Úlohy na rozvoj kľúčových kompetencií prírodovednej gramotnosti
Úlohy na rozvoj kľúčových kompetencií prírodovednej gramotnosti
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Úlohy na rozvoj kľúčových kompetencií prírodovednej gramotnosti |
|
Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa ZŠ (8. – 9. ročník) |
|
Vzdelávacia oblasť: človek a príroda |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Rozvíjať úroveň kľúčových kompetencií prírodovednej gramotnosti. Špecifické ciele:
|
Prostredie: domáce, školské |
Forma a počty: individuálna – domáce prostredie skupinová – školské prostredie |
Trvanie: Učebné úlohy majú rôzne trvanie, čas určuje pedagóg podľa množstva a náročnosti. Dôležité je dať žiakom čas a priestor na sebahodnotenie učenia sa formou vhodného sebahodnotiaceho nástroja. |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Príklady učebných úloh sú zamerané na rozvíjanie piatich kľúčových prírodovedných kompetencií, ktoré konkretizovala PISA v roku 2000. Texty učebných úloh môžu učitelia jednotlivých predmetov vyberať a meniť podľa preberanej témy. Výsledky testovania z prírodovednej gramotnosti ukazujú, že úspešnosť žiakov je priamo ovplyvnená úrovňou ich čitateľskej a matematickej gramotnosti. |
|
Potrebný materiál: texty týkajúce sa konkrétnej témy, počítač (prípadne úlohy zadané na pracovných listoch), učebnica pre predmet a ročník (ako pomôcka) |
|
Opis postupu realizácie: V úvode zadania učebných úloh si učiteľ naformuluje merateľné vzdelávacie ciele tak, aby bolo možné porovnať dosiahnuté výsledky žiakov a mieru ich splnenia. Množstvo úloh z rôznou náročnosťou zasiela učiteľ žiakom podľa uváženia. V priebežnom aj záverečnom hodnotení musí vychádzať z kritérií hodnotenia, ktoré vyplývajú z cieľov a boli s nimi oboznámení aj žiaci. Po skončení by mali žiaci napísať sebahodnotenie záverov učenia sa. Učiteľ kvalitatívne analyzuje výpovede žiakov – porovná reálny stav so stavom plánovaným (čo z výkonového štandardu žiaci zvládli, v čom majú problémy), napíše im stručné hodnotenie.
Prírodovedné kompetencie žiakov, ktoré konkretizovala PISA v roku 2000: K1: Rozpoznať otázky, ktoré je možné zodpovedať prostredníctvom vedeckého skúmania K2: Určiť dôkazy nevyhnutné pre vyvodenie určitého záveru K3: Vyvodiť závery z predložených poznatkov a posúdiť ich K4: Formulovať závery a zrozumiteľne ich vyjadriť K5: Porozumieť prírodovedným pojmom a poznatkom
Realizácia aktivity: V tejto časti sú uvedené príklady úloh z chémie, fyziky, biológie na pomenované kompetencie. Treba sa zamyslieť, ako sa komplexom otázok skúmajúcich jednu tému mení preukázanie viacerých kľúčových kompetencií.
Úloha č. 1 Ozón (príloha A) Preukázanie kompetencie: K3: Vyvodiť závery z predložených poznatkov a posúdiť ich
Úloha č. 1 Ozón (príloha B) Preukázanie kompetencie: K4: Formulovať závery a zrozumiteľne ich vyjadriť
Úloha č. 1 Ozón (príloha C) Preukázanie kompetencie: K5: Porozumieť prírodovedným pojmom a poznatkom
Úloha č. 2 UV žiarenie (príloha D) Preukázanie kompetencie: K1: Rozpoznať otázky, ktoré je možné zodpovedať prostredníctvom vedeckého skúmania
Úloha č. 3 Autobusy (príloha E) Preukázanie kompetencie: K3: Vyvodiť závery z predložených poznatkov a posúdiť ich
Úloha č. 3 Autobusy (príloha F) Preukázanie kompetencie: K5: Porozumieť prírodovedným pojmom a poznatkom
Úloha č. 6 Klonovanie teliat (príloha G) Preukázanie kompetencie: K1: Rozpoznať otázky, ktoré je možné zodpovedať prostredníctvom vedeckého skúmania
Úloha č. 6 Klonovanie teliat (príloha H) Preukázanie kompetencie : K3: Vyvodiť závery z predložených poznatkov a posúdiť ich
Úloha č. 6 Klonovanie teliat (príloha J) Preukázanie kompetencie: K5: Porozumieť prírodovedným pojmom a poznatkom
Poznámky pre učiteľa: Zámerom autorky bolo prezentovať úlohy na preukázanie kľúčových kompetencií žiakov v rôznych predmetoch, preto sú úlohy očíslované nepravidelne. Na sebakontrolu a sebahodnotenie potrebujú žiaci správne výsledky (učiteľ ich predtým zašle). Žiaci by mali dostať neznámy text, aby preukázali svoju úroveň prírodovednej gramotnosti. Vzhľadom na to, že ide o úlohy z jednej vzdelávacej oblasti, učitelia sa môžu dohodnúť, že úlohy budú žiakom zasielať v súboroch z rôznych predmetov. Vyhodnotenie môžu urobiť individuálne pre svoj predmet a následne po vyriešení všetkých úloh sa dohodnú na spoločnom vyhodnotení. Možné pokračovanie, následné aktivity: Súbor aktivít z prírodovedných predmetov nájdu učitelia na: https://kdf.mff.cuni.cz/vyzkum/materialy/netradicni_prirodovedne_ulohy.pdf |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Anna Šurinová, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Žilina Ďalšie zdroje: Palečková,J., Mandíková, D., 2003. Netradiční přírodovědné úlohy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství TAURIS 2003. ISBN 80-211-0460-0 |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha A Úloha č. 1: Ozón Príloha B Úloha č. 1: Ozón Príloha C Úloha č. 1: Ozón Príloha D Úloha č. 2: UV žiarenie Príloha E Úloha č. 3: Autobusy Príloha F Úloha č. 3: Autobusy Príloha G Úloha č. 6: Klonovanie teliat Príloha H Úloha č. 6: Klonovanie teliat Príloha J Úloha č. 6: Klonovanie teliat |