you an apple. However, you also must do something for it. You must answer the question about Milan Rastislav Stefanik correctly. Nasledne sme ziakom vysvetlili, co sa od nich ocakava a zadali im ulohu.

Expozicna faza (15 minut)

Ziakov sme rozdelili do skupin po troch. Pocet pritomnych ziakov v den realizacie vyucovacej hodiny bol 12. Prihliadali sme na rovnomerne rozdelenie, tak aby boli sily v skupinach vyrovnane a aj ziaci so slabsimi vedomostami a jazykovymi zrucnostami nasli uplatnenie v skupine. Rozdelili sme zivotne obdobie M. R. Stefanika na 4 fazy - 1. dieta/student, 2. diplomat/politik, 3. astronom/cestovatel,  4. sukromny zivot. Kazda skupina si vyzrebovala jednu fazu a jej ulohou bolo vytvorit 3 otazky z daneho obdobia Stefanikovho zivota. Ako pomocka bol ziakom poskytnuty text z predoslej vyucovacej hodiny. Kazdu otazku napisali na samostatnu karticku a oznacili cislom. Kazda skupina mala svoju farbu, takze bolo mozne jednotlive fazy rozlisit aj farebne. Nasledne napisali na samolepiace etikety cisla a prilepili ich na sparadla, ktore potom pozapichovali do jablk. Ziaci sa velmi ochotne zapojili do aktivity a s elanom plnili zadanu ulohu. Viditelna bola sutazivost, snazili sa tvorit a koncipovat otazky septom, tak aby clenovia inych skupin nepoculi, ake otazky pripravuju a nemohli sa tak na ne vopred pripravit. Samostatne si prirodzenym sposobom rozdelili ulohy v skupine tak, aby sa kazdy venoval tomu, v com vynika najviac.

Fixacna faza (20 minut)

Ziaci sa vratili na svoje miesta a opat pracovali samostatne. Kazdy ziak bol vyvolany k tabuli a vybral si jedno   jablko s cislom. Podmienkou bolo, aby si nevybral jablko s vlajockou s cislom farby, ktora bola farbou jeho skupiny. Nasledne, po vybrati jablka s cislom, dostal ziak prisluchajucu karticku s otazkou. Precital nahlas otazku, ktora bola na karticke a ak na nu spravne odpovedal, jablko mu zostalo. Ak odpoved nevedel,  vratil sa na miesto a po vystriedani sa vsetkych ziakov si zvolil ine cislo jablka. Jablk bol rovnaky pocet, ako ziakov v danej skupine a spolocne sme sa dopracovali k tomu, ze kazdy ziak dostal jedno jablko. V pripade, ze mal tazkosti odpovedat na danu otazku aj na druhykrat, pristupili sme k metode spolocneho riesenia problemu. Spoluziaci mu mohli pomoct roznymi indiciami ci naznacenim, pricom im nebolo dovolene odpovedat na zadanu otazku priamo. K uspesnej odpovedi sa nakoniec dopracoval kazdy ziak uspesne sam.

Diagnosticka faza (5 minut)

Rovnako, ako na predoslej hodine, sme sa zamerali hlavne na spatnu vazbu od ziakov, ako sa im tato vyucovacia hodina pacila, ci je pre nich ucenie sa takouto formou zaujimave a ako hodnotia svoje vykony. Opat sme sa stretli s pozitivnymi reakciami zo strany ziakov. Studenti ocenili hlavne fyzicku podobu odmeny - jablko, ktore mohli po spravnom zodpovedani otazky skonzumovat a to priamo pocas vyucovacej hodiny. Sami navrhli, aby sa riesenie uloh formou odmeny v podobe ovocia ci sladkosti mohlo do vyucovacieho procesu zaradit castejsie.

3. vyucovacia hodina

Motivacna faza (5 minut)

V tejto faze poslednej vyucovacej hodiny edukacnej jednotky sme sa snazili motivovat ziakov prepojenim stareho s novym. Spytali sme sa: ,,Do you use social nets?" Pri kladnej odpovedi sme sa spytali, ake socialne siete vyuzivaju. A nasledne sme ich vyzvali, aby sa zamysleli: ,,Do you think, that Stefanik would use social nets if they existed in his times?" Podla ocakavania, ziaci boli presvedceni, ze ak by bola taka moznost, Milan Rastislav Stefanik by urcite svoje myslienky siril prostrednictvom socialnych sieti. Vzhladom na toto presvedcenie ziakov sme sa rozhodli, ze mu takyto profil na socialnej sieti aspon fiktivne vyrobime.

Expozicna faza (25 minut)

Ziaci pracovali rozdeleni na dve skupiny po sest. Samostatne si rozdelili ciastkove ulohy.  Dohodli sa, ze vyrobia profil Milana Rastislava Stefanika na socialnej sieti Facebook. Poskytli sme im material - farebne papiere, noznice, lepidlo, fixky,  vytlaceny portret Milana Rastislava Stefanika a tiez tablet s pristupom na internet, aby mohli verne napodobnit profil. Ziaci vytvarali tabulu osobnosti v podobe facebookoveho profilu - pisali jednotlive informacie v anglickom jazyku, ktore si osvojili na predoslych vyucovacich hodinach, na papier a nasledne ho umiestnovali na nastenku. Pracovali samostatne len s minimalnym zasahom z nasej strany, nechali sme priestor kreativite ziakov.   Finalny produkt  - facebookovy profil M - R - Stefanika -  sme umiestnili v triede na viditelnom mieste. Pocas pripravy ziaci spolupracovali, spolocne tvorili vety a slovne spojenia.

Diagnosticka faza (10 minut)

Vzhladom na to, ze islo o zaverecnu hodinu bloku venovaneho M. R. Stefanikovi venovali sme vacsi casovy priestor diagnostike a analyze vyucovacich hodin ako celku. Pytali sme sa ziakov na nazor, na pripadne nedostatky, co by zmenili, co by pridali a ci by bolo pre nich zaujimave a prinosne ucit sa takymto sposobom nielen pocas hodin anglickeho jazyka. Tiez nas zaujimalo, ci subjektivne vnimaju takyto sposob vyucby ako efektivny a prospesny. Ako sme uz spomenuli, ziaci velmi pozitivne prijali inovativny pristup v sposobe vyucovania. Sami priznali, ze ucenie sa takouto formou je pre nich atraktivne a prijatelnejsie ako fadne memorovanie. Spolu so ziakmi sme diskutovali o dalsich moznostiach vyuzitia predlozenych metod a to nielen v predmete anglicky jazyk. Ziaci su so svojimi vysledkami spokojni a tiez su patricne hrdi na finalny vystup, ktory ocenila aj ich pani ucitelka dejepisu a vyuzila tabulu osobnosti M. R. Stefanika ako didakticku pomocku pocas svojej vyucovacej hodiny. Spomenuta tabula dodnes zdobi triedu deviatakov, ktori sa na vyrobe podielali. V uplnom zavere hodiny sme slovne  zhodnotili pracu ziakov, kazdy bol menovite spomenuty a vyzdvihnuty bol jeho osobny prinos pre danu vyucovaciu jednotku.

Zaver

Je mnoho sposobov, akymi ucit, ako predkladat ziakom informacie a vstepovat im vedomosti. Zaroven je dolezite v dnesnej uponahlanej dobe nezabudnut na to, kym sme. A hoci sme malym narodom, nejeden Slovak sa zapisal do historie velkymi pismenami. Je preto nevyhnutne upriamovat pozornost mladych ludi na take vyznamne osobnosti, akou Milan Rastislav Stefanik nepochybne bol. Rok 2019 sa nesie v znameni tohto muza, ktory Slovensko zviditelnil vo svete. Preto sme sa rozhodli, ze venujeme aspon jeden tyzden vyhradne Milanovi Rastislavovi Stefanikovi a upevnime tak v ziakoch narodne povedomie. Vzhladom na fakt, ze memorovanie a bezduche ucenie u ziakov vo vseobecnosti vyvolava nevolu, volili sme take vyucovacie metody, ktore su pre ziakov atraktivne. Pri pedagogickej reflexii sme zhodnotili, ze pouzita forma edukacie mala u ziakov velky uspech. S nadsenim sa zapajali do aktivit, spolupracovali a podla ich vlastnych vyjadreni si ucivo a fakty osvojili lahsie a nenasilnou formou. Edukacnu jednotku ako celok zhodnotili velmi pozitivne. Je nutne podotknut, ze aj ked hlavnou ulohou bolo zamerat sa na osobnost Milana Rastislava Stefanika, ani ostatne zlozky anglickeho jazyka nezostali nepovsimnute. Ziaci pracovali so slovnikom, aktivne komunikovali, prezentovali svoje myslienky a nazory v anglickom jazyku. Velky doraz sme kladli na kooperaciu a skupinovu pracu, cim sme nepochybne posilnili socialne a kolektivne vztahy v triede. Tiez sme pri tvoreni finalneho produktu ponechali dostatok priestoru kreativite a fantazii ziakov, cim sme sa u nich snazili vybudovat vieru v sameho seba a uvedomenie si vlastnej dolezitosti ako clena skupiny. Z gramatickej stranky sa pocas tejto edukacnej jednotky precvicila hlavne tvorba otazok, modalne slovesa a minule casy.

Verime, ze priklad nasej edukacnej jednotky bude vitanou inspiraciou aj pre dalsich pedagogov, a to nie len na hodinach anglickeho jazyka.

 

Pracovny list - ukazka

A WEEK OF MILAN RASTISLAV STEFANIK - WORKSHEET

Decide if the following statements are TRUE or FALSE:

  1. Stefanik had 13 siblings.                                                     True       False
  2. His parents were called Pavol and Albertina.             True       False
  3. He started his studies in Prague in 1904.                      True       False
  4. He gratuated at Charles University.                                              True       False
  5. He wrote political songs.                                                    True       False
  6. His first job was in France.                                                 True       False
  7. He climbed Mount Everest.                                                True       False
  8. He travelled a lot of countries.                                         True       False
  9. He died in France during World War 1                           True       False
  10. He was the Minister of War.                                             True       False
  11. He is burried in Brezova pod Bradlom.                          True       False.
  12. There is an airport called after him in Slovakia.         True       False

 

Choose the correct answer:

Stefanik wasn't :                            

a/  a pilot                                           b/ an  astronom                                             c/ a pastor

 

Stefanik set up a study of:

a/ struggle of the Slovaks                           b/ Mars and the Moon c/ modern airplanes

 

Along with T.  G.  Masaryk and Edvard Benes he formed

a/ Czechoslovak National Council           b/ an Observatory          c/ legions of troops

 

In his honor was built:

a/ an airport                                     b/ monumental tomb                   c/ Astronomical Insitute

 

Based on the text you have read, fill the suitable words into the sentences:

1/ Stefanik 's father was a pastor and he was a strong Slovak ...........................  .

2/ He .................................. his secondary studies in 1898.

3/ His studies in Prague had profoud ................... on his future career.

4/ In 1908 he got a job in the French ...................................... .

5/ He ......................... in the French army at the start of World War 1

6/ He built an ..................................... while he was in Tahiti.

7/ He .................... the position of  Minister of War thanks to his diplomatic skills.

8/ He died ............................ in a plane crash.

 

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKYCH ODKAZOV:

https://www.thefamouspeople.com/profiles/milan-rastislav-tefnik-5914.php

Summary: The article provides an example of educational unit focused on the person of Milan Rastislav Stefanik in English language,  which are suitable for teachers at Primary schools.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady