Krížová cesta
Krížová cesta
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Krížová cesta |
|
Cieľová skupina: učitelia ZŠ a SŠ, predmet náboženstvo/náboženská výchova |
|
Tematická oblasť výchovy: človek a hodnoty |
|
Kľúčové kompetencie: 1. Kompetencie k učeniu sa – žiak rozumie symbolickému vyjadrovaniu sa jazyka Biblie. 2. Kompetencie na riešenie problémov – žiak vníma, rozpozná a pochopí problém, premyslí a naplánuje riešenie problému. 3. Komunikačné kompetencie – žiak formuluje a vyjadruje svoje myšlienky a názory v logickom slede, vyjadruje sa výstižne, súvisle a kultivovane; účinne sa zapája do diskusie, obhajuje svoj názor, vhodne argumentuje. 4. Sociálne a interpersonálne kompetencie – žiak účinne spolupracuje v skupine, na základe poznania či prijatia novej roly v pracovnej činnosti pozitívne ovplyvňuje kvalitu spoločnej práce; podieľa sa na vytváraní príjemnej atmosféry v triednom tíme, ohľaduplnosťou prispieva k upevňovaniu medziľudských vzťahov, v prípade nutnosti poskytne pomoc alebo o ňu požiada. 5. Občianske kompetencie – žiak: rešpektuje, chráni a oceňuje národnú tradíciu, kultúrne a historické dedičstvo. 6. Pracovné kompetencie – žiak dokáže si stanoviť ciele s ohľadom na svoje profesijné záujmy, kriticky hodnotí svoje výsledky a aktívne pristupuje k uskutočneniu svojich cieľov. 7. Existenciálne kompetencie – žiak objavuje zmysel pravdy, spravodlivosti. |
Hlavný cieľ: Pochopiť krížovú cestu a jej vplyv na náš život.
Špecifické ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie: školská trieda, kostol/chrám |
Forma a počty: skupinová, počty podľa počtu postáv alebo rovnomerné rozdelenie do pracovných skupín |
Trvanie: 2 vyučovacie hodiny |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Vysvetliť vlastnými slovami jednotlivé zastavenia krížovej cesty v podobe samostatného rozprávania alebo dramatizácie ako výstupu činnosti skupinovej práce žiakov spolu s jej hodnotením. |
|
Potrebný materiál: Biblia, metodická príručka pre náboženstvo/náboženskú výchovu, kostýmy pre postavy, ak sa žiaci rozhodnú pre dramatizáciu. |
|
Opis postupu realizácie: PRVÁ VYUČOVACIA HODINA: Úvodná časť VH:
Hlavná časť VH: Žiaci pracujú samostatne, učiteľ je len v pozícii facilitátora. Záverečná časť VH: Zhrnutie činností, čo ktorá skupina stačila urobiť, prípadne diskusia o priestore realizácie – trieda, alebo kostol/chrám, kde budú prezentovať vypracovanie zadania.
DRUHÁ VYUČOVACIA HODINA: Úvodná časť VH: Učiteľ pripomenie zadanie a časový harmonogram vrátane hodnotiacich kritérií. Hlavná časť VH: Prezentácia a hodnotenie jednotlivých skupín. Záverečná časť VH: Zhrňujúci rozhovor o tom, ktoré zo zastavení krížovej cesty žiaci vnímajú ako zaujímavé pre ich vlastný život s dôrazom na jeho posolstvo.
Poznámky pre učiteľa: Odporúčame prezentáciu práce skupín realizovať v priestoroch kostola/chrámu.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Spoločné riadené sledovanie videozáznamu spracovania krížovej cesty profesionálnymi hercami – film, video na webe. |
|
Autor/Zdroj: Slovenská audio-Biblia. Dostupné z: https://www.youtube.com/playlist?list=PLnM7R--MQsyFUrwVnudw1gL4ScrI1rxWE Biblia na stiahnutie zadarmo. Dostupné z: https://stiahnut.sk/tag/biblia-na-stiahnutie-zadarmo Krížová cesta. Dostupné z: http://www.misijnediela.sk/wp-content/uploads/2017/03/Misijn%C3%A1-kr%C3%AD%C5%BEov%C3%A1-cesta.pdf |