Ako uplatniť spotrebiteľské zručnosti
Ako uplatniť spotrebiteľské zručnosti
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Ako uplatniť spotrebiteľské zručnosti |
|
Cieľová skupina: žiak z marginalizovaných rómskych komunít, žiak z rôzneho sociálneho a kultúrneho prostredia prvého a druhého stupňa základnej školy, strednej školy. |
|
Vzdelávacia oblasť: Finančná gramotnosť, Matematika a práca s informáciami, Mimoškolské aktivity |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie: obchod, školské, mimoškolské a výchovné prostredie (školský klub detí, detský domov). |
Forma a počty: individuálna práca, práca s pomocou učiteľa / vychovávateľa. |
Trvanie: dopoludňajšia, popoludňajšia činnosť |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Aktivity sú zamerané na rozvíjanie vzdelávania a výchovy smerom k finančnej gramotnosti v školskom, mimoškolskom a výchovnom prostredí. Žiak sa oboznamuje s aktivitami a to v orientácii zabezpečovania životných potrieb jednotlivca a rodiny, uplatňuje spotrebiteľské zručnosti pri zodpovednom rozhodovaní o nákupe. Aktivitami rozvíjame vizuálnu, finančnú, peňažnú a matematickú gramotnosť. |
|
Potrebný materiál: veľká miska, vajíčka, zemiaky, soľ, čierne korenie, cesnak, olej, bravčová masť, papierové kuchynské utierky, panvica, plynový šporák alebo kuchynská pec na drevo, lopatka na obracanie zemiakových placiek alebo dve vidličky, kuchynsky nôž, lis na cesnak, škrabka na zemiaky, ručné strúhadlo, polievková lyžica, vareška, plytký tanier. |
|
Opis postupu realizácie: Zameraný na porozumenie a orientovanie v zabezpečovaní životných potrieb jednotlivca.
Realizácia aktivity: uplatnenie aktivít je nasledovný
Poznámky pre učiteľa/vychovávateľa: Dbať na zásady postupnosti, primeranosti a individuálneho prístupu, bezpečnosť pri cestnej premávke, vo výchovnom prostredí (detský domov), pri manipulácií s pracovnými nástrojmi. V prípade obdobia obmedzenia pohybu sa nákup vykonáva bez prítomnosti žiaka, ktorému sa tieto kroky následne stručne objasnia.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Na základe hore uvedených výchovných aktivít, učiteľ/ vychovávateľ v školskom prostredí a v detskom domove môžu vychádzať z podobných aktivít so zameraním na vzdelávanie a výchovu smerom k finančnej gramotnosti. |
|
Autor/Zdroj: Ing. Mgr. Mária Pirkovská, učiteľ profesijného rozvoja, RP MPC Prešov Ďalšie zdroje: Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR.2017. Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1.2, Bratislava, 2017 Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/11359.pdf KAŠOVÁ, J. a IŠTENČIN L.2012.Výchova k finanční gramotnosti. Plzeň, 2012. ISBN978-80-7238-1074http://www.uspesne-podnikanie.sk/v-prevadzke-musite-mat-vyobrazeny-vzor-pokladnicneho-dokladu |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1 – Ako uplatniť spotrebiteľské zručnosti |