Na našich workshopoch v rámci projektov IT Akadémia (Pozn.1) a RoboCoop (Pozn.2) sa pýtame ziakov, študentov a aj dospelých, ako si predstavujú svoje uplatnenie v pracovnom procese o 5 – 10 rokov, co vedia o súcasnej Štvrtej priemyselnej revolúcii, ci si uvedomujú jej vplyv na moznosti uplatnenia sa po skoncení školy. Tieto otázky sme kládli aj ucitelom a riaditelom základných a stredných škôl pocas úvodných stretnutí pri zapojení sa do projektu IT Akadémia ako jeden z dôvodov naliehavej potreby nových IKT vedomostí a zrucností.
Pre priblízenie porovnávame prvú priemyselnú revolúciu s tou súcasnou, štvrtou. Prvá priemyselná revolúcia v 19. storocí znamenala náhradu casti ludskej práce strojmi. Tá súcasná revolúcia sa nazýva skrátene ako Priemysel 4.0. (Industry 4.0, I 4.0) a nadväzuje na digitálnu revolúciu. Prináša nové spôsoby vyuzívania technológií, napríklad, digitálnych technológií výroby (napr. 3D tlac), nanotechnológií, umelej inteligencie, internetu vecí, ... . Koncept Industry 4.0 vychádza z dokumentu, ktorý bol predstavený na veltrhu v Hannoveri v roku 2013. Základná vízia tzv. štvrtej priemyselnej revolúcie sa objavila uz v roku 2011.
V médiách sa objavujú rôzne odhady o tom, aké percento súcasných pracovných miest by mohlo zaniknút alebo sa radikálne zmenit kvôli novým technológiám v najblizších desiatich az dvadsiatich rokoch, ale aj o tom aké percento nášho obyvatelstva má dostatocné digitálne kompetencie pre nastávajúce obdobie. Ludia na Slovensku len velmi málo tušia, ako sa aktuálne mení demografia trhu práce, pribúdajú zamestnania, ktoré si vyzadujú síce menej fyzickej práce, ale o to viac digitálnych ci kognitívnych zrucností. Stretávame sa aj s prístupom, ze ved sa nic nedeje a na Priemysel 4.0 nie je potrebné sa špeciálne pripravit. Na to nám dáva odpoved aj vyjadrenie Pavla Šajgalíka, predsedu Slovenskej akadémie vied: „Rozvoj v oblasti informacných technológií v súcasnosti je bezpochyby revolúciou minimálne obdobného rozsahu, ak nie väcšou ako prvá priemyselná revolúcia. „Umelá inteligencia“, ak chceme pouzit tento pojem, je uz tu. Nemá zmysel rozbíjat stroje, navyše je to v tomto prípade (a to je zásadný rozdiel medzi vtedajšou a súcasnou technologickou revolúciou) nemozné.“
Skúsenosti z workshopov na školách v rámci národného projektu IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. storocie, ako aj z tvorivej dielne CVTI SR – Fablab hovoria, ze ziaci ani študenti si doteraz neuvedomili nové poziadavky pracovného trhu.
Ako pre/na digitálnych domorodcov?
Na workshopoch musíme rešpektovat aj vlastnosti súcasnej generácie. Ich pomenovanie „Digitálni domorodci“ vyjadruje, ze sa vedia naucit ovela rýchlejšie akékolvek technologické aspekty našej doby, ale sú menej trpezliví a vraj vdaka tomu casto nachádzajú kreatívnejšie spôsoby riešenia problémov. To im umoznuje rýchlejšie sa prispôsobit prebiehajúcim zmenám. Ako im ponúknut nieco, co ich zaujme - chytí za srdce... nenápadne, hravým a tvorivým spôsobom ich privedie k digitálnym technológiám?
Naším vzorom toho, co je to, co študenta chytí za srdce, je skúsenost z MIT Boston, kde sa katedra technológií a katedra sociológie rozhodli naucit študentov pouzívat digitálne technológie výroby, ale zároven sa rozhodli nepovedat im co s nimi majú vyrobit. Prihlásilo sa vela študentov a na otázku: „Preco sa prihlásili“ odpoved bola: „Celý zivot som chcel robit to, co chcem Ja. A teraz môzem.“ Našou snahou na workshopoch je ukázat ziakom uz od prvého stupna základných škôl az po vysokoškolákov digitálne technológie výroby, ktorými si môzu zhmotnovat svoje sny, predstavy, projekty. Vychádzame zo skúseností amerických kolegov, ktorí nám aj prakticky ukázali zapojenie detí a mládeze do tohto procesu pri návšteve Bostonu v roku 2015.
Architektúra súvislostí digitálnych technológií
Na workshopy nosíme 3D tlaciaren, ktorá pocas celého casu stráveného so ziakmi tlací darceky, ktoré im rozdávame za zapájanie sa do diskusie a za zvládnutie úloh v blokovom programovaní. Predstavíme 2D a 3D modelovanie na volne dostupných softvéroch a skenovanie metódou fotogrametrie. Vysvetlíme princíp konštrukcie tlaciarne, ceny a zlozenie filamentov – materiálov pre 3D tlac. Upozorníme aj na najcastejšie sa vyskytujúce chyby, ktoré sa pri 3D tlaci môzu vyskytnút. Ukázeme, ako je mozné ten istý model spracovat aj inými technológiami digitálnej výroby, ako sú laserový vyrezávac alebo CNC fréza. Vysvetlíme princípy práce týchto strojov. Kazdý model, na ktorom vysvetlujeme nové poznatky, necháme kolovat v triede, aby si ho mali moznost dostatocne prehliadnut všetci ziaci (aj ucitelky). Všetky prinesené ukázky si ziaci môzu chytit do ruky a skúmat ich vlastnosti. Necháme im prehliadnut si aj ukázky prác ziakov z digitálneho vyšívacieho stroja, vinylového vyrezávaca a poskladané robotíky (robotíka OTTO-a a robotického kraba, ktorého si deti s nami vytvárali na bezplatnom tábore a to uz od veku 10 rokov).
Predstavíme tvorbu virtuálnej a rozšírenej reality praktickou krátkou ukázkou vytvárania reklamy na „Fofolu“ a ukázkou z tvorby prvej slovenskej 3D rozprávky Zázracný nos.
V minulosti ziaci chodili na exkurzie do závodov, kde mali moznost vidiet – zazit výrobné technológie. V súcasnosti je moznost íst na exkurziu do moderného závodu minimálna. Ak na workshope nemôzeme priamo predviest digitálne technológie výroby laserového vyrezávaca, alebo CNC frézy, vieme ukázat a dat ziakom ohmatat výsledné produkty a priblízit im ako pracujú stroje, na ktorých boli vyrobené. Na vzbudenie záujmu o štúdium technických odborov a ich rozhodovanie sa o ich budúcom povolaní sú tieto informácie velmi podstatné. Zrucnosti potrebné na prácu s informacnými technológiami sú univerzálne zrucnosti, ktoré mozno vyuzit v akejkolvek pracovnej oblasti.
Môze byt programovanie kreatívnou hrou?
Áno – pre ziakov, ktorí hravou formou zacínajú programovat pomocou Micro:bit-u (Pozn.4) urcite. Tento malý mikropocítac s rozmermi ako polovica kreditnej karty je vhodný pre úplných zaciatocníkov vrátane elektrotechnicky nezdatných záujemcov o programovanie. Z praxe našich projektov IT Akadémia a RoboCoop je pre ziakov lahšie pochopitelné, ked programujú s hardvéron, kde majú moznost hned vidiet, co naprogramovali a zistit, kde urobili chybu. Skúsenosti s blokovým programovaním, ktoré získajú hrou s Micro:bit-om, predstavujú dobrý základ pre programovanie v nárocnejších programovacích jazykoch. Pri tejto hre s Micro:bit-om strácajú strach z programovania.
V rozhovore pocas prípravy workshopu nám niektorí ucitelia povedia: „naše deti programovanie s Micro:bit-om nezvládnu“. Odpovedáme: „zatial nám to na workshopoch zvládli všetky deti“.
Na druhej hodine workshopu si ziaci na 15 Micro:bit-och, ktoré so sebou nosíme, vyskúšajú blokové programovanie v pocítacovej ucebni. Na programovanie mikropocítacovej dosky Micro:bit pouzívame online grafické prostredie MakeCode, v ktorom ziaci vytvárajú pomocou spájania blokov funkcné programy. Prostredie MakeCode na programovanie pomocou grafických blokov je vhodné najmä pre ziakov základných škôl. Výhodou tohto prostredia je nízka technická nárocnost prípravy pre ucitela, nakolko prostredie je online a nie je potrebná ziadna inštalácia. Vývojové prostredie má prepínac Bloky/JavaScript. Po vytvorení programu v prostredí si kazdý ziak stiahne program ako obycajný súbor. Kazdému jednému ziakovi ukázeme, ako si súbor stiahnut v rozlicných internetových prehliadacoch. Micro:bit máme pripojený k pocítacu pomocou USB kábla a na pocítaci sa zobrazí ako klasické USB úlozisko, na ktoré stiahnutý súbor s programom stací skopírovat. Program sa následne automaticky spustí na Micro:bit-e.
Na niektorých školách majú ucitelia záujem byt s nami na workshopoch. Na väcšine škôl, ktoré sme navštívili, informatiku neucí pedagóg s aprobáciou na informatiku. Z 20-tich nami navštívených základných škôl len na dvoch školách mali ziaci skúsenost s programovaním. Niekde sa hodiny, kde sme ucili programovanie s Micro:bit-om, zúcastnili ucitelky iných predmetov ako informatiky, sadli si do lavice spolu s detmi a ucili sa programovat. Ked sme sa pýtali preco – dostali sme odpoved, ze majú doma deti vo veku od 10 rokov a kedze vedia, ze chodia do školy, kde by ich to nenaucili – chcú ich to doma naucit. Ak boli na workshope pedagógovia, ktorí vyucujú na škole informatiku, sledovali velký záujem detí o programovanie, o to ako kazdé dieta chcelo mat svoj program na Micro:bit-e a najradšej hned. Boli prekvapení, ze ziaci, ktorí sa inak na hodinách informatiky správali pasívne, sa zapájali do programovania s velkým záujmom. Piataci sa neboja sadnút si samostatne za pocítac. U niektorých ôsmakov a deviatakov sme na zaciatku hodiny videli urcitú apatiu, nechut sadnút si samostatne za pocítac – ale ked si vytvorili prvú malú samostatnú animáciu, volali na nás, aby sme im toho ukázali na hodine co najviac. Na prvej hodine workshopu sa ziakov pýtame, ci majú pocit, ze sú tvorivé, nápadité. Nielen my sme prekvapení, ale aj ich pani ucitelky, ked ziaci väcšinou odpovedajú, ze nie. Ked si na Micro:bit-e vytvoria prvú jednoduchú animáciu, opät sa ich pýtame, ci sú kreatívne. A odpovedajú, ze áno.
Pre ucitelov zo škôl zapojených v projekte IT Akadémia máme 4 metodiky na programovanie s Micro:bit-om. Pre deti, ale aj pre rodicov odporúcame bezplatné návody na prácu, ktoré je mozné si stiahnut na https://www.ucimeshardverom.sk/materialy/. Návody na tejto stránke sa nadalej budú doplnat aj pre stredoškolákov.
Pracovné listy sú ako návody na prácu a ziaci ich musia vediet cítat s porozumením. Zo skúseností škôl (aj stredných) vieme, ze ak pracujú ziaci prvýkrát s pracovnými listami, text „skimujú“, t. j. povrchne preletia ocami, ale velmi rýchlo zistia, ze klzat po obsahovom povrchu im nestací na to, aby dokázali úspešne vypracovat bádatelsky orientované zadanie. Pri dalšej práci s pracovnými listami uz ziaci tento problém nemajú.
Pri našom vzdelávaní uplatnujeme aj ucenie/prístup švajciarskeho pedagóga Johana H. Pestalozziho, ktorý uz v rokoch 1815 - 1825 propagoval holistické vzdelávanie: „Prirodzené vzdelávanie, ktoré v harmónii rozvíja sily a schopnosti mysle (intelektuálne sily), srdca (morálne vlastnosti, sebahodnotu, prácu v kolektíve) a rúk (praktické zrucnosti)“. Je aj naším cielom pri workshopoch, ktoré realizujeme na školách alebo v tvorivej dielni Fablab, robit vzdelávanie v tomto duchu pre kooperatívnu prácu v komunite, ktorá umoznuje ludom pomáhat si. Podobným mottom v Montessori pedagogike je „Pomôz mi, aby som to urobil sám“.
Na workshopoch sa snazíme vytvorit bezpecné prostredie, kde sa návštevníci nemusia bát robit chyby, majú priestor pre pokus a omyl, a tak môzu rozvíjat svoju kreativitu, invenciu a kritické myslenie. K vzdelávaniu J. H. Pestalozziho doplname, ze sú pre nás dôlezité aj morálne hodnoty a princípy, úcta a urcitá pokora ako na strane nás lektorov, tak aj na strane úcastníkov našich workshopov. Od nášho prístupu zálezí aj to, ako sa budú správat pri prezentácii nových poznatkov, skladaní robotických hraciek, ucení sa programovat, pri cinnostiach, ktoré doteraz nikdy nerobili a aby pri nich nestratili svoju zvedavost a neprestali sa pýtat „preco?“.
Zacíname s 3D modelovaním
Na konci druhej hodiny workshopu stihneme základy Tinkercad-u. Na prácu v programe je potrebná registrácia. Všetky modely sa tvoria zo základných tvarov, cize z kocky, gule, kvádra, ktoré sa potom prekrývajú dalšími tvarmi „vo forme“ diery, cize prekryv spôsobí to, ze jeden objekt sa „odreze“ dalším objektom. Toto sa deje cez tzv. GRUPOVANIE (zoskupenie objektov, spájanie viacerých objektov).
Vymodelované objekty môzeme na 3D tlaciarni vytlacit alebo ich stiahnut do Minecraftu – co sa detom velmi páci. Tento bezplatný program je zaujímavý aj pre ucitelky matematiky, ktoré ho chcú následne vyuzit pri vysvetlovaní uciva na svojich hodinách na rozvíjanie priestorovej predstavivosti. Pre krátkost casu ziakom ukázeme codeblocks – moznost vytvárania modelu pomocou blokového kódovania.
Obr.: 3D model vytvorený pre 3D tlac ziakmi 7. triedy ZŠ Petra Pazmanya v Šali v programe Tinkercad
Casto sme pri prezentovaní 3D tlace dostali otázku: „na co je to dobré? Je to pre ziakov len drahá hracka?“ Naša odpoved je: „Nie je to len cerešnicka na torte súvislostí, moznost nadchnút ziakov k záujmu o 2D, 3D modelovanie (najprv na volne dostupných softvéroch), a tak ich viac pritiahnut aj k matematike a geometrii, následne k programovaniu, moderným výrobným technológiám, ci k tvorbe virtuálnej a rozšírenej realite“. Na vzbudenie záujmu o štúdium technických odborov a rozhodovanie sa o budúcom povolaní mladých sú tieto informácie velmi podstatné.
Vo Vranove nad Toplou sme boli prednášat uz v roku 2016. Ked sme sa tam po roku vrátili, potešili nás informáciou, ze otec-lekár a syn-študent vymodelovali a vytlacili urologickú pomôcku na 3D tlaciarni a následne si ju dali patentovat na Patentovom úrade. Kazdý máme v sebe tvorivost, len potrebujeme ciel a know-how.
Praktické vyuzitie
Prepojenie teórie z praxou priblizujeme detom na konkrétnych medicínskych aplikáciách, napr. na výrobe implantátov s poréznou štruktúrou na TUKE v Košiciach. Táto umoznuje vytvorit uz aj v súcasnosti implantáty s fyzikálnymi vlastnostami velmi podobnými vlastnostiam ludskej kosti. Dalším príkladom sú aj moznosti naskenovania zubov, dopracovanie modelu zubu v pocítaci a vyfrézovanie zubnej dostavby - korunky digitálnou frézou za 8 minút priamo v ambulancii zubného lekára.
Na workshopoch pouzívame bezplatné programy, aby ziaci, ktorých naše úvodné predstavenie programov zaujalo, mohli doma pokracovat v nadobúdaní dalších skúseností na stránkach Micro:bit.org a Tinkercad.com.
Mechatronika na bezplatných táboroch
Na 14-denných alebo 5-denných táboroch sa snazíme u mladej generácie od 10 do 17,5 roka vyvolat príjemný pocit, radost a úzas z poznávania nového, zo zmysluplnej hry – ktorá je vlastne prácou na svojom projekte a zároven ucením. Pri skladaní a programovaní robotíka OTTO-a (Pozn.3) alebo kraba MoKraRoSA – je výsledkom krásna hracka, z ktorej má tvorca nesmiernu radost – z výsledku vlastnej práce. Lebo, a to je nesmierne dôlezité, súcastou tvorby je aj urcitý neúspech, ked to nejde hned na prvýkrát, ked musia byt trpezliví, napr. kým im lektor vysvetlí, kde práve oni spravili pri skladaní chybu – aj to všetko patrí k reálnemu zivotu a aj to sa musia naucit zvládat. Lektor vytvára bezpecné prostredie, bez známkovania povzbudí a dodá dôveru, ze to môze zvládnut kazdý. Pomáha všetkým nájst jeho vlastný tvorivý potenciál a upriamit pozornost na následné samo-vzdelávanie (doma vo svojej vlastnej izbe, ci v pracovni dospelého, pretoze sa ucia všetci bez ohladu na vek a nielen 3D modelovanie).
Na workshopoch nabádame deti aj k vzájomnej spolupráci. Na konci sa pýtame: „Kto Ti najviac pomohol?“. Ucíme ich aj odprezentovat sa, rozprávat o tom, co vytvorili a ako to dosiahli. Snazíme sa podnietit ich k rozmýšlaniu a kladeniu dalších otázok. Dávame im priestor vyjadrit svoj názor. Zdielame, aby si získané poznatky mladí ludia vedeli vsadit do kontextu ostatných informácií okolo nás. Dávame im pocit, ze sú uzitocní.
Pre úplnost uvádzame, ze na workshopy chodia dvaja lektori, na kazdej škole robíme tri workshopy po dve hodiny. Pretoze školy majú záujem, aby si co najviac ziakov vyskúšalo programovanie – casto sa stáva, ze sedia aj dvaja ziaci pri jednom pocítaci. Na záver workshopu sa neraz ziaci postavia a spontánne nám zatlieskajú, alebo nechcú odíst z hodiny. Pani riaditelka alebo pani ucitelka povie ziakom, ze ak by priniesli do školy 2 - 3 € (podla toho kolko ziakov chodí do školy), zakúpili by do školu 3D tlaciaren a 15 Micro:bit-ov do pocítacovej ucebne.
Zameriavali sme sa najmä na školy, ktoré sa obávali vstupu do projektu najmä z dôvodu, ze nemajú kvalifikovaného ucitela na vyucovanie informatiky. V roku 2019 sme sa snazili vzbudit záujem o programovanie a digitálne technológie takmer u 1 300 ziakov, ich ucitelov a riaditelov škôl.
Vyjadrenie p. riaditelky z navštíveného osemrocného gymnázia:
„Dakujeme za „nakopnutie“ v projekte IT Akadémia a za velmi zaujímavý workshop. Detom sa velmi pácilo, pouvazujeme nad nákupom a následnom vyuzití Micro:bit-ov. Ved nie je nic lepšie vo vyucovaní algoritmizácie, ako názornost.“
RoboCoop
V rámci nadnárodného projektu realizujeme workshopy pre ziakov a študentov Bratislavského kraja v dvoch 3,5 hod. blokoch. Ziakov ZŠ ucíme programovat microbit v blokovom kóde a stredoškolákov v programovacom jazyku Python. V prvom bloku ich naucíme základy programovania microbitu a v druhom bloku programujú malého robota micobit:MOVE.
Po skoncení našich workshopov ziaci v rámci projektu RoboCoop vyplnali aj anonymné dotazníky o spokojnosti s workshopom. Ukázky POST dotazníkov – odpovede 15-, 16-rocných ziakov, prevazne chlapcov (po 6 hodinovom workshope Micro:bit-u s Pythonom, aj ked nie je povinné vyplnit dotazník):
„Zábava, naucil som sa vela nových vecí. Viac praktických, ako v škole za 9 mesiacov.“
„Dobré prostriedky a kolektív. Super prístup školitela.“
„Bolo to fajn kvôli atmosfére.“
„Velmi ma to bavilo a naucil som sa nieco nové.“
V neformálnych rozhovoroch po workshopoch sa s úcastníkmi zhovárame o skúsenostiach získaných nielen pri práci. Dávame im priestor vyjadrit svoj názor. Zdielame, aby si získané poznatky mladí ludia vedeli vsadit do kontextu ostatných informácií okolo nás.
DTV – Digitálne Technológie Výroby - Predmety pre vysokoškolákov
Inšpirovaný MIT Boston sme v spolupráci s univerzitami (z FEI STU, FMFI UK) pripravili predmety DTV – Digitálne technológie výroby, v rámci ktorých sa môzu študenti zoznámit s digitálnymi technológiami výroby (3D tlac, laserový a vynilový vyrezávac, arduino, …) a pomocou nich realizovat svoje projekty. V rámci týchto predmetov uz 123 študentov zrealizovalo 82 projektov. Študenti sa pocas semestra dozvedia ako pretransformovat predstavu, zámer, projekt na prototyp a dokumentovat svoje nápady prostredníctvom praktických skúseností s digitálnymi výrobnými nástrojmi. Zoznámia sa s rôznymi formátmi kódov a s procesom ich premeny na fyzické objekty.
Pozn. redakcie. Tento clánok bol vytvorený v rámci národného projektu IT Akadémia - vzdelávanie pre 21. storocie, ktorý sa realizuje vdaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operacného programu Ludské zdroje.
Poznámky:
Pozn.1: Národný projekt IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. storocie. Jeho hlavným cielom je vytvorenie modelu vzdelávania a prípravy mladých ludí pre aktuálne a perspektívne potreby vedomostnej spolocnosti a trhu práce.
Okrem iných benefitov ponúka školám aj bezplatné inovatívne metodiky pre 6 predmetov, ktoré vzdelávajú ziakov bádatelským spôsobom. Zoznam metodík z jednotlivých predmetov je mozné nájst na http://itakademia.sk/inovativne-metodiky/.
Metodiky pozostávajú z metodických pokynov pre ucitela, výucbových materiálov, podporných a doplnujúcich materiálov pre predmety Matematika, Chémia, Biológia, Geografia, Fyzika, Informatika na ZŠ a SŠ a Informatika pre 3. – 4. triedu ZŠ. Lektor/Ucitel dostáva kompletný popis, ako zrealizovat vyucovaciu hodinu, aj pre ucebnú látku napríklad z Informatiky, s ktorou sa doteraz nestretol (napr. Micro:bit).
Pozn.2: RoboCoop vo FabLabe - Projekt má za ciel pomôct riešit nedostatocný záujem študentov o vedu, technológiu a inzinierstvo. Spolu s tým aj nedostatok dobre vyškolených ucitelov v týchto oblastiach v Rakúsku, aj na Slovensku. Najmä zastúpenie zien v oblasti je nedostatocné a aj dopyt po zamestnancoch v oblasti STEM neustále rastie. Robotika vo vzdelávaní sa ukázala ako cenný nástroj praktického ucenia nielen pre samotnú robotiku, ale vo všeobecnosti pre témy STEM. RoboCoop je projekt zameraný na vyuzitie multidisciplinárneho potenciálu robotiky a vytváranie cezhranicných vzdelávacích aktivít ako sú workshopy, študentské konferencie, sútaze a exkurzie. Kto sa môze do projektu zapojit? Základné školy: ziaci vo veku 10 - 14 rokov, stredné školy: ziaci vo veku 15 - 18 rokov, ucitelia informatiky, matematiky, fyziky. Projekt je urcený aj pre úplných zaciatocníkov, ktorí nemajú ziadne skúsenosti s robotikou a programovaním. Cielom je prebudit záujem o programovanie a robotiku u co najviac detí, bez rozdielu pohlavia.
Pozn.3: Financne nenárocnou cinnostou pre deti od 10 rokov je skladanie robotíka OTTA (kompletný návod na jeho poskladanie z preglejky alebo dielov vytlacených na 3D tlaciarni je volne dostupný https://dtdt.fablab.sk/w/index.php/Otto). Súciastky na jeho zhotovenie sa dajú kúpit do 15 - 20 €. Ak si ho dieta samo poskladá - chce si ho odkúpit a vziat si ho domov – škole / kniznici a pod. nevzniknú ziadne náklady. Deti majú neskutocnú radost, ze robotíka pod vedením inštruktora dokázu poskladat, upravit program na krácanie, tanec, prehrávanie hudby podla vlastných predstáv. Kompletný návod na stavbu robota – kraba nájdete na https://dtdt.fablab.sk/w/index.php/Mokrarosa_-_n%C3%A1vod_na_stavbu_robota, jednotlivé diely si kazdý môze vytlacit podla pripraveného modelu na 3D tlaciarni. Robot bol vymodelovaný v softvéri Fusion 360, ale s dielmi môzete pracovat aj v TinkerCADe. Kazdé dieta si mohlo upravit vzhlad kraba.
Pozn.4: Microbit - najjednoduchší programovatelný mikropocítac dostupný na súcasnom trhu. Bol vyvinutý anglickou televíziou BBC v rámci kampane na podporu výucby programovania vo Velkej Británii (2016). Je odporúcaný pre deti od 11 rokov.
BIBLIOGRAFICKÉ ODKAZY:
KALUZÁKOVÁ, E. a J. VAŠKO, 2019. Holistické ucenie sa hrou v období 4. priemyselnej revolúcie: zborník konferencie Vedecká hracka v edukácií. Banská Bystrica, Štátna vedecká kniznica.
Programovanie hardvéru, robotika a IoT v praktických príkladoch. Dostupné z: https://onedrive.live.com/?authkey=%21AKD41K0YbwRGA%5FI&cid=C1ED7A5EE67AB2EB&id=C1ED7A5EE67AB2EB%21155452&parId=C1ED7A5EE67AB2EB%21112173&o=OneUp
TEPLANOVÁ, K., 2020. Co sa dá vytazit z vedeckej hracky?: aplikácie metodológie autentického pro-vedeckého ucenia (sa) SCHOLA LUDUS. In: Zborník z odbornej konferencie s medzinárodnou úcastou „Vedecká hracka v edukácii", 18. - 19. 11. 2019, Banská Bystrica: Štátna vedecká kniznica.
Velká anketa vedcov: bude nástup umelej inteligencie prínosom ci stratou? Dostupné z: https://tech.sme.sk/c/22137081/velka-anketa-vedcov-ako-nastup-umelej-int...