Kniha o mne
Kniha o mne
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Kniha o mne |
|
Cieľová skupina: žiaci 1. – 4. ročníka ZŠ |
|
Tematická oblasť výchovy: jazyk a komunikácia, človek a hodnoty, slovenský jazyk a literatúra, etická/náboženská výchova, výtvarná výchova |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Vytvoriť knihu o sebe, založenú na vlastných myšlienkach, spomienkach, doplnenú ilustráciami. Špecifické ciele: Kognitívne:
Psychomotorické:
Afektívne:
|
Prostredie: trieda školy, pobyt doma |
Forma a počty: individuálna, skupinová |
Trvanie: 15 – 20 minút každý deň/v stanovenom čase |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Aktivitu je možné realizovať denne 15 až 20 minút počas vyučovania, v školskom klube alebo aj doma ako dlhodobý projekt. Najlepšie je každý deň v kruhu komunity alebo aspoň raz do týždňa vytvoriť priestor, aby žiaci mohli svoju knihu prezentovať pred celou skupinou v triede alebo aj pred rodičmi. Ak sú deti doma, prezentovanie napísaného a nakresleného môže byť v rodinnom kruhu v čase, keď sa zíde celá rodina. |
|
Potrebný materiál: čistý zošit alebo papiere A4, obyčajná ceruzka, pero, farebné ceruzky, vodové farby, temperové farby, fixky, magnetofón/počítač, CD s pokojnou tichou hudbou |
|
Opis postupu realizácie aktivity: Učiteľ/rodič vysvetlí žiakom/deťom, že desať nasledujúcich dní (prípadne každé dva dni, každý utorok, vždy o jedenástej...) si budú písať knihu o sebe tak, že budú dopĺňať (dopisovať) vety, ku ktorým nakreslia obrázok. Každý deň bude venovaný jednej téme. Rozsah textu bude závisieť od veku a od individuálneho nastavenia žiaka. V prípade, že žiak ešte nedokáže sám zapísať všetky svoje nápady, myšlienky, návrhy, túžby, môže mu pri písaní pomôcť rodič. Každej téme (textu a ilustrácii) bude venovaná jedna strana A4. Ilustrácie je možné robiť prostriedkami podľa vlastného výberu – ceruzkou, perom, farebnými ceruzkami, vodovými farbami, temperovými farbami, alebo ich ľubovoľnou kombináciou. Využitie možnosti výberu prostriedkov na ilustrovanie podporuje tvorivosť a rozvoj mozgovosúhlasného učenia sa. Pri práci môže hrať pokojná hudba.
Príklad tém/viet na dopĺňanie: Cítim sa výborne, keď .... Nahnevám sa, keď... Som unavený/á, keď... O mojej sestre/bratovi/sesternici/bratrancovi si myslím, že... Moja mama si myslí, že som... Môj otec/starý otec/stará mama si o mne myslí, že... Najradšej robím... Najradšej sa hrám... Moje obľúbené jedlo je... Moja obľúbená hračka je...
Vždy po práci na konkrétnej téme môže učiteľ/rodič zrealizovať otázky na reflexiu:
Poznámky pre učiteľa: Po zrealizovaní reflexie je možné precvičiť si oceňovanie. Ocenenie práce druhého človeka veľmi úzko súvisí s hodnotením a kritickým myslením. Podporuje tiež priateľstvo a spolupatričnosť nielen v triede, ale aj v rodine. Je prospešné, aby učiteľ nabádal žiakov k vyjadrovaniu ocenení. Napr.: Páčilo sa mi, keď... Na tvojej knihe ma najviac zaujalo ... Mám s tebou spoločné... V prípade práce doma oceňovanie realizuje rodič, starý rodič, súrodenec...
Možné pokračovanie, následné aktivity: Podobne je možné pracovať s ktoroukoľvek témou, ktorá žiaka zaujíma, s knihou, ktorú práve číta, s obľúbeným filmom. Okrem ilustrovania vlastnej knihy je možné v kontexte s jednotlivými témami modelovať (z hliny, moduritu, plastelíny), realizovať trojrozmerné objekty, používať hracie kocky, lego, vystrihovať obrázky z časopisov atď.
Vyhodnotenie aktivity: Žiaci si prostredníctvom napísanej a ilustrovanej knihy o sebe, svojich blízkych, kamarátoch, záujmoch... rozvíjajú sebapoznanie a sebahodnotenie. Prirodzeným spôsobom sa učia rozmýšľať prostredníctvom písomného zaznamenávania spomienok, nápadov, túžob. |
|
Autor/Zdroj: PhDr. Darina Gogolová, PhD., učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Bratislava
Ďalšie zdroje: ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika. Praha: Grada. 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7 FISCHER, R., 1997. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. 172 s. ISBN 80-7178-966-6. FIŠER, Z., HAVLÍK, V., HORÁČEK, R., 2010. Slovem akci obrazem příspěvek k interdisciplinarite tvůrčiho procesu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021053892. GOGOLOVÁ, D., 2015. Ľudské práva a ich zážitková implementácia na prvom stupni základnej školy. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. 38 s. ISBN 978-80-565-0956-2. PETTY,G., 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál. 322 s. ISBN 80-7178-029-4. SITNÁ, D., 2009. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál. 152 s. ISBN 978-80-7367-246-1. |