Podnetné prostredie v materskej škole

Autor, Popis: 
Renáta Varhoľaková, Metodicko-pedagogické centrum, detašované pracovisko Košice
Anotácia: 
Príspevok sa venuje problematike podnetného učebného prostredia v materskej škole. Obsahuje návrh na rozčlenenie triedy materskej školy na detské kútiky a centrá aktivít z hľadiska riadených činností, ale aj voľných činností detí v súlade vybratou témou a obsahom edukácie. Súčasťou opisu je ich materiálne vybavenie, ako aj možnosti usporiadania detských kútikov a centier aktivít v triede materskej školy s dôrazom na slobodný výber činností k dosahovaniu stanovených edukačných cieľov.

Profesijný štandard ucitela materskej školy v oblasti výchovno- vzdelávací proces vymedzuje kompetenciu 2. 3 Realizovat výchovno-vzdelávaciu cinnost. Jednou z pozadovaných spôsobilostí ucitela v uvedenej kompetencii je vytvárat a udrziavat pozitívnu klímu v triede a hrové, ucebné prostredie podporujúce rozvoj osobnosti dietata. Je na samotnej ucitelke, akým spôsobom dokáze navodit pozitívnu sociálno-emocionálnu atmosféru v triede a vytvorit podmienky na spontánne i zámerne ucenie sa detí.

Podnetné vecné prostredie pre ucenie a hranie sa detí

Opravilová (1988) popisuje vecné prostredie MŠ ako priestor, v ktorom dieta trávi väcšinu casu a ku ktorému patrí všetko, co ho obklopuje, najmä predmety, s ktorými prichádza bezprostredne do styku, pouzíva ich a prostredníctvom nich získava neocenitelné skúsenosti. Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2016) chápe vecné prostredie ako akékolvek materiálne vybavenie školy, ktoré musí zodpovedat veku, zdravotnému stavu, stupnu telesného a duševného vývinu, proporciám detí a úcelu, pricom materiálne vybavenie má dietatu poskytnút priame, bezprostredné zázitky a podporovat vnútornú motiváciu. Ak by boli tieto charakteristiky premietnuté aj do praxe, môzeme tvrdit, ze vecné prostredie MŠ predstavuje rovnakú dôlezitost pri celostnom rozvoji dietata ako prostredie sociálne, organizacné ci ucebné. V súvislosti s vecným prostredím môzeme hovorit aj o podnetnosti prostredia. „Podnetným prostredím v podmienkach materských škôl rozumieme kreativitu ucitela, ktorý je spôsobilý nenásilným spôsobom ponúknut všetkým detom plnohodnotné aktivity súcasne sympatickým a láskavým prístupom tak, aby boli naplnené potreby kazdého dietata v triede bez rozdielu ich pôvodu, sociálneho statusu a iných (pre deti urcite) nepotrebných kritérií“. (Lipnická, Sobinkovicová 2014, s. 85). Dostál (1985) tvrdí, ze materská škola môze daleko premyslenejšie pripravit podnety a prílezitosti k tvorivej aktivite detí ako domáce prostredie. Ak teda spojíme potrebný pocit bezpecia, pohody, zdravia s dostatkom podnetov v prostredí, ktoré MŠ zabezpecí, vytvárame tak ideálne predpoklady pre zdravý telesný i duševný vývin dietata. Podnetné vecné prostredie v prvom rade poskytuje detom viac mozností rozvíjat svoje poznanie a získavat skúsenosti a zrucnosti z akejkolvek oblasti zivota. Cím je prostredie podnetnejšie, tým sa deti viac dozvedajú o podstate zivotných dejov, o cinnostiach a prírodných zákonitostiach. Podnetné vecné prostredie napomáha detom nielen efektívne dosahovat edukacné ciele vo vzdelávacích aktivitách, ale vyvoláva v nich aj potrebnú túzbu po poznaní vlastnou aktivitou, rozvíja kreativitu, fantáziu a zároven podporuje samovzdelávanie a sebarealizáciu v spontánnych hrách.

Idem tam, kde to mám rád ...

Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2016) vymedzuje vo vnútornom prostredí triedy aj priestor pre hry - hrové kútiky a aktivity - centrá aktivít. Podobné clenenie priestoru triedy si všímame uz aj v minulosti. Podla Liptákovej (1981) bolo dôlezité, aby triedu tvorila cast: „hrová“ (cast na hry bola zariadená relatívne stále hrovými kútikmi, nábytkom a iným zariadením na ukladanie hraciek), „pracovná“ (cast vyuzívaná na rozlicné pohybové cinnosti a zamestnania/prácu rozlicného druhu). „Pracovnej“ casti triedy by mohol zodpovedat dnešný ekvivalent „centrá aktivít“. V literárnych zdrojoch z 80. a 90. rokov minulého storocia sa totiz s týmto pojmom nestretneme. Opravilová, Mojzíšek, Zátopková, Bartušková a iní autori uvádzajú len pojem kútiky (napr. kútik prírody, kuchynský kútik, kútik zivej prírody, pracovný kútik – kútik pracovnej výchovy), alebo hrové kútiky, ktoré Liptáková (1981) opisuje ako priestor pre hry detí, upravený hrackami podla tém hier, ktoré treba pocas roka tvorivo obmienat, doplnat, upravovat, aby prostredie bolo vzdy pre deti prítazlivé a podnetné. Paleschová (2015) pri komparácii pedagogických dokumentov Program výchovy a vzdelávania detí v materských školách (1999) a Štátny vzdelávací program ISCED 0 pre predprimárne vzdelávanie (2009) v casti Povinné materiálno-technické a priestorové zabezpecenie uvádza hrové a pracovné kútiky. Odborno-metodické prírucky pre didaktickú prax v materských školách s vyuzitím digitálneho obsahu a interaktívnych metód ponúkajú ucitelom ako sprostredkovat obsah vzdelávania prostredníctvom námetov, ktoré sú navrhnuté a realizované v jednotlivých hrových kútikoch v interiéri alebo exteriéri. Navrhnuté skupinové cinnosti deti realizujú v digitálnom, umeleckom, matematickom, motorickom, komunikacnom, prírodovednom kútiku.

Problematike „centier aktivít“ sa u nás prvýkrát zacala venovat Metodická prírucka Krok za krokom z nadácie Škola dokorán v roku 1994. Aj napriek tomu v Programe výchovy a vzdelávania detí v materských školách z roku 1999 ešte tento pojem nefiguroval. Môzeme to pripisovat faktu, ze tento projekt, jeho prístup a metodické postupy boli ešte len vo fáze experimentálneho overovania v MŠ, ako uvádza Lipnická (2016). Prvou materskou školu na Slovensku, ktorá zacala pracovat podla metodiky Krok za krokom, je Materská škola na Kalinovskej 9 v Košiciach. Ako jediná škola na Slovensku získala osvedcenie, co ju oprávnuje pracovat v súlade s princípmi programu. Riaditelka školy sa zúcastnovala certifikovaného vzdelávania pre prácu s metodikou a po jej absolvovaní preškolila všetky pedagogické zamestnankyne školy, ktoré získali spôsobilost pracovat s uvedenou metodikou. Vo vztahu k základným komponentom programu materská škola pracuje špecificky tak, ze centrá aktivít zriaduje az v skupine 4 – 5-rocných detí, a to po prvom polroku, ked uz deti chápu ich podstatu, vedia sa v nich realizovat bez priameho vedenia ucitela. Ucitelka nezaraduje deti do centier, deti si vyberajú samé, „idem tam, kde to mám rád“.

Realizácia edukacných hier v podnetnom prostredí materskej školy

Pri plánovaní výchovno-vzdelávacej cinnosti sa ucitel/ka zamýšla aj nad tým, v ktorých denných cinnostiach bude konkrétnu edukacnú cinnost s detmi uskutocnovat, aké stratégie (postupy), metódy a formy výucby zvolí, aby podporovala rôzne štýly ucenia sa detí, udrziavala ich záujem, pozornost, podporovala psychickú pohodu, spokojnost a radost. Zároven premýšla aj nad organizáciou zvolených cinností, podmienkami, ktoré vytvorí k naplnaniu stanovených cielov.

V nasledujúcej casti textu prezentujeme edukacné hry v rámci týzdenného projektu V královstve kvetov. Definujeme východiská, ciel projektu, predpokladané cinnosti detí a vymedzenie uciva vo všetkých troch oblastiach rozvoja dietata. Predkladané edukacné hry uspokojujú detskú zvedavost, rozširujú poznatky o kvetoch, starostlivosti o ne, rozvíjajú ochranárske postoje k prírodnému prostrediu, a tým vytvárajú u dietata základ pre harmóniu súzitia cloveka s prírodou. Zároven uz pri rannom vchádzaní do triedy, pri volných cinnostiach si deti na základe stimulov z ucebného prostredia pripraveného ucitelom vyberajú lubovolné úlohy podla vlastného záujmu. V centrách aktivít a kútikoch hrania a ucenia sa majú deti dostatok hraciek, didaktických pomôcok a pracovného materiálu, ktoré sú im volne prístupné. Usporiadanie triedy zodpovedá potrebám detí, umoznuje im vzájomný kontakt, priestor pre spolocné cinnosti, hru vo väcších aj malých skupinách. V triede materskej školy sme pripravili tieto detské kútiky a centrá aktivít ucenia a hrania sa detí:

  • Relaxacný kútik
  • Hudobno-dramatický kútik
  • Jazykovo-literárny kútik
  • Pracovno-výtvarný kútik
  • Konštruktívny kútik
  • Námetový kútik na domácnost, na obchod
  • Digitálne a matematicko-logické centrum
  • Prírodovedné centrum

 

V královstve kvetov

Charakteristika témy: Prostredníctvom vymedzenej témy oboznámime deti s niektorými druhmi kvetov. Budeme spoznávat prírodné prostredie, v ktorom kvety rastú a vyuzívat pri tom všetky zmysly. Rozprávaním a praktickou cinnostou sa sústredíme na poznávanie základných znakov kvetov. Prostredníctvom uvedenej témy budeme vytvárat u detí otvorený a zodpovedný postoj k zivotnému prostrediu a viest ich k ochranárskym postojom.

Ciel projektu: Prostredníctvom integrácie hier a hrových cinností do edukacnej reality materskej školy vplývat na kognitívnu, psychomotorickú a socio-emocionálnu stránku dietata s významným aspektom vytvárania podnetného prostredia v triede.

Obsah projektu: Kvety ako typický znak prebúdzajúcej sa jarnej prírody. Kvety a ludia. Rôznorodost kvetov. Význam a úzitok kvetov.

Východiská: Kvety sú dôlezitou súcastou prírody. Kvety a ludia sú vo vzájomnom vztahu. Poznáme záhradné, polné a liecivé kvety. Kvety majú velký význam nielen pre cloveka, ale aj pre celú prírodu.

Predpokladané cinnosti detí: Kreslenie, malovanie, vystrihovanie, nalepovanie, artikulacné, sluchové a rytmické hry, hry so slovami, spevácke cinnosti, dramatizácia rozprávky, hry s puzzle, hry s legom, hudobno-pohybové hry, námetové, konštruktívne hry, urcovanie polohy objektov, práca na interaktívnej tabuli, hry a cinnosti s digitálnou hrackou Bee-Bot.

Vymedzenie uciva

Kognitívna oblast

Pojmy: Kvety, púpavy, prvosienky, sedmokrásky, tulipány, koren, stopka, list, kvet, tobolka, kvety lúcne, záhradné, lesné, izbové, príroda, encyklopédia, starostlivost o kvety.

Fakty: Kvety majú rôzne sfarbenie. Majú odlišnú velkost a tvar. Majú rôznu vônu. Poznáme rôzne druhy kvetov. Kvety majú koren, stopku, listy. Kvitnú v rôznom období pocas roka. Rastú v tieni, na priamom slnku, vlhkých a premocených miestach. Niektoré kvety sú liecivé, majú hojivé úcinky. Niektoré kvety sú jedlé, niektoré chránené.

Zovšeobecnenia: Kvety rastú v prírode na rôznych miestach. Tie, ktoré rastú v tieni, sú obvykle tmavšie. Niektoré druhy kvetov sú chránené. Z kvetov tvoríme obrázky, experimentujeme, skúmame, vyrábame farby aj vonavky. Skrášlujeme si prostredie. Kvety sú dôlezitou súcastou prírody.

Emocionálna oblast: Rozpráva o svojich predstavách, pocitoch, zázitkoch. Prejaví záujem o cinnosti a zaujme pozitívny postoj k riešeniu úloh. Ocení kamarátove schopnosti, spolupracuje v cinnosti. Dokoncí individuálnu alebo skupinovú cinnost. Vcíti sa do situácie druhých. Poziada o pomoc a podakuje za pomoc od druhých.

Percentuálno-motorická oblast: Obkresluje maketu kvetu a vystrihuje. Tvaruje modelovaciu hmotu do podoby kvetu. Na základe poznatkov a zázitkov z prírody nakreslí samostatne lúku kvetov. Poskladá postrihaný obrázok a nalepí ho na podlozku. Naplánuje kroky pomocou tlacidiel na digitálnej hracke. Tvorí zo stavebníc podla vlastnej predlohy aj vlastnej fantázie. Poskladá z tangramu kvet podla predlohy. Pinzetou uchopí a vyberá drobné predmety podla inštrukcií. Lepením a dokreslovaním doplna tvar sedmokrásky zlozený z castí. Vytvorí jednoduchý inštrumentálny sprievod k piesni o jarných kvetoch.

V spracovanej tabulke 1 opisujeme rozmiestnenie kútikov a centier aktivít v prostredí triedy, ich materiálne vybavenie a navrhnuté cinnosti vo vztahu k téme týzdna. Následne prezentujeme edukacné hry realizované v súlade s predkladaným projektom V královstve kvetov. Edukacné hry môze ucitelka realizovat s detmi v rôznych formách denných cinností v materskej škole.

Tab. 1 Detské kútiky a centrá aktivít v triede materskej školy

Názov

Umiestnenie v prostredí triedy

Materiálne vybavenie

Navrhnuté cinnosti

Relaxacný kútik

Kútik sa nachádza v oddelenej casti triedy - herni, je to vyclenený priestor pod oknom, kde je dostatok svetla, v tichej casti, kde neprebiehajú rušné cinnosti detí.

Farebné vankúše, matrace, oblúbené plyšové hracky

Oddych pocas dna, ranného stretnutia, volné stretnutie podla potrieb detí, pocúvanie relaxacnej hudby

Hudobno-dramatický kútik

Nachádza sa v zadnej casti triedy, je oddelený nízkou castou nábytku, policky sú umiestnené tak, aby deti dosiahli na všetky predmety a mohli si samostatne vybrat. Dostatocne vymedzený priestor pre pohyb detí v dramatických cinnostiach.

CD, MP3 prehrávac so slúchadlami, manušky, rozprávkové ciapky, divadielko, paraván, prstové bábky, kostýmy, klobúky, noty, špagátová notová osnova, flauta, nástroje Orfovej školy, hudobné nástroje vyrobené detmi, detský mikrofón, keyboard, hrkálky, fúkacie nástroje

Pohybom a dramaticky stvárnit charakter piesní, hudobno-pohybové hry, hry s Orffovými nástrojmi, dramatizácia príbehov, sluchové hry, rytmické hry, hry na ozvenu, dotváranie príbehov hudbou, napodobnovanie zvukov

Jazykovo-literárny kútik

V strednej casti triedy - herne, oddelený polickami, skrinkami, castami nábytku, vyhradená cast s detským stolíkom a dvoma stolickami, priestranný pre väcšiu skupinu detí

Kniznica s knihami, casopisy s tematikou príroda a rastliny, karticky s abecedou, obrázkový materiál, malované cítanie, brúsime si jazýcek, karticky na rozvoj slovnej zásoby, encyklopédie izbových, záhradných, liecivých rastlín, atlasy rastlín, pexesá s obrázkami, piktogramy

Hry s obrázkami, hry s pexesom, listovanie v knihe, nahrávanie rozprávok a recitovanie detí, vytvorenie vlastnej knihy, prezeranie kníh s liecivými rastlinami, prezeranie herbárov, ktoré vytvorili deti, hry s básnou, cítanie kníh

Pracovno-výtvarný kútik

Kútik sa nachádza v zadnej casti triedy pod oknom, kde je dostatocné svetlo. Je priestranný, sú tam dva stoly s detskými stolickami

Kresliaci materiál, lepidlo, noznice, temperové farby, tuš, výkresy, modelovacia hmota, podlozky, baliaci papier, zástery, formicky, pracovné listy, farebný papier, valceky

Vystrihovanie, kreslenie, malovanie, miešanie farieb, modelovanie, výroba detských náramkov, skladanie papiera, konštruovanie, rozfúkavanie farebného tušu, dokreslovanie špajlou, nalepovanie.

Konštruktívny kútik

Nachádza sa v oddelenej casti triedy, vyclenený úzkym múrom, v blízkosti spálne detí. Je dostatocne priestranný, na zemi sú koberce rôzneho typu.

Stavebnice rôzneho druhu, duté kocky, valce, ihlany, LEGO dacta, DUPLO, prírodný materiál, vlastnorucne zhotovené pomôcky  na konštruovanie

Konštruovanie na základe fantázie a predlohy, usporadúvanie podla tvaru a velkosti, priradovanie, porovnávanie, triedenie, popisovanie postupu pri cinnostiach a manipulácii, pomenovanie tvarov, farieb, zdôvodnenie...

Námetový kútik

na domácnost

na obchod

Je umiestnený v zadnej casti herne v rohu miestnosti, vedla konštruktívneho kútika a zriadenej detskej kniznice. Je dobre vybavený skrinkami, polickami, nábytkom, kde majú deti ulozené pomôcky a predmety na hranie. Je tam aj miesto na detské kociare s bábikami

Nábytok a pomôcky, makety, obaly z výrobkov, stoly, stolicky, policky, pokladna, cenovky, detský riad, umývacka, detský sporák, mikrovlna rúra, detské varešky, zástery

Námetové hra v cajovni, varenie caju, príprava, rastlín, stolovanie, prestieranie, varenie obeda, pridávanie bylín na varenie, hry na návštevu, námetová hra na obchod - vázenie potravín, nakupovanie, predávanie...

Digitálne a matematicko-logické centrum

Je zakomponované v triede tak, aby sa stalo integrálnou súcastou edukacného prostredia. Hranice centra sú vymedzené detským nábytkom, aby deti mali vytvorené prostredie bez rušivých elementov.

Pracovné stoly s moznostou pripojenia stolicky, dataprojektor, digitálny fotoaparát, interaktívna tabula, logiko primo, bee-bot, tlaciaren, tablet, hovoriace pero, hovoriace štipce, 3D, softvéry Krok za krokom.

Hry s robotickou hrackou - programovanie, práca na interaktívnej tabuli, hry s autokorektívnymi kartami, hry s tangramom, bludisko, spájanie obrázkov, práca a cinnosti so softvérom - rozvoj algoritmického myslenia, priestorovej orientácie, predstavivosti

Prírodovedné centrum

Je zriadené pod oknom, v prvej casti triedy, herne. Policky a skrinky vo výške dietata tak, aby dokázali samostatne manipulovat, experimentovat

Rôzny materiál na podporu zmyslov, zemina, nádobky, kvetináce, sušené rastlinky, poháre s vieckom, digitálna váha, prírodniny, pinzeta, detská lupa, magnetka, baterka, papierové tácky

Manipulácia s predmetmi, bádanie, experimentovanie, pozorovanie pod mikroskopom, sadenie, presádzanie, sušenie bylín, vytvárame herbár

Zdroj: vlastné spracovanie

Názov edukacnej hry: Vcielka BEE-BOT

Edukacná úloha: Pracovat s robotickou vcielkou Bee-Bot.

Edukacný materiál: Robotická vcielka Bee-Bot, podlozka pod vcielku.

Edukacná cinnost: Ucitelka rozpráva detom hádanku: „Ked má ten hmyz velký smäd, sadne na ruzu a kvet. Pije nektár, robí med, no v zihadle má aj jed. Co je to?“ (VCELA)

Po uhádnutí hádanky, ucitelka ukáze detom vcielku Bee-Bot. Spolocne si zopakujeme, ako sa správne s vcielkou pracuje. Vysvetlíme si význam farebných smerových tlacidiel a tlacidla GO - zelené tlacidlo, aby sa vcielka pohla. Nesmieme zabudnút na to, ze ked sa vcielka otáca do iného smeru, stojí na mieste. Vcielka si však cestu pamätá, preto je potrebné pred novým naprogramovaním vymazat to, co si vcielka pamätá, tlacidlom CLEAR.

Ucitelka pripraví detom podlozku, na ktorej budú rozlozené kvety a domcek pre vcielky - úl. „Vcielky sú velmi usilovné a celý den zbierajú pel.“ Úlohou dietata bude naprogramovat trasu vcielky tak, aby vcielka prišla ku kvetu, pozbierala pel (dieta polozí kvietok na vcielku) a odnesie ho do úla. Pri tejto aktivite sa budú deti striedat. Pocas aktivity sa rozprávame o dôlezitosti kvetov pre zivot vciel a naopak o dôlezitosti vciel pre rozmnozovanie kvetov. V závere deti pochválime za šikovnost.

Ucitelka nebadane podsunie „list od královnej lesného královstva“ k pozbieraným kvietkom. Spolocne s detmi rozmýšla, co v nom môze byt. Kazdý list má svojho adresáta a odosielatela. Precíta detom, komu je list adresovaný a od koho. List si spolocne precítajú.

Edukacné pravidlo: Správne naprogramovat robotickú vcielku Bee-Bot tak, aby sa dostala od úla ku kvetu a najkratšou cestou spät do úla.

Edukacná kompetencia: Riešenie problémových situácií, základy tvorivého myslenia. Ovládat digitálnu hracku.

Názov edukacnej hry: Nezbedná vcielka

Edukacná úloha: Predvídat text a doplnit ho vhodnými obrázkami. Rozvíjat schopnost vzájomne spolupracovat.

Edukacný materiál: List od královnej lesa, obrázky z textu; pastelky; P. I. Cajkovský: Kvetinový valcík z baletu Luskácik; hudba lesa - https://www.youtube.com/watch?v=YIRfYN3o3BQ

Edukacná cinnost: Precítanie listu od královnej lesných škriatkov:

Ucitelka ukáze detom list a znovu precíta, komu je adresovaný a od koho. List rozbalí a cíta: „Milé deti. V našom lese sa stalo nieco, s cím by som sa s vami rada podelila. Stalo sa to jednej malej zvedavej vcielke. Príjemné cítanie. Královná lesných škriatkov.“

Cítanie príbehu: Nezbedná vcielka

Na magnetickú tabulu pripevníme list od „Královnej lesných škriatkov“. Zistili sme, ze z textu sa stratili obrázky (škriatok, ktorý ho niesol, ich musel vytratit). „Ako teraz precítame list?“ ako „opravit“ list?“. Aby sme mohli precítat príbeh, musíme správne doplnit obrázky do textu. Z „poštárskej tašky“ ucitelka vysype stratené obrázky. Deti si obrázky rozdelia medzi sebou. Ucitelka cíta text, pri prázdnom mieste sa zastaví. Dieta, ktoré má príslušný obrázok, ho pripevní na tabulu do textu. Ostatné deti majú kontrolnú úlohu. Dokoncený text si znovu celý súvisle precítame. Porozprávame sa o texte:

„Aké rocné obdobie sa v príbehu práve zacalo?“

„O kom je tento príbeh?“

„Preco vcielka vyletela z úla?“

„Ako sa cítila vcielka, ked sa ochladilo?“

„Preco bola vcielka ohrozená?“

 „Aký kvietok vcielku zachránil?“

„Koho poprosil Zvoncek o pomoc a preco?“ ...

Dramatizácia príbehu: Po zodpovedaní otázok sa zahráme na vcielky, ktoré príliš skoro vyleteli z úla. Rozdelíme sa do dvojíc. Jedno dieta predstavuje vcielku, druhé je zvoncek. Pani ucitelka je rozprávac a slniecko (neskôr ju môze zastúpit dieta): deti vcielky lietajú pomedzi zvonceky; zrazu sa slniecko skryje - deti znázornujú trasenie sa od zimy a vyhladajú svoj zvoncek; prosia zvoncek o pomoc, cupnú si a zaspávajú; zvonceky prosia o pomoc slniecko; slniecko odhána mrak a ohrieva – hladká deti; vcielky sa prebudia a poletujú okolo kvietkov; spolu s kvietkami si zatancujú od radosti, ze sa oteplilo (skladbicka Kvetinový valcík).

Edukacné pravidlo: Pocas prvej a druhej edukacnej cinnosti môzeme pustit nahrávku lesných zvukov ako zvukovú kulisu na navodenie lesnej atmosféry (ak sa koná tretia cast v interiéry, je zvuková kulisa ziaduca). Pri hladaní riešenia, ako „opravit“ list, deti nevykrikujú, prihlásia sa dvihnutím ruky – pravidlá triedy. Obrázky spravodlivo rozdelíme, kazdé dieta musí mat minimálne jeden obrázok. Pri dramatizácii: Ak nemáme párny pocet detí, zostávajúce dieta pomáha ucitelke, neskôr ho vymeníme za dieta, ktoré bude slniecko.

Edukacná kompetencia: Prejavovat predcitatelskú gramotnost.

Pri spracovaní edukacnej hry bol vyuzitý materiál od D. Odlerovej Rozprávka Zvoncek.

Názov edukacnej hry: Sedmokrásky

Edukacná úloha: Prehlbovat a zdokonalit poznatky o pocte predmetov od jedna do šest (desat). Pomôct kamarátovi, ked si to situácia vyzaduje.

Edukacný materiál: Casti sedmokrásky v potrebnom pocte – lupienky a prostriedky kvetu, lepidlo, skladbicka Sedmokráska

Edukacná cinnost: Na koberci sú rozsypané lupienky zo sedmokrások. Vcielka Amálka sa postazuje detom, ze niekto potrhal sedmokráskam suknicky a poziada deti o pomoc: „Ušijeme sedmokráskam nové suknicky, co poviete?“

Kazdému dietatu dá prostriedok sedmokrásky a vysvetlí detom postup. Na rube prostriedkov kvetov je zapísaný pocet lupienkov, ktoré mali sedmokrásky (bodkovou symbolikou a císlom). Deti obrátia prostriedky kvetov a spocítajú, kolko lupienkov majú sedmokráske „prišit“ - nalepit. Zbierajú lupienky po jednom a nalepujú na zverenú sedmokrásku - prostriedok. Neustále kontrolujú svoju cinnost, pocítajú, kolko uz nalepili a kolko ešte majú nalepit. Kto má dokoncenú sedmokrásku, pomôze kamarátovi. Po dokoncení sedmokrások si deti zoberú sedmokrásky a idú na koberec. Koberec sa premení na velkú „lúku“: Na koberec pokladáme opravené kvety podla poctu lupienkov na sedmokráske - šest, osem a desat. Do prostriedku kvety s desiatimi lupienkami, okolo nich s ôsmimi lupienkami, na záver sedmokrásky so šiestimi lupienkami.

Sedmokrásky (Ján Andel)

Co sa to tak pekne belie za potokom na lúcke? Sedmokráskam narástli tam golieriky bielucké.        

Ucitelka zacaruje deti na kamarátky vcielky, ktoré spolu tancujú okolo sedmokrások na hudbu Sedmokráska od M. Dzurilu a M. Haštovej. Deti/ vcielky tancujú bosé. Ak ucitelka skladbicku stíši, vcielky oddychujú, kazdá na jednej sedmokráske.

Edukacné pravidlo: Rozdat sedmokrásky s takým poctom lupienkov, aby bol mierne nad hranicou schopností dietata; nalepovat lupienky po jednom, neustále kontrolovat pocet uz nalepených a kolko ešte treba nalepit; deti - vcielky tancujú, ked hudba hrá. Ked prestane (stíši sa), oddychujú.

Obmena: Deti môzeme rozdelit do dvoch skupín: skupina vcielok a skupina sedmokrások.

Kvietky pocas hudby „kolíšu“ hlavickami (privolávajú vcielky, kolíše ich vetrík). Ked prestane (stíši sa), objímajú vcielku - ukryjú ju, aby jej nebola zima.

Edukacná kompetencia: V hre a v rôznych situáciách uplatnuje matematické myslenie. Hrá sa a pracuje vo dvojici, pomáha druhým.

Názov edukacnej hry: Zvonceková zvest

Edukacná úloha: Prehlbovat a upevnovat poznatky o jarných kvetoch prostredníctvom hry a spevu.

Edukacný materiál: Zvoncek, alebo triangel, obrázky jarných kvetov

Edukacná cinnost: Ucitelka zaspieva piesen Zvonceková zvest. Pocas spevu znázorní hrou na zvonceku, alebo triangli, hrejivé slnecné lúce.

„Zvoní zvoncek v tráve, vcielka k nemu letí,

pošepol jej: „Práve rozkvitli tri kvety.“

Deti hádajú, aké tri kvety mohli na jar na lúke rozkvitnút. (púpavy, zvonceky a konvalinky)

Dychové cvicenie: „Aký kvietok bol na lúke? Viete ako vonia zvoncek?“

Privoniavame k zvonceku - precvicujeme pokojný, hlboký nádych, prácu bránice a postupný plynulý výdych. Pri výdychu dýchame do spojených dlaní – schovávame si vônu. „Ako bzucí vcielka?“ Nadýchneme sa a napodobnujeme bzukot vcielky na jedno nadýchnutie.

Hlasové cvicenie: „Ako asi spievajú zvonceky a konvalinky, ked sa hojdajú vo vetre?“. Ucitelka kazdý model zaspieva. Pomáha si pri tom melodickým nástrojom, ktorý udáva správnu tóninu. Modely transponuje o tón vyššie a nizšie (rozširovanie hlasového rozsahu detí).

Hra má podobu hry na ozvenu (dialogická hra):

                   ucitel                                       deti                                          ucitel                                 deti

 

                   ucitel                                       deti                                          ucitel                                 deti

Nácvik úvodnej piesne: hrou na ozvenu

 

Ešte raz sa nadýchneme vône zvonceka. Ten nádych je carovný a zmenil nás na jarné kvety. Trieda sa zmení na rozkvitnutú lúku. Ucitelka rozdelí deti do troch skupín, predstavujú trojaké kvety. Pri lese rozkvitnuté konvalinky, na lúke púpavy a pod kríkmi fialky. Deti cupia so sklonenými hlavami, cakajú na teplé slnecné lúce, aby mohli cím skôr „rozkvitnút“. Slniecko (najprv ucitelka, neskôr dieta) sa prechádza so zvoncekom (trianglom) okolo nich, spieva piesen. Nad ktorým kvetom zazvoní, ten rozkvitá – pomaly vzpazuje ruky, vstáva a zatocí sa. Zobúdza ich (pohladením po vláskoch) a zhovára sa s nimi: „Kto ste?“ prvá skupina detí odpovedá: „Konvalinky. Cingi-lingi, bim, bam, bom, vyzváname za hájom.“ Po dospievaní si znova cupnú (pomáhajú slniecku spievat). Slnko chodí okolo kvietkov a spieva piesen. Príde k druhej skupine a pýta sa: „Kto ste?“ druhá skupina detí odpovedá: „Púpavy. Dnes sme ešte zltým kvetom, zajtra letíme šírim svetom“. Po dospievaní si znova cupnú (pomáhajú slniecku spievat). Slnko chodí okolo kvietkov, spieva piesen az príde k poslednej skupine. Pýta sa: „Kto ste?“ Tretia skupina detí odpovedá: „Fialky. Od neba, ci od potoka, je fialka modrooká?.“ Po dospievaní sa všetky deti v kruhu chytia za ruky a zaspievajú si piesen spolocne.

Obmena: najprv je slniecko ucitelka, neskôr ju nahradí jedno z detí; kvietky môzu odpovedat piesnou: Konvalinka, púpava, fialôcka fiala...

Edukacné pravidlo: deti - kvety cupia so sklonenými hlavami; deti - kvety sa zobúdzajú az po zazvonení na zvoncek/triangel, orientujú sa zvukom, nie pohladením, pohybom, alebo zastavením „slnka“; slniecko pohladením „rozdáva teplo“ (tak ako mamkine ruky).

Edukacná kompetencia: Vytváranie návyku správneho speváckeho dýchania. Interpretovanie piesne intonacne cisto. Poznanie jarných kvetov.

Záver

V úvode nášho príspevku sme uviedli, ze naším zámerom je prezentovat usporiadanie triedy materskej školy z hladiska riadených cinností, ale aj volných cinností detí v súlade vybranou témou a obsahom edukácie. Predstavili sme návrh rozmiestnenia kútikov a centier aktivít v prostredí triedy, ich materiálne vybavenie a navrhli sme cinnosti vo vztahu k téme týzdna. Veríme, ze príklad z praxe bude inšpiráciou pre ucitelov/ky pri zmysluplnom plánovaní a organizovaní podnetného vecného prostredia, alebo aspon ako zamyslenie sa a sebareflexia doterajšieho prístupu k vytváraniu priestorových a materiálnych podmienok vo svojej triede.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:

DOSTÁL, A. a E. OPRAVILOVÁ, 1985. Úvod do predškolní pedagogiky. Praha: SPN.

LIPTÁKOVÁ, M., 1981. Metodika výchovnej práce v jednotriednych materských školách. Bratislava: SPN.

LIPNICKÁ, M., 2016. Kapitoly o podmienkach rozvoja materských škôl na Slovensku. Zilina: Inštitút priemyselnej výchovy. ISBN 978-80-972266-8-8.

LIPNICKÁ, M. a E. SOBINKOVICOVÁ, 2014. Podnetné prostredie v materskej škole ako podpora rozvíjania osobnosti detí z marginalizovaných rómskych komunít. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 978-80-565-0264-8.

OPRAVILOVÁ, E., 1988. Dieta sa hrá a spoznáva svet. Bratislava: SPN.

PALESCHOVÁ, J., 2015. Školský vzdelávací program a plánovanie v materskej škole. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 978-80-565-1063-6.

PODHÁJECKÁ, M. a kol., 2007. Edukacnými hrami poznávame svet. Prešov: Prešovská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-8068-559-7

Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách, 2016. Bratislava: Štátny pedagogický ústav.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady