Narastajuca popularita koucingu moze byt na jednej strane prinosom, no na druhej strane, tak ako sa to uz neraz stalo pri inych slovach, aj jeho slabinou. Ak sa obsah pojmu vnima ako vseliek na rozlicne a mozne problemy sucasneho cloveka, alebo ako moderny prud v style ,,byt in", jeho vyznam a hodnota sa tak moze devalvovat na uroven popularnej novinky ,,vykukajucej" zo stranok lifestylovych casopisov, ci medii. Len ked sa ukotvi v povedomi verejnosti v jeho adekvatnej podobe, ma v sebe uzasny potencial byt prinosom pre osobnostny i profesionalny rast cloveka. Slovo koucing najdeme v rozlicnych kontextoch, odvetviach a oblastiach zivota s jednym spolocnym znakom - zacielenost na rozvoj cloveka. Skolstvo nie je vynimkou, aj sem uz koucing zavital. Jeho nidacia nie je ale jednoducha, pretoze sa mnohokrat spaja len so sportovou oblastou cinnosti skol, alebo s manazerskymi cinnostami. Opomina sa jeho samotna podstata, ktora je urcena vsetkym zlozkam v skole - od vedenia a manazmentu pocinajuc, az po samotnych ziakov a ucitelov, nevynechavajuc ani rodicov, alebo odbornych ci nepedagogickych zamestnancov skol. Pod nazvom Koucing smeruje do skol predkladame prispevok v podobe viacerych casti s ambiciou poukazat na mozny aj realny potencial koucingu v skolach. V prvej casti sa sustredime na bazalne pojmy koucingu, ktore by malo poznat vedenie skol este predtym, ako samotny koucovaci proces v skole zacne.
Koucing
V ramci koucingu je klucovy obsah a rozsah samotneho pojmu koucing i pojmov kouc, klient, koucovaci rozhovor. Vyznam slova klient je v slovnikoch zvacsa vedeny vo vyzname ako zakaznik, alebo ten, kto pouziva sluzby. Slovnik slovenskeho jazyka uvadza pomerne zaujimave vymedzenie este z cias starovekeho Rima, ked sa slovom klient oznacoval clovek pod ochranou patricija, synonymne chranenec. V ramci skolskeho prostredia moze byt klientom koucovania pedagogicky zamestnanec, odborny zamestnanec, nepedagogicky zamestnanec, ziak, student, rodic, a to ako jednotlivec, skupina ci cely kolektiv. V ramci koucovania je to osoba, ktora je koucovana. Kouc je pomenovanie cloveka realizujuceho koucing v procese koucovania s klientom/klientmi. Kratky slovnik slovenskeho jazyka vymedzuje tento pojem v pomerne uzkom ponimani - technicky poradca a veduci sportoveho druzstva (pov. v amer. prostredi ), trener. V adekvatnom ponimani koucingu by mal byt koucom clovek jednak s prislusnym vzdelanim, jednak disponujuci klucovymi kompetenciami kouca, co by malo byt vlastne vsetkym koucom rozlicnych stylov, ci koucovacich skol. Sucasne by mal ako profesional v plnej miere dodrziavat Eticky kodex kouca.
Tieto atributy odporucame precizne sledovat najma vedeniu skol, ktore sa rozhodne pre realizaciu koucingu v ramci svojej skoly. Organizacia, ktora urcuje standardy profesie kouca je ICF - International Coach Federation - Medzinarodna federacia koucov; tato sucasne aj vymedzuje medzinarodnu certifikaciu koucov, ma vlastny webovy portal a svoje narodne ,,odnoze", majuce tiez vlastne webove portaly, registrujuce jednotlivych profesionalnych koucov. Preto su pri selekcii ponuk koucovania pomerne dolezitymi jednak referencie na daneho kouca, ale aj preukazanie jeho kvalifikacie.
Koucovanie je zalozene na interakcii kouca s klientom/klientmi v koucovacom procese - koucovacom rozhovore. Od kouca sa ocakava, ze pred samotnym koucovanim klientovi presne stanovi specifika koucovania, a to na zaklade potrieb klienta. Vytvori plan koucovania, ktory je mozne po vzajomnej dohode korigovat. Zakladom koucovania je princip, ze kouc je partnerom klienta - koucovaneho. Eticky kodex ICF presne definuje koucovanie ako ,, partnerstvo s klientmi v podnetnom a kreativnom procese, ktory ich inspiruje maximalizovat svoj osobnostny a profesijny potencial" (Karpinska, Kmecova, 2017, s. 285). Zdoraznujeme este pokracovanie tejto definicie ,,Profesionalny koucovaci vztah nastava, ked koucovanie zahrna obchodnu dohodu alebo zmluvu, ktora definuje zodpovednosti kazdej strany" (Karpinska, Kmecova, 2017, s. 285).
Vedenie skol musi toto brat na zretel pri posudzovani ponuk na koucovanie, ktore uz do skol prichadzaju ci od jednotlivych koucov, alebo firiem zaoberajucich sa ,,koucingovym biznisom". Sucasne je potrebne, aby sa vopred stanovilo, o aky typ koucingu pojde pri jeho realizacii na pode skoly. Selekcii z ponukanych moznosti moze napomoct poznanie obsahu jednotlivych typov a druhov koucingu, aby nedoslo k nezhodam pri samotnej realizacii koucingu v skole sposobenym miskoncepcnym chapanim obsahu ci zamerania. Je nutne si pri dohadovani koucovacieho vztahu preto presne indikovat koucing podla nosnej temy. Informacii je pomerne vela a su lahko dostupne. Mnohokrat je ale v nich koucing oznacovany anglickym pomenovanim, a je potrebne dalej ,,patrat", co sa za nim skryva. Nam sa z hladiska kontextu zamerania prispevku najviac pozdava vysvetlenie rozdelenia koucingu podla nosnej temy uz vyssie spominanych autoriek, ktore ho zrozumitelne priblizuju:
- Performance coaching: zamerany je na zrucnosti a vykon;
- Biznis coaching: pracovny koucing;
- Executive coaching: koucing pre riadiacich pracovnikov;
- Team coaching: timovy koucing;
- Life coaching: zivotny koucing;
- rozlicne obsahovo zamerane koucingy (Karpinska, Kmecova, 2017, s. 43-51).
To znaci, ak chce vedenie skoly riesit napriklad problematiku zavislosti v skolach, koucing nie je vzdy adekvatnym pristupom, ani vsemocnym nastrojom. Profesionalny kouc vie identifikovat, ci nosna tema, ktoru skola potrebuje komunikovat, je vobec vhodna na koucing a aj aky koucing by bol adekvatny. Profesionalny kouc vie posudit, ci je vobec mozne uzatvorit takuto obchodnu zmluvu/dohodu. Ak nie, radsej by mal odporucit ineho odbornika. Z tohto hladiska je vstupny rozhovor velmi dolezity a nalezite je riesit ho jednoznacne osobne a v dostatocnom casovom priestore pre obidve strany.
Bazou medziludskej komunikacie je rozhovor. Ak by sme zalistovali v slovenskych slovnikoch, zvycajne sa tam v obmenach vyskytuje definicia v style: zhovaranie sa dvoch a viacerych osob, dialog, vymena nazorov o istej veci.
Koucovaci rozhovor je zalozeny na zakladnom postulate: odpovede na otazky klienta su uz v nom samom a kouc mu len pomoze s ich hladanim. Nachadzanie, cize vysledok nemusi byt bezpodmienecnym vyustenim koucovacieho rozhovoru. Je velmi dolezite, aby si to buduci klient koucingu uvedomil hned na zaciatku, este pred samotnym koucovanim. Odborne rady, ci presne navody ako postupovat, najde u inych odbornikov. Koucovaci rozhovor, koucing sa tymto lisi od mediatorstva, poradenstva, manazerskych rozhovorov, mentorstva, ci terapie.
Kmecova, Karpinska precizne identifikuju zmysel koucovacieho rozhovoru: ,,V koucovani nehladame objektivne najlepsie riesenie....zmyslom koucovacieho rozhovoru je, aby si koucovany uvedomil, co je pre neho dolezite, prijal zodpovednost za seba a svoje rozhodnutia a zvolil si, co v danej situacii urobi... ." (Karpinska, Kmecova, 2017, s. 37). Inak povedane, kouc nema hladat riesenie situacie za koucovaneho. V skolskej praxi, skor ako sa skola rozhodne pre realizaciu koucingu, je nalezite, aby sa objasnilo aj to, ze koucovat sa mozu len jedinci, ktori su ochotni s koucom sa na cestu hladania v koucovacich rozhovoroch vydat . Nasilne implementovany koucing moze viac ublizit, ako pomoct, koucovanie v atmosfere tlaku, ci strachu nefunguje. Konzekventnost koucovania musi byt dodrzana za vsetkych okolnosti, a to na obidvoch stranach - kouca i koucovaneho. Plati tu este jedna zakladna myslienka: Kouc nemusi byt expertom na obsah - temu rozhovoru. Pre vedenie skol z toho vyplyva, ze ak chce riesit napriklad temu motivacie, alebo spoluprace, ci komunikacie v kolektive, kouc nemusi byt stopercentnym odbornikom na tieto temy. Kouc len pomoze jednotlivcom/kolektivu vidiet moznosti a nechava na nom/na nich spoluzodpovednost za to, ako sa rozhodne/rozhodnu. Dalsim postulatom koucovania je predpoklad, ze klient bude aktivne spolupracovat. Ma teda koucing v skole svoje miesto?
Spillerova(2016) poukazuje na to, ze vacsina ludi ma v sebe brzdy sposobujuce, ze vznika vyznamny rozdiel medzi tym, co moze dokazat (potencial), na co hovorovo povedane ,,ma" a co aktualne robi (aktualny vykon alebo spravanie). Koucing pomaha ucinne odstranovat tieto brzdy v nasom mysleni, v pohlade na seba ci obklopujucu realitu. Skoly sa v sucasnosti boria s mnohymi problemami, ktorych kauzalnost tkvie prave v takychto osobnostnych barierach. Pri ich eliminacii moze prave koucing byt ucinnym nastrojom na rozvoj cloveka, cim sa vytvori casopriestor pre potencial koucingu vytvorit si zelanu buducnost a smerovat k nej.
V skolach, tak ako aj v zivote, je pomerne castym spojenie ,,mam problem", ,,je to problematicka osobnost", ,,ide o problemoveho ziaka/ucitela/pracovnika/rodica". Koucing tak v skole moze
problemy ,,preramcovat" do podoby prilezitosti naucit sa nieco nove aj o sebe a ,,problem" sa tak stava prilezitostou na zlepsenie toho, aby sa zmenil sebaobraz coveka a zvysila sa miera dovery vo vlastne schopnosti. Odpoved na vyssie polozenu otazku je mozne spolocne hladat a nachadzat v dalsich castiach prispevku.
V nasledujucej casti zacielime svoju pozornost na jeden z casto sa opakujucich nesvarov - prokrastinaciu a jej kontextovu konjukciu s koucingom.
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKYCH ODKAZOV:
KARPINSKA, Z. a D. KMECOVA, 2017. Koucovanie podla pyramidy. Bratislava: Business Coaching College. ISBN 978-80-972617-0-2
Kratky slovnik slovenskeho jazyka [online]. [cit. 2018-11-05]. Dostupne z: http://slovnik.azet.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=klient
Slovnik slovenskeho jazyka [online]. [cit. 2018-11-05]. Dostupne z: http://slovnik.azet.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=klient
SPILLEROVA, D. Koucing moze otvarat cestu k zmene skolstva [online]. [cit. 2018-10-10]. Dostupne z: http://www.adda.sk/koucing-moze-otvarat-cestu-zmene-skolstva/