Moja mama je výnimočná
Moja mama je výnimočná
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Moja mama je výnimočná |
|
Cieľová skupina: žiaci prvého stupňa základnej školy |
|
Vzdelávacia oblasť: človek a hodnoty, jazyk a komunikácia, človek a svet práce |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Doplniť vety – vyjadriť pocity. Vytvoriť päťveršovú báseň. Vymyslieť/vyhotoviť darček pre mamu. |
Prostredie: domáca výučba, aktivita |
Forma a počty: samostatná práca |
Trvanie: priebežne – 20 min. denne |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Deň matiek je vhodnou inšpiráciou na pripomenutie si úlohy mamy v živote dieťaťa a vzájomného vzťahu dieťaťa a mamy v procese domáceho vzdelávania. Aktivita je určená žiakom prvého stupňa základnej školy, ktorí prostredníctvom zadaní prejdú procesom uvedomovania si úlohy mamy v ich živote. Pomocou dvoch aktivizujúcich metód môže byť aktivita zábavnou pri opakovaní učiva SJaL, etickej výchovy, vlastivedy a pod. Podotýkam jej význam predovšetkým v emocionálnej oblasti – utužovanie vzájomných vzťahov dieťaťa a mamy; uvedomenie si významu rodiny v živote človeka; budovanie hodnotového rebríčka. Zároveň ich učíme zamyslieť sa, vyjadrovať vlastné myšlienky, názory, prejaviť úctu, hľadať riešenia. Aktivita je vhodná aj pre žiakov so ŠVVP. |
|
Potrebný materiál: samostatné listy papiera (A4), zošit; pero, farbičky, ceruza; ľubovoľný materiál na výrobu darčeka |
|
Opis postupu realizácie:. Žiakov motivujeme Dňom matiek. Poprosíme ich, aby pripravili pre svoje mamy milé prekvapenie. My im v tom pomôžeme a to tak, že im zadáme úlohu, aby doplnili začiatok viet tak, ako im napadne. Následne ich vyzveme, aby vymysleli básničku na tému mama. So žiakmi môžeme následne diskutovať o tom, čo napísali. V prípade, že žiak mamu nemá, buďme opatrní, aby sme žiaka neranili. V takom prípade požiadajme žiaka, aby si predstavil svoju mamu, a napísal, prečo mu chýba a v čom bola výnimočná. Pokyn: „Mám pre teba pripravených niekoľko nedokončených viet. Tvojou úlohou bude doplniť vety tak, ako ti napadne – bez zbytočného rozmýšľania.
Úloha 1: Doplň vety... (veľa sa nezamýšľaj, napíš, čo ti napadne ako prvé)
Nasledujúca úloha je tvorivá. Požiadame žiakov, aby na tému mama vymysleli básničku – päťveršie podľa stanovených pravidiel metódy CINQUAIN. Overíme si, že všetci žiaci pravidlám porozumeli.
Úloha 2: CINQUAIN (päťlístok) Pokyn: Napíš päťveršovú báseň na tému MAMA podľa určených pravidiel.
Úloha 3: Darček pre mamu Pokyn: Vymysli pre svoju mamu vhodný darček. Je na tebe, čo to bude. Súčasťou darčeka môžu byť aj spracované úlohy a následný rozhovor s mamou.
Poznámka 1: Poďakujme sa všetkým mamám našich žiakov za spoluprácu a námahu, ktorú vynakladajú pri domácom učení svojich detí. Oceňme ich snahu, láskavosť, obetavosť a pomoc pre nás, pedagogických zamestnancov. Poznámka 2: Nezabudnime sa k tejto téme následne vrátiť v pondelok, aby žiaci (ale aj mamy) mali možnosť sa s nami podeliť o svoje pocity, zážitky. |
|
Autor: Mgr. Teťana Ustohalová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov |