Vzdelávacia oblasť: človek a hodnoty, jazyk a komunikácia, umenie a kultúra; predmety: etická výchova, slovenský jazyk a literatúra, triednická hodina, výtvarná výchova
|
Kľúčové kompetencie:
Aktivita je zameraná na rozvíjanie:
- komunikačných kompetencií: nácvik priamej verbálnej komunikácie s konkrétnym cieľom; rozvíjanie efektívnej komunikácie
- sociálnych kompetencií: rozvíjanie schopnosti aktívne počúvať, aktívne reagovať na podnet a akceptovať názory druhých
|
Ciele:
Kognitívne:
- žiak dokáže efektívne verbálne komunikovať.
Afektívne:
- žiak dokáže aktívne počúvať,
- žiak dokáže pracovať vo dvojici,
- žiak dokáže akceptovať stanovené pravidlá,
- žiak dokáže akceptovať názory spolužiakov.
Psychomotorické:
- žiak dokáže kresliť podľa inštrukcií.
|
Anotácia / Úvod / Edukačný kontext aktivity / Zhrnutie aktivity:
Edukačná aktivita je zameraná na rozvíjanie komunikačných kompetencií žiakov: nácvik priamej verbálnej komunikácie s konkrétnym cieľom, rozvíjanie efektívnej komunikácie a na rozvíjanie sociálnych kompetencií žiakov: schopnosť aktívne počúvať, vedieť diferencovať svoje postoje a názory, akceptovať názory druhých, rozvíjať kreativitu.
|
Príprava pred realizáciou edukácie:
Pred realizáciou aktivity je potrebné, aby si učiteľ pripravil 2 jednoduché obrázky (pre inšpiráciu – pozri prílohu 1, 2). Obrázky môžu byť akékoľvek, nie príliš náročné, ale ani jednoduché.
Opis postupu realizácie:
- Vyberieme (náhodne alebo cielene) 2 dvojice:
- prvá dvojica: učiteľ a žiak (budú kresliť prvý obrázok),
- druhá dvojica: žiak – žiak (budú kresliť druhý obrázok).
- Ostatných žiakov rozdelíme do 2 skupín:
- 1. skupina budú pozorovatelia,
- 2. skupina budú kresliči.
- Začína dvojica „učiteľ – žiak“. Posadia sa chrbtom k sebe tak, aby sa chrbtami nedotýkali a cítili sa pohodlne (pozri prílohu 3), a sprostredkujú sa úlohy, ktoré musia splniť a pravidlá aktivity.
- Úloha pre žiaka: aktívne počúvať a podľa inštrukcií, ktoré mu hovorí učiteľ, nakresliť obrázok.
- Pravidlá pre žiaka: nesmie sa otáčať (pozerať na obrázok), nesmie klásť otázky, ani verbálne komentovať poskytovaný opis obrázka.
- Úloha pre učiteľa: zreteľne a jednoznačne verbálne opísať, čo vidí na obrázku, ktorý má pred sebou; slovne usmerňovať žiaka k nakresleniu obrázka: zvoliť primeranú intenzitu hlasu a tempo reči.
- Pravidlá pre učiteľa: nesmie žiakovi ukázať obrázok, neopakuje inštrukcie, nereaguje na prípadné žiakove otázky.
- Úloha pre pozorovateľov: pozorujú a zapisujú, či učiteľ a žiak dodržiavajú stanovené pravidlá (či sa neopakujú inštrukcie, či je návod zreteľný, či žiak „nenakúka“, či sa žiak nič nepýta, všímajú si aj neverbálnu komunikáciu účastníkov: či nenaznačujú usmernenia gestami, napr. kývanie hlavou, mávnutie rukou, palec hore, palec dole a i.).
- Úloha pre kresličov: kresliť obrázok podľa návodu učiteľa; aktívne počúvajú a kreslia; kresliči musia sedieť dostatočne ďaleko od žiaka, ktorý je vybratý na kreslenie, aby od seba neodkresľovali.
- Čas realizácie: 15 minút.
- Po dokreslení prvého obrázka sa dvojica vymení. Druhý obrázok bude kresliť druhá dvojica „žiak – žiak“, v ktorej rolu učiteľa preberie žiak. Mal by to byť žiak, ktorý má schopnosť výstižne vysvetľovať a má dobrý rečový prejav. Učiteľ sa pridá ku kresličom. Ostatné pravidlá platia rovnako ako pri kreslení prvého obrázka.
- Čas realizácie: 15 minút.
- Po dokončení druhého obrázka sprostredkúvajú pozorovatelia svoje poznámky, ktoré si zapísali, a opisujú, čo všetko odpozorovali. Nasleduje komparácia prežívanej skutočnosti s hlavnými aktérmi, s pozorovateľmi a s kresličmi.
- Reflexia. Môže ísť o riadený rozhovor pomocou otázok:
- Otázky pre kresličov: Ktorý obrázok sa vám kreslil lepšie? Prečo? Boli pokyny na kreslenie zrozumiteľné?
- Otázky pre kresliča z hlavnej dvojice: Ako si sa cítil v pozícii riadeného (inštruovaného)? Boli pokyny na kreslenie zrozumiteľné? Prekážalo ti niečo? Čo by si urobil inak?
- Otázky pre učiteľa: Mali ste potrebu kontrolovať kresliaceho žiaka alebo ostatných kresličov? Mali ste potrebu kontrolovať pozorovateľov?
- Otázky pre žiaka v pozícii učiteľa: Ako si sa cítil v pozícii učiteľa? Robilo ti niečo ťažkosti?
- Zhodnoť rečový prejav učiteľa (žiak, pozorovatelia, kresliči).
- Zhodnoť rečový prejav žiaka v pozícii učiteľa (pozorovatelia, kresliči, učiteľ).
- Ktorý so spolužiakov ťa zaujal svojou kresbou a prečo?
- Bolo niečo, čo ti prekážalo?
- Zmenil by si niečo v priebehu aktivity?
Sumarizujeme myšlienky a vyvodíme pointu. Dôležité je pomenovať, že išlo o jednosmernú komunikáciu, ktorá býva ťažká, keďže dostávame informácie len z jednej strany. Oveľa zreteľnejšia je dvojsmerná komunikácia, ktorá by mala byť prítomná vo vyučovacom procese. Žiaci si vymieňajú a porovnávajú svoje myšlienky a názory.
Možné pokračovanie, následné aktivity:
- Vytvorenie koláže z výkresov.
- Vytvorenie výstavky z výkresov.
|
Autor / Zdroj: PhDr. Ingrid Nosková, PhD., učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Banská Bystrica
Ďalšie zdroj:
PETTY, G., 2013. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 987-80-2620-367-4.
|