Moja kniha

Moja kniha

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Moja kniha

Cieľová skupina: materská škola, 5- až 6-ročné deti

Tematická oblasť výchovy: jazyk a komunikácia, podoblasť písaná reč – koncept tlače a znalosť knižných konvencií

Kľúčové kompetencie:

  • komunikatívne kompetencie
  • osobnostné a sociálne kompetencie

 

Ciele:

  • rozpráva jednoduchý príbeh na základe ilustrácie,
  • identifikuje niektoré písmená abecedy,
  • vie rozčleniť slovo na slabiky,
  • spolupracuje v skupine na základe osobnostných predpokladov.

 

Prostredie: škola, trieda

Forma a počty: frontálna, skupinová, individuálna

Trvanie: 30 minút

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Vzdelávacia aktivita je zameraná na rozvíjanie predčitateľskej gramotnosti detí predškolského veku pri tvorbe vlastnej knihy s využitím jednej z metód predčitateľskej gramotnosti – tvorba knihy s prediktabilným textom. Deti porozprávajú jednoduchý príbeh podľa obrázkov, ktoré samy vytvoria. Zároveň lepia jednoduchý text s pomenovaním jednotlivých postáv a identifikujú jeho písmená. Vytváraním rytmu rozčleňujú dané slová na slabiky.

Vytváraním spoločnej knihy je možné vyjadriť aj vzájomný rešpekt a akceptáciu individuálnych schopností detí.

 

Potrebný materiál: výkresy, obrázkový materiál, lepidlo, texty s určením jednotlivých postáv, dierkovač, šnúrka na spojenie, písací materiál, magnetická tabuľa, resp. interaktívna tabuľa

 

 

Opis postupu realizácie:

  1. Na základe vypočutia si časti textu z rozprávky F. Hrubína O repke –„Dedko repku nasadil, na medzu sa posadil. Čakal, čakal, mráz ho ľakal, slniečka sa bál, na dážď nadával“ – zaktivizuje učiteľka deti, aby sa pokúsili uhádnuť názov rozprávky a zopakovať jej obsah. Po uhádnutí rozprávky budú deti prikladať jednotlivé obrázky postáv na magnetickú tabuľu a zároveň ich názvy budú tlieskaním rytmizovať. Tiež môžu určovať počet slabík a začiatočnú slabiku, na ktorú sa dané slovo začína. Namiesto magnetickej tabule môžu podľa vlastných podmienok pracovať s interaktívnou tabuľou.
  2. Prácou s obrázkami jednotlivých postáv z rozprávky, ktoré si deti nakreslili počas ranných hier, alebo v predošlý deň, vysvetlí učiteľka postup ďalšej práce. Na rovnaký formát papiera s textom „Dedko repku mal, na pomoc si zavolal“, budú deti po položení otázky učiteľkou: „Koho si dedko ako prvého (druhého atď.) zavolal na pomoc? vyberať príslušný obrázok a prikladať na papier. Učiteľka k nemu pridáva písané slovo, napr. BABKA. Takto sa bude meniť postupne iba obrázok a text s postavou z danej rozprávky, až ukončia celú rozprávku.
  3. Po prilepení posledného obrázka so všetkými postavami z rozprávky pod vopred napísaný text s jej názvom si všetky obrázky uložia v poradí, v akom prichádzali pomáhať dedkovi a budú spoločne i individuálne čítať jej text a zároveň  kontrolovať jeho správnosť. Pri čítaní textu učiteľka ukazuje na napísané slovo zľava doprava, aby si deti utvrdzovali poznanie, ako sa slová čítajú. Po spojení jednotlivých listov a vytvorení spoločnej knihy s rovnakým horným textom, ale zakaždým s iným obrázkom a s obmenou posledného slova ju deti ešte môžu celú čítať, prípadne i odpisovať.
  4. Deti budú hodnotiť náročnosť a postup tvorby knihy, čítanie podľa ilustrácie, prípadne identifikovať niektoré z písmen. Potrebné je zdôrazniť význam, využitie a zaobchádzanie s knihou – úcta ku knihám.

Obmena – hra na hľadanie slov začínajúcich sa rovnakou slabikou, akú počuješ na začiatku slova, napr. DEDKO (dom, drevo, doska, dlaň, drak, dúha, dážď a pod.

 

Poznámky pre učiteľa: Metóda tvorba knihy s prediktabilným (predpokladajúcim) textom je charakteristická jednoduchým a pravidelne sa opakujúcim textom. Deti ho hovoria spamäti – pamäťové čítanie. V texte môže byť zmenené posledné slovo (najjednoduchšia forma), alebo slovné spojenie, veta. Každý list knihy obsahuje rovnaký text, ale zakaždým s iným obrázkom. Obmieňa sa len posledné slovo. Knihu drží učiteľka v rukách, alebo ak má formu leporela, je rozložená na zemi tak, aby ju deti mohli čítať a pritom text ukazovať prstom. Text môže „čítať“ aj dieťa (podľa ilustrácie). Knihy je možné čítať aj odpisovať. (Lipnická 2007)

 

Možné pokračovanie, následné aktivity: Dramatizácia rozprávky, práca s daným textom rozprávky – rozkladanie na slabiky, pomenovanie slabík v danom slove, tvorenie jednoduchých viet z daných slov, vnímať rozdielnosť medzi prozaickým spracovaním danej rozprávky a jej zveršovanou podobou. Práca s knihou, jej ilustráciami má nespočetné možnosti jej využitia v rôznych oblastiach výchovno-vzdelávacej činnosti. Okrem rozvíjania komunikatívnych zručností, predčitateľskej, predpisateľskej gramotnosti aj  napr. v oblasti matematiky a práce s informáciami – určovanie farby, tvaru, veľkosti, počtu, orientácia v priestore atď.

 

Autor/Zdroj: Mgr. Emília Petrovská, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Žilina

Ďalšie zdroje:
KIKUŠOVÁ, S.: Gramotnosť dieťaťa predškolského veku a možnosti jej rozvíjania v MŠ. In: Predškolská výchova roč. 52, 1998, č. 4
LIPNICKÁ, M.: Počiatočné čítanie a písanie detí predškolského veku. Prešov: Rokus, 2009. ISBN 978-80-89055-81-4
LIPNICKÁ, M.: Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál, 2007. ISBN978-80-7367-244-7
LOPUŠNÁ, A.: Rozvíjanie počiatočnej čitateľskej a pisateľskej gramotnosti v podmienkach preprimárnej edukácie. Žiar n. Hronom: Aprint, 2008. ISBN 978-80-969549-8-8
MARTIŠOVÁ, E. Rozvíjanie predčitateľskej gramotnosti prostredníctvom hlasného čítania. Bratislava:  Metodicko-pedagogické centrum, 2013.
ORIEŠKOVÁ, J. – LUČIVIANSKÁ, M.: Predčitateľská gramotnosť - Námety a aktivity, Vydavateľstvo Raabe, 2014. ISBN 9788081401107
ZÁPOTOČNÁ, O., PETROVÁ, Z.: Jazyk a komunikácia. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2016. ISBN 978 - 80 - 8118- 175- 7
MAĽOVANÉ ČÍTANIE – ROZPRÁVKY PRE NAJMENŠÍCH. Bratislava: EUROPRINT, 2010. ISBN 978- 80-8088- 365-2

Prílohy na stiahnutie:

Príloha 1 Tvorba knihy k prezentovanej rozprávke

Príloha 2 Metódy predčitateľskej gramotnosti s ukážkami