Nakupuj s rozumom a šetrne
Nakupuj s rozumom a šetrne
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Nakupuj s rozumom a šetrne |
|
Cieľová skupina: žiak 1. a 2. stupňa ZŠ z rôzneho prostredia – sociálneho, kultúrneho a znevýhodneného, žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v školskej integrácii |
|
Vzdelávacia oblasť: finančná gramotnosť, matematika a práca s informáciami, informatika |
|
Kľúčové kompetencie: Učiť sa učiť (riešiť nové situácie) – oboznámiť žiaka s hospodárnym nakupovaním vo svojom okolí. Pracovné kompetencie – rozvíjať jemnú a hrubú motoriku pri práci s počítačom. Komunikačné kompetencie – vysloviť svoj názor, prečo je potrebné nakupovať s rozumom. Sociálne komunikačné kompetencie – porozumieť vonkajšiemu prostrediu v súvislosti s hospodárnym nakupovaním. Kompetencie k celoživotnému učeniu – dokáže využiť získané digitálne zručnosti na vyriešenie štvorsmerovky a uplatniť ich v praktickom živote. |
Hlavný cieľ: Prezentovať matematický obsah (text, tabuľky) s uplatnením digitálnych zručností. Špecifické ciele: Kognitívne – vyriešiť správne štvorsmerovku. Afektívne – rešpektovať názor iného. Psychomotorické – orientovať sa vizuálne v počítači. |
Prostredie: škola |
Forma a počty: individuálna práca, práca s pomocou učiteľa |
Trvanie: individuálne |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Aktivita je zameraná na stimuláciu digitálnej a finančnej gramotnosti v edukácii u žiakov z rôzneho sociálneho a kultúrneho prostredia. Žiak sa oboznamuje s hospodárnym nakupovaním. |
|
Potrebný materiál: počítač, elektronická myš |
|
Opis postupu realizácie: Vyhľadanie, vyfarbenie kurzorom a elektronickou myšou jednotlivé slová v dokumente vo formáte kompatibilnom s programom Microsoft Excel. Realizácia aktivity: Žiaci si prečítajú všetky slová. Pomocou učiteľa začnú vo svojich počítačoch vyhľadávať slová, ktoré sa nachádzajú pod štvorsmerovkou. Po nájdení slova v štvorsmerovke stlačia pomocou elektronickej myšky kurzor na začiatku prvého písmenka slova, stlačením a súčasným držaním tlačidla shift a posúvaním šípky smerom na koniec slova dané slovo označia, pustia tlačidlo shift. Kliknú na farbu výplne, odlišnú od bielej, a celé nájdené slovo sa zafarbí. Potom v zozname slov vedľa nájdeného slova zapíšu písmeno X, čo bude znamenať, že slovo je v štvorsmerovke nájdené a vyznačené. Takýmto spôsobom elektronicky vyfarbia všetky slová. Zvyšné písmenká podľa poradia zhora až nadol a zľava doprava zoradia pod stĺpcami, kde si zapíšu výsledok, tajničku štvorsmerovky: Nakupuj s rozumom a šetrne. Postup je graficky znázornený v prílohe a v texte článku.
Poznámky pre učiteľa: Dodržiavať zásady primeranosti a individuálneho prístupu. Možné pokračovanie, následné aktivity: Učiteľ môže tvoriť podobné štvorsmerovky. |
|
Autor/Zdroj: Ing. Mgr. Mária Pirkovská, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov
Ďalšie zdroje: Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu SR, Ministerstvo financií SR, 2017. Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1.2 [online]. Bratislava, 2017 Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/11359.pdf Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 2014. Metodika pre zapracovanie a aplikáciu tém finančnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl a stredných škôl. Bratislava, 2014-11498/40322:5-10E0 |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1 Štvorsmerovka zadanie Príloha 2 Štvorsmerovka riešenie |