Aké sú pre učiteľov najefektívnejšie on-line formy pre ich profesionálny rozvoj a ako ich môžeme úspešne posúdiť, rozpoznať a certifikovať? Ako môžeme podporiť školy pri rozvoji digitálnych kompetencií žiakov, umožniť im skvalitniť výučbu informatiky a programovania? Toto sú len niektoré z otázok, o ktorých diskutovalo viac ako 300 účastníkov konferencie EMINENT 2018, ktorá sa konala v Lisabone pod záštitou nadácie Calouste Gulbenkian Foundation v dňoch 13. a 14. decembra 2018.
Počas slávnostného otvorenia konferencie João Costa, portugalský štátny tajomník pre vzdelávanie, zdôraznil dôležitosť vytvoriť podmienky na vysokokvalitné vzdelávanie každému študentovi a význam vytvárania pocitu spolupatričnosti a umožnenia zmysluplného začlenenia sa do spoločnosti. Práve vybavenie učiteľov adekvátnymi zručnosťami a kompetenciami môže uľahčiť spôsob dosiahnutia týchto cieľov a prispieť k edukačnému systému, ktorý rozvíja kritické myslenie, spoluprácu a zručnosti riešenia problémov.
„Školy, tak ako ich poznáme dnes, nebudú mať dlhé trvanie. Metamorfóza školy si vyžaduje metamorfózu učiteľa,“ povedal prof. António Sampaio da Nóvoa z Inštitútu vzdelávania na Univerzite v Lisabone. Tento rastúci záujem o rozvoj zručností učiteľov a pomoc pri ich adaptácii na rýchlo sa meniaci svet s cieľom mať pozitívny vplyv na úspechy študentov vytvorili základy pre zameranie konferencie EMINENT 2018: Nové modely pre rozvoj kompetencií učiteľov.
Účastníci, vrátane predstaviteľov ministerstiev školstva, zákonodarcov, predstaviteľov rezortných inštitúcií, akademikov, učiteľov a školiteľov pedagógov, sa zúčastnili diskusie pri okrúhlom stole na rôzne témy, napr. vzdelávanie učiteľov, profesionalizácia a hodnotenie, príprava budúcich učiteľov alebo digitálne kompetencie.
V posledných rokoch European Schoolnet vyvíja a propaguje rôzne nástroje, ktoré môžu učitelia použiť vo svojom ďalšom vzdelávaní a rozvoji kompetencií prezenčnou, ale aj dištančnou on-line formou. Niekoľko príkladov ako projekty TeachUP, do ktorého je zapojené aj MPC ako jeden z partnerov, ITELab alebo SELMA, prezentované počas EMINENT konferencie, ponúkli inovatívne prístupy k zlepšovaniu edukačného systému či už prostredníctvom poskytovania kvalitnej, cielenej prípravy učiteľov alebo riešenia problémov, ktoré sa môžu stať prekážkou v budovaní úspešného školského prostredia (ako je napr. on-line hate speech/on-line nenávistný prejav).
Na záver konferencie Jan De Craemer, podpredseda European Schoolnet, zdôraznil, že „mnohé krajiny už vyvinuli inovatívne iniciatívy v oblasti vzdelávania učiteľov a je teraz na nás, členoch European Schoolnet, aby sme tieto praktiky zdieľali a stavali na nich ďalej s cieľom začleniť tieto inovácie do vyššieho vzdelávania, do počiatočnej prípravy učiteľov a ich kontinuálneho profesionálneho rozvoja.“
Príspevky, videá a informácie dostupné na: http://www.eun.org/news/detail?articleId=3026998