Kľúčové kompetencie:
- Kompetencie k učeniu sa
- Kompetencie na riešenie problémov
- Sociálne a personálne kompetencie
- Pracovné kompetencie
- Komunikačné kompetencie
- Občianske kompetencie
|
Hlavný cieľ:
Prehĺbiť žiacke bádateľské spôsobilosti, najmä pozorovanie, meranie, experimentovanie, spracovanie nameraných údajov, formuláciu hypotézy, tvorbu záverov i zovšeobecnení a interpretáciu údajov.
Špecifické ciele:
- uviesť/povedať jeden príklad látky, ktorú nemôžeme vo vode rozpustiť,
- uviesť príklady látok, ktoré môžeme rozpustiť,
- povedať spôsob, ktorým sa dá urýchliť rozpúšťanie,
- uviesť príklad, k čomu je nám v živote užitočné rozpúšťanie látok.
|
Prostredie: školská trieda, špecializovaná učebňa, domáce prostredie
|
Forma a počty: individuálna, skupinová, hromadná, školská trieda cca 22 žiakov
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:
Prezentovaná učebná činnosť skúmanie vlastnosti látok vedie k hlbšiemu pochopeniu prírodných procesov, k čomu sa dospeje prostredníctvom cielených žiackych činností, v ktorých dominujú bádateľské aktivity. Pri aplikovaní bádateľských aktivít budujeme u žiakov spôsobilosti pre vedeckú prácu, a to najmä spôsobilosti pozorovania, vnímania časových a priestorových vzťahov medzi objektmi a javmi, klasifikácie, merania a predvídania. Dôležité je hľadanie zákonitých súvislostí medzi pozorovanými vlastnosťami prírodných objektov a javov, ktoré nás obklopujú v každodennom živote a porozumenie ich podstate. Žiakov vedieme k interdisciplinárnym prístupom medzi predmetmi fyzika, chémia, biológia.
|
Potrebný materiál: kadičky, miešadla, teplá a studená voda, rozpustné a nerozpustné látky, stopky, pracovné listy, plagát, flipchart
|
Opis postupu realizácie:
- Čo by mali žiaci vedieť
- Žiaci vedia, že v prírode sa nachádza voda slaná a tzv. „sladká“.
Príprava:
- pripravíme dostatočný počet pracovných listov,
- zhromaždíme pomôcky.
- Učiteľský pokus – navodiť kognitívny rozpor
- Máme pred sebou 2 odmerné valce s bezfarebnou látkou – teplou a studenou vodou, to žiakom neprezradíme. Môžeme sa opýtať na množstvo tekutín.
- Do každého odmerného valca dáme kocku cukru. Žiaci pozorujú a opisujú (môžeme tekutiny aj zamiešať).
- Žiakov sa opýtame, o čom sa budú učiť. Žiaci vyvodia, že témou bude rozpúšťanie látok vo vode.
- Získavanie informácií a kladenie otázok
- Žiaci na základe rozporuplnej situácie premýšľajú, čo všetko o téme vedia a čo sa chcú dozvedieť. Vymýšľajú otázky.
- Žiaci môžu pracovať samostatne alebo v skupinách.
- Pracovný list žiakov najprv motivuje k diskusii, aby mohli splniť 1. úlohu, ktorú zapisujú do prvého stĺpca.
- Do druhého stĺpca zapíšu otázky.
- Tretí stĺpec zatiaľ nevyplňujú.
- Spoločne so žiakmi analyzujeme stĺpec 1.
- Otázky zo stĺpca 2 zapisujeme na flipchart.
- Plánovanie a príprava pokusu (výber výskumnej otázky, formulácia hypotézy)
- Spoločne vyberieme otázky, na ktoré sa dá odpovedať, napr. Ako reagujú jednotlivé látky, keď sa stretnú s vodou? Rozpúšťa sa cukor, kameň..... Môžeme ovplyvniť rozpúšťanie?
- Napíšeme zoznam látok, ktoré máme na vyučovacej hodine.
- Každý žiak, resp. každá skupina si svoju otázku zapíše do pracovného listu a skúsi na ňu rovno odpovedať, takto ľahšie formuluje hypotézu.
- Motivujte žiakov tým, že nasledujúcim „výskumom“ zistia, či sa ich domnienka potvrdila alebo vyvrátila.
- Opýtajte sa žiakov, či si vedia pokus naplánovať...Ak žiaci nevedia naplánovať pokus, učiteľ im je nápomocný.
- Pokus (predvedenie pokusu a záznam pokusu)
- Žiaci si vezmú 2 kadičky a 2 miešadla, stopky a skúmanú látku.
- Určí sa rola v skupine, ak pôjde o skupinovú prácu. Dvaja žiaci predvádzajú pokus a zapisujú výsledky, tretí meria čas (po prvom pokuse sa môžu vystriedať).
- Jeden žiak nasype látku do studenej vody, druhý rovnaké množstvo do teplej. Časomerač odštartuje sypanie.
- Ani jeden žiak nemieša a časomerač stopuje 2 min. Rozpustila sa látka v studenej alebo v teplej vode? Po akej dobe? Žiaci zaznamenávajú výsledok do pracovného listu.
- Časť skupiny zapisuje výsledky prvého pokusu na tabuli, druhá časť čistí nádoby.
- Žiaci si môžu roly v skupine vystriedať.
- Jeden žiak nasype látku do studenej vody, druhý rovnaké množstvo do teplej vody. Časomerač odštartuje sypanie.
- Obaja žiaci miešajú a časomerač odmeria 2 min. Rozpustila sa látka v studenej alebo v teplej vode? Po akej dobe? Žiaci zaznamenávajú do pracovného listu, čo zistili.
- Vyhodnotenie dát. Formulácia záverov. Návrat k hypotéze
- Žiaci prezentujú výsledky. Skupiny žiakov zrozumiteľne oboznámia spolužiakov s tým, ktorú látku skúmali.
- Vždy povedia, či sa látka rozpustila, alebo nie a za akých podmienok a aký čas.
- Žiaci si navzájom porovnajú výsledky zaznamenané do tabuľky.
- Spoločne odpovedajú na otázky:
- Čo sa rozpustilo rýchlejšie a čo pomalšie?
- Rozpustili sa všetky látky? Čo sa rozpustilo a čo nie?
- Urýchlili sme rozpúšťanie?
- Rozpustí sa látka pri miešaní v studenej vode i v teplej vode za rovnaký čas?
- Rozpustí sa látka bez miešania v studenej vode i v teplej vode za rovnaký čas?
- Hľadanie súvislostí v živote
- Žiaci sa dozvedia odpovede na zásadné otázky:
- Je možné rozpustnosť látok vo vode na niečo využívať?
- Môže byť rozpustnosť látok vo vode pre človeka nebezpečná?
- Najprv sa žiakov opýtajte, kde sa rozpustnosť využíva v každodennom živote.
- Vyberieme témy pre žiakov s pripravenými ilustráciami, resp. z textami:
- 1. More a soľ
- Ako by sme mohli z mora získať soľ?
- 2. Čaj a cukor
- Rozpustí sa rovnako rýchlo cukor v teplom a v studenom čaji?
- Rozpustí sa rovnako rýchlo cukor kockový a práškový?
- 3. Vrecúška čaju, pohár so studenou vodou a pohár s teplou vodou
- V ktorej nádobe sa voda skôr zafarbila? Prečo?
- Prečo pri príprave ľadového čaju urobíme najprv horúci odvar a potom ho dáme schladiť?
- 4. Rieka s otrávenými rybami. Saponát alebo ropa?
- Čo sa stalo? Ide o zmiešanie tekutín, alebo o rozpustnosť?
- Ako odstránime nečistoty?
- 5. Pohár s vodou a šťava
- Dostane sa šťava bez miešania všade?
- Ide o rozpustnosť látky, alebo o zmiešanie tekutín?
- 6. Prací prášok a práčka
- Ako je možné, že prací prášok sa dostane k všetkým častiam bielizne?
- 7. Pohár vody a vitamín C
- Prečo v pohári šumí?
- 8. Chorý človek a infúzia
- Prečo infúziu nemôže chorý človek vypiť, alebo prehltnúť vo forme tablety?
- Návrat k otázkam
- Žiaci premýšľajú o tom, čo všetko sa dozvedeli.
- Žiaci vyhodnotia z prvého stĺpca pracovného listu, čo vedeli. Pri správnej informácii dávajú znamienko +, pri nesprávnej – a čo nie je jasné ?
- Z druhého stĺpca si žiaci prečítajú otázky a zhodnotia, či boli zodpovedané.
- Žiaci zapisujú odpovede na otázky do tretieho stĺpca. Ak odpoveď nevedia, nechajú prázdne miesto.
- Učiteľ spoločne so žiakmi rozoberie odpovede na otázky. Opýta sa, ktoré zistenia ich prekvapili.
- Prezentácia vedomostí a zručností žiakov
- Žiak prezentuje všetko, čo sa dozvedel.
- Učiteľ vyzve žiakov, aby povedali všetko, čo sa naučili.
- „Učiteľ“ vytvorí vysvetľujúci náučný plagát s názvom „rozpustnosť látok vo vode“.
- Na plagáte bude opis niekoľkých látok, ktoré nemôžeme vo vode rozpustiť, a niekoľkých látok, ktoré vo vode môžeme rozpustiť. Pri látkach rozpustných vo vode „učiteľ“ vysvetlí postup, ktorým sa dá rozpustnosť urýchliť. Opíše, na čo je nám v živote užitočné rozpúšťanie látok.
- Hodnotenie žiakov/pozorovací hárok
- Žiak zvláda opísané činnosti: Výborne – Priemerne – potrebujeme sa Zlepšiť
- Získava a triedi informácie.
- Kladie otázky, ktoré sú k téme.
- Formuluje výskumnú otázku, ktorá sa týka skúmanej témy.
- Sformuluje hypotézu, ktorá vychádza z položenej výskumnej otázky a dá sa overiť pomocou dostupných pomôcok.
- Naplánuje pokus, ktorý vedie k overeniu hypotézy.
- Napíše postup a potrebné pomôcky.
- Vie predviesť pokus.
- Zaznamenáva priebeh pokusu (formou slovného opisu i náčrtkov).
- Vyhodnotí pokus a formuluje závery experimentu (vráti sa k hypotéze).
- Vyhodnotí, či hypotéza bola potvrdená, alebo vyvrátená.
- Hľadá súvislosti témy s reálnym životom.
- Prezentuje výsledky.
- Kladie nové otázky.
- Pracuje v skupine, plní svoju rolu a spolupracuje s ostatnými.
- Podieľa sa na diskusii v triede.
Poznámky pre učiteľa: Dopredu si pripravíme dostatočné množstvo potrebných pomôcok a pracovných listov pre žiakov (učiteľ si pripraví flipchart, fixky, plagát a hodnotiaci hárok). Ak sa učiteľ rozhodne pre 1 vyučovaciu hodinu, odporúčame niektoré kroky skrátiť. Vyučovacia jednotka sa dá modifikovať s rôznymi pomôckami v domácom prostredí alebo v exteriéri.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Jednotlivé kroky prezentovanej výučby sa dajú využiť pri ďalších témach prírodovedného bádania.
|
Autor/Zdroj: Mgr. Jana Medvecová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov
Tým projektu Badatelé.cz: průvodce pro učitele badatelsky orientovaným vyučováním: Sdružení TEREZA, Praha 2013: [cit. 2020-03-20]: ISBN 978-80-87905-02-9. Dostupné po registrácii na: http://badatele.cz/cz
Ďalšie zdroje:
KIREŠ, M. et al., 2016. Bádateľské aktivity v prírodovednom vzdelávaní, časť A [online]. Bratislava: ŠPÚ [cit. 2020-04-01]. ISBN 978-80-8118-155-9. Dostupné z: http://www.statpedu.sk/files/articles/nove_dokumenty/ucebnice-metodiky-publikacie/badatelske-aktivity/01cast_a_web.pdf
|