Hľadajme poklad
Hľadajme poklad
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Hľadajme poklad |
|
Cieľová skupina: žiaci 3.– 4. ročníka ZŠ a ZŠ s VJM |
|
Tematická oblasť výchovy: človek a spoločnosť (vlastiveda); jazyk a komunikácia (materinský jazyk); umenie a kultúra (výtvarná výchova) |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Žiaci sa orientujú na mape pomocou svetových strán a významných objektov. Žiaci rozvíjajú tvorbu vlastných myšlienkových konceptov a ich formálnu a technickú realizáciu. Špecifické ciele: Kognitívne:
Psychomotorické:
Afektívne:
|
Prostredie: trieda školy, pobyt doma |
Forma a počty: individuálna, skupinová, jednorazová vzdelávacia aktivita/týždenná vzdelávacia aktivita |
Trvanie: 45 – 60 minút/1 týždeň |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Aktivity (vhodné aj pre žiakov ZŠ s vyučovacím jazykom národnostných menšín) ponúkajú príležitosť na precvičovanie svetových strán a orientácie na mape pomocou nich a významných objektov. V súbore aktivít sa koncentrujú kompetencie predmetov vlastiveda, výtvarná výchova a materinský jazyk. Na základe priloženej mapy žiaci hľadajú ukrytý poklad a následne podľa vlastného výberu (resp. podľa zadania pedagóga) riešia prináležiace úlohy. |
|
Potrebný materiál: mapa okolia (v prílohe), pracovný list (v prílohe v slovenskom aj v maďarskom jazyku), výtvarné pomôcky, pero, papier (zošit) |
|
Opis postupu realizácie aktivity: Žiaci sa oboznámia s rozprávkou, do ktorej sú zakomponované úlohy s mapou.
Bol raz jeden starý pirát. Počas plavby po Karibskom mori našiel obrovský poklad. Naložil ho na svoju loď a prepravil ho do svojej rodnej zeme. Keďže jeho rodina mala všetko, čo potrebovala, o poklade nepovedal nikomu nič a ukryl ho. Keď zomrel, svojim štyrom synom zanechal opis, v ktorom im prezradil miesto pokladu. Avšak každý z nich dostal iba štvrtinu z opisu, preto miesto pokladu vedeli nájsť iba spoločne.
Chlapci dostali nasledovné opisy: Andrej = A) Východiskový bod tvojej cesty je pri kostole v dedine na južnej časti ostrova. Nasleduj železničnú trať smerom na sever. Prejdi cez tunel, cez železničný most a pokračuj v ceste až k mestu. Ak si už v meste, zaboč doľava a na svojej ceste pokračuj smerom na juh. Prejdi cez prvý most a pri druhom odboč smerom na západ. Choď ďalej až na koniec cesty. Tam bude cieľ tvojej cesty. Označ ho písmenom „A“!
Blažej = B) Svoju cestu začni v meste, prenajmi si loď a preplav sa na ostrov oproti. Po zakotvení choď ďalej po ceste pešo smerom na sever až k mostu cez rieku. Pokračuj ďalej v údolí pri rieke až tam, kde sa rieka vlieva do mora. Tam bude tvoj cieľ cesty. Označ ho písmenom „B“!
Cyril = C) Medzi lesom a jazerom stojí zámok. Odtiaľ sa vydaj na cestu a sleduj rieku smerom na sever až po cestu. Tam odboč doľava a pokračuj v ceste až k dedine. Choď ďalej po ceste pri jazere. Pri odbočke sa drž na západ. Vylez na horu pred sebou. Na jej vrchole bude tvoj cieľ. Označ ho písmenom „C“!
Dávid = D) Na mape vidíš dve jazerá. Východiskový bod tvojej cesty bude pri jazere, ktoré sa nachádza severnejšie. Sleduj cestu smerom k druhému jazeru. Pri prvom moste odboč smerom na juh a nasleduj rieku až k železničnému mostu. Odtiaľ choď ďalej popri koľajniciach smerom na juh. Prejdi cez tunel až k dedine. V dedine si prenajmi loď a preplav sa na ostrov oproti. Tvoj cieľ cesty sa nachádza v strede ostrova. Označ ho písmenom „D“!
Úlohy: Teraz už poznáte všetky potrebné body. Spojte bod A s bodom B a potom bod C s bodom D. V priesečníku dvoch úsečiek je ukrytý poklad. Na základe tvojich zistení dokonči vetu! Starý pirát ukryl poklad .............................................................................................................................
Ďalšie úlohy:
Po vypracovaní všetkých úloh môže učiteľ/rodič zrealizovať otázky na reflexiu:
Poznámky pre učiteľa: Učiteľ zvažuje, či dá žiakom možnosť výberu z ďalších úloh, alebo ich určí sám. Následne zadá žiakom úlohy, ktoré doma riešia, a oboznámi ich s kritériami hodnotenia. Kritériá hodnotenia, termín a spôsob doručenia vypracovaných úloh určí pedagóg. Mapa a pracovný list je už v prílohe, treba doplniť len konkrétne zadanie pedagóga (pracovný list je k dispozícii v slovenskom aj v maďarskom jazyku).
Možné pokračovanie, následné aktivity: Nakresliť inú mapu aj s opisom cesty k pokladu. Vyhodnotenie aktivity: Žiak svoju prácu hodnotí na základe otázok uvedených na konci pracovného listu. Podľa možnosti otázky zodpovie nahlas rodičovi, neskôr pedagógovi. Vyfarbenú a doplnenú mapu ukáže rodičom (neskôr pedagógovi a spolužiakom) a porozpráva im svoju cestu k pokladu. |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Mária Pálinkáš, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Komárno
Ďalšie zdroje: https://en.islcollective.com/english-esl-worksheets/grammar/prepositions/hide-treasure/73595 |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1_Pracovný list_SK_hľadajme_poklad Príloha 2_Pracovný list _HU_feladatlap_hľadajme_poklad_keresd_a_kincset Príloha 3_Hľadajme_poklad_mapa |