Zobúdzanie prírody
Zobúdzanie prírody
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Zobúdzanie prírody
23. 4. – 29. 4. 2019
Názov: Zobúdzanie prírody
|
|
Cieľová skupina: žiaci 3. ročníka ZŠ s VJM |
|
Predmet: výtvarná výchova |
|
Kľúčové kompetencie: Sociálne kompetencie Komunikatívne kompetencie Riešenie problémov
|
Ciele:
|
Prostredie: škola |
Forma a počty: individuálna práca, skupinová práca |
Trvanie: 2 vyučovacie hodiny |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Aktivita je zameraná na rozvíjanie osobnosti prostredníctvom výtvarného zážitku, jemnej motoriky. Cieľom je prebúdzať trvalý pozitívny vzťah k výtvarnému umeniu, rozvíjať tvorivú fantáziu a výtvarné vyjadrenie. Výtvarná technika asambláž – tvorba priestorových koláží väčšinou vo forme nízkeho alebo vysokého reliéfu. Priestorový objekt je vytvorený komponovaním už hotových objektov, prvkov z odpadových materiálov do jedného celku. Trojdimenzionálna kompozícia býva farebne zjednotená, napr. novovzniknutý objekt sa prestrieka alebo premaľuje jednou farbou. Dôraz sa kladie na kompozičné priestorové vyznenie prvkov. |
|
Potrebný materiál: jarné kvety, rôzne materiály z prírody, lepidlo, výkres alebo plátno |
|
Opis postupu realizácie: Motivácia: Opakovanie básní – Snežienôčka, Fialôčka, Narcisky – s priamym pozorovaním, porovnávaním, citovým vyjadrením. Brainstorming žiakov na tému jar. Učiteľ následne formou prezentácie predstaví jar. Žiaci odpovedajú na otázky, ktoré sa týkajú jarných kvetov a sviatkov. Ktorým kvietkom by si chcel/-a byť a prečo? Predstav sa. Realizácia aktivity: Vytvorenie skupín v triede, ktorých úlohou bude priniesť zo školského dvora čo najviac prírodných materiálov (haluze, konáriky, listy, kvety, kamene) a vytvoriť z nich výtvarnou technikou asambláže kompozíciu. Po ukončení každá skupina predstaví svoje dielo aj s názvom. Reflexia: Na záver aktivity si žiaci zahrajú hru „Jarná hra“. Žiaci si vyberú jedného spolužiaka, ktorý pôjde do stredu kruhu. Ostatní sa v kruhu držia za ruky a pohybujú sa v tempe piesne (ľubovoľná pieseň s témou jari). Na každú dobu urobia krok. Žiak v strede napodobňuje činnosť, o ktorej sa v piesni spieva. Možné pokračovanie, následné aktivity: Výtvarnú techniku asambláž si môžu žiaci vyskúšať aj na zobrazení portrétu. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Andrea Szabó Križan, učiteľka pre kontinuálne vzdelávanie, detašované pracovisko MPC Komárno
Ďalšie zdroje: Slovenský jazyk pre 1. ročník ZŠ s VJM, metodická príručka, vydavateľstvo Terra |