O hodnotách
O hodnotách
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: O hodnotách |
|
Cieľová skupina: žiaci 8.– 9. ročníka ZŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: Jazyk a komunikácia, Človek a hodnoty, Umenie a kultúra, slovenský jazyk a literatúra, Etická/Náboženská výchova |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Aplikovať pojmy hodnota, hierarchia hodnôt, sebaúcta v kontexte s vlastnými skúsenosťami
Špecifické ciele: Kognitívne: - rozvíjať čítanie s porozumením - analyzovať daný literárny text - reagovať na otázky v reflexii Psychomotorické:
Afektívne:
|
Prostredie: Trieda školy, pobyt doma |
Forma a počty: Individuálna, skupinová |
Trvanie: |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Predkladaná aktivita môže byť súčasťou etickej výchovy alebo slovenského jazyka a literatúry. Ide v nej o hľadanie odpovedí na otázky: Čo je dobrý život? Aký je dobrý človek? Ktorá hierarchia hodnôt je správna? |
|
Potrebný materiál: |
|
Opis postupu realizácie aktivity: Motto – myšlienka dňa (môže byť citát podľa vlastného výberu): „Cesty ľudského srdca sú plné priepastí – toho čo chýba, a výšin – toho čo je navyše. Údolia komplexov, kopce ilúzií.“ Daniel Pastirčák
Pred začiatkom vyučovacej hodiny, môže učiteľka/učiteľ pripraviť postup pre žiakov. Ich úlohou je porozmýšľať o jednotlivých bodoch:
V domácom prostredí pôjde najmä o pochopenie a následne analyzovanie myšlienky dňa.
Nasleduje čítanie úryvku. Môže to byť individuálne tiché čítanie (napríklad doma), čítanie v rámci jednotlivých skupín alebo frontálne čítanie niektorým žiakom, učiteľkou/učiteľom.
Úryvok z románu S. Máraia: Sviece dohárajú (s. 127 – 128) Každý večer som dostával hlásenie, čo sa deje v kaštieli, po celých osem rokov, aj predtým, keď Kristína ešte nebola chorá, a aj potom, keď sa rozhodla, že ochorie a zomrie. Pretože som presvedčený, že o niečom takom sa dá aj rozhodnúť – dnes to už viem s istotou. Nemohol som jej pomôcť, pretože medzi nami bolo tajomstvo, jediné, ktoré sa nedá odpustiť, no neodporúča sa ani privčas ho odhaliť, pretože človek nikdy nevie, čo sa na dne podobných tajomstiev skrýva. Jestvuje niečo horšie ako smrť a utrpenie...to, že človek stratí sebaúctu. Preto som sa bál toho tajomstva, Kristíninho, tvojho a môjho. Je tu niečo, čo dokáže tak bolieť, ubližovať a páliť, že toto utrpenie neukončí ani smrť: ak v nás jeden človek alebo dvaja ľudia zrania hlbokú sebaúctu, bez ktorej už nemôžeme byť ľuďmi. Pýcha, povieš si. Áno, pýcha...a predsa je táto sebaúcta najhlbším obsahom ľudského života. Preto som sa bál tajomstva. Preto súhlasíme so všelijakými riešeniami, podlé, zbabelé riešenia nevynímajúc – porozhliadni sa v živote, medzi ľuďmi zakaždým narazíš na takého polovičné riešenia: jeden odíde ďaleko od toho či od tých, ktorých má rád, pretože sa bojí tajomstva, druhý zostane a celú večnosť čaká na nejakú odpoveď...Toto som videl. A zažil. Nie je to zbabelosť, nie...posledná obrana pudu života.
Otázky na reflexiu, prípadne otázky a úlohy pre samostatnú alebo skupinovú prácu
Poznámky pre učiteľa: Úryvok je možné využiť aj ako úvodný text na dvojhodinovom vyučovacom bloku, počas ktorého budú žiaci pracovať na vybranej aplikačnej úlohe súvisiacej s kľúčovým učivom (témou), Gardnerovou teóriou viacnásobných inteligencií a revidovanou Bloomovou taxonómiou vzdelávacích cieľov, podľa svojho záujmu jednotlivo alebo v skupinách. Po vypracovaní svoje úlohy odprezentujú v triednom kolektíve – jednotlivé interpretácie sa stanú témami diskusií a debát s vyzdvihnutím pozitív ale aj s upozornením na ďalšie rozvojové možnosti. Spätná väzba od spolužiakov, ich hodnotenie je pre všetky vekové kategórie žiakov rovnako dôležité ako vyjadrenie a hodnotenie učiteľa. V domácom prostredí si žiak vyberie úlohu, ktorá ho najviac zaujala. (V podstate to korešponduje s jeho štýlom učenia sa).
Príklady aplikačných úloh:
Aspoň 5 minút
Aspoň 1 s. A4
Veľkosť plagátu, podľa priloženého materiálu
Aspoň 4 slohy
Aspoň 1 strana A4
Otázky na reflexiu:
Záver: Zmyslom výchovno-vzdelávacej práce je aj neustále zameriavanie pozornosti na všeľudské hodnoty a rozvíjanie takej hierarchie hodnôt, ktorá umožní žiakom plnohodnotný život na základe spolupráce, empatie, altruizmu a pomoci.
|
|
Autor/Zdroj: PhDr. Darina Gogolová, PhD., učiteľ profesijného rozvoja, Regionálne pracovisko MPC, Bratislava
Ďalšie zdroje: ČAPEK, R. 2015. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7 BAČOVÁ, D. a GOGOLOVÁ, D. Hierarchia hodnôt a jej miesto vo výchovno-vzdelávacom procese na strednej škole. In Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2017, 9. ročník mezinárodní vědecké konference celoživotního vzdělávání 12. – 13. 9. 2017, Křtiny. Brno: Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně, 2017. ISBN978-80-7509-503-9. Bagalová, Ľ. a GOGOLOVÁ, D. 2011. Ako učiť efektívne. Bratislava : RAABE, 2011. ISBN 978-80-89182-95-4. BROŽÍK, V. 2007. Hodnotové orientácie. Nitra. 2007. ISBN 978-80-8094-122-2. FISCHER, R. 1997. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997. 172 s. ISBN 80-7178-966-6. MASLOW, A. H. 2000. Ku psychológii bytia. Modra : Persona. 2000. ISBN 80-967080-4-9. MÁRAI, S. 2003. Sviece dohárajú. Bratislava : Kaligram. 2003. ISBN 80-7149-584-0. PETTY,G: 1996. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. 1995. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1995. 322 s. ISBN 80-7178-029-4. SITNÁ, D. 2009. Metody aktivního vyučování. Praha : Portál, 2009. 152 s. ISBN 978-80-7367-246-1. TOMENGOVÁ, A., 2010. Čitateľské stratégie zlepšujúce schopnosť učiť sa [online]. [cit. 2020-03-17]. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 978-80-8052-353-4. Dostupne z https://www.zsmsorvesele.edu.sk/uploads/fck/file/U%C5%BEito%C4%8Dn%C3%A9%20materi%C3%A1ly%20pedagogika/%C4%8Citate%C4%BEsk%C3%A9%20strat%C3%A9gie.pdf
|
1 MASLOW, A. H. 2000. Ku psychológii bytia. Modra : Persona. 2000. ISBN 80-967080-4-9, s. 157).
2 BROŽÍK, V. 2007. Hodnotové orientácie. Nitra. 2007. ISBN 978-80-8094-122-2, s. 13.
3 MÁRAI, S. 2003. Sviece dohárajú. Bratislava : Kaligram. 2003. ISBN 80-7149-584-0, s. 127 – 128.