Vzdelávacia oblasť: človek a hodnoty, človek a spoločnosť, jazyk a komunikácia; predmety: etická výchova, náboženstvo, občianska náuka, slovenský jazyk a literatúra
|
Kľúčové kompetencie:
Aktivita je zameraná na rozvíjanie:
1. sociálnych a spoločenských kompetencií,
2. komunikačných kompetencií.
|
Ciele:
- Rozvíjať sociálne kompetencie žiakov, rozvíjať sociálnu percepciu a emocionálnu inteligenciu: schopnosť vzájomne sa počúvať, vzájomne sa tolerovať, rozvíjať empatiu a pozitívne interpersonálne vzťahy.
- Rozvíjať komunikačné kompetencie žiakov: schopnosť vyjadrovať svoj názor, argumentovať, adekvátne reagovať vzhľadom na komunikačnú situáciu.
|
Prostredie: základná škola, školské kluby, CVČ, galéria, knižnica; domáce prostredie
|
Forma a počty: individuálna a skupinová forma práce
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:
Edukačná aktivita je zameraná na rozvíjanie sociálnej percepcie žiakov: vzájomného porozumenia, empatie, na zlepšenie medziľudských vzťahov, na vyprofilovanie vlastného hodnotového systému a na schopnosť pomenovať a diferencovať svoje postoje a názory v kontexte komunikačnej situácie a spoločenského koloritu.
|
Potrebný materiál: vopred pripravené – tematicky zamerané puzzle – srdiečko – edukačná pomôcka, výkresy (počet podľa žiakov), nožnice, farbičky, pastelky
|
Príprava pred realizáciou edukácie:
Na veľký výkres (napr. formát A2 alebo A3) nakresliť srdiečko, rozstrihnúť na polovicu. Každú polovicu rozdeliť na kúsky (puzzle) a do nich vpísať kladné ľudské vlastnosti, napr. prajnosť, láskavosť, empatia, spolupatričnosť, tolerancia a i. Potom jednotlivé polovice rozstrihať ako puzzle a uložiť do dvoch obalov, resp. na dve kôpky.
Opis postupu realizácie:
Práca s edukačnou pomôckou. Postupnosť:
- Rozdeliť žiakov na dve polovice. Jednej skupine dáme pravú polovicu srdiečka, druhej skupine dáme ľavú polovicu srdiečka. V každej skupine ešte rozdelíme jednotlivé časti srdiečka tak, aby každý žiak mal časť puzzle (papierik), na ktorom je napísaná vlastnosť.
- Každý žiak dostane jeden kúsok (alebo viac kúskov) puzzle, na ktorom bude pomenovanie kladnej vlastnosti: spolupatričnosť, tolerancia, úprimnosť, láskavosť a pod.
- Sadneme si do kruhu tak, aby na seba členovia skupiny dobre videli. Na ľavej strane kruhu bude sedieť skupina, ktorá dostala puzzle ľavej strany srdca a na pravej strane budú sedieť tí, ktorí dostali puzzle z pravej strany srdca.
- Každý žiak sa pokúsi verbalizovať význam slova (alebo slov) uvedeného na puzzle. Ostatní členovia skupiny ho počúvajú a môžu mu pomáhať pri objasňovaní významu slova. Učíme sa aktívnemu počúvaniu a empatii, učíme sa udržať očný kontakt. Vysvetľovanie významu slov môžeme prepojiť aj so životnými situáciami, ktoré sme prežili a v ktorých sa prejavila ľudská vlastnosť, ktorá je napísaná na papieriku. Pokúsime sa pomenovať, aký význam má v našom živote táto ľudská vlastnosť.
- Vystriedajú sa všetci žiaci.
- Potom sa žiaci rozdelia podľa polkruhov do dvoch skupín a každá skupina poskladá puzzle – jednu polovicu srdca. Pri skladaní môžeme aj súťažiť, ktorej skupine sa to podarí skôr. Víťazov odmeníme potleskom.
- Potom pravú a ľavú polovicu srdca spojíme do jedného veľkého srdca.
- Spoločne verbalizujeme, prečo je teraz srdce úplné (v celku) a akú hodnotu tvoria všetky tieto vlastnosti spolu.
- Sumarizujeme myšlienky a vyvodíme pointu.
- Asociujeme (prepojíme myšlienkovú niť) s vlastným životom a s hodnotovým systémom.
- Vyvodíme hodnotu medziľudských vzťahov, hodnotu rodiny, priateľstva a pod.
- Každý žiak dostane výkres a vystrihne si srdiečko (podľa vlastných predstáv alebo podľa predkreslenej predlohy).
- Do srdiečka si nakreslí/napíše všetkých ľudí, ktorých má rád, ktorých si váži, ktorí mu pomohli alebo ho inšpirovali.
- Riadený rozhovor o tom, koho si do srdiečka nakreslili alebo napísali a argumentácia toho počinu (identifikácia skutočnosti, prečo majú jednotliví ľudia miesta v srdiečku; sprostredkovanie zažitých skúseností)
Poznámky pre učiteľa:
- Vopred pripraviť rozstrihané srdce (puzzle), cielene si premyslieť jeho súčasti podľa toho, ako sme si nastavili ciele hodiny.
Možné pokračovanie, následné aktivity:
- Neverbálne imitovanie niektorých vlastností – ostatní žiaci môžu hádať, akú vlastnosť predstavuje.
- Tvorivé písanie na vyprofilované témy – ľudské vlastnosti (príbeh, esej, úvaha).
- Vytvorenie koláže na verbalizované témy.
- Vytvorenie pojmovej mapy na verbalizované témy.
|