Ulohou vyucovania geografie je naucit ziakov orientovat sa na mape, naucit ich citat mapu, ziskat z mapy geograficke informacie. Pre ziakov je mapa zlozitym vyucovacim prostriedkom, ktory im umoznuje orientovat sa, hovorit o miestach, kde nikdy neboli. Mapa aj ucebnica plni funkciu pomocky, bez ktorej sa vyucovanie geografie nezaobide. Praca s obrysovymi a slepymi mapami pomaha ziakom zapamatat si zemepisne objekty, ich polohu. Ziskane navyky a zrucnosti pracovat s mapou mozu ziaci vyuzit v dalsom studiu, ale aj v praktickom zivote.
Cielom mojej atestacnej prace je overit vplyv projektoveho vyucovania na zlepsenie orientacie ziakov na mape miestneho regionu projektovou metodou na hodinach dopravnej geografie v 1. rocniku SOS. Ziak sa ma pritom naucit samostatne pracovat, niest zodpovednost za svoju pracu, vyhladat a spracovat ziskane informacie, hodnotit svoju pracu a pracu svojich spoluziakov. Ziaci sa musia naucit vzajomne komunikovat, nachadzat odpovede na otazky, nebat sa pytat, prezentovat svoj nazor pred ostatnymi. Zaroven sa musia naucit akceptovat nazory inych. V ramci projektoveho vyucovania ziaci vyuzivaju prostriedky didaktickej techniky.
Predmet geografia je vhodny pre vyucovacie metody, v ktorych sa uplatnuje tvorivy sposob myslenia, vyuzivaju sa nove metody pri skumani javov a kombinovanie teoretickych a praktickych poznatkov. Geograficke projekty su vhodne na utvaranie a rozvoj vsestrannych zrucnosti. Pomocou projektov mozu ziaci spajat vedomosti zo vsetkych odborov a uplatnovat metody prirodovedeckeho skumania javov a problemov. Vdaka svojmu integrujucemu charakteru je geografia vhodna na uplatnenie projektoveho vyucovania. Geografia ma siroke zameranie, umoznuje zadavania skutocne originalnych uloh projektoveho vyucovania, pri ktorych sa kladie doraz na originalitu spracovania, samostatne vyhladavanie, vyhodnocovanie a prezentaciu informacii.
Praca s obrysovymi mapami
Praca s obrysovymi mapami pomaha ziakom zapamatat si zemepisne objekty a ich polohu na mape. Aktivity s obrysovymi mapami su dolezite, pretoze praca s nimi rozvija priestorove myslenie. Zvysuje aktivny pristup k uceniu, aj zaujem o vyucovaci predmet. Ziaci s takouto mapou musia pracovat samostatne a tvorivo a nie mechanicky. Obrysove mapy sa mozu vyuzivat pri vysvetlovani noveho uciva, ale aj pri precvicovani, pri samostatnej praci, pri zemepisnych hrach.
Okrem obrysovych map vo svojej tradicnej papierovej podobe, mame moznosti, ktore nam ponuka internet. Tam mozeme nielen najst mnozstvo interaktivnych mapovych hier, ale dokonca si jednoducho a rychlo vytvorit svoje vlastne podla potreby. Velkou vyhodou interaktivnych on-line map je fakt, ze ziaci okamzite vedia, ci su ich odpovede spravne. Po dokonceni hry vidia svoju uspesnost v percentach a dokonca sa mozu porovnavat so vsetkymi hracmi, ktori uz hru odohrali. Ked ziaci ziskaju zrucnosti a navyky pracovat s mapou, ziskaju tym dolezite zaklady na samostatnu pracu s mapou aj pre prakticky zivot.
Realizacia projektu
Nazov projektu: Dopravna dostupnost obci a miest v okrese Senec
Ciele: vytvorit mapu na zaklade skupinovej prace na zadanu temu - Dopravna dostupnost obci a miest v okrese Senec, navrhnut a vytvorit prezentaciu na zaklade skupinovej prace na danu temu, pracovat s mapami v programe Google Maps, ziskat informacie o autobusovych a zeleznicnych spojoch v ramci okresu Senec, pracovat s on-line cestovnym poriadkom, vytvorit obrysovu mapu Bratislavskeho a Trnavskeho kraja, zaznacit do mapy vsetky potrebne udaje, navrhnut riesenia na zlepsenie dopravnej situacie v okrese Senec, vymienat si informacie a nazory v ramci spoluprace na projekte.
Motivacia: V uvodnej casti realizacie projektu som so ziakmi rozvinula diskusiu o tom, ci vobec a ako vyuzivaju verejnu dopravu. Diskutovali sme o tychto otazkach: Pouzivate verejnu dopravu? Kolki z vas ju vyuzivaju denne? Ako sa dopravuju vasi rodicia do prace? Ktory dopravny prostriedok vyuzivaju? Poznate odchody a prichody vlakov? Co by ste zlepsili na verejnej doprave? Viete, kde najdete cestovny poriadok? Aky je rozdiel medzi MHD, primestskou a dialkovou dopravou? Kolko stoji cestovny listok? Odpovede sme hladali po skupinach, niektore odpovede ziaci zapisali na tabulu. Po skonceni diskusie som ich informovala, comu sa budu v projekte venovat, co bude vysledkom projektoveho vyucovania, ake bude hodnotenie celeho projektu.
Riesenie: Ulohy a ciele, ktore som si na zaciatku projektu vytycila, som zrealizovala v ramci projektoveho vyucovania pocas 6 vyucovacich hodin. Posledne dve hodiny boli vyhradene na prezentacie a hodnotenie. Projekt som realizovala v I. B triede na hodinach dopravnej geografie. Predpokladom na zvladnutie projektu boli aj zakladne zrucnosti prace s PC. Vyucovanie prebiehalo v ucebni informatiky a v ucebni geografie. Na ziskavanie informacii a spracovanie dat, na tvorbu map pouzivali ziaci pocitace, dataprojektor, notebook, atlasy Slovenskej republiky, nastennu mapu SR, knihu Nase Slovensko, baliaci papier, temperove farby, fixky.
Casovy harmonogram projektu:
april 2018 - vstupny skolsky test z oblasti Trnavskeho kraja, hladanie vhodnej literatury, webovych stranok, zhromazdovanie udajov o dopravnej dostupnosti obci a miest okresu Senec,
maj 2018 - spracovanie informacii, praca v programe Google Maps - Moje mapy, tvorba map, tvorba prezentacii, prezentacie v programe MS PowerPoint, vyhodnotenie projektu, vystupny skolsky test z oblasti Bratislavskeho kraja, interaktivny kviz o Bratislavskom a Trnavskom dostupny na: https://www.purposegames.com/game/bratislavsky-a-trnavsky-kraj-game.
Pred realizaciou projektoveho vyucovania som ziakom predlozila skolsky test, ktoreho cielom bolo zistit, aku maju ziaci orientaciu na mapach miestneho regionu, ako vedia pracovat s obrysovymi mapami, aku maju uroven vstupnych vedomosti o Trnavskom kraji.
Po skonceni testovania boli ziaci oboznameni s temou projektu, s cielmi, ulohami a so sposobom hodnotenia. Nechala som ich spontanne vytvorit pracovne skupiny. Vznikli styri skupiny po troch ziakoch. Ziakom som rozdala zadania projektu.
Zadanie projektu
Tema: Dopravna dostupnost obci a miest v okrese Senec a okolie
Zadanie c. 1: Vasou ulohou je vyhladat dopravnu dostupnost obci a miest v okrese Senec a okolie. Zistene informacie zapisat do harku - pocet spojov pocas dna, prvy ranny spoj, posledny vecerny spoj, dostupnost pocas vikendu. Pri praci pouzivajte on-line cestovny poriadok na adrese: www.cestovny-poriadok.sk.
Zadanie c. 2: Ziskane udaje vlozte do mapy a pracujte s programom Google Maps - Moje mapy. Ak nemate aktivnu mailovu adresu, je potrebne si ju vytvorit. Po prihlaseni do gmailu zacnete pracovat s informaciami a postupne ich vkladajte do mapy. Po vyplneni tabulky spristupnite vasu mapu aj ostatnym. Ak ste pracovali presne, vznikne vam mapa v tvare veternej ruzice.
Zadanie c. 3: Vytvorit papierovu obrysovu mapu, presvietenim cez dataprojektor postupne vyplnit jednotlive udaje o Trnavskom a Bratislavskom kraji. Potom pravitkom naniest postupne zistene udaje o spojoch.
Zadanie c. 4: Vystupna prezentacia skupiny. Odpovede na otazky: Co sa mozeme z mapy dozvediet? Co vplyva na pocet spojov medzi okresnym mestom a obcami? Aka je ich poloha na hlavnej trase? Kde su zle nastavene casy spojov? Kde ich je malo alebo naopak vela? Co by ste zmenili, upravili vo verejnej doprave vo vasom regione? Navrh riesenia na zlepsenie dopravnej situacie v sledovanej oblasti. Prezentacia moze byt vytvorena v programe MS PowerPoint, pocet snimok 10. Na zaver budu jednotlive prace vyhodnotene ucitelom, ale aj samotnymi ziakmi.
Hodnotenie ziakov navzajom: spracovanie - 4b.; aktivita v skupine - 2b.; originalita - 2b.; samostatnost - 2b.
Hodnotenie projektu ucitelom: forma spracovania projektu - 3b.; praca v programe Google Maps - 3b.; tvorba map - 3b.; prezentacia - 3b.; kvalita a obsah - 3b.
Potom si kazda skupina vylosovala papier s menami obci a miest v okrese Senec. Niektore skupiny mali za ulohu zistit dopravne spojenie aj v susednych okresnych mestach a v hlavnom meste Slovenska, aj ked tie uz lezia za hranicou okresu Senec.
V prvej faze prace na projekte ziaci vychadzali z vlastneho poznania, vyuzili tiez internetove zdroje www.e-obce.sk/okres/senec.html. Zistili, ze celkovy pocet obci a miest v okrese Senec je 29. Pridali sme k nim aj dostupnost vacsich miest, napriklad: Bratislava, Trnava, Galanta, Sered. Po zisteni, ktore obce a mesta nemaju priame spojenie s okresnym mestom Senec, sa vyber zuzil na 31 obci a miest Bratislavskeho a Trnavskeho kraja. Pomocou on-line cestovneho poriadku https://www.cestovny-poriadok.sk zacali skupiny vyhladavat informacie o spojoch medzi obcami a mestami v okrese Senec, v Bratislavskom kraji a v Trnavskom kraji. Mali zistit informacie len o priamych spojoch.
Dalsou ulohou bolo zistit cas prveho a posledneho spoja, mali zistit aj dopravnu dostupnost obci a miest pocas vikendu. Hladali moznost, ci ma obec, alebo mesto zeleznicne spojenie s okresnym mestom. Vysledky, ktore zistili, postupne zapisovali do harku. Ziaci museli byt v tejto ulohe co najpresnejsi. Vsetky nepresnosti by sa lahko preukazali na vyslednej mape, ktoru budu vytvarat. Tato faza bola casovo velmi narocna, ale pre vysledny produkt aj velmi dolezita. Nakolko mnohi z nich dochadzaju do Bratislavy z prilahlych obci, ziskavaju velmi prakticke a uzitocne vedomosti a zrucnosti o orientacii v mapach, najma v mape Bratislavskeho a Trnavskeho kraja. Po ukonceni tejto ciastkovej ulohy skupiny ziakov postupne prezentovali ziskane informacie o spojoch. Oboznamovali sa navzajom so zistenymi faktami. Kazda skupina dostala sest otazok, na ktore mala odpovedat. Do ktorych obci vedie najviac spojov? Do ktorych obci je najvacsi problem cestovat? Ako su spoje obmedzene pocas vikendov? Preco idu ranne spoje tak skoro? Ktory druh dopravy je pre obyvatelov okresu najvyznamnejsi? Ako suvisi verejna doprava s dopravou individualnou? Odpovede na jednotlive otazky boli velmi zaujimave.
Jednym z cielov projektu bolo naucit ziakov vytvorit mapu pomocou programu Google Mapy - Moje mapy. Pre pracu v tomto programe potrebovali mat ziaci aktivnu adresu v Google - gmail. Ti ziaci, ktori ju nemali, si ju pocas hodiny vytvorili na stranke: www.google.sk. Potom mohla nastat praca s vytvaranim mapy. Po prihlaseni na stranku gmailu sa ziaci dostali do casti mapy cez ikonu - Moje miesta. Dalsim krokom bolo kliknut na odkaz - Vytvorit novu mapu a mapa sa im zobrazila. Po zobrazeni mapy bolo potrebne, aby si kazda skupina mapu pomenovala a pridala si k nej cislo svojej skupiny. Nazov mapy bol napisany na tabuli - Dopravna dostupnost obci a miest okresu Senec. Mapu bolo potrebne dat hned na zaciatku prace zdielat s ostatnymi uzivatelmi preto, aby ziaci mali moznost vidiet aj pracu ostatnych skupin. Po tomto kroku zacali ziaci postupne zadavat udaje z harku do tabulky.
Spolupraca vsetkych clenov skupiny bola velmi potrebna, aby nedoslo k zadaniu nepresnych udajov. Pri kazdej obci, alebo meste, zapisovali do tabulky pocet spojov pocas dna, prvy ranny spoj, posledny vecerny spoj. Metodou ciarovych znakov a zadavanim udajov do tabulky sa im postupne tvorila mapa dopravnej dostupnosti. Hrubka ciary zavisela od poctu spojov. Kazdy nespravny udaj a nepresne nanesena hrubka ciary sa preukazala pri zaverecnom spajani map do jedneho celku.
Po skonceni prace na ciastkovych mapach kazda skupina musela mapu ulozit a hned ju dat zdielat. Jednotlive casti sa mali spojit do jednej spolocnej mapy. Pri ukladani casti map nevedela jedna skupina mapu ulozit. Ostatne skupiny sa jej snazili pomoct. Nakoniec sa to vsetkym skupinam podarilo vytvorit. Vznikla tak mapa dopravnej dostupnosti, ktora mala tvar ruzice.
Pri praci ziskali ziaci uzitocne vedomosti a zrucnosti v tvorbe map, v orientacii na mapach Bratislavskeho a Trnavskeho kraja. Spoznavali obce a mesta svojho okolia. Navzajom si vymienali poznatky a postrehy, ktore ziskali pri praci s mapou a zistenymi informaciami.
Dalsou castou projektu bolo vytvorenie mapy Trnavskeho a Bratislavskeho kraja na velky harok papiera. Po vyhladani prislusnej mapy na internete, ziaci zacali mapu prekreslovat pomocou presvietenia cez dataprojektor.
Kazda skupina mala urcenu ulohu. Postupne naniesli do mapy hranice krajov, polohu riesenych obci a miest. Zaznacili cestnu infrastrukturu, vodstvo, povrchove celky. Vytvorili slepu mapu, ktoru spolocne vyplnili. Na mapu ako prve namalovali pohoria, niziny, rieky, vodne diela, dopravne cesty, hranicne priechody, letiska. Nazvy jednotlivych celkov, obce a mesta vpisali do mapy po zaschnuti farby. Jednotlive skupiny si navzajom pri praci pomahali.
Ziakov cakala este jedna uloha. Do mapy mali zaznacit dopravnu dostupnost obci a miest. Udaje, ktore mali zapisane vo svojich harkoch, bolo treba pouzit pri tejto ulohe. Pravitkom naniesli ciary z riesenych obci a miest do okresneho mesta Senec. Hrubka ciary zavisela od poctu spojov. Vytvorenu mapu ziaci pripevnili magnetkami na tabulu a spravili si spolocnu fotografiu s mapou v pozadi. Skoda, ze sa nepodarilo na fotke zachytit vsetkych clenov timu.
Dalsim zadanim v projekte bolo vytvorit prezentaciu, v ktorej mala kazda skupina zhodnotit svoju pracu, odpovedat na otazky zo zadania a navrhnut riesenia ako zlepsit dopravnu situaciu obci a miest v okrese Senec. Prezentaciu mali vytvorit v programe MS PowerPoint v rozsahu 10 snimok.
Poslednou castou zadania bola prezentacia projektov a ich hodnotenie. Ziaci sa navzajom hodnotili, uvazovali o tom, co sa pocas prace naucili, co im robilo najvacsie problemy, prip. co ich prekvapilo. Prezentacie sme hodnotili spolocne, k hodnoteniu bola prizvana aj pani zastupkyna, ktora vyucuje predmet informatika.
Vo svojom hodnoteni som sa zameriavala hlavne nato, ako si ziaci osvojili prakticke zrucnosti prace s mapou a ako zvladli zadane ulohy a ciele: pracovat s programom Google Maps - moje mapy, pouzivat on-line cestovne poriadky, vyhladavat a spracovat informacie, vytvorit digitalnu a papierovu mapu, pracovat s obrysovou mapou, vytvorit a obhajit svoju prezentaciu.
Reflexia a odporucania pre prax
Pri realizacii projektoveho vyucovania som sa stretla nielen s vyhodami, ale aj s nevyhodami tejto formy vyucovania. Kladne hodnotim skupinovu pracu ziakov, pri ktorej sa ucia formulovat svoje myslienky, zapajaju sa do diskusie a rozvijaju si tak komunikacne schopnosti, s ktorymi mali na zaciatku problemy. Zdokonalili si svoje digitalne zrucnosti, orientaciu na mapach, vytvorili prezentacie v MS PowerPoint. Praca na projekte je vhodna aj pre prospechovo slabsich ziakov. Spolupraca v skupine a pomoc ostatnych clenov v skupine je pre nich motivujuca. Nedostatkom skupinovej prace bolo, ze nie vsetci ziaci sa zapajali do prace v skupine rovnako. Zistila som, ze na zaciatku prace na projekte bola medzi ziakmi zla komunikacia.
Prostrednictvom projektu je mozne spajat rozne vyucovacie odbory, alebo predmety a tiez zaclenovat rozne prierezove temy. Verim, ze moja atestacna praca bude prinosom aj pre kolegov, ucitelov. Niekolko odporucani pre prax:
- ponukat ziakom nove ucivo hravou, putavou formou,
- vyuzivat internet vo vychovno-vzdelavacom procese,
- prostrednictvom projektoveho vyucovania rozvijat zaujem o geografiu,
- skvalitnit hodiny geografie vyuzivanim projektov aj v inych tematickych celkoch,
- vyuzit projektove vyucovanie aj v inych predmetoch.