V období posledných desatrocí sa rozširuje chápanie gramotnosti v spolocnosti ako predpokladu základnej školskej pripravenosti a prípravy na dalšie vzdelávanie ako aj profesijný zivot dospelého jedinca. Na rozdiel od minulosti ked pojem gramotnost oznacoval schopnost jednotlivca cítat a písat, je takýto výklad uz prekonaný. Pojem gramotnost znamená gramotnost všeobecnú, skladajúcu sa z rôznych súcastí, napríklad funkcnej, financnej, matematickej, prírodovednej a dalších.
To co sa v minulosti chápalo pod pojmom gramotnost, je v reáliách modernej doby súcastou takzvanej funkcnej gramotnosti. Táto okrem samotného ovládnutia cítania a písania zahrna znalost cudzích jazykov a poznanie, manipuláciu a pouzívanie informacných technológií. Z toho vyplýva, ze funkcná gramotnost je schopnost spracovat informácie v texte a pouzit ich v danej zivotnej situácii. Jednotlivec spracuje text a potom spracované a získané informácie pouzije na riešenie praktického problému v zivote, beznej situácie. Súcasný jedinec na úcely naplnenia svojich zivotných potrieb a cielov musí zvládat okrem písania a cítania aj v co najväcšej moznej miere všetky súcasti gramotnosti všeobecne.
Velmi zlozité je dosiahnut potrebné zrucnosti, vedomosti a schopnosti u jednotlivcov, u ktorých chýba zabezpecenie potrieb fyziologických, sociálnych, potreby bezpecia, úcty a sebarealizácie v adekvátnej miere. K práci so ziakmi so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami (dalej „ŠVVP“) treba pristupovat primerane a individuálne. Casto sa v praxi zabúda na oboznámenie sa s rodinnou a osobnou anamnézou v osobnom spise ziaka. Az na jej základe je mozné vypracovat pre ziaka so ŠVVP individuálny vzdelávací program v predmetoch slovenský jazyk a literatúra a matematika, ak je to potrebné. Ak je individuálny vzdelávací program vypracovaný len „na papieri“ a nie smerom k potrebám ziaka, nemá ziadnu relevantnú hodnotu na úcely zlepšenia profesijnej úspešnosti ziaka so ŠVVP. Zabúda sa casto na fakt, ze pribúda talentovaných ziakov s poruchami správania. Talentovaní ziaci s poruchami správania patria k ziakom so ŠVVP. Preto práve u ziakov so ŠVVP je zlozitejšie podchytit u nich funkcnú gramotnost. Základný problém viazne v predimenzovaných textoch ucebníc a v cítaní s porozumením. V nadväznosti na edukáciu s predimenzovanými textami u ziakov so ŠVVP uvedieme implementáciu funkcnej a financnej gramotnosti s obohatením informacnej, digitálnej gramotnosti prostredníctvom metódy pojmovej mapy a zázitkového ucenia. Súcastou funkcnej gramotnosti je financná gramotnost.
Financná gramotnost z laického pohladu predstavuje v preklade financie ako peniaze a gramotnost ako vzdelanie, takze môzeme tomu rozumiet ako penaznému vzdelaniu. Zo všeobecného hladiska môzeme s týmto zjednodušeným výkladom súhlasit. V prvom rade však financná gramotnost v sebe zahrna súbor kazdodenných situácií v beznom zivote prepojených na citatelskú gramotnost. Nevyhnutnou súcastou financnej gramotnosti (dalej „FG“) je logické a konštruktívne myslenie ako sa orientovat v priestore spolocnosti. Ide o schopnost aplikovat osvojené poznatky z predprimárneho az po nizšie stredné vzdelávanie do bezných zivotných situácií.
Náš príspevok prezentuje tri samostatné bloky. Prvý blok sme pomenovali „Ponímanie financnej gramotnosti“. V tomto citatela oboznámime s úvodom a metodikou implementácie financnej gramotnosti, východiskového obsahu Národného štandardu financnej gramotnosti. Druhý blok sme nazvali „Implementácia financnej gramotnosti v edukácii“, v ktorom uvedieme moznosti vyuzitia obsahu Národného štandardu financnej gramotnosti vrátane jeho prvkov výchovy a vzdelávania podla moderných európskych trendov. V tretej casti zanalyzujeme „Rozbor edukacných jednotiek - zhrnutie...“ ako chod edukacných jednotiek, prezentujeme ich pozitíva a negatíva, zargumentujeme, preco sme sa rozhodli rozdiskutovat edukacné jednotky na vyššie uvedenú tému.
Ponímanie financnej gramotnosti
Financná gramotnost je dispozícia zúzitkovat poznatky, zrucnosti a skúsenosti na úcinné riadenie vlastných financných zdrojov s cielom opatrit celozivotné financné zabezpecenie seba a svojej domácnosti. Financná gramotnost nie je absolútnym stavom, je to kontinuum schopností, ktoré sú podmienené premennými ako vek, rodina, zamestnanie, kultúra ci miesto bydliska. Je to oznacenie pre stav neustáleho vývoja, ktorý umoznuje kazdému jednotlivcovi efektívne reagovat na nové osobné udalosti a neustále sa meniace ekonomické prostredie. V súvislosti so zvyšovaním vedomostí v oblasti financnej gramotnosti je podstatnou zlozkou zameranie na vonkajšie prostredie na trhu práce, kde je uplatnenie mozné vo forme zamestnania alebo samozamestnania (Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.2, 2017, s. 3-4).
Extrémne rýchly vývoj trhu a stále väcšie nároky na spotrebitela prinášajú stresové okamihy, v ktorých sa ludia vo vztahu k financiám rozhodujú nevhodne, coho dôsledkom sú krízové situácie. Financná gramotnost je znalost financných nástrojov, ich fungovania a ich zmysluplného vyuzívania. Budovanie vlastnej financnej gramotnosti je nevyhnutnostou. Jednotlivec by mal mat zrucnosti na uplatnenie základných matematických princípov a postupov v kazdodennom kontexte doma i v práci a na chápanie a hodnotenie sledu argumentov, schopnost rozvíjat a pouzívat matematické myslenie na riešenie rôznych problémov v kazdodenných situáciách. Ziaci sa musia naucit orientovat sa v situáciách z bezného kazdodenného zivota, rozhodovat, zistovat, porovnávat, poznávat riziká a riešit kazdodenné problémy.
Vláda Slovenskej republiky uznesením c. 447 z 2. júla 2008 schválila materiál Návrh stratégie vzdelávania vo financnej oblasti a manazmentu osobných financií, ktorý predlozil podpredseda vlády Slovenskej republiky a minister školstva. Následne bol v roku 2008 vypracovaný Národný štandard financnej gramotnosti, ktorý okrem financných tém integruje aj spotrebitelskú výchovu, protikorupcnú výchovu, výchovu k podnikaniu, ako aj výchovu proti podvodom pri vyuzívaní verejných zdrojov. Verzie Národného štandardu financnej gramotnosti: Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.0 platný od 1.9.2009, Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.1 platný od 1.9.2014, Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.2 platný od 1.9.2017 (dalej len „NŠFG“). NŠFG vymedzuje šírku poznatkov, zrucností a skúseností v oblasti financného vzdelávania a manazmentu osobných financií. NŠFG popisuje minimálne poziadavky na financné, ekonomické a právne vzdelávanie ziakov prostredníctvom osvojených kompetencií. Dôraz sa kladie na praktické vyuzitie poznatkov a prepojenie s realitou, nielen na nadobudnutie teoretických vedomostí (Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.2, 2017, s. 3).
V nadväznosti na uvedené verzie NŠFG 1.0, 1.1 a 1.2 chceme uviest to, ze v minulosti ucitelia, ktorí predlozili atestacnú prácu pre prvú alebo druhú atestáciu na posúdenie, sa opierali o oblast financnej gramotnosti, ale s nedostatkom osvojených teoretických poznatkov v rozlišovaní verzií NŠFG. Adepti, ktorí predlozili atestacnú prácu so stimuláciou financnej gramotnosti na danej úrovni vzdelávania, nepredlozili spracovanie teoretických východísk vrátane uvedenia správnej formulácie citácie podla stanovených noriem v súlade s poziadavkami pre prvú a druhú atestáciu. Dna 1. 9. 2019 vstúpil do platnosti školský zákon c. 138/2019 a v nom boli stanovené nové poziadavky, kritériá pre prvú a druhú atestáciu. V súcasnosti bude nevyhnutnou zlozkou ziadosti o prvú alebo druhú atestáciu odovzdanie portfólia. Jednotlivci si môzu vybrat stanovenú oblast, v ktorej budú prezentovat svoje tvorivé skúsenosti. Z uvedených dôvodov chceme naším usmernením v krátkom clánku poukázat pri budúcom výbere tém z oblasti financnej gramotnosti na urcité negatíva, ktoré sa v minulých atestacných prácach s prvkami financného vzdelávania vyskytli a upozornit na tieto nedostatky uchádzacov o atestáciu.
Negatíva uplatnovania verzií NŠFG schválené Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
V teoretických textoch, ci castiach textov:
- chýba uvádzanie konkrétnej verzie NŠFG,
- nesprávna formulácia citácie danej verzie NŠFG v texte napr.: „(NŠFG, 2008, s. 2)“, “( NŠFG, 2017)“,
- uvádzanie neexistujúcich ucebných osnov financnej gramotnosti,
- uvádzanie neexistujúcich metód a foriem práce financnej gramotnosti,
- chýbajú tematické celky a témy daného predmetu korešpondujúce s témou NŠFG podla zvolenej verzie.
V empirických castiach textov:
- autori pouzívajú zmes viacerých verzií NŠFG, cím mätú citatela,
- nesprávne zaradenie jednotlivých kapitol a tém NŠFG do vzdelávania podla potrieb ziakov a vzdelávacích podmienok školy,
- návrhy prezentovaných edukacných jednotiek neobsahujú celkové kompetencie stanovené vo verziách NŠFG,
- chýba analýza ciastkových kompetencií a úrovne podla stupna obtaznosti s ohladom na zdravotné znevýhodnenie dietata alebo ziaka,
- nie je uvedená presná identifikácia vybraných kompetencií z danej verzie NŠFG,
- tabulky s obsahom financného vzdelávania v empirickej casti práce sa neuvádzajú, patria do príloh,
- v casti práce Prílohy neodporúcame prezentovat fotodokumentáciu ucebných zdrojov ako tvorivé skúsenosti, ucebný zdroj nie je tvorivou skúsenostou autora,
- dodrziavat ucebné osnovy daného predmetu v súlade s danou témou NŠFG (napr. deti v predprimárnom vzdelávaní majú poznat hodnotu vecí a nie penazí, platí to obzvlášt pri ziakoch so zdravotným znevýhodnením, pri ziakoch so sociálne znevýhodneného prostredia, pri ziakoch so špecifickými vývinovými poruchami ucenia),
- pred vypracovaním dotazníka alebo pracovného listu s prvkami financného vzdelávania zistit citatelskú gramotnost u ziakov a az na základe toho zohladnit vlozenie prvkov financného vzdelávania v autorsky predlozených pracovných listoch, dotazníkoch alebo vstupno-výstupných testoch.
Aktuálna verzia NŠFG 1.2 je clenená do šiestich tém, ktoré sú následne rozdelené do celkových kompetencií a ciastkových kompetencií. Ciastkové kompetencie sú špecifikované ako ocakávania na troch úrovniach. Kazdá škola si urcuje poradie implementácie tém NŠFG do svojho vzdelávacieho program. Poradie tém nie je stanovené.
Na kvalitnú aplikáciu financného vzdelávania je v prvom rade potrebné porozumenie jadra FG. Sme toho názoru, ze prvá úroven ocakávania zodpovedá primárnemu vzdelávaniu. Pri financnej gramotnosti u ziakov so ŠVVP a zo sociálne znevýhodneného prostredia (dalej „SZP“) je nutnostou stimulovat financné vzdelávanie a to implementáciou orientácie v priestore a case, zvládania kazdodenných a rizikových situácií. Financná gramotnost je prierezovou témou. Pro futuro by bolo vhodné zriadenie koordinátora pre financné vzdelávanie na kazdej škole. Pri zaclenovaní prvkov FG do výchovno-vzdelávacieho procesu je vhodná tímová spolupráca ucitelov. Je na volbe ucitela, v akých predmetoch implementuje prvky financnej gramotnosti tak, aby téma FG bola v súlade s ucebnými osnovami (dalej „UO“) a úrovnou vzdelávania, zohladnovala osobnú a rodinnú anamnézu ziaka, zdravotné znevýhodnenie, špecifické vývinové poruchy ucenia a sociálne prostredie, v ktorom ziak vyrastá. Az po takejto analýze môze dôjst k príprave návrhu zaclenenia FG do vyucovacieho procesu.
Implementácia financnej gramotnosti v edukácii
V nadväznosti na vyššie uvedené ponúkame pre pedagógov návrh troch vyucovacích jednotiek urcených ziakom s ŠVVP, ktoré uz boli overené v praxi.
Financnú gramotnost je mozné zaclenit do jednotlivých predmetov, uplatnit medzipredmetové vztahy, realizovat ju v blokovom vyucovaní, formou kurzu, vzdelávacieho výletu a exkurzie, vytvorit samostatný predmet (Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Metodika pre zapracovanie a aplikáciu tém financnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl a stredných škôl, 2014, s. 3 ).
Ciele financného vzdelávania aplikované v našej edukácii sú nasledovné: prostredníctvom definovania osobných zivotných potrieb dôjst k poznaniu mozností, ako tieto potreby uspokojit a získat urcitú zivotnú úroven; rozpoznat moznosti/nástroje hospodárskeho zabezpecenia rozpoctu domácnosti; porovnat skúsenosti získané na modelovom hospodárení so svojimi reálnymi skúsenostami z osobného zivota; orientovat sa v systéme existencie, obehu a ochrany penazí; logicky a kriticky mysliet, argumentovat a komunikovat a spolupracovat pri riešení problému; tvorit jednoduché hypotézy a skúmat ich pravdivost; cítat s porozumením súvislé texty obsahujúce císla; schopnost pracovat s návodmi a tvorit ich; pouzívat interaktívnu tabulu na vyhladávanie, spracovanie, ulozenie a prezentáciu informácií; umoznit tak sústredenie sa na podstatu riešeného problému, rozvíjanie zrucností ziakov súvisiacich s procesom ucenia sa, s aktivitou na vyucovaní, s racionálnym a samostatným prístupom k uceniu sa; podpora a upevnovanie kladných morálnych a vôlových vlastnosti ziakov, ako je samostatnost, rozhodnost, vytrvalost, húzevnatost, sebakritickost, kritickost, cielavedomá sebavýchova a sebavzdelávanie; dôvera vo vlastné schopnosti a moznosti; systematickost pri riešení úloh.
Navrhnutý obsah uciva vychádza z troch predpripravených multimediálnych úloh so zameraním na jednu tému z verzie NŠFG 1.1 a to Clovek vo sfére penazí. V didaktickej analýze popíšeme tri multimediálne úlohy zamerané na rozlišovanie, pomenovanie a rozoznávanie velkostí jednotlivých tvarov mincí, spoznávanie papierových bankoviek, manipuláciu s multimediálnymi nástrojmi v softvérovej aplikácií Flow Works. Kazdý ziak na prvom stupni musí byt oboznámený s obsahom financného vzdelávania v danom rozsahu. Ucivo vedie k prepájaniu poznatkov, vnímaniu súvislostí a umoznuje aplikáciu uz nadobudnutých zrucností. Výsledky vzdelávania v jednotlivých predmetoch sa tak priblízia zivotnej realite a ziaci uvidia zmysel svojho vzdelávania. Zvolené multimediálne úlohy sú pouzitelné v predmetoch matematika, slovenský jazyk, výtvarná výchova, vecné ucenie, prvouka, vlastiveda. Je vhodné vyuzívat autentické materiály – reklamné letáky, posudzovat numerické výsledky financných úloh v kontexte reálnych situácií, diskutovat so ziakmi o prícinách, dôsledkoch a o výhodách ci nevýhodách rôznorodých riešení, porovnávat rôzne meradlá hodnotenia zivotných situácií, diskutovat so ziakmi o hodnotovom rebrícku, prepájat financné vzdelávanie s prierezovými témami. Financné vzdelávanie má zabezpecit orientáciu a prehlad vo financných produktoch a sluzbách. Výucba má byt prednostne zameraná na získavanie zrucností a rozvíjanie stratégií pre zivot.
Obsah tematického celku Clovek vo sfére penazí: Posúdenie významu trvalých zivotných hodnôt, zvázenie vplyvu penazí na ich zachovávanie a na základe toho výber a stanovenie zivotných priorít a východísk zabezpecenia zivotných potrieb. Vyhodnotit trvalé zivotné hodnoty a osvojit si vztah medzi zivotnými potrebami a financiami ako prostriedku na ich zabezpecenie. Pochopit vztah ludská práca – peniaze a etickú súvislost medzi bohatstvom a chudobou. Osvojit si, co znamená zit hospodárne.
Urcujúcimi faktormi pri realizovaní foriem edukácie sú v prípade ziakov so ŠVVP stupen a druh postihnutia, ktoré následne urcujú miesto, kde sa vyucuje, pocet ziakov, dlzku vyucovania, stupen homogenity, tempo práce a obsah vyucovania.
Pri práci s digitálnou technológiou si ucitelia v prvom rade musia osvojit didakticko-technologické zrucnosti a kompetencie z oblasti pocítacovej gramotnosti, digitálnej gramotnosti, pedagogického hladiska. Interaktivita má v oblasti multimédií determinujúcu úlohu. Interaktivita ako základná vlastnost multimediálneho didaktického softvéru umoznuje aktívne zapájanie sa ziaka a študenta do procesu. Pri práci s digitálnou technológiou ziaci pracovali len s elektronickým perom, preto sme sa predovšetkým zamerali na imitáciu, manipuláciu, spresnovanie, koordináciu a automatizáciu. Didaktické multimediálne úlohy so zameraním na financnú gramotnost nám vytvorili priestor zhodnotit zapamätávanie uciva, porozumenie, aplikáciu obrázkovej mapy, tvorivost a hodnotenie ucitelom, ako aj sebahodnotenie ziakom. Ocakávame, ze vytvorenie multimediálnych úloh bude pozitívne vplývat na zapamätanie uciva u ziaka ŠVVP. Nevyhnutnostou na prijímanie nových informácií ziakom je podchytenie efektívneho vzdelávanie od pociatocných fáz vzdelávacieho procesu u prvákov a to prostredníctvom rozvoja interaktivity ziaka.
Zvolili sme inovatívnu metódu pojmovej mapy, ktorá umozní ziakom nahliadnut do audiovizuálneho prostredia digitálnych technológií, pomôze zdokonalit detskú predstavivost, tvorivost, aktívnost, fixovanie informácií, verbálnu komunikáciu a umozní tak osvojené vedomosti zreprodukovat. Ziak sa ucí prostredníctvom názorných obrázkov byt flexibilným. Metódou pojmovej mapy podporíme u ziakov ucenie objavovaním a oboznamovaním ich so zivotnou realitou. V druhom polroku školského roka 2017/2018 sme pristúpili k výucbe v aplikácií Flow Works vo všetkých predmetoch podla UO špeciálnej základnej školy (dalej ŠZŠ) variantu A pre prvý rocník. V priebehu školského roka sme do edukácie vsúvali financné vzdelávanie a to v predmetoch matematika, vecné ucenie, slovenský jazyk a literatúra. Pri vytváraní multimediálnych úloh v aplikácií Flow Works sme dbali na zásadu primeranosti, aby ziaci mali uz osvojené ucivo v matematike a to vo vymenovaní geometrických útvarov kruh, štvorec, trojuholník, obdlznik, vedeli priradovat, porovnávat predmety, usporiadat – prvý, posledný, hned pred, hned za, vpravo, vlavo, porovnávat císla, zvládnut scítavanie, odcítavanie v obore od nula do pät. V slovenskom jazyku by mali mat osvojené ucivo pojmov velký, malý, hore, dole, poznali písmená o, m, l, u, a, v, j, i, y, t, vedeli precítat jednoduché slabiky, slová a vety. Vo vecnom ucení si ziaci osvojili pojmy škola a zivot v škole, dopravné znacky a dopravné prostriedky, jesen v ovocnej záhrade, jesen v zeleninovej záhrade, jesenné pocasie, zvieratá v jeseni, rodina, domov a jeho okolie, zimné mesiace, Vianoce, starostlivost o zdravie, zima, práca a odpocinok, jar, práca v kútiku zivej prírody, poznávanie jarných kvetov, jar - triedenie zvierat, leto, leto - lúcne kvety, poznávanie a rozoznávanie lesných plodov a zvládli tak vytvorené multimediálne úlohy so zameraním na financnú gramotnost.
Organizacná forma v triede prebiehala v skupinách, ked dochádza k vyhladávaniu informácií, pri práci s elektronickým perom individuálne. Uplatnenie multimediálnych úloh je úzko spätá s materiálno-technickým vybavením triedy. Vzhladom na aktuálnost témy sme financné vzdelávanie zaclenili do troch nasledujúcich predmetov: matematika a práca s informáciami, téma z tematického celku Scítavat a odcítavat v obore od nula, jeden, dva, tri štyri, pät; slovenský jazyk a literatúra, téma z tematického celku Rodina a vecné ucenie, téma z tematického celku Domov a jeho okolie. Financné vzdelávanie vedie k prepájaniu poznatkov, vnímaniu súvislostí a umoznuje aplikáciu uz nadobudnutých zrucností. Výsledky vzdelávania v jednotlivých predmetoch tak priblízia zivot v realite a ziaci uvidia zmysel svojho vzdelávania.
NÁVRH EDUKACNÝCH JEDNOTIEK
1. EDUKACNÁ JEDNOTKA
Rocník: 1. (ŠZŠ variant A)
Tematický celok: Opakovanie. Scítanie a odcítanie v obore do pät
NŠFG: verzia 1.1
Téma NŠFG 1.1: Clovek vo sfére penazí
Téma financného vzdelávania: Mince a bankovky
Casová dotácia: 2 VH
Predmet: Matematika a práca s informáciami
Klúcové pojmy: mince, centy, eurá v hodnote do 5
Vedlajšie pojmy: miska s mincami, dvojice celých a polovicných mincí.
Obsahový štandard: Aritmetika. Numerácia v obore do 5 a poctové výkony
Výkonový štandard: Opakovanie. Scítanie a odcítanie v obore do pät
Charakteristika vzdelávanej skupiny: variant A (6 ziakov: 5 chlapcov, 1 dievca)
Rozvíjané kompetencie:
Kompetencie v oblasti matematického myslenia (svoje základné matematické myslenie na riešenie praktických problémov v kazdodenných situáciách)
Digitálna kompetencia (práca s elektronickým perom)
Kompetencie ucit sa ucit (uplatnenie základov rôznych techník ucenia sa a osvojovania si poznatkov)
Výchovno-vzdelávacie ciele:
Kognitívny – zopakovat císelný rad od nuly do pät (vzostupne, zostupne); vyhladat mince s císlom jeden, dva, pät; pomenovat mince v obore do pät; scítat a odcítat mince v obore od nuly do pät.
Afektívny – pozorne sledovat pokyny ucitela; aktívne sa zapájat do cinnosti s obrázkovou mapou.
Psychomotorický – dodrziavat postupnost krokov pri riešení multimediálnej úlohy; uchopit elektronické pero; presúvat kurzorom jednu polovicu mince k druhej polovici mince.
Prierezové témy: osobnostný a sociálny rozvoj – uprednostnovanie priatelských vztahov v triede i mimo nej.
Didaktické zásady: primeranosti, názornosti, sústavnosti, spojenia teórie s praxou, trvácnosti výsledkov vzdelávania a výchovy, utvorenia optimálnych podmienok pre vyucovací proces, uvedomelosti a aktivity, individuálneho prístupu.
Metódy a formy: metódy slovné, motivacné, samostatnej práce, fixacné, špecifické metódy – metóda viacnásobného opakovania informácie, metóda nadmerného zvýraznenia informácie, metóda zapojenia viacerých kanálov do prijímania informácie, metóda intenzívnej spätnej väzby, metóda pozitívneho posilnovania, inovatívne metódy – metóda obrázkovej mapy.
Pomôcky: digitálne technológie, školské zošity, rozprávkové knihy, letáky, noznice, DVD.
Zdroje: Zdroj: Flow!Works 2007-2012 verzia V3.0.0.20120907, http://www.zlate-mince.cz/.
Štruktúra vyucovacej hodiny:
Vyucovacia hodina prostredníctvom multimediálnych úloh
Motivácia (10 min.) – metóda pojmovej mapy na tému Mince a bankovka, ziaci vystrihujú z reklamných letákov mince a bankovky, vedieme s nimi rozhovor o minciach. Zopakovanie si uciva z predchádzajúcej hodiny, císelný rad jeden, dva, tri, štyri, pät spolocne.
Expozícia (50 min.) – ziaci pracujú s elektronickým perom na interaktívnej tabuli (dalej IKT) s pexesom o minciach, rozlišujú obrázky, nie hodnotu mince. Potom ziaci elektronickým perom presúvajú obrázok mince na obrázok jablka. Kazdé jablko má mat mincu v hodnote jeden cent. Kazdé jablko bude mat mincu v hodnote jeden cent (Obr. 1). V nasledujúcej úlohe budú ziaci hladat dvojice totozných obrázkov mincí celých a polovicných obrázkov. Elektronickým perom budú presúvat polovicu obrázka mince na celé mince, vznikne tak obrázok jednej celej mince, bankovky. Bankovku s hodnotou väcšou ako pät rozlišujú farbou. Rozlišovanie mincí a bankoviek po vizuálnej stránke prostredníctvom elektronického pera (Obr. 2).
Fixácia (20 min.) – spolocné zopakovanie císelného radu od nuly do pät (vzostupne, zostupne) (Obr. 3), vyhladanie mincí s císlom jeden, dva, pät, pomenovanie jednotlivých mincí, rozlíšenie mincí v obore do pät, spocítanie a odpocítanie mincí v obore od nula do pät (Obr. 4).
Obr. 1 Obr. 3
Obr. 2 Obr. 4
Evalvácia vyucovacej jednotky
V priebehu motivácie sa zapájali všetci ziaci do rozhovoru o minciach spolocne a zároven ukazovali vystrihnuté fiktívne peniaze z reklamného letáku. V tvorivých skúsenostiach s multimediálnymi úlohami sme dbali na zásady primeranosti, názornosti, sústavnosti, uvedomelosti a aktivity, individuálneho prístupu. V triede prevládala pozitívna a radostná nálada. Ziaci spoznávali mince a rozprávali sa o nich. Pexeso malo na ziakov relaxacný úcinok, ziaci spoznávali úchopom elektronické pero. Úloha pri kreslení a zväcšovaní fiktívnej misky bola pre ziakov primeraná a zaujímavá (Obr. 1). Chlapci nesprávne rozlišovali farby pri dokreslovaní jablk v miske. Presúvanie mince v hodnote jeden cent na obrázok jablka zvládli správne. Obrázok c. 3, ziaci pristupovali k IKT radostne s cielom vyriešit problém, vedeli správne napísat a precítat císelný rad od nula do pät a priradit mince v hodnote jeden, dva, pät centov, jeden dva a pät eur k císlam v císelnom rade. Ak niekto priradil mincu k inému císlu, ziaci poukázali na chybu a spoluziaka opravili. Na hodine sa aktívne zapájali do rozhovoru a správne odpovedali na otázky. Multimediálnu úlohu (Obr. 2), priradovanie polovicných obrázkov mincí a bankoviek ku celým obrázkom mincí a bankoviek, ziaci zvládli v priemere do tridsiatich sekúnd. Ziakov sme hodnotili pochvalou a potleskom. V úlohe - Obr. 4 - ziaci pracovali s obrázkami mincí v hodnote jeden, dva, pät centov, jeden, dva a obrázkom bankovky pät eur. Vyriešili príklady na odcítavanie a scítavanie v obore od nula do pät. Odcítavanie s mincami robilo ziakom menšie problémy, ktoré s pomocou ucitela zvládli. Poniektorí ziaci poznali aj iné platidlá bankovky s vyššou hodnotou napriek tomu, ze sa ucili v obore od nula do pät. Pri vytváraní multimediálnych úloh sme sa opierali o metódy motivacné, samostatnej práce, vyucovania, fixacné, metódy zapojenia viacerých kanálov do prijímania informácie a metódu pojmovej mapy. V dalších navrhnutých edukacných jednotkách nebudeme uvádzat metódy, zásady, ktoré sme uz v prvej vyucovacej hodine uvádzali.
Diagnostická fáza (8 min.) – Pri všetkých multimediálnych úlohách sme hodnotili ziakov presne, konkrétne, slovne, spravodlivo po predchádzajúcom sebahodnotení ziaka a hodnotení spoluziakmi. Pre nás bola dôlezitá pozitívna motivácia u ziakov, objektívne sme posudzovali aktivitu ziaka a dbali sme na individuálne schopnosti a usilovnost ziaka. Spätná väzba ziak - ucitel, ziak - ziak sa potvrdila.
2. EDUKACNÁ JEDNOTKA
Rocník: 1. (ŠZŠ variant A)
Tematický celok: Rodina
NŠFG: verzia 1.1
Téma NŠFG 1.1: Clovek vo sfére penazí
Téma financného vzdelávania: Mince, ich rôzne velkosti a tvar
Casová dotácia: 2 VH
Predmet: Slovenský jazyk a literatúra
Klúcové pojmy: Mince, centy, eurá, bankovky
Vedlajšie pojmy: kruzidlo, pokladnicka
Obsahový štandard: Jazyková komunikácia
Výkonový štandard: vymedzit pojmy – velký, malý, hore, dolu
Charakteristika vzdelávacej skupiny: variant A (6 ziakov: 5 chlapcov, 1 dievca)
Rozvíjané kompetencie:
Sociálne komunikacné kompetencie(spôsobilosti) (vyjadrovanie písomnou aj ústnou formou primeranou primárnemu stupnu vzdelávania)
Digitálna kompetencia (práca s elektronickým perom)
Kompetencie ucit sa ucit (uplatnenie základov rôznych techník ucenia sa a osvojovania si poznatkov)
Výchovno-vzdelávacie ciele:
Kognitívny – pouzit správnu farbu podla pokynov; presunút mincu na rovnako velký vyfarbený kruh.
Afektívny – prejavit záujem a aktívne sa zapájat do multimediálnych úloh; reagovat na pokyny ucitela.
Psychomotorický – uchopit elektronické pero; dodrziavat postupnost krokov pri riešení multimediálnej úlohy; nakreslit kruh pomocou imaginárneho pravítka a kruzidla.
Prierezové témy: osobnostný a sociálny rozvoj - získanie základných sociálnych zrucností pri riešení rôznych situácií.
Pomôcky: digitálne technológie, ukazovadlo, ucebnica, rozprávkové knihy, výkres, farby, štetec.
Zdroje: Flow!Works 2007-2012 verzia V3.0.0.20120907, obrázky: https://www.google.sk.
Štruktúra vyucovacej hodiny:
Vyucovacia hodina prostredníctvom multimediálnych úloh
Motivácia (10 min.) – metóda pojmovej mapy na tému Mince, ich rôzne velkosti a tvar; dokreslovanie tvaru mandlí v koláci (Obr. 5); zopakovanie císelného radu v obore od jedna do pät.
Expozícia (50 min.) – pokracuje riadený rozhovor vedený ucitelom o jednotlivých obrázkoch v ucebnici. Rozoznávanie farieb a velkosti tvarov obrázkov. Obrázky: strom, stromcek, dom, domcek, kolác, kolácik, chlapec, dievca, mama, otec. V nasledujúcej úlohe (Obr. 6) rozvíjame spolocný rozhovor so ziakmi o obrázkoch. Kladieme otázky: Aké domceky vidíme na IKT tabuli? Ktorý domcek je najväcší? Aké farby má najväcší domcek? Ktorý domcek je najmenší? Ktorý obrázok domceka z IKT tabule je aj v ucebnici? Akej farby je pes v domceku? Pokyny: ukáz ukazovadlom, ktorý domcek je zo stavebnice, v ktorom domceku je pes, kde je najväcší domcek, ktorý domcek je najmenší. Precvicujeme pojmy velký, malý, hore, dole. V úlohe - Obr. 7 - na IKT tabulu nakreslíme ziakom malého a velkého vtácika. Ziaci obrázky premalujú na výkres. Kladieme otázky: Aký tvar má vtácik? Je to kruh alebo štvorec? Ukáz ukazovadlom, ktorý je velký a malý vtácik? Aké mince v tvare kruhu poznáme? Po vyššie uvedených aktivitách sa ziaci oboznamujú s kruzidlom, lavou a pravou nohou kruzidla. Na názornom príklade v úlohe (Obr. 8) vysvetlíme ziakom, co budeme s pravítkom a kruzidlom robit. Multimediálne nástroje pomôzu vytvorit kruh so zadanou velkostou. Vyberieme si mincu, imaginárnym pravítkom porovnáme velkost. Zistíme, ze minca v hodnote dve eurá má velkost štyri centimetre. Vyberieme nástroj pravítko a kruzidlo, pravú nohu kruzidla prilozíme na císlo dva a lavú nohu kruzidla prilozíme na pravítko k císlu nula. Lavú nohu imaginárneho kruzidla posúvame s kurzorom (elektronickým perom) smerom dole, tocíme kruzidlom, vytvoríme kruh. Vyberieme mincu v hodnote dve eurá vo velkosti štyri centimetre a obrázok prisunieme do hotového kruhu (úloha - Obr. 9, 10). Zistíme, ze velkosti kruhu a mince sú totozné. Mincu kurzorom posunieme nabok, aby sme kruh domalovali vopred zadanou farbou. Po vymalovaní opät mincu prilozíme na kruh. Pracujeme s mincami jeden, pät centov, jedno, dve eurá. Velkosti mincí sa pohybujú v centimetroch v obore do pät. V úlohe - Obr. 11 - priradujeme malé mince ku velkým minciam rovnakej hodnoty. V poslednej úlohe (Obr. 12) spoznávame obrázok domáceho zvierata - prasa. Vysvetlujeme, ze to prasa nie je zivé, ale jedáva mince. Oboznamujeme ziakov s pojmom pokladnicka (Obr. 12).
Fixácia (20 min.) – ziaci v multimediálnej úlohe c. 3, 4, 5, 6 pouzili správnu farbu podla pokynov, presunuli mincu na rovnako velký vyfarbený kruh. Správne rozlíšili mince vo velkostiach a to jeden cent, pät centov, jedno, dve eurá pomocou imaginárneho pravítka. Upevnili si pojmy „velký, malý, hore, dole“.
Obr. 5 Obr. 6
Obr. 7 Obr. 8
Obr. 9 Obr. 10
Obr. 11 Obr. 12
Evalvácia vyucovacej jednotky
Téma mince, ich rôzne velkosti a tvar ziakov motivovala k ich interaktivite. Uplatnovali sme metódy pozitívneho posilnovania, nadmerného zvýraznenia informácie, zapojenia viacerých kanálov do prijímania informácie, intenzívnej spätnej väzby, pojmovej mapy. V úlohe - Obr. 6 - sa pri IKT tabuli vystriedali všetci ziaci. Urcili velkosti domcekov ukazovadlom od najmenšieho po najväcší. Na IKT tabulu v úlohe - Obr. 7 - sme nakreslili ziakom malého a velkého vtácika. Ziaci obrázky vymalovali na výkres štetcom a farbami. Ukázali prstom na velkého a malého vtáka aj na IKT tabuli. Predstavili sme skutocné kruzidlo a jeho manipuláciu s ním, ziaci boli ucebnou pomôckou priam fascinovaní. Preskúšali si prácu s kruzidlom na papieri. Oboznámili sme ziakov s úlohou - obr. 8, 9, 10 - a názorne sme predviedli prácu s multimediálnymi nástrojmi, imaginárnym pravítkom a kruzidlom. Pri vytvorených multimediálnych úlohách sme dodrziavali zásady primeranosti, názornosti, sústavnosti, spojenia teórie s praxou a individuálneho prístupu. Multimediálnu úlohu s imaginárnym kruzidlom ziaci zvládli, v priemere na ziaka, v casovom horizonte pät minút. Ziaci v úlohe (Obr. 11) správne priradili velké mince ku malým minciam s rovnakou hodnotou, fixovali si pojmy „hore“ a „dolu“. V poslednej úlohe (Obr. 12) sme sa snazili vytvorit u ziaka vztah ku zivotným úsporám pomocou obrázkovej mapy pokladnicky - prasiatka, kde ziaci elektronickým perom - kurzorom presúvali mince v hodnote jeden cent do pokladnicky. Ziakov pokladnicka namotivovala k jej kúpe.
Diagnostická fáza (8 min.) – Ziakov sme hodnotili slovne. Dbali sme na individuálne schopnosti a pracovitost ziaka. Spätná väzba sa u ziakov potvrdila.
3. EDUKACNÁ JEDNOTKA
Rocník: 1. (ŠZŠ variant A)
Tematický celok: Domov a jeho okolie
NŠFG: verzia 1.1
Téma NŠFG 1.1: Clovek vo sfére penazí
Téma financného vzdelávania: Delba práce v domácnosti
Casová dotácia: 2 VH
Predmet: Vecné ucenie
Klúcové pojmy: základné ludské potreby
Vedlajšie pojmy: mama, otec, chlapec, dievca, delba práce v domácnosti
Obsahový štandard: Orientácia v bezných zivotných situáciách
Výkonový štandard: Domov a jeho okolie
Charakteristika vzdelávacej skupiny: variant A (6 ziakov: 5 chlapcov, 1 dievca)
Rozvíjané kompetencie:
Kompetencie riešit problémy (vnímanie, sledovanie problémových situácií v škole a vo svojom najblizšom okolí)
Digitálna kompetencia (práca s elektronickým perom)
Kompetencie ucit sa ucit (uplatnenie základov rôznych techník ucenia sa a osvojovania si poznatkov)
Výchovno-vzdelávacie ciele:
Kognitívny – pomenovat clenov rodiny; popísat jednotlivé cinnosti v rodine podla obrázkov na IKT.
Afektívny – reagovat na pokyny ucitela; zhodnotit svoj vztah ku prácami v domácnosti.
Psychomotorický – uchopit elektronické pero; presúvat obrázky (znázornujúce ludskú cinnost) a priradit ich k obrázkom clenov rodiny.
Prierezové témy: výchova k manzelstvu a rodicovstvu – osvojit si základné poznatky o biologických, psychických a sociálnych zmenách, ktoré ovplyvnujú vývin jeho osobnosti v súcasnosti i v budúcnosti.
Pomôcky: digitálne technológie, rozprávkové knihy, DVD.
Zdroje: Flow!Works 2007-2012 verzia V3.0.0.20120907, obrázky: https://www.google.sk.
Štruktúra vyucovacej hodiny:
Vyucovacia hodina prostredníctvom multimediálnych úloh
Motivácia (10 min.) – metóda pojmovej mapy na tému Delba práce v domácnosti; dokreslovanie oblecenia podla predlohy elektronickým perom (Obr. 13); pocet šiat - vecí predstavuje oblecenie, zopakovanie císelného radu od císla jeden do štyri.
Expozícia (50 min.) – V úlohe (Obr. 14) na IKT tabuli predstavíme obrázky - detské hracky: kniha, stavebnica, bábika, pes, auto, kruhy, bager, náradie, vlak. Spolocne slová vytlieskame. Kladieme otázky: Kolkokrát tlieskame pri slove kniha? Pri ktorom slove zatlieskame štyrikrát? Pri ktorom slove zatlieskame trikrát? Po oboznámení sa s obrázkami z IKT vedieme rozhovor so ziakmi o delbe práci v domácnostiach. Vysvetlujeme, ze kazdé dieta musí vo svojej izbe po pouzití hracky poupratovat, odlozit ich do skrine alebo policky, aby mama mala doma menej práce. Ziaci sa zapájajú do rozhovoru, popisujú cinnosti, akými doma pomáhajú. S elektronickým perom presúvajú obrázky hraciek na imaginárnu policku. Úlohu (Obr. 14) si preskúšajú všetci ziaci. V úlohe (Obr. 15) predstavíme ziakom obrázky: traktor, lod, balón. Kladieme otázky: Je traktor na zemi alebo vo vzduchu? Co musíme dat do traktora, aby sa pohyboval? Co vychádza z traktora pri naštartovaní? Kde domalujeme dym na obrázku traktora? Je lod na zemi alebo vo vzduchu? Po com pláva lod? Kde dokreslíme lodke vlny vody? Je balón na zemi alebo na vode? Co sa nachádza vo vzduchu? Co domalujeme nad obrázok balóna? Ziaci individuálne pristupujú ku IKT tabuli a elektronickým perom dokreslujú v úlohe (Obr. 15) chýbajúce znaky na obrázkoch. Po rozhovore o Popoluške predstavíme ziakom úlohu (Obr. 16) s obrázkami o delbe práce v domácnostiach. Kladieme otázky: Co vidíme na tabuli? Kde je mama, vpravo alebo vlavo? Kde je otec? Kde je chlapec, hore alebo dole? Je dievca hore? Aké cinnosti vidíme na obrázkoch? Aké veci vidíme na obrázkoch? Aké cinnosti robí doma mama? Aké cinnosti robí doma otec? Ako pomáhame doma my? Radi doma pomáhame? Ziaci priradujú elektronickým perom jednotlivé obrázky cinností ku obrázku otec, mama, chlapec a dievca. V súvislosti so základnými zivotnými potrebami cloveka na IKT tabuli ziakom v úlohe (Obr. 17) ukázeme bludisko. Na zaciatku bludiska vlavo hore na obrázku je vankúš a vpravo dolu je postel. Ziaci elektronickým perom hladajú cestu vankúša ku posteli v bludisku.
Fixácia (20 min.) – Všetci ziaci sa zapájali do rozhovoru, tešili sa z vyucovacej hodiny a jej priebehu, dokonca dakovali za obrázky na interaktívnej tabuli, ktoré sme im predstavili v súvislosti s prácami v domácnostiach (Obr. 16). Ziaci splnili úlohu v priemere za pät minút. Doba priradenia obrázku s cinnostou bola závislá od slovného popisu jednotlivých obrázkov ziakom. Priradovanie ziaci zvládli bez menších problémov. Malé obrázky cinností si ziaci zväcšovali kurzorom. Spolocne sme pomocou obrázkov na IKT tabuli rozlišovali jednotlivé cinnosti delby práce v domácnosti. Upevnovali sme pojmy mama, otec, chlapec, dievca, delba práce v domácnosti. Ziaci priradovali cinnosti práce v domácnosti k obrázkom. V závere hodiny sme objasnili ziakom základné ludské potreby – spánok. Ziaci hladali v bludisku cestu vankúša do postele pomocou elektronického pera (Obr. 17). Spätná väzba sa u ziakov potvrdila. Splnenie piatich multimediálnych úloh v predmete vecné ucenie si vyzadovalo casovú dotáciu dve hodiny.
Obr. 13 Obr. 14
Obr. 15 Obr. 16
Obr. 17
Evalvácia vyucovacej jednotky
V ucebnici sme predstavili obrázky o rodine. Viedli sme spolocný rozhovor o rodine. Ziaci opisovali obrázky z ucebnice. V úlohe (Obr. 13) ziaci dokreslovali elektronickým perom ošatenie podla predlohy, úlohu si preskúšali všetci. V úlohe (Obr. 14) ziaci spolocne vytlieskávali obrázky detské hracky: kniha, stavebnica, bábika, pes, auto, kruhy, bager, náradie, vlak; odpovedali na otázky kladené ucitelom. Viedli sme so ziakmi rozhovor o delbe práce v domácnosti. Vysvetlili sme, ze kazdé dieta vo svojej izbe po pouzití musí hracky poupratovat. Ziaci sa zapájali do rozhovoru, popisovali cinnosti, akými doma pomáhajú. Presúvanie obrázkov hraciek na policku ziaci zvládli bez problémov. Zvládli aj správny úchop elektronického pera. Zhodnotili sme prácu ziakov najmä pochvalou v ich interaktivite a spolocne sme si zatlieskali. Ziaci sa tešili z obrázkovej mapy plnej rôznych interaktivít na IKT tabuli. Ziaci vedeli rozlišovat jednotlivé cinnosti na zemi, vo vode a vo vzduchu. Správne dokreslili znaky v obrázkoch: traktor, lod, balón. Pri tejto úlohe sa vystriedali všetci ziaci, pretoze si to velmi priali (Obr. 15). Dodrziavali sme zásady primeranosti, názornosti, sústavnosti, spojenia teórie s praxou, trvácnosti výsledkov vzdelávania a výchovy, utvorenia optimálnych podmienok pre vyucovací proces, uvedomelosti a aktivity, individuálneho prístupu. Rozprávka o Popoluške bola príjemnou relaxacnou chvílkou pre ziakov. Ziaci po oboznámení sa s dejom rozprávky a výberom kapitoly ako Popoluška upratuje boli významne motivovaní, podporili sme spolocnú diskusiu o delbe práci v domácnosti. Rudolf odpovedal ako prvý, ze jeho otec rúbe drevo.
Diagnostická fáza (8 min.) – V závere hodiny sme objasnili ziakom základné ludské potreby – spánok. Ziaci hladali cestu ako odlozit vankúš do postele. Spätná väzba sa u ziakov potvrdila. Splnenie piatich multimediálnych úloh v predmete vecné ucenie si vyzadovalo casovú dotáciu dve hodiny. Ciel vyucovacej hodiny bol splnený. Hodnotili sme konkrétne, slovne a spravodlivo po predchádzajúcom sebahodnotení ziaka a hodnotení spoluziakmi. Pre nás bola dôlezitá pozitívna motivácia u ziakov, objektívne sme posudzovali aktivitu ziaka a dbali sme na individuálne schopnosti a usilovnost ziaka.
Rozbor edukacných jednotiek – zhrnutie
Na základe navrhnutých multimediálnych úloh v aplikácií Flow Works so zameraním na funkcnú a financnú gramotnost, ktoré sme uplatnili vo edukacnom procese, môzeme zhodnotit, ze všetky multimediálne úlohy uplatnené vo vyucovacích jednotkách podporili u ziakov aktívnost, tvorivost, rýchle reakcie verbálneho vyjadrovania, kritické a selektívne vyuzívanie didaktickej techniky a jej produktov. Upevnilo to u ziakov lepšie poznanie a porozumenie pravidiel fungovania „súcasného sveta“, zmysluplne sa v nom orientovali a selektovane vyuzívali médiá a ich produkty. Ziaci zvázili svoje zivotné potreby, svoje silné a slabé stránky a moznosti svojho rozvoja – rozmýšlali o sociálnych a morálnych dilemách a zaujali svoj postoj. Pri práci prejavovali radost, priebojnost, optimizmus, zvýšené sebavedomie, veselost. Interaktivita u nich podporovala utváranie zmyslu pre povinnost, objavovanie, ucenie neznámeho, rozoznávanie pravdy od nepravdy, prezívanie krásy, poznávanie okolia. Ziaci so ŠVVP a zo SZP, vzhladom na to v akom prostredí vyrastajú, majú nízku mieru sústredenia a náladovú pozornost. Vzniká tu velká bariéra medzi školou a rodinou. Domnievame sa, ze aj nízka miera sústredenosti brzdí napredovanie ziakov so ŠVVP zo SZP. Sme toho názoru, ze súcastou problému školskej neúspešnosti ziakov zo SZP je generacná chudoba a absencia pocitu bezpecia.
Cielom prezentovania clánku bolo predstavit implementáciu funkcnej a financnej gramotnosti u ziakov so ŠVVP a zo SZP na prvom stupni základnej školy vyuzitím multimediálnych úloh v aplikácií Flow Works na podporu interaktivity ziakov. Tvorba jednotlivých multimediálnych úloh v aplikácií Flow Works implementovaním FG s dodrzaním noriem NŠFG 1.1 a OU ŠZŠ variant A si vyzadovala vela casu stráveného vlastnou prípravou. Tento materiál má len odporúcací charakter. Cielom v konkrétnych úlohách bolo priblízit, akými spôsobmi je mozné funkcnú a financnú gramotnost budovat a rozvíjat v medzipredmetových vztahoch, pretoze financné vzdelávanie nie je povinným predmetom. Z praxe môzeme skonštatovat, ze práca so ziakmi so ŠVVP a SZP si vyzaduje trojnásobnú námahu ucitela – špeciálneho pedagóga. Ucitel, aby dosiahol efektívne kladné výsledky, musí mat kladný citových vztah k týmto ziakom a tie to musia pocitovat. Je nevyhnutné ich motivovat názornými multimediálnymi úlohami pre rýchle porozumenie. Takouto cestou je mozné u týchto ziakov vypracovat funkcne a financne gramotných jedincov, ktorí sa budú chciet sami realizovat v spolocnosti v budúcom povolaní – byt plnohodnotným clovekom pre spolocnost.
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:
Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR, 2008. Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.0. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/11067.pdf
Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR, 2014. Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.1. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/11068.pdf
Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR, 2017. Národný štandard financnej gramotnosti verzia 1.2. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/11359.pdf
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 2014. Metodika pre zapracovanie a aplikáciu tém financnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl a stredných škôl. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/6639.pdf
HALLON, M. a M. RAITEROVÁ, 2014. Metodická prírucka financnej gramotnosti c. 1. Bratislava: Štátny pedagogický ústav. ISBN 978-80-8118-119-1
GAVORA, P., 2002. Gramotnost: Vývin modelov, reflexia praxe a výskumu Dostupné z: file:///C:/Users/HP/Downloads/Pedag_2002_2_05_Gramotnos%C5%A5_171_181.pdf