Riaditelia škôl a školských zariadení sa od zaciatku školského roku postupne boria s implementáciou nariadení, ktoré vyplývajú z nového zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. Študujú stále nové aplikacné pomôcky, rozmýšlajú nad formou a obsahom štvorrocného plánu profesijného rozvoja, navzájom sa radia kolko hodín priemerne má mat plán adaptacného vzdelávania pre jednotlivé kategórie pedagogických a odborných zamestnancov, rozmýšlajú o moznostiach aktualizacného vzdelávania, casto sa upokojujúc „ved riaditel ho iba schvaluje“. Zákon c. 138/2019 Z. z. o pedagogických a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov pridal školám a školským zariadeniam povinnost všetkým pedagogickým a odborným zamestnancom absolvovat aktualizacné vzdelávanie. V dôvodovej správe k tomuto zákonu je presne uvedené nasledovné: „Pre pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa zavádza nová povinnost absolvovat aktualizacné vzdelávanie v rozsahu najmenej 20 hodín za dva školské roky, pricom aktualizacné vzdelávanie sa prioritne zameriava na potreby zriadovatela, školy a školského zariadenia a jeho poskytovatelom je škola alebo školské zariadenie." Aktualizacné vzdelávanie má byt poskytované zamestnancom podla vlastných potrieb, odborným garantom je ucitel s druhou atestáciou a riaditel školy vydá potvrdenie o absolvovanom aktualizacnom vzdelávaní. Vyššie uvedený legislatívny predpis okrem iného stanovuje povinnost udrziavat a rozvíjat svoje profesijné kompetencie. Ucitelia podla tohto zákona majú právo, ale aj povinnost profesijne sa rozvíjat. Aktualizacné vzdelávanie naplánované v pláne profesijného rozvoja v rozsahu danom zákonom hradí úcastníkovi vzdelávania zamestnávatel, ktorý v závislosti od svojich potrieb upraví rozsah aktualizacného vzdelávania vo vnútornom predpise školského zariadenia.
Podla vyššie uvedeného zákona je cielom aktualizacného vzdelávania:
- udrziavanie alebo obnovovanie profesijných kompetencií potrebných na výkon pracovnej cinnosti,
- získanie nových vedomostí a informácií o zmenách v právnych predpisoch, výchovno-vzdelávacích programoch, pedagogickej dokumentácii a dalšej dokumentácii alebo
- získanie nových vedomostí a zrucností v konkrétnej oblasti pracovnej cinnosti.
Uz pred platnostou nového zákona bolo v mnohých školách pravidlom vzájomné informovanie sa ucitelmi, ktorí sa zúcastnovali v rámci pracovnej doby na kontinuálnom vzdelávaní. Na stretnutiach metodických orgánov a predmetových komisií sa ucitelia mohli informovat o novinkách a zaujímavostiach, ktoré boli súcastou vzdelávania a mali by mat pozitívny význam aj pre kolegov z pohladu zdokonalovania a rozvíjania profesijných kompetencií. Ako to fungovalo, respektíve nefungovalo, si musí vyhodnotit kazdý sám. Nový zákon pripravil nové pravidlá a my sme to zrealizovali nasledovne.
Základná škola Janka Krála v Liptovskom Mikuláši získala projekt zameraný na rozvoj citatelskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti z Európskych štrukturálnych fondov, konkrétne z Operacného programu Ludské zdroje. Hlavným cielom projektu bolo dosiahnutie lepšej kvality vzdelávania v oblasti cítania s porozumením, v riešení slovných úloh v matematike zameraných na logické a analyticko-syntetické myslenie, ako aj zlepšenie v oblasti prírodovedných predmetov. Realizácia projektu bola zabezpecená prostredníctvom troch hlavných aktivít projektu: 1. Mimoškolská cinnost. 2. Vzdelávanie 3. Riadenie.
Cielom vzdelávacích aktivít pre ucitelov bolo zvýšit kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom podpory rozvoja klúcových kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov.
Cielová skupina projektu: pedagogickí a odborní zamestnanci.
Východisko vzdelávania:
- potreba zefektívnenia vzájomnej spolupráce pedagogických a odborných zamestnancov,
- nedostatocná vzájomná výmena pedagogických a odborných skúseností,
- neuspokojivá úroven zrucností pedagogických a odborných pracovníkov školy,
- potreba neustáleho rozvíjania klúcových kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov,
- casová nárocnost samovzdelávacieho procesu,
- potreba absolvovania vzdelávania zameraného na podporu rozvíjania matematickej, citatelskej (dalej CG) a prírodovednej gramotnosti u ziakov školy,
- potreba dosiahnutia vyššej úrovne vzdelávacieho procesu.
Vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov bolo v projekte koncipované tak, aby predstavovalo nástroj na rozvoj matematickej, citatelskej a prírodovednej gramotnosti ziakov. Realizáciou tohto projektu získala Základná škola Janka Krála, Liptovský Mikuláš nielen legislatívnu povinnost realizovat vzdelávanie ucitelov. Zároven škola získala dodatocné zdroje pre samotných vzdelávajúcich sa ucitelov, ako aj lektorov jednotlivých vzdelávacích oblastí.
V Základnej škole s materskou školou, Okolicianska, Liptovský Mikuláš uz v školskom roku 2016/2017 pedagogický kolektív ako celok absolvoval spolocné inovacné vzdelávanie, ktoré na tejto škole realizovalo MPC, regionálne pracovisko Banská Bystrica, pod názvom Podpora citatelskej gramotnosti ziakov v základnej škole. Od tohto roku sa pedagógovia školy v rámci autoevalvacných techník venujú nielen monitorovaniu, ale aj rozvíjaniu citatelskej gramotnosti ziakov školy v dizajne štúdie PIRLS. Velkým prínosom bolo vzdelávanie všetkých ucitelov, ktorí pochopili nadpredmetovost citatelskej gramotnosti. Následne boli vybraní lídri, ucitelia slovenského jazyka, ktorí rozpracovali pedagogický problém rozvoja citatelskej gramotnosti v tejto škole.
Pomenovanie problému: Nízka úroven citatelskej gramotnosti ziakov základnej školy
Opis pôvodného stavu: Dosiahnutá úroven rozvoja citatelskej gramotnosti slovenských ziakov je pod priemerom krajín OECD. Slovenská republika so svojimi výsledkami patrí medzi krajiny s najvyšším rozdielom medzi výkonmi dievcat a chlapcov s významným výsledkom v neprospech chlapcov (co predstavuje rozdiel takmer jednu celú úroven). Postupne sa znizuje priemerný výkon našich ziakov v medzinárodných meraniach a rastie percento tzv. rizikovej skupiny ziakov. Aj ziakom našej školy robí problém predovšetkým cítanie a porozumenie textov na získavanie informácii a cítanie nesúvislých textov. Chlapci cítajú podstatne menej ako dievcatá. Všeobecne majú ziaci nedostatocný záujem o cítanie.
Diagnostika pôvodného stavu pozostávala z hladania odpovedí na otázky: Preco nemajú ziaci záujem o cítanie? Aké texty sú pre ziakov zaujímavejšie? Aké knihy ziaci cítajú? Navštevujú ziaci ziacku, mestskú kniznicu? S akými textami sa pracuje na hodinách? Aký rozsah textu dokázu ziaci vnímat? Co cítajú chlapci? Co cítajú dievcatá? Vzdelávali sa ucitelia v tejto oblasti? Vedia ucitelia diagnostikovat úroven CG svojich ziakov? Vedia ucitelia tvorit úlohy na rozvoj CG?
Dalšie diagnostické nástroje: test pre ziakov 3. az 7. rocníka z uvolnených úloh štúdie PIRLS. Zdroj NÚCEM, hospitácie, zber informácii – pretest. Na meranie úrovne citatelskej gramotnosti bol pouzitý uvolnený text a test Zajac a zemetrasenie – PIRLS 2011. Ziaci najlepšie zvládli úlohy, kde vyhladávali informácie priamo z textu, úlohy s doplnaním. Menej úspešní boli v úlohách, kde mali tvorit jednoduché úsudky, v úlohách, kde sa vyzadovalo hodnotenie a spájanie informácií.
Pri diagnostike citatelskej gramotnosti bolo zistené:
- proces porozumenia 86,7 %.
- proces porozumenia 82,7%
- proces porozumenia 60,8 %.
- proces porozumenia 45,3 %.
Dalšími metódami boli zistené nedostatky:
- vstupy: nepripravenost ucitelov v tejto problematike, nedostatocná príprava pocas štúdia na vysokej škole, neabsolvované dalšie vzdelávanie,
- podmienky: ucebnice neobsahujú vhodné texty a úlohy na rozvoj jednotlivých procesov porozumenia, neexistujúca databáza textov a testov na rozvoj CG, slabá motivácia ucitelov i ziakov, nedostatocné materiálno-technické zabezpecenie výchovno-vzdelávacieho procesu, slabá motivácia zriadovania školskej kniznice
- kompetencie: ucitelia nevedia diagnostikovat rozvoj CG u jednotlivých ziakov, neexistujúca individualizácia vzdelávania v našich školách, prevaha frontálnych metód.
- procesy: ziaci na hodinách nepracujú s vhodnými textami, stereotyp vo vyucovacom procese.
Akcia – zavedenie a riadenie zmeny
Vízia: Systematicky rozvíjat u ziakov vztah k cítaniu
Hlavný ciel: do konca školského roku 2020/2021 všetci absolventi primárneho vzdelávania dosiahnu aspon vyššiu reproduktívnu úroven rozvoja citatelskej gramotnosti.
Špecifický ciel 1: Zabezpecit vzdelávanie pedagogických zamestnancov v oblasti rozvoja citatelskej gramotnosti ziakov.
Úloha 1: Realizovat spolocné vzdelávanie pedagogického kolektívu v oblasti rozvoja CG ziakov základných škôl. Indikátor: Absolvované vzdelávanie ucitelov podla aktuálnej ponuky MPC.
Úloha 2: Vytvorit databázu textov (súvislé, nesúvislé) na rozvoj citatelskej gramotnosti ziakov. Dbat na záujem ziakov. Indikátor: vytvorená databáza.
Úloha 3: Vytvorit databázu testov na diagnostiku a rozvoj CG ziakov. Indikátor: databáza testov.
Špecifický ciel 2: Zabezpecit plánovitý a systematický rozvoj citatelskej gramotnosti ziakov.
Úloha 1: Opakovane zaviest ziacke citatelské denníky, citatelské karty – 50 % podla výberu ziakov. Indikátor: citatelské denníky, citatelské karty.
Úloha 2: 1 x rocne diagnostikovat ziakov v oblasti citatelskej gramotnosti. Indikátor: Postest, testovanie a diagnostika CG minimálne 1 x rocne, striedat umelecké a odborné texty. Individualizácia vyhodnotenia.
Úloha 3: Plánovite rozvíjat CG na všetkých predmetoch. Indikátor: portfólio ucitelov.
Úloha 4: Zabezpecit rozvoj školskej kniznice z rozpoctových i mimorozpoctových zdrojov školy. Indikátor: Materiálno-technické vybavenie školskej kniznice.
Úloha 5: Spolupracovat s mestskou kniznicou. Indikátor: v triedach 2. az 4. rocníka realizovat besedy o precítanej literatúre.
Na základe pracovného stretávania riaditelov dotknutých škôl a následnej vzájomnej výmene pedagogických a odborných skúseností riaditelka ZŠ s MŠ, Okolicianska pripravila pre ucitelov ZŠ Janka Krála jednoduchý program vzdelávania, zameraný na rozvoj klúcových kompetencií ucitelov v oblasti citatelskej gramotnosti – v kontexte nového zákona ide o aktualizacné vzdelávanie.
Názov aktualizacného vzdelávania: Ako motivovat ziakov k cítaniu s porozumením
Ciel aktualizacného vzdelávania: udrziavanie alebo obnovovanie profesijných kompetencií potrebných na výkon pracovnej cinnosti.
Špecifické ciele aktualizacného vzdelávania:
- naucit sa tvorit úlohy na rozvoj citatelskej gramotnosti v dizajne štúdie PIRLS,
- naucit sa diagnostikovat a rozvíjat citatelskú gramotnost svojich ziakov.
Obsah vzdelávania:
- Medzinárodné merania ziakov zacielené na PISA a PIRLS
- ciele merania,
- výsledky slovenských ziakov v medzinárodnom kontexte,
- praktické ukázky textov a testových úloh v dizajne PISA a PIRLS
- Rozvoj citatelskej gramotnosti v ZŠ
- metódy metakognície,
- Bloomova taxonómia a úlohy na rozvoj vyšších myšlienkových procesov,
- praktické ukázky na prácu so súvislým a nesúvislým textom zameraným na rozvoj citatelskej gramotnosti,
- metodika tvorby testových úloh v dizajne štúdie PIRLS,
- hodnotenie úrovne citatelskej gramotnosti ziakov,
- prezentácia dobrej praxe,
- databáza uvolnených materiálov z medzinárodných meraní.
Rozsah: 30 prezencných hodín
Strucná reflexia
Aktualizacné vzdelávanie absolvovalo 20 ucitelov Základnej školy Janka Krála, zástupkyna pre 1. stupen aj riaditelka základnej školy. V dotazníku na hodnotenie vzdelávania úcastníci vyzdvihli predovšetkým prípravu lektorky. Pri vzájomnom hodnotení vzdelávania riaditelky dotknutých škôl skonštatovali nárocnost a zodpovednost pri príprave aj samotnej realizácii aktualizacného vzdelávania. Rozpracovaný vnútorný systém autoevalvácie jednej školy poslúzil ako príklad dobrej praxe pre druhú školu. Realizované vzdelávanie ukázalo moznosti rozvoja spolupráce a výmeny pedagogických skúseností medzi školami.
Záver
Je mnoho spôsobov, ako zrealizovat aktualizacné vzdelávanie v súlade s § 57 zákona c. 138/2019 Z. z. o pedagogických a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Výhod, ktoré vyplývajú zo zrealizovaného modelu aktualizacného vzdelávania pre ucitelov dotknutých škôl, je niekolko. Zamerali sme sa predovšetkým na rozvoj spolupráce a odovzdávanie si tzv. príkladov dobrej praxe, kde sme uz zabehnuté a osvedcené metódy a postupy z jednej školy prezentovali kolegom inej školy. Vzdelávanie neplnilo len akademický ciel, t. j. rozvíjat poznatky v oblasti citatelskej gramotnosti ucitelov, ale v praktickej rovine ukázat „takto to robíme a takto to funguje“. Zároven vzdelávanie spolocne absolvovala väcšia cast pedagogického kolektívu (predmetová komisia jazykov, metodické zdruzenie pre 1. stupen, predmetová komisia SJL). Z našich skúseností vyplýva podstatne vyššia efektivita takéhoto vzdelávania pre ucitelov, pretoze predstavený model môze hned pouzívat väcšia cast ucitelov danej školy a plnením spolocných úloh pocas vzdelávania sme zároven vytvorili priestor na dalšiu profesionálnu spoluprácu pedagogických zamestnancov, co bolo aj východiskom implementácie rozvojového ESF projektu.
.