Ako sa v minulosti nakladalo s odpadmi?
Ako sa v minulosti nakladalo s odpadmi?
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Ako sa v minulosti nakladalo s odpadmi? |
|
Cieľová skupina: žiaci prvého a druhého stupňa základnej školy |
|
Vzdelávacia oblasť: prierezová téma – environmentálna výchova |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívny:
Afektívny:
Psychomotorický:
|
Prostredie: domáce |
Forma a počty: individuálna, skupinová |
Trvanie: 30 – 45 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Prezentovaná aktivita je zameraná na realizáciu interview s rodičmi, resp. starými rodičmi na tému, ako sa v minulosti nakladalo s odpadmi. |
|
Potrebný materiál: papier s pripravenými otázkami, pero, mobilný telefón (ak žiaci nežijú so starými rodičmi v jednej domácnosti) |
|
Opis postupu realizácie: Úvodná informácia: Interview je vhodnejšie realizovať so starými rodičmi (väčší časový odstup od súčasného nakladania s odpadom, zaneprázdnenosť rodičov). Odporúčanie: Upozorniť žiakov, že pokiaľ so starými rodičmi nebývajú v jednej domácnosti, kvôli interview za nimi nechodiť, ale im zatelefonovať.
Postup: - Pripravte si otázky pre starých rodičov, ako sa nakladalo s odpadmi v minulosti. Otázky môžu byť napr.: 1. Vznikalo v minulosti viac odpadu v porovnaní so súčasnosťou? 2. Aké bolo v minulosti zloženie odpadu? 3. Ako boli balené potraviny a spotrebný tovar v obchodoch? 4. Triedili ste v minulosti odpad? 5. Ktoré druhy odpadu ste triedili? 6. Ktoré druhy odpadu ste opätovne využívali? 7. Kto vzniknutý odpad odoberal?
- Získané odpovede si zapíšte a porovnajte s nakladaním s odpadom v súčasnosti. - Vypracujte súhrnnú správu o nakladaní s odpadom v minulosti a v súčasnosti.
Poznámky pre učiteľa: Uvedené otázky a odpovede na ne môžu u žiakov vyvolať ďalšie otázky. Aktivita môže viesť k prehodnoteniu nakladania s odpadom v domácnosti.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Interview je možné rozšíriť o otázky týkajúce sa hospodárenia s vodou a energiou v minulosti v porovnaní so súčasnosťou. |
|
Autor/Zdroj: RNDr. Erika Fryková, učiteľka profesijného rozvoja, Regionálne pracovisko MPC Prešov Ďalšie zdroje: PADO, R. 2002. Odpad – surovina alebo hrozba. Liptovský Mikuláš: OZ TATRY |