Les 2
Les 2
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Les 2 |
|
Cieľová skupina: 4. ročník ZŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: človek a príroda |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Spoznať zaujímavým spôsobom prírodné spoločenstvo lesa.
Špecifické ciele Kognitívne:
Afektívne:
stav znečistenia lesa a jeho okolia.
Psychomotorické:
|
Prostredie: les, domáce prostredie |
Forma: individuálna, skupinová, vychádzka |
Trvanie: 45 minút a viac |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Predmet prírodoveda nepatrí medzi žiakmi práve k obľúbeným predmetom. Riešením tejto situácie môže byť aj častejšie využívanie nových aktivizujúcich metód a foriem výučby. Vyučovanie predmetu pomáha žiakom uvedomiť si význam prírodovedy pre ich každodenný život, umožňuje im lepšie porozumieť svojmu okoliu a naučí ich zodpovednosti za súčasný stav i budúcnosť svojho okolia, našej krajiny i planéty. Výchovno-vzdelávací proces prírodovedy je založený na riešení teoretických alebo praktických problémov a vyžaduje aktívnu činnosť žiaka. |
|
Potrebný materiál: písacie potreby, záznamové hárky, igelitové tašky a poháriky na zber prírodnín, mobil (fotoaparát) |
|
Opis postupu realizácie: So žiakmi vedieme motivačný rozhovor. Vopred sme ich informovali o tom, že pôjdeme na vychádzku do prírody – blízkeho lesa. Žiakov poučíme o bezpečnosti pri vychádzke a pravidlách správania sa v lese. Jednotlivým žiakom, dvojiciam, skupinám pošleme záznamové hárky so zadaním úloh. Jednotlivé úlohy sú formulované jednoznačne, aby žiaci nemali problém v sledovaní a následnom zaznamenávaní konkrétnych požadovaných prírodnín. Realizácia aktivity: Po rozhovore o bezpečnosti a rozdelení úloh sa presunieme do lesa, kde žiaci pozorujú les a pracujú samostatne. Pedagóg, poprípade rodič len dozerá na ich bezpečnosť pri pozorovaní a zaznamenávaní si prírodnín, aby sa náhodou nešmykli, prípadne nespadli do potoka. ktorý lesom preteká. Zároveň nesie vrecko, a ak žiaci nájdu vec, ktorá do lesného spoločenstva nepatrí, pedagóg/rodič ju vezme do pripraveného vrecka. Žiaci hľadajú vzorky prírodnín patriacich do lesného spoločenstva, ktoré si fotia a svoje zistenia zaznamenávajú do svojho záznamového hárka. Záznamový hárok obsahuje nasledujúce zadania: Zisti, pozoruj, odfoť a zapíš názvy: 1. skupina : Vtáky, hmyz; 2. skupina: Stromy a kríky, rastliny; 3. skupina: Cicavce, huby; 4. skupina: Plazy a obojživelníky.
Zaznač, kde si prírodninu našiel a odfotil! Všímaj si čistotu v lese a pri lese! Správaj sa ako prírodovedec a ochranca prírody! Po návrate z vychádzky žiaci doplnia svoje záznamové hárky o svoje postrehy, myšlienky a podnety, ktoré si nestihli počas vychádzky zapísať. Fotografie, ktoré zhotovili počas vychádzky, si stiahnu do počítača a vytriedia podľa toho, či patria do flóry alebo fauny prírodného spoločenstva les. Ak žiaci nemajú mobilný telefón s fotoaparátom, oceníme aj všetko, čo si zakreslia do svojho záznamového hárka. Pojmy flóra a fauna sú žiakom známe, avšak je vhodné si ich zopakovať. Každý žiak si samostatne alebo spoločne v skupinách pripraví prezentáciu o prírodnom spoločenstve LES. Samotná vychádzka je pre žiakov spestrením vyučovania a zážitkom z mapovania, zaznamenávania, zbierania a tvorby mikro spoločenstva lesa. Poznámky pre učiteľa: V uvedenej aktivite môžu žiaci pracovať samostatne, ale aj v skupinách. Skupinová práca prichádza na rad pri spracovaní jednotlivých fotografií a obrázkov z návštevy lesa prostredníctvom sociálnych sietí. Možné pokračovanie, následné aktivity: Uvedená aktivita sa dá dosť úzko prepojiť s výtvarnou výchovou, pričom žiakom zadáme počas vychádzky úlohu vytvorenia obrazu z nazbieraných prírodnín a jeho následného odfotenia. Zároveň realizovaná výučba integruje aj vzdelávanie zo vzdelávacej oblasti zdravie a pohyb, kde žiaci získajú poznatky o pozitívnom vplyve pohybu na zdravie a vnímajú pohybovú aktivitu ako prostriedok upevňovania zdravia a súčasne sa učia rešpektovať zásady hygieny a bezpečnosti pri pohybovej činnosti. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Andrea Makišová, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Trenčín
Inšpirácia: LES
|